Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nord

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lade med 16A lader offentlig
onsdag 06. mars 2013, klokken 13:47
Så bra. :-)

Jeg lader kun med 6A der det ikke er beregnet for langtids strømforbruk.
Kabeltrommel for eksempel.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Lade med 16A lader offentlig
onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39
På offentlige, 16A ladepunkter.
Kan man lade med 16A lader uten at man skal sitte med anspente skuldre i frykt for at sikringen går?

Jeg har ladekabel fra CA, så den kan reguleres.
Jeg skal i et relativt kort møte, og trenger strøm så fort som mulig. Samtidig kommer jeg til å bruke en del strøm da det er et stykke.

Noen med erfaringer med lading av 16A på 16A ladepunkt?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading hos arbeidsgiver
torsdag 21. februar 2013, klokken 12:07
Kabeltrommelen er dradd ut i sin helhet. Denne er på 20 meter, merket med maks 16A (Dette gjelder vel kun over en kort periode)
Jeg benyttet 10A (Original) lader på denne tiden, og har den siste måneden benyttet 6A fra ChargeAmps.

Min utregning er et forbruk på 2,2 kWh/mil (Godt med varme. Gidder ikke å fryse hvis jeg nå da ikke må) Jeg har 43 km til jobb.
Delt på 22 kWh tilgjengelig på batteri blir det 43% av batteripakka.
Ønske om å kun lade til 80% gjør at jeg er avhengig av å kunne lade.

Jeg kunne ha banket hardt i bordet at jeg kan dokumentere enhver kWh jeg har benyttet på jobb. Dette via Carwings. Men det hadde blitt en flau affære da Carwings stort sett ligger nede for telling... :-P

Jeg vil tro det hele ender med at utleier av parkeringsplassen ikke lenger ønsker å tilby dette. Må da vente til kommunen får opp ladepunkter. De, som er på randen av konkurs, ønsker selvfølgelig å tilby dette.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Lading hos arbeidsgiver
onsdag 20. februar 2013, klokken 18:19
Jeg har et generelt inntrykk av at de aller fleste her inne har en arbeidsgiver som er svært positiv til elbil-tiltaket vi fremmer.

Jeg lurer derfor på hvordan ordning dere har med arbeidsgiver?
Betaler du for brukt strøm?
Er arbeidsgiver vrang og nekter lading i det hele tatt?
Eller er arbeidsgiver raus og sponser deg med strøm og kanskje en ordentlig ladestasjon?

Jeg spør fordi dette er et aktuelt tema for min egen del.
Arbeidsgiver synes dette er et artig tiltak. Og det var heller ikke noe problem for utleier av parkeringsplass å legge ut en skjøteledning.

Nå, 3 måneder senere, fikk jeg trekk i lønn.
Det var trukket 800 kroner. Et beløp for hele året med lading tenker jeg.
Neida. Dette var for 2 måneder.
To ting; De har belastet en strømpris på 125 øre (Trodde du det var med MVA? Neida! Legg på det også!)
I tillegg hadde jeg angivelig et forbruk på 22,4 kWh per dag... Utleier har angivelig kontroll på forbruket.
Dette er nesten mer strøm enn det er plass til i batteripakka. Lader til 80% på en Leaf. Dessuten benyttes bare 40% av batteripakka når jeg skal på jobb.
Min nærmeste sjef er uenig i at jeg skal bli belastet, men økonomiaavdelingen har et annet syn.

Jeg betaler mer enn gjerne for strømmen jeg bruker. Skulle bare mangle. Misunnelsen er ofte større enn kjønnsdrifta, og ønsker å stå for mitt valg av bil.

Hvordan løser dere dette med arbeidsgiver? Hvis det betales, hvordan ordning har dere? Fast symbolsk beløp? Måler? Bør utleier / arbeidsgiver ha et påslag til nesten dobbel strømpris? Hvem bør stå for en evt måling? Ladepunktet jeg benytter er en kabeltrommel og er tilgjengelig for alle med tilgang til plassen. Jeg har dog ingen tro på at denne blir benyttet av andre. Så selv har jeg ingen tiltro til den avregningen som blir utført blir gjort ærlig.

Synspunkter?
#5
TLC / Sv: Svake spyledyser?
tirsdag 12. februar 2013, klokken 16:43
Svært lite imponert over spylerne på Leafen.
Jeg fikk låne en Micra mens min var på verksted, og her var det gode spylere som man kan forvente på bil laget i 2012.
Synes godt de kan utvikle dette til Leaf, og tilby å montere dette kostnadsfritt, om enn ikke til en svært billig penge. Dagens spylere når knapt over viskerbladet når det er i bunn.

For ordens skyld, benytter jeg spylervæske til -21 grader.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
torsdag 10. januar 2013, klokken 13:15
Sikkert noen som har spurt tidligere, medn spør likevell.

Hvordan passer denne pistolen inn i lader på en Leaf? Jeg har låsbart ladedeksel, men pistolen ser rettere ut enn den originale. Vil jeg fortsatt kunne låse dekselet med denne kabelen i?
#7
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
torsdag 13. desember 2012, klokken 14:26
Får helelr ikke kontakt via CW på Android.
Chat fungerer heller ikke.

Sterkt!

Så nå får klimakontrollen stå på en time da jeg kun får startet den via nettet.
#8
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
onsdag 21. november 2012, klokken 13:02
Ser ut til at min løsning bare var kortvarig... Jaja, så er det tilbake å mase på kundeservice..
For min del virker det som at de først igår fant ut at dette VIRKELIG var et problem.
Sara informerer om at de FØRST IGÅR sendte saken min (?!? Jeg sa jo at alt var greit på mandag. Gjenåpnet saken idag) videre til (mer) kompetent mannskap...
Men stakkars jenter som må ta imot all elendigheta. Jeg er imponert!



Chat Transcript
Tusen takk. En elbil-kunderådgiver vil svare deg så fort som mulig.
Du har blitt koplet opp til Sara .
Kunde :  Hei, *** her...
Sara :  Hei velkommen til Nissan LEAF Kundeservice, du snakker med Sara, hva kan jeg hjelpe med?
Kunde :  Idag har min CW sluttet å fungere fra bilen igjen.
Sara :  Ok har du de siste 6 siffer i VIN nummeret ditt?
Kunde :  ******
Sara :  Takk, skal ta å sjekke systemet her jeg. Kan du gi meg et par minutter?
Kunde :  Ja, går fint
Sara :  Når begynte problemet?
Kunde :  Nja... Begynte 3. november. Ble bra igjen 18. november, og problemer igjen idag.
Sara :  OK, har du vært i kontakt med oss tidligere om dette?
Kunde :  JA..
Sara :  OK, skal sjekke det jeg har av opplysninger på deg i forbindelse med denne saken
Kunde :  Men tok kontakt igjen på mandag for å si at alt hadde løst seg. Nå er altså bøttebaletten igang igjen.
Sara :  OK, jeg skal åpne saken din igjen, og gjøre dem oppmerksom på at du kun midlertidig hadde forbindelse med systemet
Kunde :  Når nedetiden i snitt er 75% for min del, kan jeg ikke si jeg er veldig fornøyd med tjenesten...
Sara :  Jeg beklager veldig de problemer dette måtte forårsake. Jeg kan gjøre deg oppmerksom på at de har igår sendt saken din videre til et annet team som skal undersøke andre deler av systemet, og at det teamet jobber tett sammen med Nissan Europe for å få en løsning på problemet du opplever.
Kunde :  Du verden... Når et titalls (som står frem på nett) personer sliter med dette fra tidlig november, er det beundringsverdig at det tar 14 dager før problemet sendes videre. Men dette er selvsagt ikke din skyld..!
Kunde :  Ha en elelr strivelig dag. :-)
Sara :  Ettersom du sikkert kan skjønne er dette et omstendig system som krever mye undersøkelse og alt jeg kan gjøre er å beklage at det tar så lang tid å undersøke de forskjellige deler i systemet. Men jeg kan forsikre deg om at de jobber med det så godt og fort de kan. Er det noe annet jeg kan hjelpe deg med?
Kunde :  Neida, det er det hele.
Sara :  Takk for at du kontaktet Nissan LEAF Kundeservice, ha en videre fin dag!
#9
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
lørdag 17. november 2012, klokken 20:44
Hehe, man skal ikke føle seg tråkket på tærne forstår jeg.  ;)

Uansett; Du kan ikke bare sjekke vi appen.
Dersom brukernavn og passord har forsvunnet fra CW i bilen (som i mitt tilfelle), må dette også legges inn på nytt for å oppnå kontakt med bilen.

#10
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
lørdag 17. november 2012, klokken 16:03
Jeg forsøkte å koble meg opp når ejg var i bilen nå.
Tror du ikke jeg fikk kontakt med makkverket?!

Hadde vært fint med en beskjed om hva som evt var galt. Jeg har purret mye. Både til forhandler (tjeneste jeg har betalt for, men ikke får) og CW kundeservice (tjenesteyter).

Flere som har fått løst problemet?
Vet ikke om de må løse problemer per bruker...
#11
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
onsdag 14. november 2012, klokken 12:34
Når jeg kobler opp mot CW i bilen, har jeg bil-med-signal-ikonet. Hvitt. Kjempeflott.
Under oppkoblingen endres ikeonet til grått med en fet grå strek over bilen, for så å vende tilbake til den fantastiske hvite.
Damen sier hun kobler til connection center. Noen sekunder senere står det connection failed.

Den vanlige logoen med en telefonstolpe, og antall streker som kommer opp ved siden av bilikonet, gjelder for telefon koblet til anlegget via bluetooth.

Min bil var for øvrig 3 dager gammel når feilen inntraff. Så noe jubileums-feil er det nok ikke.

#12
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
tirsdag 13. november 2012, klokken 14:50
Noen som har opplevd noe nytt i saken?
Jeg får enda ikke koblet opp mot CW..  :(
#13
DRIFTSBATTERI / Sv: Større batteripakke på kommende modell
lørdag 10. november 2012, klokken 17:24
Jeg spurte min forhandler om dette for 2 uker siden.
Var da i ferd med å skrive kontrakt på nybil, men ville forsikre meg om at det ikke kommer ny modell med flere muligheter om 3 måneder. Bla. større batteripakke ville fått meg til å vente.
Dette var ikke tilfelle.

#14
Jeg hørte med forhandler når jeg hentet min bil i forrige uke.
Han mente at det ikke gikk utover noen garanti om jeg hoppet over bremseservicen.

Jeg sa at ejg like godt kunne gjøre dette selv når jeg byttet til sommerdekk. Når jeg likevell har bilen på bukk, og åpent til bremsene, koster det ikke mye tid å ta ut en ekstra bolt eller to og litt Chesterton på calipperene...
#15
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
fredag 09. november 2012, klokken 09:15
1 uke siden jeg fikk min.
Lider fortsatt av km-skrekken.

Carwings datt selvfølgelig ut første dagen jeg tok bilen til jobb.
Plugget i ledningen, og startet lading ved lunsjtider.
Strålende fornøyd skulle jeg vise frem bilen til kolleger, som brøyt ut i latter når de så "26" km igjen på GOM, og visste det var ca 40 for lite...

Er det forresten noen måte å få 80% lading uten bruk av timer? Har skjønt at det kan forlenge levetid på batteriet man er så avhengig av...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA