Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - teveo

#1
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
søndag 13. januar 2013, klokken 13:37
Takk.  Jeg skal se på dette, det er ok å kunne slå på varmeapparatet minst 10 minutter før man skal kjøre. Det tar litt tid å få opp varmen. Vurderte installere en defa kupevifte men får se. Nå kommer jo kulda.

Isolere væsketanken ser ut om en god ide men kanskje enda bedre om man kunne få sydd opp en mini "boblejakke" til den, finnes masse bra isolerende materiale og da kan man fjerne den i sommerhalvåret.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6185.0

Så lenge man har tilgang til 16A  er det vel mulig å bygge om denne kabelen med en Schuko kontakt?

J1772 to 62196-2 16A Plugs

http://www.ecarconnectors.com/categories.php?category=Type-2-Connectors/16-amp

Eller er den basert på at den finnes styring/logikk i "stolpen/ladetsasjon"?
#2
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
torsdag 10. januar 2013, klokken 17:31
Sitat fra: Trond Arve på torsdag 10. januar 2013, klokken 15:45
Siemens VersiCharge (240V) er vel en EVSE. Selv om den støtter sterkere strøm, er uansett maks ladefart 3,3 kW for ombordladeren. Neste årsmodell av Leaf skal visstnok ha en ombordlader med 6,6 kW ladefart.

Ok, da er det vel like greit å kjøpe den Charge Amps kabel, 7.5 meter er bra og 4-5 timers lading 1 gang i uka er jo ikke noe problem.

Leste noe om at bilen burde lades opp til ca 80%(?), ettersom carwings ikke virker på min US bil må jeg vel estimere dette.

Er det noen som har erfaring med et bra elektrisk koblingsur som klarer 4 kw?
#3
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
torsdag 10. januar 2013, klokken 15:28
Takker. :)

Bilen min er dessverre ikke utstyrt med den store hurtiglader kontakten, det er noe jeg må titte etter, kan hende man finner en skadebil og evt kjøpe deler / flytte over.  Men det må researches.
På den annen side er det andrebilen min og den kommer til å gå i Halden +/- 20 km en vei.

Lading, ja teoretisk skal det vel ta rundt 7 timer, men jeg ladet altså opp fra den røde linja så det er mulig det fortsatt er "5-6 kw igjen" i batteriet da, så full opplading er vel 7 timer ja. Plugget den inn hjemme kl 0400 inatt (ja det ble sent) og ved 9 tiden viste den "ready" men jeg hadde da ca 20-24 km rekkevidde igjen når den ble plugget inn.

Hadde ikke original laderen vært så klumpete hadde den holdt til hjemmelading ca en gang i uka. Jeg fant at den amerikanske modellen Siemens VersiCharge (240V) kan stilles inn på ca 22A, det ville være ideelt for hjemmebruket da den ledige kresten er 25A.
#4
USAleaf / Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.
torsdag 10. januar 2013, klokken 14:35
Hentet min egen bil i Drammen igår. Det gikk greit men Drammen til Halden er ikke barnemat for en nedkjølt Leaf. Fulladet den i Oslo men hadde da 120 km hjem og det går kun om man kjører ECO mode i 60 km timen.

Bilen er 2011 modell, reg 2012 i Washington. Unngå Arizona, Texas og New Mexico biler, søk på google med de delstatene og Nissan Leaf battery så ser man at en stor del har fått redusert batterikapasitet pga (meget) varmt vær.

Alt unntatt Carwings er operativt, euro menyer var enkelt sette opp. Laddekabel modifisert ev ESVE upgrade men den svenske (?) charge-amps ser jo flott ut.
Mange (eldre) hus har kun 10A krets i garasje og da er den ideell.

Har ikke hurtigladeren i bilen, men med rev2 kabel ladder den fra rødstreken til maks på 4-5 timer. Jeg har en ledig 25A krets hjemme så skal se meg om etter en ladestasjon som kan gi opp mot det.

Ellers, ladestasjonene til Fortum er en vits, igår stod jeg 2 timer på en bensinstasjon i Sarpsborg for å komme meg hjem. Send SMS start xx til deres service nummer, ikke en eneste fungerte igår (prøvde 4-5 stasjoner rundt Sarpsborg)
#5
Euroleaf / Sv: Lyktespylere og Auto høydejustering
torsdag 08. november 2012, klokken 20:51
Er rimelig sikker at på paragraf 1-15 gjelder, det er mao ikke noe problem å registrere en USA importert bil så lenge den har vært registrert der borte.

Søk på Google: "import bil usa paragraf 1-15"

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#1-15
#6
Jeg handlet nettopp en Leaf fra USA sen 2011 reg feb 2012, førsteprioritet er å finne ut mer om lading, elbil uten strøm i batteri er jo ikke noe stas. Ettersom jeg bor i Halden klarer jeg meg antakelig godt uten vinterpakka, en Defa kupevarmer kan jo alltids installeres og garasjen er aldri målt under minus 8 grader.. over til ladinga.

Som alternativ til podpoint, jeg fant noen 240V ladere på Homedepot men har ikke bestilt, skal til USA før jul og lurte på å handle en 16A lader. De er nok ikke CE merket men garasjen er frittstående og mener det er 16A sikring ut dit.

Noen tanker om disse laderne?

Leviton Evrgreen 16A ( de har andre modeller der også )
http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=202950823

Siemens Varicharge
http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=203352378

Homedepot har også flere modeller Schneider Evlink.
http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=203670265

Blir det ikke noe av disse skal jeg bestille en podpoint poste restante, Strømstad er bare 35 km unna Halden og komme med tilbakemelding om hvordan dette gikk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA