Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leidulf

#1
Troms elbilforening / Sv: Parkering i Fjellet p-hus i Tromsø
mandag 09. september 2013, klokken 15:11
Og er den ikke åpen for alminnelig ferdsel gjelder heller ikke trafikkreglene. Så da er det fritt villt i parkeringshallene. B-)

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: bombrikke plassering
onsdag 31. juli 2013, klokken 16:19
Min far fikk beskjed etter litt kluss med nybilen (fossil Peugot) at det prikkete feltet indikerte området uten varmereflekterende folie. Denne folien kan hindre signalene å komme gjennom og derfor skulle han sette bombrikken på det prikkete feltet. Det fungerte supert for ham.

Usikker på om dette er likt på andre bilmerker, men jeg monterte på det prikkete feltet i vår Leaf og det fungerer som bare det.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

#3
Ladeplasser og ladekabler / Re: Hjemmelader på 20A, finnes det?
lørdag 08. desember 2012, klokken 00:04
Vi bytter mellom Leaf og Caravelle, blir nok ikke aktuelt å kvitte oss med Caravellen da vi er en familie på 6. Men ofte er disse "kveldsturene" ikke med hele familien siden 50% av ungeflokken legger seg i 7 tiden og minst en må være igjen og holde fortet :)

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

#4
Elektriske utfordringer / Re: Forvarming av Leaf fra strømnettet
fredag 07. desember 2012, klokken 23:57
Ok, vil bare finne ut om dette er noe som bør være med i min vurdering før hva slags hjemmelader jeg skal anskaffe.

Slik det ser ut nå så blir det en 16A kabel som jeg kan ta med.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

#5
Ladeplasser og ladekabler / Re: Hjemmelader på 20A, finnes det?
fredag 07. desember 2012, klokken 19:06
Bruken vårt er størst hvis kona har vært i byen på dagen og har lader der. Når hun kommer hjem er det middag og diverse før vi kanskje skal en tur til. Da er vi avhengige av at bilen har ladet mest mulig hjemme.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

#6
Elektriske utfordringer / Re: Forvarming av Leaf fra strømnettet
fredag 07. desember 2012, klokken 18:55
Leste i manualen at varme har prioritet over lading. Vet ikke om det kan stilles.

Det at bilen bare lader med 16A vet jeg. Lurte bare på om de resterende 4A brukes til varme. Litt med tanke på hvordan selgeren sa det.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

#7
Elektriske utfordringer / Forvarming av Leaf fra strømnettet
fredag 07. desember 2012, klokken 15:15
Noen som vet hva som må til for at Leaf'en forvarmer bilen med strøm fra strømnettet i stedet for å bruke batteriene?

Hva jeg har å gå etter:

- Selgeren min (fohandler) sa noe i rettning av at vi burde skaffe oss "20A laderen" det var først da vi kunne bruke telefonen til å starte varmen. (hans ord, om ikke ordrett). Vår bil er varm når vi kommer ut selv om den har stått på den medfølgende ladekabelen på en 10A kurs (midlertidig). Har ikke fått registrert hva batteriet har sagt da siden det stort sett er kona som bruker bilen.

- Ser at klimaanlegget bruker ca. 3kW når jeg er ute og kjører. 3kW går ikke på en 10A kurs, derfor må bilen bruke av batteriet også, evt. lavere effekt. Selv på en 16A kurs er dette lite. 16A på et 230V anlegg er ca 3,6kW.

- Skal bilen lade samtidig så er det ikke noe rom for varme. Altså, kan man ikke lade og varme samtidig fra strømnettet. Stort sett ikke noe problem da bilen som regel er oppladet før den tid, men verdt å tenke på. Hva vil da skje når bilen fortsatt lader når timer for varme slår inn? Stopper den lading? Dropper den varmen? Fortsetter den å lade, og varmer fra batteriet?

- Kan det hende at det å montere en større lader, eksempelvis 32A, vil la bilen ha nok tilgang på strøm at den kan både lade og varme bilen? Tviler på det da det ville ha krevd kraftigere tversnitt på ladekabelen.

Jeg vet ikke, men dette er det jeg har å gå etter. Skal innrømme at jeg ikke har pløyet manualen så detaljert enda.
Er det noen som vet noe sikkert her?

Dette vil være utsalgsgivende for valg av lademetode hjemme. Skal jeg henge EVSE på veggen eller bruke 16A ladekabel.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmelader på 20A, finnes det?
fredag 07. desember 2012, klokken 14:51
Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hvordan utseende er da dette skal stå i en (rotete) garasje. Kanskje denne tråden vrir seg over til en "Fastmontert EVSE eller kabel EVSE?".

Fordeler med kabel (16A):
- Kan ta den med deg og lade på ladestasjoner eller hos andre med 16A.

Bakdeler med kabel:
- Schucko kontakten er ikke optimal ved 16A. Kan byttes til CEE kontakt i stedet.


Fordeler med fastmontert:
- Kabelen er alltid i garasjen.
- Kan fåes med måler.
- Kan fåes med tidsur (ikke så viktig for oss Leaf eiere).

Bakdeler med fastmontert:
- Kabelen er alltid i garasjen, derfor må du benytte 10A på ladestasjoner (med mindre du kjøper en ekstra kabel).
- Får ikke noe ekstra lading da bilen kun lader med 16A.


Til mitt bruk vurderer jeg å kjøpe en 16A kabel og la den henge i garasjen, med mulighet for å ta den med hvis man vet at man trenger å lade litt raskere dit man skal. Eksempelvis hvis man skal en kortere handletur uten at bilen er fulladet når man starter hjemmefra.

Kom gjerne med innspill og meninger, men jeg heller nå mot kabel i stedet.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmelader på 20A, finnes det?
fredag 07. desember 2012, klokken 13:13
Var feil av meg å bruke ordet "hjemmelader", da jeg vet godt at laderen sitter i bilen (snakker ikke om hurtigladeren), men det er nå det det blir kalt hos Proxll.

Har lært en del i dag, blant annet at Leafen lader med maks 16A (16,6A visst nok). Tanken min var at hvis jeg nå først skulle montere ladepunkt hjemme så ville jeg tenke litt fremover til fremtidige biler/løsninger, men ser at det ikke er nødvendig hvis det skal over på en annen standard.

Selgeren av Leafen (forhandleren) oppfordret oss voldsomt å anskaffe en "20A lader" dette for å få maks utnyttelse og å kunne forvarme bilen.
Er det ikke slik at når bilen er plugget i en 10A kurs/lader/ladepunkt varmer bilen fra batteriene? Er dette anderledes hvis det er en 16A?

Hvorfor gidder folk å montere ladepunkt på veggen hjemme hvis de bare lader med 16A. Da kan man jo like godt bare kjøpe en kabel som kan lade med 16A, eks. den der hvor man kan velge 6A, 10A eller 16A. Dette er jo billigere, sett at man har en solid 16A kurs (større enn 2,5mm2).

Jeg for min del har nettopp lagt 10mm2 32A til garasjen og satt opp egen fordeling der ute med en 16A som brukes til kabelen som følgte med bilen og en 20A som skulle gå til denne fantastiske laderen/ladepunktet som selgeren briefet med.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Hjemmelader på 20A, finnes det?
fredag 07. desember 2012, klokken 09:53
Jeg fikk tidligere forståelsen av at det fantes hjemmeladere på 20A. Og nå som jeg har lagt på 16A og 20A kurser ut i garasjen, finner jeg bare masse med 16A ladere som "bør" monteres på 20A kurs. Jeg synes 10A ladingen går fryktelig treigt.

Hva er den kraftiste hjemmeladeren man kan få?
Har mulighet til å øke til 32A hvis nødvendig (10mm2 er lagt til garasjen).

Hvor mye klarer Leafen å lade på? (tenker da ikke på hurtigladepluggen)
#11
Troms elbilforening / Sv: Ny ekspertforhandler LEAF Troms.
onsdag 05. desember 2012, klokken 11:25
Flott, gleder meg til å ha mulighet til å hurtiglade.

Hva vil det si å være "Ekspertforhandler" i motsettning til bare forhandler?
#12
Troms elbilforening / Sv: Ny Leaf i byen
tirsdag 27. november 2012, klokken 10:59
Jobber med å få lagt ny kurs til garasjen.
Hadde lagt planene for å legge ut en 16A og en 20A kurs, da jeg tenkte at jeg skulle måle opp en inntakskabel jeg har liggende. Hadde tidligere slått det fra meg da jeg ikke trodde den var lang nok. Men etter å ha rulllet den ut og målet opp ser den ut til å være akkurat lang nok. Det var nesten som den var ment til å brukes der :) Så ikke kast filosofien min har kommet til nytte igjen.

Etter dette ble planene endret. Nå blir det 40A ut til garasjen og eget fordelingsskap i garasjen hvor det skal komme ihvertfall en 16A og en 20A. Flottere kan man vel ikke få det :D

Jobber for tiden med å tre den store kabelen skjult inn i sikringskapet uten å måtte skjære opp veggen. Har åpnet opp litt av taket i kjelleren, men det er trangt og skummelt å komme til med bor p.g.a. alle de andre kablene/røra.
#13
Troms elbilforening / Sv: Ny Leaf i byen
torsdag 08. november 2012, klokken 13:41
Leafen fikk endelig komme til sitt rettmessige hjem i går. Bare synd at nysnøen hadde lagt et fint teppe over den speilblanke isen som kalles vei, og det blåste, rett og slett for glatt og ufyselig for å være ute. I tillegg måtte jeg jobbe overtid utpå kvelden.

Satt heller inne og koste meg med litteratur både fra Elbilforeningen og Nissan.

Svingen:
Ser digg ut med en slik kabel, men tror jeg går for en egen kurs til garasjen, siden jeg kan (og har lov til å) gjøre dette selv, kommer nok den opp ganske kjapt. Får lage provisorisk luftstrekk i første omgang, for så å grave den ned til sommeren.
#14
Troms elbilforening / Sv: Ny Leaf i byen
onsdag 07. november 2012, klokken 15:21
Registreringsnummeret vårt (vår bil) er akkurat 3000 høyere enn deres  :)
#15
Troms elbilforening / Sv: Ny Leaf i byen
onsdag 07. november 2012, klokken 13:31
Da har jeg fått vite at den kan hentes kl 16:00  ;D
Gleder meg til å få vår egen!

Har opplevd at jeg må nok ordne egen kurs til garasjen. De som har montert/planlagt det elektriske anlegget i huset har ikke tenkt mye, det er sikkert. Kursen til garasje er 10A, den er felles med utelys, utekontakt, gulvvarme og lys i yttergang, ene veggen i stua og enkelte kontakter på kjøkken.

For å si det slik så må jeg hente skjøteledning fra en 16A kurs i kjelleren for å bruke sagen i garasjen.

Får vel vente til våren å få gravd ned noen trekkerør mellom hus og grarasje.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA