Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjetilK

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Uetisk reklame?
lørdag 20. mai 2017, klokken 23:47
Sitat fra: hma på torsdag 28. juli 2016, klokken 09:15
I klassen "tvilsom hybridreklame" er Toyota absolutt verst.

"Vi har kuttet ledningen til våre hybrider" og "Våre hybrider lades automatisk". For noe sludder!

Jeg må nesten gjenåpne denne gamle tråden, for nå kjører de igang med radioreklame der de går løs på ladekablene og villeder folk med at Yarisen går 50% på strøm... Det ser ut som de gjør det samme i Portugal, Push EVs har en sak på det. Hmpf. Jeg ble såpass irritert at jeg sendte et tips til Forbrukerombudet. Hvis noen andre kjenner blodet koke, håper jeg man setter seg ned og tar et glass kald melk, og så sender et tips etterpå, så kanskje det blir volum nok på tipsene til at Forbrukerombudet ser på saken. :-) 
#2
Det ser ut til at disse ladepunktene ved Røyken Rådhus er lagt inn i NOBIL som 16A, men jeg trodde faktisk de var opptil 22 kW, det ville vært rart om de hadde kjøpt ladepunkter som støtter den effekten hvis de var lagt bare 16A fram dit. Er det noen som vet om hvilken effekt man kan få?
#3
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. november 2016, klokken 23:13
Det er ingen protokoll involvert, det er et lite rele som kobles inn samtidig som hovedkontaktoren, relet kobler inn en motstand på IC-porten på den andre ladestasjon. Motstanden brukes til å kode strømstyrken som signaliseres.

Det er altså et helt proprietært system, men meget enkelt i oppbygning.

Aha, det høres jo veldig greit ut! Jeg får tenke litt på det. Og snakke litt med kona. :-)
#4
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. november 2016, klokken 15:23
Jeg ville gått for vegglader nå. Jeg kan levere 3x32A ladestasjon med integrert B-vern og kort tilførselskabel med rødt CEE-støpsel for 6000,- + porto. Se her:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne har type 2 uttak og kan derfor brukes av alle typer moderne elbiler.

Ønsker du senere å kunne lade to elbiler samtidig kan du kjøpe en til og få begge oppgradert med lastdelingsutstyr for 900,- ekstra (se lengre ned på web-siden). Da vil du få 3x32A tilgjengelig når én bil lader og 3x16A når begge to lader.

OK, det er faktisk ganske interessant! Men er det da en proprietær protokoll som brukes av lastbalansereren? Altså, hvis jeg kjøper denne, binder jeg meg da til å kjøpe vegglader nummer to fra samme produsent?

Egentlig er jeg såpass til nerd at jeg aller helst vil bygge noe selv med OpenEVSE el.l., men jeg er også der at jeg gjerne kjøper et ferdig kit hvis det er tilgjengelig. Men det var altså prosjektet jeg da skulle ta når jeg kjøper bil nummer 2. :-)
#5
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. november 2016, klokken 14:08
Siden vi snakker billigst mulig ladekabel for 400V 32A stikk er denne en god kandidat. Gir deg 7,4 kW lading.

Kult! Jeg så den hos'n Ali, og tenkte at den ville være et bra valg, men at det kan være greit å ikke kjøpe sånt fra Kina, men å ha noen i Norge å klage til hvis noe skulle gå galt. :-) Hva slags garanti får man på den?
#6
Er det greit at jeg hijacker tråden for å sette litt mer begrensninger på vegg-siden? Jeg har en rød CEE 32A på veggen og en Zoe i garasjen, og vil bort fra 10A Schuko. Hva er best "bang-for-the-buck" jeg kan få?

4000 kr for 16A 1-fase er ikke ille, men er det andre alternativer?

Grunnen til at jeg ikke kjøper en ordentlig vegglader ennå er at jeg tenker at om få år vil jeg ha ladbar bil nummer to inn i garasjen, og da passer det bedre å kjøpe vegglader til begge bilene da.  Derfor lader jeg foreløpig med Zaptec, men den ble en skuffelse med bare 10A.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kommunisere ladefart
lørdag 20. februar 2016, klokken 01:25
Sitat fra: Ferry på torsdag 18. februar 2016, klokken 21:21
Flere timer realfag i skolen kunne jo være en start..

Å, gjerne! Men det var vel en humorserie engang som snakket om at det ikke var folket som ønsket seg en annen hersker, men herskeren som ønsket seg et annet folk.  8) Vi har nå de folka vi har...

Sitat fra: cra på fredag 19. februar 2016, klokken 09:25
Jeg har tilgode å møte noen som klarer å blande sammen bevegelseshastighet (km/t) med ladehastighet (km/t). Alle jeg har forklart det for skjønner intuitivt at når jeg sier at jeg lader med 16km/t så betyr det at det tar en time å fylle på nok strøm til å kjøre 16km. Riktignok har alle disse vært i elbil-pratemodus; det er mulig folk ikke skjønner hva jeg mener hvis jeg plutselig begynner å snakke om ladehastigheter i km/t ut av det blå.

Det eneste som er dumt med ladehastighet i km/t er at den vil være individuell, og kan sånn sett sammenlignes med at man oppgir diselmengde i antall mil i stedet for antall liter.

Ja, men jeg tror nok det er litt flere forhold her. For det første, folkene man snakker med nå er som du sier i elbil-modus. De er stort sett interesserte, i det minste for å krangle, og de har et minimum av teknisk innsikt. Men det vi må tenke på er når elbilparken ikke er noen få prosent av totalen, men når fossilbilparken består av noen få klenodier av noen veteranbiler -- og om veien for å komme dit. Da må vi ha med oss resten av gjengen.

Det andre er at km/t som ladefart faktisk bør være et ganske presist tall. Det kan helt sikkert være nyttig, men det er mange ting som spiller inn på realiteten bak det tallet. Jeg mener at det ikke bør være et presist tall, men noe som kan forstås som en røff tilnærming, ikke i alle tilfeller veldig korrekt, men som gir en grei følelse for hva det er snakk om.

Å snakke i km/t ladefart kan kanskje være nyttig, men da må den være presis og tilpasses etter forholdene. Det egner seg ikke i en logo på ladepunkter, eller som noe det mest uinteresserte delene av befolkningen skal få kastet i fanget, synes jeg.
#8
Sitat fra: e-curious på mandag 08. februar 2016, klokken 21:19
Tror at hva som er den mest praktiske løsningen varierer.  Forhold som karakter av bygningsmassen, størrelse på borettslaget og beliggenhet spiller inn.

Helt sikkert. Spesielt i de områdene der det ikke er faste plasser er det klart at det blir en helt annen løsning enn der folk har sin faste garasje. Men det er akkurat der folk har sin faste plass jeg mener det bør settes inn tiltak ganske snart, for her snakker man om å gjøre det mulig for folk å ha elbil på virkelig stor skala.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor miljøvennlig er elbil?
torsdag 18. februar 2016, klokken 13:27
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:47
Ut fra Video'n trekker jeg konklusjon om man trenger 1,19 kwt for å rafinere 1 liter bensin.
På 1,19 kwt er det vel vanlig å kjøre 6-10 km med elbil?

Ja, dette er faktisk det beste argumentet jeg har sett til dags dato. Jeg har ellers sett tall i intervallet 1-2 kWh/l. Så da er det en rimelig korrespondanse mellom forbruk til raffinering og forbruk til framdrift. I tillegg kommer forbruket på 7TWh/år på norsk sokkel, noe som er røffli det som vil kunne elektrifisere alle personkm med bil...

Det jeg ikke har funnet er hvor mye strøm som brukes i raffineringen av bensin/diesel som selges i Norge. Har noen sett tall på det?
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kommunisere ladefart
torsdag 18. februar 2016, klokken 13:09
Sitat fra: Electrix på torsdag 18. februar 2016, klokken 11:57
Hva med å gjøre som mange Tesla-eiere og oppgi ladefart i km rekkevidde pr time? Lader man med 20 kW effektivt og har et forbruk på 20 kWt per 100 km så lader man med 100km/t. Oppnår du 40kW snitt på Chademo så blir det 200km/t.

Ja, det er omtrent det samme, men jeg tror at for den generelle befolkningen blir det forvirrende: De er vant til å snakke om hvor fort bilen går i de enheter (skjønt, mange sier jo bare 60 km om fart). Å skulle omtale ladefart på samme måte tror jeg blir forvirrende, det må forenkles mer, tror jeg, og da er et forholdstall bedre.
#11
Elbilen i Samfunnet / Kommunisere ladefart
torsdag 18. februar 2016, klokken 11:42
Heisan!

Jeg har tatt rollen som veileder for venner som skal kjøpe elbil i det siste, og har mått tenke litt på hvordan jeg forklarer ladefart, og har funnet det nyttig å forklare det ved å referere til hvor langt/lenge man kan kjøre. Det blir veldig røfft, men å snakke kW, kWh, "normal", "semihurtig", "hurtig", osv., gir ikke folk så mye. Så, røffli, en elbil bruker 20 kWh/100km, og hvis man kjører i 100 km/t, så går det 20 kWh ut på en time. Det er selvfølgelig mye som påvirker dette regnestykket (Zoe-en min hadde gjennomsnitt på 15.4 kWh/100km i sommer, 24.9 kWh/100km på det kaldeste i vinter), men poenget er bare å gi folk en røff følelse for hva ladingen gir dem i kjøretid.

Slik blir 22 kW semihurtig 1:1, altså for hver time du lader kan du kjøre en time. For å kjøre en time med normallader, må du lade 6 timer. Vi kan altså sette








Dagens uttrykkEffekt (kW)Forhold (kjøretid/ladetid)
Normallading3,61:6
Rask normallading7,21:3
Semihurtig lading221:1
Hurtiglading503:1
Superlading1206:1

Så kan man diskutere om hurtiglading bør benevnes 3:1 eller 2:1, osv. Og vi bør ha en benevnelse på 11 kW. Så litt detaljer trenges.

Jeg tror at å snakke på denne måten, å rette og slett si "hurtiglader tre til en", vil hjelpe mange til å forstå hva disse laderne gjør. Det bør også stå på laderne, innarbeides som en del av "logoen" til laderne, sånn at det blir en benevnelse, ikke en klar lovnad om at det er så mye tid man får, men den bør være basert på praktisk erfaring. I formelle spesifikasjoner bruker man selvfølgelig fortsatt effekttallet.

Dette tror jeg vil være nyttig, hva tror dere andre?
#12
Sitat fra: TB på fredag 22. januar 2016, klokken 23:09
Styresystem finnes, men ingen felles standard p.t. Skal eit slikt system bli brukt kreves det at alle bruker ladestasjon levert frå samme produsent.

Ja, her er det et viktig arbeid å gjøre for å standardisere dette.

#13
Elbilforeningen har erfaring tips og råd å komme med. Jeg gjorde aldri noe mer enn å sende en mail til styret og peke på støtteordninger, men jeg hadde jo heller ikke elbil da ennå. Men jeg ønsker egentlig å løfte blikket og tenke litt rundt hva som bør gjøres hvis det nå blir slik at man kan skru avgiftslettelsene over på ladeinfrastruktur.

Jeg fant at Gimle terrasse sameie på Kolbotn har lagt opp til lading i hele garasjen, slik jeg tenker at man bør, men at prisen for tilkobling er 30 000 kr. Jeg tenker at det blir litt vel mye i de fleste tilfeller. Samtidig ser det ut til at denne jobben innebærer en god del elektrikerarbeid, og dermed er det mulig det er en del arbeid der som kan sees på som en felleskostnad, der det offentlige også vil kunne ha ett kontaktpunkt for utbygging, borettslaget eller sameiets styre, og ikke hver enkelt husstand.

Derfor tenker jeg at man bør hjelpe borettslagene og sameiene til å få den kostnaden ned sånn at det som gjenstår for husstandene er en enkel montering av selvvalgt ladeboks.
#14
Det har lenge vært snakk om en grense på $150/kWh som grensa der elbiler blir konkurransedyktige økonomisk med fossilbiler. I forbindelse med lanseringen av Bolt har det blitt sagt at batterikostnaden nå er på $145/kWh. Hvis dette stemmer, vil sannsynligvis bilprisene snart klare å bli konkurransedyktige med langt mindre avgiftslettelser, og det betyr at avgiftspolitikken snart kommer opp til revisjon. Da er det greit at vi har et lite forsprang. :-)

Jeg tenker at det neste slaget kommer til å stå om privat ladeinfrastruktur. Altså, lading der hver enkelt setter bilen sin om natta. En av de tingene som gjør elbilen min så fantastisk er at den alltid er klar til dyst, og det er fordi jeg kan lade den i min egen garasje. Slik var det ikke der jeg bodde tidligere. Der hadde jeg min egen garasje, men kunne ikke lade i den. Jeg tror derfor avgift og subsidiepolitikken snart bør vendes mot å løse dette problemet, gi alle en mulighet til å ha sin egen lader.

Jeg tenker videre at det enkleste er å styrke arbeidet rettet mot borettslag og sameier. Såvidt jeg har forstått har mesteparten av jobben hittil handlet om å etablere enkelte felles ladeplasser. Men dette vil ikke være godt nok når alle skal ha elbil. Da må det være lading på hver enkelt parkeringsplass, også private plasser. Der jeg bodde før var det en 16A-kurs på deling mellom fryktelig mange plasser. Det må til betydelige infrastrukturendringer for å ladere nok til alle. Enkelte borettslag har såvidt jeg har forstått allerede gjort grep, men for de fleste mistenker jeg at de trenger et helt nytt anlegg.

Det er her jeg tror myndighetene nå bør legge inn støtet. Det bør være støtteordninger som sikrer at man bygger ut infrastrukturen. Alt som har med felles infrastruktur å gjøre, bør myndighetene nå bidra til, det som har med det fysiske, kabling, sikringer, osv., men også  det som trenges av betalingsløsninger, styring slik at man lader mest om natta, osv., det er noe borettslagene bør ta i samarbeid med myndighetene. Store gulrøtter må på plass, hvis ikke stopper alt hos en eller annen møteplager.

Men selve hjemmeladeren, den trenger ikke myndighetene tenke så mye på, mener jeg. Det bør være opp til hver enkelt å kjøpe å montere en hjemmelader. De koster vel nå fra 4000 kr og oppover, og det er såpass lite at det synes jeg godt folk kan ta selv. Det er også viktig å forhold til nevnte møteplager. Eventuelt kan det innføres mva-fritak på dem (for det er vel ikke fritak nå?). Alle plasser får en CEE-kontakt og kanskje en kabel for styringssystem og betaling, og så går hver enkelt ut og kjøper det man selv vil ha.

Så, det er slik jeg vil se for meg ting bør vris om et par år, hva tenker dere andre?
#15
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:08
Dette ødelegger mye av økonomien for de som kjøper GTE. Det er mange som klarer seg med eldrift hele året med kort vei til jobben, men her må man altså bruke bensinmotoren når den er både mest uøkonomisk og forurensende.

GTE'n bidrar ikke til bedre luftforurensning kaldt stillestående "lokk" over byen. Dette er svært skuffende både økonomisk for eierne og mer unødvendig forurensning for oss andre. Aner vi en "hybridgate" her?

Dette må klages på...

Helt enig. Det er jo på slike dager at det er direkte usosialt med fossilt. Jeg har postet en kommentar på Volkswagen Norge sin Facebook-side. Jeg vet ikke helt effekten av det, men målet er å få nok oppmerksomhet rundt det til at det blir rapportert til hovedkvarteret som noe som er viktig for kjøperne.

Jeg vil heller ikke ha en bil som ikke starter ved kaldere enn 28 blå. Riktignok er det nok ikke oftere enn hvert 5. år at jeg opplever slikt, men akkurat når man står der er det ikke tiden for at bilen ikke skal starte...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA