Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martinsen

#1
Elbilen i Samfunnet / Elbilbruker og tallknuser søkes...!
fredag 02. august 2013, klokken 13:11
Er du flink med tall og interessert i å hjelpe andre elbilbrukere med å bli kvitt rekkeviddeangsten?
Jeg ønsker kontakt med privatpersoner eller personer i utdanningsinstitusjoner som vil bidra til å gjøre elbilen tilgjengelig for alle.
Er du flink med tall, formler og grafer?
Send en mail på tem@mulighet.no
#2
Sitat fra: Bjornt på fredag 14. desember 2012, klokken 15:08
OLE Deviks vei. ;D
Dole Doffen...
En liten trykkleif i kulda ;-)
#3
Vel, jeg er uansett fornøyd selv om det er DYRT!
De daglige turene til og fra jobb er MYE bedre nå som det er fin temperatur i bilen ;-)
T/R Oslo fungerer dårlig med varme på i det hele tatt, så da blir det fort 3-4 grader i bilen selv om den er varmet med DEFA fra 6-7 og står i garasje.
Men dyrt er det helt klart.
PS! Jeg ankom Drammen med -1 grad i bilen når jeg skulle montere varmeren :-)
PPS! Jeg vet ikke hvor mane elbiler jeg ser med is på sidevinduene, dugg på ruta samt dunjakke, Lie og skjerf. Er dette kos?
PPPS! Tror bilen blir lettsolgt på Finn.no når jeg får råd til Tesla ;-)
#4
Sitat fra: Martinsen på onsdag 28. november 2012, klokken 21:39
Mine "tester" viser en reduksjon i kjørelengde (på måleren) på hele 40% ved full guffe på varme+vifte. Den går fra 100km og ned til 60km. Min normalbruk slik temp er nå gir en reduksjon på ca 20%. Fulladet på morgenen og den er på ca 104, på med vedlikeholdsvarme (har kupevarmer på timer om morgenen) og vifte, og den faller til 82. Det holder da fint t/r Ski-Majorstuen med ca 10km igjen. PS! På mandag var det "snøkaos" og kø fra Tusenfryd til MAstemyr (og kollektivfeltet) Glemte å dempe varmen, og jeg svingte inn i garasjen hjemme med lysende skilpadde på dashbordet... ::) Vurderer sterkt å montere en kupevarmer på diesel eller bioetanol, slike som de har i båter. De monterer disse med fjernkontroll på kaia i Drammen for ca 21.000,- Er det verdt det? Jeg liker varm bil...
Dieselvarmer er montert, og det ER verdt pengene ;-)
#5
Kjøretips / Sv: Kjørelengde, vinter og varme
fredag 14. desember 2012, klokken 14:54
Jeg kan ikke si annet enn at førsteinntrykket av varmeren er supert!
Det å sitte i en varm, og da mener jeg VARM elbil føles godt. Med sine 0,2-0,3 liters forbruk i timen føler jeg meg ikke akkurat som noen miljøværsting heller  :o Jeg tror varm bil, isfrie vinduer og en varm sjåfør som IKKE tenker på ALT annet enn å kjøre er bedre for "miljøet" (og de rundt seg) enn en i to dunjakker, pelslue og selbuvotter!  8)
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Dieselvarmer i iOn
fredag 14. desember 2012, klokken 14:53
Jeg kan ikke si annet enn at førsteinntrykket av varmeren er supert!
Det å sitte i en varm, og da mener jeg VARM elbil føles godt. Med sine 0,2-0,3 liters forbruk i timen føler jeg meg ikke akkurat som noen miljøværsting heller  ::) Jeg tror varm bil, isfrie vinduer og en varm sjåfør som IKKE tenker på ALT annet enn å kjøre er bedre for "miljøet" (og de rundt seg) enn en i to dunjakker, pelslue og selbuvotter! 8)
#7
Det står lapp at den er i ustand, og en Leaf står derfor og lader med vanlig ladekabel. Jeg strakk hurtigladeren forbi, og inn i min iOn. Ikke noe galt der nå ihvertfall..
#8
Kjøretips / Sv: Kjørelengde, vinter og varme
onsdag 05. desember 2012, klokken 11:04
Kjører fint fra Oslo til Fredrikstad i minus 10 uten å lade. Boblejakke og varme i setet holder meg varm. MEN i bilen er det da minus 5 grader, og det er jo ikke akkurat behagelig ;-)
Slår jeg på varmen selv i liten grad, så faller rekkevidden med 30% og hurtiglading hos Ishavsveien i Vestby eller Moss/Rygge blir nødvendig.
Kupévarmer på bioetanol el. +fabrikkmontert isolasjon av varmesystem og kupé bør bli "allemannseie"  ;D
#9
Kjøretips / Sv: UNDERSØKELSE: APP for elbiler
onsdag 05. desember 2012, klokken 10:56
Sitat fra: Think_Pelle på onsdag 05. desember 2012, klokken 09:06
Det finnes jo en grei løsning på at man ikke får trykke på mobilen mens man kjører; Siri  :)
Det å "prate" med Siri fungerer vel heller ikke helt i en kjøresituasjon i dag ;-)
Lengre.no krever ingen tasting eller prating under kjøring. Den forteller deg automatisk hva du skal gjøre, hvor du skal gjøre det og hvor lenge.
Alt dette basert på hva du tidligere har fortalt via pc (eller smarttelefon vår du IKKE kjører) hva du tidligere/vanligvis har gjort/gjør spiller også en stor rolle.
Takk for ditt svar!
#10
Kjøretips / Kjørelengde, vinter og varme
fredag 30. november 2012, klokken 22:44
Minner om denne artikkelen nå i disse vintertider...

http://www.thechargingpoint.com/opinions/establishing-the-true-range-of-an-electric-car.html har Michael Boxwell, en glødende og erfaren elbilentusiast, beskrevet hvordan han har forsøkt å identifisere den egentlige kjørelengden til en elbil. Vi synes dette er svært sammenfallende med hva vi formidler i kjøpsveiledningen vår.

Han har kjørt en i-MiEV og gjort seg noen konkrete erfaringer:

Ved motorveiskjøring i 100-110 km/t fikk han ut 86 km.
Ved landveiskjøring med snittfart 70 km/t kom han 104 km.
Ved kjøring i bytrafikk, med snittfart 30 km/t, makta han hele 150 km i løpet av lange 5 timer.
På turene brukte han lys, radio og oppvarmet førersete. Temperaturforholdene var forholdsvis snille.
Den største forskjellen i kjørelengde oppstår når elektrisk kupéoppvarming eller air condition brukes. Full fart på dette og kjørelengden faller med 1/3. Mens det oppvarmede førersetet ikke merkbart påvirker rekkevidden. Lys, radio, navigasjon og vindusviskere påvirka heller ikke merkbart.
Han fikk ikke testet under vinterlige forhold, men mener tidligere erfaring tilsier at minusgrader kan forkorte kjørelengden med hele 30%.
Forøvrig var han fornøyd med mulighetene til å kjøre økonomisk, med god effekt av bremseregenerering. Passerer du 80 km/t fikk han klar beskjed fra rekkeviddeindikatoren om rask krymping av kjørelengde. Da han kjørte under 30 km/t i byen, fortsatte den tilgjengelige rekkevidden å øke
#11
Kjøretips / Sv: UNDERSØKELSE: APP for elbiler
fredag 30. november 2012, klokken 00:08
Sitat fra: foxy på torsdag 29. november 2012, klokken 23:53
Sitat fra: Martinsen på torsdag 29. november 2012, klokken 23:13
Sitat fra: foxy på torsdag 29. november 2012, klokken 22:56
- siden det er flest android telefoner og iphone er "på vei ut" burde vel de prioriteres
- søke på ladestasjoner/hurtigladere i "nærheten" basert på adresse hadde vært bra
iPhone på vei ut? Neppe...
Her er noen interessante nøkkeltall:
* Android står for 75 prosent av det totale smartmobil-markedet (iPhone: 15 prosent).
* I USA har Android 53 prosent, mens iPhone må ta til takke med 34 prosent.
Dette er altså markedsandelene, som ikke er særlig overraskende. Mer overraskende er dette:
* 60 prosent av alle nettside-besøk kom fra iOS-produkter.
* 20 prosent kom fra Android.
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Her er link til saken:
http://www.itavisen.no/906859/her-er-android-tallene-som-skremmer-google

a) det var dette med pærer og epler - ditt tallmaterial vedr nettbruk sier bare noe om ios og ikke iphone isolert sett (husk det er fortsatt langt flere ipads enn Android tablets- dog ikke alt for lenge til) - og det er rimlig å anta at web-bruken er signifikant mye mer utbredt på brett enn mobil!

b) ser ikke hvilket tallmaterial ligger til grunn for denne artikkelen. .. ;)


så du tar med veldig stor sannsynlighet feil i din konklusjon at web-klikk fra android telefoner totalt er mindre enn fra
iphone. Samt at de fleste noenlunde teknikk interesserte som jeg kjenner ikke har valgt iphone i det siste. Og det ser mer og mer ut som iphone blir mest brukt på gamelhjem enn på Vgs....
Vi får se hva som skjer ;-)
Du skal uansett ha takk for dine svar og din entusiasme!
For oss er det det samme hva folk bruker, vi kommer til å levere app'n til iOS, Android og Windows. Kanskje også inn på panelet i Tesla'n din? ;-)
#12
Kjøretips / Sv: UNDERSØKELSE: APP for elbiler
torsdag 29. november 2012, klokken 23:33
Sitat fra: gbzdoc på torsdag 29. november 2012, klokken 23:26
Egentlig ikke så rart da man får Android telefoner i alle prisklasser fra 1,- og oppover.

iPhone er i de fleste tilfeller hakket dyrere, og de som kjøper er dermed noe mer bevisst på om produktet er verdt å putte penga i.

Men Windows Phone 8 kommer vel snart fossense etter så det blir spennende å se hvor vi er om 3-5 år. :)

Uansett kan vi alle takke Apple for at de endret mobilbransjen med iPhone og sitt brukervennlige økosystem. (Er jo bare å ta en nostalgi trip ved å ta i bruk en HTC e.l. med Windows Mobile på... Eller en av de feteste Nokia eller SE telefonene fra den tiden...)
Så sant så sant!
Windows kan bli bra om 1-3 år, før der er der iOS som ruler tror jeg
#13
Kjøretips / Sv: UNDERSØKELSE: APP for elbiler
torsdag 29. november 2012, klokken 23:13
Sitat fra: foxy på torsdag 29. november 2012, klokken 22:56
- siden det er flest android telefoner og iphone er "på vei ut" burde vel de prioriteres
- søke på ladestasjoner/hurtigladere i "nærheten" basert på adresse hadde vært bra
iPhone på vei ut? Neppe...
Her er noen interessante nøkkeltall:
* Android står for 75 prosent av det totale smartmobil-markedet (iPhone: 15 prosent).
* I USA har Android 53 prosent, mens iPhone må ta til takke med 34 prosent.
Dette er altså markedsandelene, som ikke er særlig overraskende. Mer overraskende er dette:
* 60 prosent av alle nettside-besøk kom fra iOS-produkter.
* 20 prosent kom fra Android.
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Her er link til saken:
http://www.itavisen.no/906859/her-er-android-tallene-som-skremmer-google
#14
Kjøretips / Sv: UNDERSØKELSE: APP for elbiler
torsdag 29. november 2012, klokken 23:09
Sitat fra: gbzdoc på torsdag 29. november 2012, klokken 21:43
Største manglene i Lade Nå appen er i mine øyne:

- Man bør kunne søke opp en adresse og finne ladestasjoner i nærheten (må i dag scrolle rundt)
- Ladestasjonstypene burde være lag man kan skru av og på: 10A(?), 16A, 3 fase, Chademo, SuperCharger, betaling, gratis, tidsbegrensning, osv...
- Finne lademuligheter på veien ut fra ruten man skal kjøre med alternative ruter. Må kunne ta høyde for rekkevidde på bilen. Enten at man legger det inn manuelt, eller at den har en database med biler og beregner rekkeviddde med/uten varme, samt sommer/vinter. Få gjerne med beregnet tid på ruten, inkludert lading. Kan også være aktuelt å ta med aktuelle overnattingssteder med lademulighet i nærheten dersom hurtiglader mangler.

De appene jeg bruker mest er Lade Nå og Leaf Link for varming/kjøling/lading av bilen.

OS er for meg er foreløpig iOS. Få også med tablet/pad støtte i de OSene dere velger å støtte.

Lykke til! Spennende prosjekt! :-)
Takk for svar!
Mye av det du ber om er i spec´n
Annet vil trolig komme i 2.0, 3.0 osv.
#15
Kjøretips / Sv: UNDERSØKELSE: APP for elbiler
torsdag 29. november 2012, klokken 23:07
Sitat fra: cra på torsdag 29. november 2012, klokken 21:02
Ikke dum den åpneren, men det jeg liker med min er at jeg kan sjekke status på portene samt åpne/lukke dem fra hvor som helst i verden, ikke bare på eget LAN (pga routeren min var det faktisk litt ekstra arbeid å få det til når jeg var på eget LAN  ;D). Ikke rekker jeg egen wifi fra garasjen heller. :/ Og så var det jo gøy (og mye billigere!) å bygge den selv. Men jeg tror absolutt der er et marked for slike dubbeditter. :)
Har du bygd den du sendte link til? Den må vel kables fra hus til garasje?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA