Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Halvor

#1
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Eco lock
mandag 15. februar 2016, klokken 20:34
Det er ikke korrekt.
Eco lock betyr slik jeg forstår det at både Eco mode og 4wd lock er aktivert.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Schneider 32A Wallbox til 16A bil
tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:42
Takker for oppklaring.  :)
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Schneider 32A Wallbox til 16A bil
tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:12
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:59
SitatForskjellene er at bilene gir ulike motstandsverdier som signaliserer til evse hvor mange ampere de er dimensjonert for.

Nei. Det er ingen biler som signaliserer hvor mange ampere de er dimensjonert for. Denne logikken ligger i ladekabelen dersom den av "løs" type.

Når du sier "løs" type så antar jeg at du refererer til en den type kabel som pleier å følge med bilen eller for eksempel en type "charge amps" kabel med Schuko støpsel?

Det jeg har tenkt på er en ladestasjon av typen over, men uten fastmontert kabel. Jeg tenker så å bruke en mode 3 kabel som er dimensjonert for opptil 32A. Verken Leafen eller Outlanderen min støtter 32A lading, men jeg tenker langsiktig. Det er vel ikke noe elektronikk i disse kablene som begrenser ladestrøm?
Det er vel slik at ladestasjonen kommuniserer med bilen gjennom en signalkabel som er innebygget i ladekabelen?
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Schneider 32A Wallbox til 16A bil
mandag 18. januar 2016, klokken 18:46
Takk  :)
#5
Ladeplasser og ladekabler / Schneider 32A Wallbox til 16A bil
mandag 18. januar 2016, klokken 15:54
Jeg vurderer å få installert en Schneider 32A Wallbox. http://www.schneider-electric.com/en/product-range/62395-evlink-wallbox

Jeg har i dag kun bil med 3,3 KW lader (16A.)

Vil denne 32A veggboksen være kompatibel med en bil med 16A lader?
(Nissan Leaf første modell + Outlander hybrid)
#6
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 07. mars 2014, klokken 12:44
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 12:39
Sitat fra: MindViruz på fredag 07. mars 2014, klokken 12:06
Trykk på meny, og slå av selektiv opplåsing. Det er miningen det skal være slik om selektiv opplåsing står på.
Men da skulle de vel ikke låst seg opp om han trykker flere ganger heller ?

Hvis vi fortsatt snakker om trykking på fjernkontroll eller knapper på dører/bakasjeluke:

En gang: låser opp førerdør
To ganger (etterhverandre): låser opp alle dører

Thomas

Det er korrekt oppfattet. Takk for alle svar, dette var til god hjelp. :)
#7
Tusen takk for svar. Prøver dette senere. :)
#8
Elektriske utfordringer / Sentrallås - Må trykke flere ganger
fredag 07. mars 2014, klokken 10:04
Hei,

Er det noen andre som har erfart følgende: Når man trykker på utsiden av døren for å låse opp bilen, er det bare førerdøren som låses opp. Evt. baggasjerom dersom man trykker på det. Jeg må trykke to ganger på døren eller fjernkontrollen dersom alle dørene skal låses opp.

Dette synes jeg er litt irriterende og det var ikke slik i begynnelsen. Lurer på om dette kan programmeres om på noen måte?

Tips?
#9
Jeg er forsåvidt enig at det kan være lurt å overdimensjonere litt. Syns bare det var viktig å få frem at det er fullt mulig å belaste sikringer inntil 100 % over tid. Så lenge anlegget er i normalt god stand, skal ikke det være noe å bekymre seg for.
#10
Sitat fra: Griffel på mandag 14. januar 2013, klokken 18:53
Sitat fra: Halvor på mandag 14. januar 2013, klokken 17:31
Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25

Husk, en sikring bør aldri belastes med konstant belastning over 80% av merkestrøm.

Er dette hjemlet i NEK? Eller er det mer en subjektiv tommelfingerregel? Både sikringer og kabler er jo overdimensjonert så det burde jo ikke være noen problem å ligge opp over dette i konstant belastning..?

Tommelfingerregel fra den tiden en hadde smeltesikringer. Brukes enda ved prosjektering "for å ha litt å gå på", men automatsikringer kan varig belastes med merkestrøm, og de kan også riktig dimmensjonerte ledninger.

Når man snakker om å ha litt å gå på snakker vel man om kurser som har flere uttak. Men dersom man har en dedikert kurs er det vel ikke nødvendig å prosjektere for kun 80 % utnyttelse. (Risikovurdering)
#11
Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25

Husk, en sikring bør aldri belastes med konstant belastning over 80% av merkestrøm.

Er dette hjemlet i NEK? Eller er det mer en subjektiv tommelfingerregel? Både sikringer og kabler er jo overdimensjonert så det burde jo ikke være noen problem å ligge opp over dette i konstant belastning..?
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
mandag 07. januar 2013, klokken 12:21
270 k. Inkl. vinterdekk på alu, metallic hvit, mattesett og undersprøyting. Levert 3. jan med regnr. EL 2013 1  :) Kjøpt hos aut. Nissan forhandler Autocenteret AS.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
tirsdag 18. desember 2012, klokken 22:35
Ok. Lite aktuelt for meg å legge opp nye kabler til garasjen. Da må det kuttes i asfalt og graves.. Eller kanskje jeg kan gå for luftspenn.. :)

Begynner å bli en del Leaf´er og andre elbiler på Sandsli nå...
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
tirsdag 18. desember 2012, klokken 22:13
Når det gjelder Podpoint lader kan jeg ikke helt se hvorfor man må ha 4" og 20 A. Det står jo 3,3 kw i annonsen og det skulle tilsvare 14,34 A.. Men det er kanskje ikke lovlig å basere seg på så høyt "konstant" forbruk på 2,5" 15/16 A..?

Kanskje bedre med en 16 A portabel da. PK vet du om det er 16 A kurs i garasjen på Sandsli?

Så at det sto 5 år garanti på batteriene nå ja, da er det neppe aktuelt.. Men om det er vanlig norsk garanti spiller det vel liten rolle om man kjøper hos andre enn aut. forhandler?
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betalte du?
tirsdag 18. desember 2012, klokken 21:46
Skal få sjekket vilkårene i morgen, men det er klart at det ikke er aktuelt med dårligere garanti enn det Nissan tilbyr via aut. forhandler..

Hvor fikk du tak i Podpoint laderen da? Pris? Ser at den ofte omtales som 16A lader. Jeg har bare 15 A i garasjen, men det går kanskje..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA