Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - electrostunt

#1
Hehe ja dette gjorde det ikke lettere å velge batterier en ikke kjenner, men fint med noe mer info ang disse batteriene  ;)

Så de skal tømmes ved lagring over tid altså, hva er resultatet av lagring med full ladning? Det samme som ved lithium som gir høyere indre motstand?
#2
Etter det jeg har lest angående saft nicad blokker er det ikke mulig via å måle syrevekt eller noe å anta noe som helst angående kapasitet. Det eneste rådet jeg kan gi der er å unngå blokker som har lavere enn 6v spenning da det vel er i praksis tomt på 6v.

For å lade ville jeg kjørt på med 5A i 24 timer da det er 120Ah som da er godt overladet og så kjørt 20A belastning inntil cellen når 6V og så kalkulerer en kapasitet ihht tiden det tar. Som belastning kan du bruke lyspærer fra hovedlykt til bil f.eks.

Dette temaet har sikkert noen andre på forumet vesentlig mer greie på enn meg da...
#3
Jeg kjøpte også en slik Haswing el påhengs fra jula på 55lbs skyv for 1500kr. Denne tåler også saltvann.
Planen er å ha den på en 17 fots seilbåt (leisure 17). Dette har jeg ikke testet enda pga ferie men har kjørt den 1,5 time ca på en quicksilver gummibåt for å teste.
På bånn gass går det ca 50-55amp  i 3,5knop og da skummer det og bråker 10x mer i vannet bak båten enn lyden i påhengsen.
På seilbåten som er vesentlig bedre hydrodynamisk forventer jeg ihvertfall 4 knop med denne.
Og til batteriene har jeg et kjempetips om du er på budsjett:
2stk nicad fra think som er pensjonerte fra bruk i bil i serie..... jeg har kjøpt 4stk fra electrolux og 2 av disse skal i båten sammen med solcellepanel til oppladning. Belastningen på disse er jo mye mindre til dette formålet enn det vil ver til bilbruk.
Ladingen er veldig enkel, lading opp til 5A kan stå på ca evig så 70-80w solcellepanel kobles bare rett på via ladediode.
Jeg betalte 100kr stk for disse fra electrolux i stavanger. Det må da være andre batterier i nærheten av deg som er pensjonerte fra bruk i bil og som da kan kjøpes for en billig penge og benyttes?
#4
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. november 2012, klokken 11:12
Her er de nye satsene:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/prop/2012-2013/prop-1-ls-20122013/41.html?id=702899

Ser at omregistreringen på min "nye" 2010 Think faller fra 9128 NOK som jeg har fått regning på til 6059 kr om jeg venter med å betale, og fra 4648 kr til 1530 kr på min "nye" P106, om jeg bare venter 6 uker til.

Med andre ord 500 kr / bil / uke i sparte utgifter.

Er det faktisk slik det virker??
Kan en omregistere en bil nå og drite i å betale til over nyttår for å få lavere satser??
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: konvertering til LiFePo4
fredag 02. november 2012, klokken 22:08
Takk for svar  :)

Så jeg bør satse på 43-44 celler da og øke på hvis det er "behov"  ;)

Da er det bare en omprogrammering og å gjøre seg kriminell for vegdirektoratet som gjenstår..
Hvordan har de nå tenkt å håndheve dette?? Må finne litt mer ut om dette ser jeg!
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / konvertering til LiFePo4
fredag 02. november 2012, klokken 20:31
Hei,

Jeg er på vei til å kjøpe en classic, og fundrer på om jeg skal satse på en med døde orginalbatterier for så å konvertere til LiFePo4. Jeg er elektroingeniør og skal nok få til dette.
I denne forbindelsen ser jeg at vekt og plass blir spart med f.eks 100Ah batterier.
Jeg lurte da på å øke antall celler og da volt utover det normale for denne bilen. Har noen prøvd dette før? Hva er maks volt for styringa i thinken?

På modellflyene mine et det ofte en fordel å få opp spenningen for å få lavere strømtrekk på samme effektutak. Dette gir oftest høyere effektivitet i motoren og mindre kabel og kontakttap, Dette prinsippet kan vel overføres til denne bilen også.
Antar at 19celler a100ah 6v var det som var praktisk for 13 år siden men nå er vi vel friere ved valg av nyere batterier. Eller er det ikke anbefalt å avvike fra orginaloppsettet?

Er det noen som har noen tanker om dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA