Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TantePose

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Hva kjøper jeg til ca 230 000?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:39
Da koker det vel ned til Leaf 30 kWh eller Soul 30 kWh hvis hun skal holde seg sånn ca innenfor budsjett.
Takk for hjelpen dere.
#2
Kjøpe elbil? / Hva kjøper jeg til ca 230 000?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:33
Hei.

En kollega ønsker å kjøpe brukt el-bil til ca 230 000.

Den må ha:
- hurtiglading
- lading på vanlig nett (ikke Zoe)
- Standard rekkevidde rundt 300 km, dvs min 150 km på vinter og min 200 km sommer.

Hva bør hun kjøpe?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Biler mednærmest umiddelbar levering?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:13
Hei.
Hvis man ikke har 32 A kurs til lading, er det mulig å bruke vanlig stikk med 10 A sikring?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Biler mednærmest umiddelbar levering?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 11:29
Hvor langt går en 30 kWh Leaf - sommer vs vinter? Har alle Leaf hurtiglader?
#5
Zoe / Dab+ og kanalinfo
torsdag 09. mars 2017, klokken 10:27
At man kan få informasjon om hva slags program man hører på og hvilke sanger som spilles er vel en av fordelene med Dab+ tenker jeg. Får ikke opp annen info enn "easy listening" på R-link skjermen. Er det noe jeg ikke har skjønt her?
#6
Zoe / Sv: zaptec lader
torsdag 09. mars 2017, klokken 09:14
Et annet sted på forumet tipses det om denne rimeligere varianten som et alternativ.

8737.-

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product

Tror prisen på Zaptec laderen nylig har gått opp. Den var på 20 000.-, nå tror jeg den er høyere, men husker ikke nøyaktig hva forhandleren sa. 
#7
Zoe / Sv: Lading
torsdag 09. mars 2017, klokken 09:04
Nå har jeg ikke rukket å finlese absolutt hele instruksjonsboken, men har lest en del og også forsøkt å trykke litt her og der for å se hva slags informasjon som kommer opp.
Hvordan kan man se hvor mange kw bilen tar når den står på lading? Når jeg kobler til ladekabelen så står det bare hvor mange % det er på batteriet, ikke noe mer.

Hvordan forvarmer man batteriet? Går ut ifra at det ikke er den "slå på klimaanlegget" funskjonen på app'en?
Eller må bilen stå tilkoblet for å få forvarmet batteriet? Jeg er vant til Zebra Think og der er jo batteriet alltid varmt. Hvis bilen er fulladet og tilkoblet, vil batteriet da bli kaldt når bilen er fulladet selv om bilen er tilkoblet?
Hvis batteriet er fullt, hva er først og fremt fordelen med å forvarme batteriet? Vil rekkevidden øke med forvarmet batteri?
#8
Zoe / Sv: Lade fra vanlig stikk?
torsdag 09. mars 2017, klokken 08:46
Takk, kjekt å vite.
Har forsøkt å koble til IT nett en gang på en ladestasjon jeg ikke visste hva var og da skjønte jeg fort hva som var problemet. Prøvde ikke å koble til flere ganger, men kjekt å vite om dette med at bilen blir "sur" etter to forsøk. Enklere å ta seg en kjøretur enn å sende bilen på verksted  :)
#9
Zoe / Sv: Lade fra vanlig stikk?
onsdag 22. februar 2017, klokken 12:40
OK, takk.

For ordens skyld.... det er vel ikke skadelig for bilen om man kobler seg til en ladestasjon med IT nett? Det eneste som skjer er at bilen ikke tar lading? Har jeg forstått det riktig?
#10
Zoe / Sv: Lading
onsdag 22. februar 2017, klokken 12:36
OK, takk for svar.
Men det er mulig å bruke 43kw ladestasjonen med type 2 kontakt på R40 også, men da kun få 22 kw lading? Har jeg forstått det riktig?
#11
Zoe / Sv: Lade fra vanlig stikk?
onsdag 22. februar 2017, klokken 11:31
Hei.

Med Zaptec-kabelen kan man lade på IT nett. Det er jeg nå fått med meg. Kan man bruke den samme kabelen på TN nett med vanlig Schuco kontakt også eller må man da ha en annen kladd (som vist tidlig i tråden)?

Et annet spørsmål. Et sted i Drøbak står det 3 grønne Fortum ladestolper etter hverandre. På den ene står det 400V/22kw (denne har også et Zoe merke på seg). På de 2 andre står det 230V/7,4 kw (mener jeg). Kan jeg da antagelig lade på alle 3, eller kun den med 400V? Det er jo opplagt et TN nett der siden den ene stolpen er 400V. Skjønner dere ikke kan vite det helt sikkert, men hva er sannsynlig?
#12
Zoe / Sv: Lading
onsdag 22. februar 2017, klokken 11:17
Jeg kikket litt på videoen til Teslabjørn. Han kjører fra 43kw AC til 43 kw AC for å lade, men i følge oversikten til Renault går det ikke fortere på 43kw enn 22 kw. Kan noen forklare hvorfor, eller er det feil? Og hva er i så fall poenget med å lete etter 43kw AC?
#13
Zoe / Sv: Lade fra vanlig stikk?
torsdag 15. desember 2016, klokken 11:18
OK, takk.
Alt er relativt, men litt nettere er den jo. Så får man vurdere hvor mange kilo noen tusen kroner er verdt :-)
#14
Zoe / Sv: Lade fra vanlig stikk?
torsdag 15. desember 2016, klokken 10:48
Takk for svar.
Ja det var kladden sin :-) Den noe nettere kabelen det er bilde av litt lenger opp i tråden, er det den Renault selger til 20 000?
Regner det som ganske sikkert at vi ikke har TN nett.
Nå går jo bilen såpass langt at det ikke bør være noen krise om man ikke får ladet med vanlig kontakt ved normal daglig bruk. Får da se an behovet og evt investere i en eller annen kladd etter hvert. 
#15
Zoe / Sv: Lade fra vanlig stikk?
torsdag 15. desember 2016, klokken 10:08
Hei dere.
Venter på en Z.E.40 etter jul. Hadde ikke tid til å vente på Ampera E :) Litt dumt skjønte jeg i går da jeg så prisen, men har man ikke tid til å vente så har man ikke tid.
En av de tingene som jeg stusset over og synes var veldig dumt, var at det ikke var mulig å lade med vanlig Schuko kontakt uten å kjøpe en ekstra ladeledning til ca 20 000 kr (!!!). Hjemme er det jo greit for der monteres jo denne ladeboksen som er inkludert, men på jobben finnes det bare vanlige kontakter. Men ser jo nå at det finnes overganger mellom CEE og Schuko. Betyr det at man kan bruke disse og lade på vanlige kontakter med den type 2 kontakten som følger med bilen? Går helt i surr jeg, men type 2 og CEE er det samme ikke sant?
Funker det?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA