Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hkaspenberg

#1
Sitat fra: TB på søndag 03. september 2017, klokken 21:37
Flott oppskrifta kjem til nytte  ;D

Gi gjerne tilbakemelding om antenna fungerer godt. Eg limte antenna på frontruta, slik som ein skal, med jording mot chassis. Dette har fungert bra - opplever ikkje utfall.

Har forstått det er viktig at antenna står vertikalt for at mottaket skal bli best mulig. Kva retning står antenna med din montering?
Den står vel litt på skrå, og har god jording. Nå har jeg ikke vært så mye utenbys ennå, ei heller i tunneler, men mottak fungerer i hverfall bra innen Oslo. For å få antenna bort i vinduet må man vel ha av noe mer plast. Sitter plasttrekket på vindusstolpene i annet enn gummilista ved døråpningen?

;-)) Hans
#2
Sitat fra: TB på onsdag 30. august 2017, klokken 23:41
På C-Zero var det berre å dra rett mot deg - så kom heile dekselet. Klipsa satt ikkje spesielt godt fast...
Det var faktisk svært enkelt. Tok bare tak i bakkant og nappet til og der satt jeg med hele stasen i hendene. Er litt imponert over hvor ryddig det var bak radioen. Er ikke fullt så ryddig nå... Hadde kjøpt en Pioneer X580DAB hos Torshov. Dette er den billigste 1-DIN modellen med full BT og håndfri-funksjonalitet (https://www.torshovbil.no/bilrekvisita/lyd-og-bilde/dab-radio-1din/pioneer-mvh-x580dab) I tillegg kjøpte jeg anbefalt kabelovergang fra Biltema (84582) og fulgte oppskriften til TB som finnes her i tråden.  DAB-antenna klistret jeg til et stykke papp og gjemte inni dasbordet, helt oppunder bak radioen. Jord til antenna fant jeg på bak-braketten som jeg måtte redusere (dremel og blikksaks) for å få plass til skjærereiret. Dashbordet er kunn tynn plast og bør ikke skjerme vesentlig for DAB-signalene, og jeg har ikke noe problem med mottaket. Så det var en liten ettermiddags jobb... Takk til TB for god informasjon.

;-D Hans
#3
Sitat fra: bjodnes på onsdag 30. august 2017, klokken 13:29
Jeg tok av hele "plast-toppen" som radioen sitter i. Dyttet deretter radioen ut fra baksiden. Det var lett og gjorde montering av den nye mye enklere.
Hvordan helt konkret gjorde du det? Vil nødig knekke noen små plastduppedingser...

;-)) Hans
#4
Har iOn 2012 modell og har skaffet disse bøylene fra Biltema (31-546) for å få ut den originale radioen. Men den sitter som støpt. Er radioen også festa i bakkant og/eller er det noen triks her?

;-D Hans
#5
Model 3 / Sv: Online bestilling, har noen fått bekreftelse?
mandag 04. april 2016, klokken 09:51
Vel, nå har jeg også hengt meg på og fått reservasjonsnummer RN108xxxxxx  :D Ion'en får vel holde noen år til ...

// Hans
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss i bussfil og vikeplikt
onsdag 09. mars 2016, klokken 12:44
Sitat fra: THE på onsdag 02. mars 2016, klokken 07:32
@peik, trafikkreglene gjelder uansett hvor stort kjøretøy du kjører, og hvor mange personer du har i kjøretøyet. Mener du at du skal ha forkjørsrett med 5 personer i Teslaen i et tilsvarende tilfelle hvis det er en Buddy med en person i feltet ved siden av?

Sikkert ikke. Uansett er det lurt å være defensiv som liten, men noen ganger blir ihvertfall jeg litt irritert når noen brauter seg frem, uansett hvem dette må være. Manglende eller feil bruk av blinklys har jeg nesten sluttet å irritere meg over. Nesten.  ::)

// Hans
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss i bussfil og vikeplikt
mandag 29. februar 2016, klokken 09:51
Mitt nestenuhell var der som Elmo la ut bilde fra med skilt som angir at høyre felt har vikeplikt ved feltskifte. Jeg var nesten oppe nå høyde med sjåføren på en leddbuss de han gav tegn og la seg over...  :o
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss i bussfil og vikeplikt
tirsdag 23. februar 2016, klokken 13:45
Har vært utsatt for akkurat det samme som trådstarter beskriver på dette stedet. De bare kjører sånn, og hvis man står på retten i en liten elbil blir det bare mos...  ::) Best å passe seg.

// Hans
#9
Sitat fra: KjellG på torsdag 11. februar 2016, klokken 18:39
Enkelte mener at MDGs politikk er riktig og nødvendig. Blir spennende å se hvordan dette går ved neste valg.

(Ellers så har vel Rasmus kjøpt seg dieselbil. Med denne kan han parkere gratis hjemme i skogen og gratis midt i byen -  Stortingsgarasjen, innenfor Ring 1. Liv og lære. Dette mens dagens intervjuobjekt i Aftenposten fortviler over kafedriften sin)

Stortingspolitikerne hadde også røykerom lenge etter at oss dødlige hadde lov til å ha slik. Nå røyker jeg ikke, så behovet er ikke der, men er en lov vedtatt på Stortinget bør også gjelde for Stortingspolitikerne. Det var visstnok hensyn til representantenes sikkerhet som var årsaken. (Så vidt jeg vet er røykerommet fjernet nå). Av samme årsak vil nok parkering i Stortingsgarasjen fortsette selv om det blir bilfritt innenfor Ring 1.

Det har vært snakk om å skattlegge fordelen med å ha gratis parkering på arbeidsplassen. Jeg håper ikke det skjer, men i så tilfelle må det også gjelde i Stortingsgarasjen.

// Hans
#10
Sitat fra: pwb på torsdag 11. februar 2016, klokken 18:28
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. februar 2016, klokken 13:11
Når det gjelder MdG så er jeg en av de som stemte dem inn

Bare fordi jeg er nysjerrig, ikke frekt ment. Men er du fornøyd med hvordan MDG opptrer og har de levd opp til dine forventninger?

De har virket litt urutinerte nå i starten, men samtidig uredde for å trå til. Noen ting virker litt dårlig gjennomtenkt, slik som å la betalt parkering gjelde til kl 20 om kvelden når det tidligere var fritt etter kl 17. Det har skapt problemer for mange som bor i byen ref. dagens artikkel i Aftenposten. Jeg er ikke sikker på at dette er å gå i riktig retning miljømessig siden folk tvinges til å kjøre mer for å finne en parkeringsplass samt at bilene må flyttes hver andre time frem til kl 20. Beboerparkering bør være gratis fra da man normalt kommer hjem fra jobb, samt hele lørdag og søndag. Ref. http://www.osloby.no/nyheter/Kraftig-reaksjon-pa-nye-parkeringsbestemmelser-i-Oslo-8352033.html

Det blir spennende om de får folk med på et bilfritt sentrum. Ved å vise fleksibilitet og smidighet vil de få flere flere støttespillere, oppfattes de som firkanta prinsippryttere tror jeg nok denne 4-års-perioden blir den siste. Jeg tror at folk er klare for relativt radikale tiltak dersom de er oppfattes som rettferdige og fornuftige og ikke skaper praktiske problemer.

// Hans

#11
Sitat fra: pwb på torsdag 11. februar 2016, klokken 12:43
"Rees er rett sitert, og sier at forbudet har som intensjon å stoppe biler som kan forurense med diesel"

Så det er dieselen som forurenser? Så hvis jeg heller ut 10 liter diesel på veien i Oslo så blir det dårligere luft? Dette vil jo da si at man må også forby aller biler som har diesel med seg, f.eks en bergingsbil med en dieselbil på planet kan jo da ikke kjøre i byen siden den jo kan forurense med diesel.

Her ser man at når man skal lage nye lover og regler så må man bruke god tid og man må sette seg inn i alle aspekter av saken før man gjør noe. Her ser man at ei som er mer opptatt av at dildoen er oppladbar enn at den bruker batterier kommer med lite gjennomtenkte forslag. Lurer på om de som har stemt på MDG er fornøyde med det de setter i gang?

Hvis du ikke mente dette ironisk så tror jeg at du bommer på ballen eller mannen. Journalisten sa at Rees er rett sitert. Rees kjente seg ikke igjen. At dieselen i seg selv forurenser må også stå for journalistens regning. Å skrive noe slikt viser jo hvor inkompetent denne journalisten er. Når det gjelder MdG så er jeg en av de som stemte dem inn, men poenget i denne saken er at dette er jo ikke noe de har satt igang. Saken har oppstått i fantasien til nevnte journalist.

I tillegg må jeg si at Rasmus' svar på min e-post gav meg valuta for stemmen:
SitatOverlater dette til Daniel men kan som fhv elbilkjører si meg enig i at Oslo bør sjekke om ikke omdømmekostnaden ved å forby den derre vesle primusen som varmer opp en elbil er større enn forurensningsgevinsten
r

// Hans
#12
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. februar 2016, klokken 11:23
Hei Hans

Kjekt å høre fra deg igjen. Den lille blå er tilbake i Stavanger! Denne gangen hos One More som jobber for å få den i drift igjen.

Kan ikke se av det som står i denne linken at biler med Diesel Webasto får kjøreforbud. Kan være storm i et vannglass.

Reagerer på at biler over 7,5T er unntatt forbudet. De burde absolutt holdt seg unna på slike dager sammen med alle andre eksosbiler.

Hei Robort - Ja jeg har ikke vært særlig aktiv på forumet i det siste, men dette tullet rundt kupevarmere fikk meg til å tenne skikkelig slik at ikke kunne la være å reagere. At "Tupper" er tilbake i Stavanger og vil komme på veien igjen er jo flott. Det var/er et bra eksemplar av arten og med rett stell så lever den nok lenge ennå.

At varetransport med tyngre kjøretøyer er unntatt et evt. kjøreforbud er nok noe vi må akseptere foreløpig. Men der er vel på dette feltet de neste politiske slagene bør stå: Bli kvitt unødvendig varetransport - få elektrifisert resten.

// Hans
#13
Vel, man skal ta mannen ikke ballen. Fikk svar fra Blaker, og han skriver:

SitatHer trekker du nok litt forhastede slutninger. Rees er rett sitert, og sier at forbudet har som intensjon å stoppe biler som kan forurense med diesel.

Elbiler med dieselvarmer har de rett og slett ikke tenkt på, og Oslo kommune opplyser til meg at dette nå er sendt til konsekvensutredning hos TØI for en vurdering opp mot det permanente forslaget som vil bli gjeldende fra neste vinter.

Forurense med diesel. Det er vel ikke noe mer å si.  ::) Og Rees ble rett sitert i Aftenposten. Spørsmålet han svarte på gjaldt diesel-hybrider.

Fant forøvrig dette: http://gjest.blogg.no/1423235932_06022015.html

// Hans
#14
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 10. februar 2016, klokken 17:51
Forskriften skal begrense NOx utslipp på de verste dagene. Hva er problemet egentlig?

Har noen blitt lurt av denne journalisten Magnus Blaker som ikke kan forskjell på motor og varmer?

Litt googling på dette navnet så finner du  mange som mener at han ikke innehar de kvaliteter som forventes av en journalist.

Jeg skrev følgende mail til Magnus Blaker i ettermiddag:

SitatHei Magnus,

Jeg ser du siterer Daniel Rees i denne artikkelen med "-De kan også forårsake utslipp, derfor er de med her, forklarer byrådssekretær Daniel Rees (MdG) til Aftenposten.". Jeg har snakket med Daniel, og han forstår ikke noe av dette. Sitatet er hentet fra en annen artikkel http://www.osloby.no/nyheter/Kommunen-mener-ladbare-hybridbiler-forurenser-Oslo-luften-8346565.html hvor det står "- De kan også forårsake utslipp, derfor er de med her, sier Rees".

Ifølge Rees går din artikkel et stykke forbi det som kalles "journalistisk frihet". Forbud for elbiler med tilleggsvarmer har aldri blitt diskutert, og jeg kan sitere ham "Til spørsmålet ditt: Bymiljøetaten sier at elbiler vil være unntatt fra kjøreforbud i vinter, enten de har kupévarmer eller ikke. Det må du gjerne informere om til de som måtte lure på det."

Hva var egentlig din hensikt med artikkelen? Det vil jeg gjerne vite.

Han svarte følgende etter et par timer:

SitatHei,
Jeg forstår ikke hva du sikter til? Hva er problemet?

Sendt fra mobil

Nei, hva kan problemet være? Ikke noe annet enn at han konstruerte en artikkel som ikke har grunnlag i virkeligheten og "siterte" byrådsekretær Daniel Rees. "Saken" har aldri vært diskutert i byrådet. Rees har heller aldri uttalt seg hverken til Aftenposten eller denne journalisten om dette. Det er problemet.

// Hans
#15
Joda, butikkene trenger varene sine, men slik det er nå er ikke distribusjonen effektiv sett fra et miljømessig synspunkt. Det aller meste blir kjørt ut i store lastebiler fra ASKO på Vestby til den enkelte butikk. Antakelig er dette mest effektivt sett fra et bedriftsøkonomisk synspunkt. Det man kunne ha er sentralt plasserte distribusjonslagre for å fordele om varene til mindre kjøretøyer, gjerne elektriske, som igjen brakte varene til butikkene. For eksempel.

// Hans
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA