Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Grønn Bil

#1
Model S / Sv: Bor du vest for Oslo?
fredag 07. februar 2014, klokken 15:51
Hei,

Det var per 31.januar registrert 2.117 Model S i Norge. Av disse er 543 registrert i Oslo, og 441 i Akershus.

Full oversikt finner du ved å gå inn på http://www.gronnbil.no/statistikk, klikke på "Flere valg" oppe til høyre, og filtrere på "Bilmerke" --> "Tesla" --> "Model S"
#2
Model S / Sv: Hel-elektrisk familie til Budstikka - intervju
mandag 09. desember 2013, klokken 15:48
Hei igjen,

Da har vi en vinner - følg med i Budstikka mot slutten av uken

Mvh Ole Henrik
#3
Model S / Sv: Vi krever ren strøm
mandag 09. desember 2013, klokken 14:54
Hei,

Litt mer informasjon om hvordan opprinnelsesgarantier fungerer, samt litt om den norsk-svenske ordningen for grønne sertifikater, finner dere her: http://www.gronnbil.no/nyheter/er-elbiler-egentlig-miljoevennlige-article299-239.html#3

Mvh Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil
#4
Model S / Hel-elektrisk familie til Budstikka - intervju
mandag 09. desember 2013, klokken 13:17
Hei,

Asker og Bærum Budstikke kjører en del elbil-stoff denne uken. Som et ledd i reportasjeserien ønsker de å komme i kontakt med en hel-elektrisk familie i Asker eller Bærum. Idealfamilien er et par med barn som kun har elbil(er).

Dersom noen har tid og lyst til å stille til intervju en gang i løpet av onsdag er det flott om dere tar kontakt direkte med meg, så setter jeg dere i kontakt med journalisten.

Mvh Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil
97 78 26 77
ohh@gronnbil.no
#5
Takk for tilbakemelding,  godt å høre at du ikke har funnet større feil - enda :)

Om jeg tolker det riktig, viser modellen at elbil som firmabil vs elbil som privatbil blir mer lønnsomt med


  • Høyere inntekt
  • Høyere bilpris
  • Høyere driftskostnader
  • Høyere rente

Derimot vil bedre restverdi enn antatt vippe regnestykket kraftig i favør av å ta bilen på privaten. Men om vi følger Teslas egne antagelser om 60% restverdi etter 3 år, er det så vidt jeg kan se mest lønnsomt å ta bilen på firmaet nærmest uansett forutsetninger

Mvh Ole Henrik
#6
Hei igjen,

Da har jeg kost meg en del i Excel. Som Balrog helt riktig konkluderte med: Dette blir rimelig komplisert dersom man skal være nøyaktig med skatteberegningen - og det skal man jo.

Se oppdatert regneark, her: http://www.gronnbil.no/getfile.php/FILER/tesla.xlsx

Ved å putte inn noen parametre, blant annet pris på nybil og ønsket nettoinntekt før bilholdskostnader, regner arket ut kostnadene ved å sette bilen på firmaet kontra kostnadene ved å kjøpe bilen privat. Arket hensyntar både privatskatt og firmaskatt.

På generelt grunnlag ser det fortsatt ut til å være lønnsomt å ta bilen på firmaet - men ikke like lønnsomt som i mitt forrige anslag.

Kommentarer og tilbakemeldinger mottas med takk. Jeg tror dette skal være rimelig riktig nå - men dersom noen ser noen feil eller mangler, er det bare å gi beskjed, så skal jeg rette.

Mvh Ole Henrik

(PS: Dersom noen vil ha utledning av skatteberegningsformelen, dvs det som ligger i f.eks celle B21 i arket 'Kontantstrøm firmabil', er det bare å spørre. En liten smakebit er vedlagt...)

#7
Hei igjen,

Ser at Balrog har et poeng i at jeg ikke hensyntar skatteffekten av økt lønnsinntekt godt nok. Har lekt litt med tall, og ser at her må det lages en ordentlig modell som inkluderer skatt på en skikkelig måte. Dette krever dog en del Excel - gymnastikk. Kommer tilbake med et forslag så fort jeg har noe

Mvh Ole Henrik
#8
Sitat fra: noto på fredag 19. april 2013, klokken 06:46

Fordelsskatten står hos deg i firmaregnskapet med 38', men må betales privat. Firmaet må belastes nærmere 100 000 for å dekke det. Du har ikke tatt høyde for det?

Fordelsbeskatningen betales ut av firmaet ( = lønn). Dermed blir fordelsbeskatningen (+ arbeidsgiveravgift av inntektspåslaget) trukket fra i firmaet. Du trenger ikke først ta ut lønn (med skatt og arb.avgift) for så å betale skatten privat.

Sitat fra: noto på fredag 19. april 2013, klokken 06:46
24 000 høres mye ut for drift. Lavere tall gjør regnskapet mindre gunstig.


24000 er for eksempel 4.500 i service, 16.000 i forsikring (ansvar + kasko) og 3.500 i dekk, spylerveske, + annet som fort vekk baller på seg når man har bil. Men det er bare å redusere beløpet i regnearket.

Sitat fra: noto på fredag 19. april 2013, klokken 06:46

De fleste må regne høyere marginalskatt enn 40% når fordelsskatten kommer på toppen av vanlig lønnsuttak.

Det er bare å legge inn høyere skatte% i regnearket, om du mener det er riktigere

Sitat fra: noto på fredag 19. april 2013, klokken 06:46
Skatt på gevinst ved salg?

Bilen er lånefinansiert. Det er lagt inn en justering i begge kontantstrømmene for differansen mellom salgsverdi og bokført verdi ved salg. Sammenligningen skjer på selskapsnivå, før selskapsskatt.

Mvh Ole Henrik
#9
OK, nytt forsøk.

Tenkt eksempel: Elbil til innkjøpspris 600.000, eies i 3 år, 100% lånefinansiert, selges i markedet etter 3 år. Du er eier av et AS, og får inntektene dine derfra. Lønner det seg å sette bilen på firmaet, eller kjøpe den privat?

For å få dette mest mulig oversiktlig har jeg satt opp to kontantstrømmer: En for firmabilscenariet, og en for privatbilscenariet. Jeg har også forenklet så mye som overhodet mulig, slik at vi kommer nærmest mulig kjernen i saken: Hva det er som lønner seg. Som nevnt tidligere i denne tråden er det et utall måter å regne på - men jeg håper oppsettet mitt er prinsipielt korrekt, og samtidig såpass generelt at det får frem poenget uten av vi drukner i en haug med særtilfeller.

Et av de viktigste momentene i en slik sammenligning er å sammenligne på likt nivå. Jeg har, for enkelhetens skyld, valgt å stille meg på firmanivå, og sammenligner kostnadene på firmaets bunnlinje, før selskapsskatt.

Regnearket kan lastes ned her: http://www.gronnbil.no/getfile.php/FILER/tesla.xlsx

Kort oppsummert: Jeg kommer til at man sparer 163.000 over tre år på selskapets bunnlinje før selskapsskatt ved å ha bilen som firmabil kontra å kjøpe den privat.

Alle innspill og kommentarer mottas med takk. For meg som jobber med elbil på heltid, er det viktig å få klarhet i dette

Med vennlig hilsen
Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil
#10
Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 17:19
Nei jeg glemmer slett ikke noen selskapsskatt. Det er vist tydelig i alle regneeksemplene ved at alternativet er å ta ut pengene som utbytte med 28% selskapsskatt på selskapets hånd og 28% skatt på det resterende som kan gå til utbytteutdeling. Jeg har da vist hvor "lite" (51,84%) som ender opp i eierens hånd.

Det blir helt feil om samme tall trekkes fra i det ene alternativet for å legges til i det andre. Da regner du skatteeffekten 2 ganger, og det er vel ikke hensikten? Det er strengt tatt økonomiakrobatikk som er forbeholdt politikere og debattanter i kommentarfeltene til Dagblabla og VG.

Jeg mener kun at i et selskap med overskudd, vil nedskrivning av bilens verdi i selskapets balanse bidra til å redusere overskuddet, og dermed unngår man 28% selskapsskatt på dette. Jeg anser ikke dette som finansakrobati, men rett og slett penger spart som følge av lavere skatt.

Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 17:19

Jeg har jobbet med økonomi og regnskapsavlutning i snart 30 år..


Jeg setter stor pris på dine innspill. Dersom du skulle ha tid og lyst, tar jeg gjerne en prat med deg om dette ved anledning. For meg som jobber med elbil, er det viktig å forstå effekten av 50% firmabilbeskatning på elbiler. Slik jeg regner, har dette en vesentlig effekt og bidrar til å gjøre Tesla S til en særdeles attraktiv firmabil. Dersom jeg tolker deg riktig, mener du at det er hipp som happ om man tar ut Tesla som firmabil eller kjøper den på privaten, dersom man selv også eier firmaet. Det hadde vært svært nyttig for meg å få klarhet i dette en gang for alle.

Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 17:19

"Bilen kan skrives ned med 20%"?

Nei. Den kan saldoAVavskrives hvert år med 20%. (av resterende verdi, slik at avskrivningene blir mindre hvert år, til forskjell fra linære avskrivinger som er like store årlige avskrivninger i kr). NEDskrivninger er noe helt annet og er irrelevant i våre eksempler. Alle avskrivningskostnadene er tatt med i mine regnestykker. Avskrives mer enn bilens verdi ved salg/uttak til markedspris skal det inntektsføres i selskapet. Slik sett korrigeres "meravskrivning" slik at det selskapet som tidligere oppnår er en skattekreditt (utsettelse med å betale skatt, ikke fritak). I mine regnestykker har jeg gjort dette totalt og ikke tatt årlige avskrivninger.


Her er vi helt enige. Jeg har tatt utgangspunkt i inngående balanse på 600', og avskrevet med 20% av IB per år. Altså ikke lineært.

Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 17:19

Jeg kan godt drive litt generell økonomiopplæring, det er faktisk det jeg lever av, og jeg har verken tid eller kapasitet til å gjøre det her på forumet, sorry. Ikke meningen å være flåsete her Ole Henrik, men jeg føler at jeg må gjenta ting som er forklart tidligere. Skal vi illustrere at Tesla er supergunstig som firmabil må det sammenlignes med fossilbil som firmabil. Og så kan vi sammenligne Tesla som privatbil sammenlignet med fossilbil som privatbil. Igjen kommer Teslaen billigst ut. Uansett blir det billigste bilholdet å kjøpe en 12 år gammel Opel Corsa som nylig er EU-godkjent til 7.000kr.


Enig i at vi ikke må sammenligne epler og pærer. Utgangspunktet for regneeksempelet jeg satte opp, var at man har 600' i egen bedrift som skal brukes til kjøp av bil. Men at en billig driftssikker bruktbil er vesentlig mer fornuftig enn en klin ny super-elbil, er det liten tvil om.

Jeg er på ingen måte ute etter å bruke av din tid til økonomiopplæring. Men om du har tid og lyst, tar jeg gjerne en runde med deg på dette for å se om vi klarer å lage et generelt oppsett vi er enige om. For min del tror jeg det vil være relevant for mange som vurderer å kjøpe elbil og har eget firma.

Mvh Ole Henrik
#11
Model S / Sv: Tesla S som firmabil: Grisebillig ?
onsdag 17. april 2013, klokken 14:15
Ser for meg ut til at Balrog har noen andre forutsetninger enn meg, pluss at han ikke tar hensyn til skatte-effekten for firmaet:

Balrog forutsetter at du som privatperson kjøper bilen av selskapet etter 3 år, og dermed må ta ut penger av firmaet (inkl skatt) for å kjøpe bilen. Jeg forutsetter at bilen selges i markedet etter 3 år - enten av deg som privatperson, eller av firmaet.

I tillegg glemmer Balrog at selskapet kan trekke fra 28% av verditapet på bilen på skatten, forutsatt at selskapet går med overskudd. Bilen kan skrives ned med 20% per år. Totalt utgjør dette en del tusenlapper.

Mvh Ole Henrik
#12
Model S / Sv: Tesla S som firmabil: Grisebillig ?
onsdag 17. april 2013, klokken 13:45
Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 13:11
Grønn bil: Mange "småfeil" for eksempel regner du arbeidsgiveravgift av skatten til den ansatte. Det skal regnes av skattefordelen som er 87.570 per år i 3 år som i mitt regneeksempel.

cdabel: Firmabilskatten som den ansatte må betale ekstra må selvsagt hentes et sted fra. I dette tilfellet er det 39.231 hvert år. For at du skal få de pengene (slik at du "slipper å betale noe") må selskapet betale selskapsskatt og du utbytteskatt slik at det koster selskapet 227.031kr. Selskapet kan naturligvis ikke "gi" sine ansatte penger, det må tas ut i form av lønn elle utbytte, i begge tilfelle kan du som tommelfingerregel regne at for at den ansatte skal få 100 kr av sin arbeidgiver etter skatt må bedriften ut med 200 kr, dvs den ansatte får ca 50% netto utbetalt.

At noen forveksler "å spare skatt for firmaet" med å ha kostnader er en annen sak.


Bare så det er sagt: Jeg har brukt mye tid på å regne på dette nettopp i håp om at det var betydelige kroner å spare, noe det ikke er, dessverre. Ikke glem alt ekstraarbeidet med bokføring av firmabilkostnader og ekstraarbeid ved registrering/omregistrering og finansiering.

Jeg vet ikke selv hva jeg faller ned på.

Takk for innspill - ser det var småfeil i beregning av arbeidsgiveravgift. Har oppdatert dette nå, uten at det har vesentlig betydning for konklusjonen. Har også prøvd å forenkle oppsettet noe - uten at jeg er sikker på om det har hjulpet :)

Ser poenget ditt med at de 117.000 i firmabilskatt også må komme fra et sted. Samtidig må jo penger til driftskostnadene til en tradisjonell bil (bensin, verksted etc) også komme fra et sted. Målt i "firmapenger" vil dermed for eksempel bensin bli vesentlig dyrere enn 14 kroner, fordi vi må ta hensyn til skatt. Jeg droppet derfor "skatt på firmabilskatt" + "skatt på driftskostnader" i dette regnestykket for å illustrere et prinsipp. Det går an å gjøre dette mye mer detaljert, men avhengig av årlig kjørelengde, vedlikeholdsbudsjett, skatteprosent og annet er det ikke umulig å motregne "skatt på firmabilskatt" mot "skatt på driftskostnader".

Mener fortsatt at elbil generelt, og Tesla S spesielt, er svært godt egnet som firmabil pga halv firmabilskatt for elbil. Dermed blir det mye gunstigere å ta ut inntekt i form av firmabil enn inntekt i form av kroner - særlig dersom du selv eier firmaet, men også dersom du kun er arbeidstager.
#13
Model S / Sv: Tesla S som firmabil: Grisebillig ?
onsdag 17. april 2013, klokken 12:51
Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 12:49
Regnestykket ditt henger ikke på greip, dessverre. Du bytter om netto og bruttoverdier, trekker inn skattebeløp som må tas ut i form av lønn og derved betydelige merkostnader som i mitt eksempel. Følger man ditt råd får man noen overraskelser på kostnadssiden, jf mitt regneeksempel på det samme.

Men ja, dette er relativt komplisert.

Det som vel er poenget ditt er at det lønner seg med elbil vs fossilbil UANSETT hvordan man organiserer bilen (firma/privat/km-godtgjørelse)

Enig i at det er mange måter å regne på her - men hva er det du mener ikke henger på greip i regnestykket mitt?
#14
Model S / Sv: Tesla S som firmabil: Grisebillig ?
onsdag 17. april 2013, klokken 12:39
Sitat fra: noto på onsdag 17. april 2013, klokken 07:46
La oss si for enkelhet at:

1: Du har eget heleid AS med deg selv som eneste ansatt.
2: Bilen koster 600.000. Service, forsikring mv er 16.000 pr. år
3: ASet har 600.000 på konto og alternativet er å ta ut beløpet som utbytte.
4: Du kjøper ut bilen til takst som er la oss si 360.000 etter tre år. Nedskrevet verdi er 300.000.

Hvordan blir regnestykket?

Hei,

Et forslag til oppsett som illustrerer hovedforskjellen. Holder forsikring og driftskostnader utenfor her, for enkelhetens skyld. Forsikring er generelt noe dyrere på firma enn privat, men alt som kan betales av firmaet blir i praksis skattefritt i forhold til om du skulle ha betalt det av egen lomme. Dog kan du ikke trekke fra MVA for utgifter til biler på hvite skilter, selv om du har MVA - regnskap i bedriften.

Begge eksemplene forutsetter at du starter med 600' på firmaet

Ta ut pengene og kjøpe bil privat:(Forutsetter at du tar ut pengene som lønn til 40% skatt. Alternativt 28% skatt på overskudd i selskapet, så 28% utbytteskatt)


  • Arbeidsgiveravgift, 14,1% av 600': -85'
  • Skatt: 40% av (600'-85') = -206'
  • Penger igjen til privatkjøpt bil: 309'
  • Restverdi etter 3 år: 60%, 185'

I dette eksempelet begynner du med 600.000 i selskapet, kjøper bil til 309.000, kjører denne bilen i 3 år, og sitter igjen med 185.000 etter skatt i egen lomme til slutt.

Kjøpe Tesla S på firmaet, selge den i markedet etter 3 år, ta ut resten som lønn


  • Nybilpris Tesla: 600'
  • Inntektspåslag per år Tesla som firmabil: 86'
  • Arbeidsgiveravgift av inntektspåslag over 3 år: 14,1% av 260' = 37'
  • Skattefordel avskrivninger over 3 år (forutsetter overskudd i firmaet): 82'
  • Restverdi Tesla etter 3 år: 60%, 360'
  • Restverdi + skattefordel - arbeidsgiveravgift: 405'
  • Arbeidsgiveravgift av 405': -57'
  • Rest til utbetaling: 348'
  • Skatt: 40% av 348': -139'
  • Netto utbetalt etter skatt: 209'
  • Firmabilskatt for tre år: -117' (Forutsetter inntekt på 600'. Se http://www.dinside.no/112932/dinsides-firmabilkalkulator for beregning basert på annen inntekt)
  • Restbeløp: 92'


I dette eksempelet kjører du en bil som i utgangspunktet koster 600.000 i tre år, selger bilen etter tre år og tar ut restverdi pluss skattefordel som lønn til samme vilkår som i privatbileksempelet. Da sitter du igjen med 92.000 på privatkontoen til slutt.

Sagt med andre ord: Merkostnaden ved å kjøpe en Tesla S til 600.000 på firmaet vs en bil til 309.000 på privaten er cirka 93.000 over 3 år, eller 31.000 i året. Dette tilsvarer omtrent 2.200 liter drivstoff til 14 kroner literen per år. Med et forbruk på 0,8 / mil blir dette ca 28.000 kilometer i året. En Tesla vil bruke ca 5.600 i strøm for samme distanse. Kjører du mye, kan det dermed fort vekk lønne seg å kjøpe Teslaen på firma fremfor en vesentlig billigere privatbil.


Dersom du skulle kjøpt Tesla S for egne penger, måtte du startet med rundt 1,1 millioner i selskapet under samme vilkår som over. Da er det liten tvil om hva som ville lønnet seg.


Mvh Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil

Endret: Feil i beregning av arbeidsgiveravgift i firmabileksempelet, prøvd å forenkle oppsettet noe
#15
Model S / Sv: Lykter: Xenon vs LED
mandag 08. april 2013, klokken 14:23
Vi har fått opplyst av Tesla at de har fått unntak fra kravet om lyktespylere for Xenon i EU, og at Model S dermed ikke vil leveres med lyktespylere uansett tech-pakke eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA