Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Spinner

#1
Model S / Sv: Automatic Emergency Braking
onsdag 13. september 2017, klokken 01:11
Har opplevd at AEB bremser selv, da jeg skulle kjøre rundt en bil som stod dobbeltparkert og bilen ikke regnet med at jeg skulle svinge unna.
#2
Model S / Sv: Automatic Emergency Braking
tirsdag 12. september 2017, klokken 16:29
Den advarer først med rød bil og lyd, og bremser først når det (sannsynligvis) er for sent. Dette er ikke et system som skal forhindre ulykker, men begrense omfanget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Collision_avoidance_system
#3
Model S / Sv: Vann inni bilen, under og i/på matter
tirsdag 15. august 2017, klokken 23:16
Uten at jeg vet om dette i det hele tatt kan skje på Model S, så opplevde jeg noe lignende i en '94 Audi. Da kom vannet inn gjennom luftekanalene fordi noe drenering e.l. nederst ved frontruta var tett grunnet løv og skit.

Kjenn opp i luftekanalene som kommer ut ved føttene etter om det er våte. Uansett, dette må jo Tesla ta ASAP  :-\
#4
Model S / Sv: Innbyttepriser
tirsdag 15. august 2017, klokken 09:46
Sitat fra: morpheos på mandag 14. august 2017, klokken 18:08
Når var dette? Har en P85+ med alt bortsett fra bakovervendte seter som har gått 80k km. Innbyttepris er skissert til ca 430'. Antar at maks på Finn ligger på 450'
Det er faktisk det samme som Tesla tilbød meg i innbytte for en 2013 P85+ med alt minus 7 seter... for to år siden! Naturlig nok solgte jeg på Finn og fikk nærmere 150' mer,
#5
Model S / Sv: Reparasjon av hovedbatteri
mandag 07. august 2017, klokken 10:59
Uten at det finnes noe fasitsvar på det, tror jeg de fleste bilene som har vært i en ulykke hvor batteriet har blitt ødelagt blir kondemnerte. Det er nok andre betydelige skader på bilen hvis dette skjer.
#6
Model S / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
fredag 04. august 2017, klokken 16:43
Skjønner ikke poenget med å sette bilen i N...

Man vil enten:
1. Trille for fort og bryte fartsgrensen.
2. Trille for fort og måtte bremse (tapt energi, regen er mer effektivt).
3. Trille for sakte og måtte akselerere senere (holde jevn fart er mer effektivt).
4. En kombinasjon av 1, 2 og 3 som garantert ikke sparer noe strøm.

Hvis man skulle finne en bakke der bilen akkurat triller i jevn fart går det kanskje i null, men sett nå CC på farten du skal holde og slutt å overanalyser den ene watt-timen du ikke sparer sier jeg :+1:
#7
Model 3 / Sv: Det blir ikke hengerfeste!
lørdag 29. juli 2017, klokken 16:47
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 29. juli 2017, klokken 13:32
Da tipper jeg 20% pr år fra de starter innfasingen, 20 år på å innføre mva høres fryktelig lenge ut.

Så spørs det hvor lang tid Tesla bruker på å innføre hengerfeste.  ;D
Jeg håper nå de stopper på 25% mva, 100% er litt drøyt :o
#8
Model S / Sv: Tilbud på 90D Inventory
torsdag 20. juli 2017, klokken 20:44
Min 90D viser nøyaktig samme rekkevidde nå på nærmere 60k km som den gjorde ved 10k km for over 1,5 år siden, så degradering er ingenting å bekymre seg for :+1:
#9
Model S / Sv: Rust bakluke
mandag 17. juli 2017, klokken 16:24
Sitat fra: Haldenser på mandag 17. juli 2017, klokken 12:43Fikk de byttet gratis på sist service. Satser på de nye er bedre
Ser veldig bra ut på min (okt. 2015 90D), ikke noe synlig metall der som kan ruste.
#10
Sitat fra: aness på torsdag 13. juli 2017, klokken 14:44Tja.. Eneste gangen jeg har brukt rattvarme i en Tesla var når det var -10 og jeg hadde en loaner uten tilgang til å slå på varmen på forhånd.
Slår du på varmen en halvtime før du skal kjøre fjerner du som regel både is og snø fra vinduer også.
Folk er nå forskjellige, men det er langt fra alle turer med bilen som er planlagt en halvtime før her i hvert fall. Og kona bruker rattvarmen flittig inntil gradestokken bikker 15+ :o
Rattvarmen burde vært standard ja, varme i baksetene burde vært ekstrautstyr.
#11
Model S / Sv: Software oppdatering denne uka
onsdag 12. juli 2017, klokken 19:20
Sitat fra: Amoss på onsdag 12. juli 2017, klokken 18:43Dette gir ingen mening i forhold til første del av setningen. Sikker på at du ikke forbyttet "tid" og "lengde"?
... og om du kjører 100 meter på 3 sekunder så er det nok rett å holde 100 meters avstand ;)
Joda, det gir mening, muligens bare litt klønete formulert :)
Hvis den hadde brukt bil-lengder eller meter som du skriver, hadde jo avstanden vært konstant.
Dvs at dersom avstanden er 100 meter i 110 km/t (altså ca. 3 sekunder), ville den også vært 100 meter i 20 km/t (som vil si rundt 18 sekunder), noe den ikke er.
Ergo den bruker ikke en fast distanse som avstand, men en avstand basert på tid. Noe bruksanvisning også sier rimelig klart:
Each setting corresponds to a time-based distance that represents how long it takes for Model S, from its current location, to reach the location of the rear bumper of the vehicle ahead.

Men det hadde vært nyttig om det kom fram på dashbordet et sted hvilken tidsavstand man faktisk har på de forskjellige innstillingene. Stegene 1-7 sier jo ingenting om dette.
#12
Model S / Sv: Software oppdatering denne uka
onsdag 12. juli 2017, klokken 18:35
Sitat fra: Amoss på onsdag 12. juli 2017, klokken 17:03
Har inntrykk av at den teller bil-lengder eller antall menter istedet for sekunder. Her bør noen fortelle Tesla at det hadde vært mye gunstigere å la stegene representere sekunder istedet. Evnt. øke til 11 steg ;)

... samme gjelder vel igrunnen "over/under fartsgrensa" innstillingene, burde vært mulig å sette i % av hastigheten istedet for i km/t.
Den bruker tid og ikke lengde, ellers hadde det jo fort blitt 100 meter til bilen foran i kø :)

Enig i siste utsagn, % hadde vært mer logisk.
#13
Model S / Sv: Trenger råd angående mulig Tesla kjøp
tirsdag 04. juli 2017, klokken 21:11
Sitat fra: bullfinch på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:17
Det som er helt sikkert er at ingen snur seg etter en tesla. MB s-klasse samme hvilket år gjør det.
Er fortsatt en og annen som snur seg etter Tesla'en min, så utsagnet ditt er helt sikkert uriktig :)
Var selvfølgelig mye mer i 2013.

Uansett, vil man (av en eller annen grunn) ha en bil folk snur seg etter kjøper man hverken en Tesla eller en S-klasse. Jeg har hatt en bil som tiltrakk seg ekstremt mye oppmerksomhet (som ikke var grunnen til at jeg kjøpte den), og det blir fort veldig slitsomt.
Folk kjører som tullinger rundt deg i trafikken for å ta bilder etc, og det står minst 5-10 stk rundt bilen hver gang du kommer til den klare til avhør. De åpner gjerne med spørsmål som "hvor mye tjener du",  "hvor mye koster den" eller "hva jobber du med" ???
#14
Model S / Sv: Autoparkering krasjet i bilen foran
tirsdag 04. juli 2017, klokken 00:51
Sitat fra: Hakon_b på søndag 02. juli 2017, klokken 15:57Brukte autoparkeringen når jeg skulle lukeparkere bilen i går, og den krasjet da inn i hengerfeste på bilen foran og trykket inn skiltet på bilen min.
Var det flatt, eller i en bakke?
#15
Model S / Sv: Hva betyr "begrenset tilførsel på 90kWt"?
mandag 26. juni 2017, klokken 12:55
Vil tippe det betyr at det er begrenset tilgang på modeller med 90 kWt batteri siden modellen er utgått.
Men ikke greit å vite med disse herlige oversettelsene!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA