Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - reitsma

#1
Takk for svar  :)

'fallhøyde' er, som du sier, ikke alleverden til den pris, men vil helst kjøre noen år når jeg først kjøper en.

Noen anbefalninger om hvem som kan ta (vann)service i Grenland område?
#2
Hei

Fortsatt newby på elbil, leter etter overkommelig priset elbil som brukes innenfor Grenlands område (ca. 3-4 mil daglig pendling). 4-5 seter er ideelt, brukes som bybil til småkjøring.

Har sett på mange forskjellige typer/modeller etc. men prismessig er det ingenting som slår PSA på pris når det gjelder kjøp.

Men hva er det å passe på ved kjøp? Rekkevide på minst 5-6 mil er minimum har jeg skjønt. Hvor lenge tar det å lade bilen? Har vanlig 16A kurs. Robometer er obligatorisk?

Kan jeg ta service selv, i så fall, hva trengs det av utstyr til det? Er det noen flinke på elbil i Grenlands område mtp service? Er eldre PSA elbiler noe å satse på i det hele tatt eller heller spare opp for nyere type elbil..?

Takker for svar...

#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Buddy Vs Twizy?
torsdag 23. april 2015, klokken 11:37
Snart er det bomring i Grenland og søket etter (liten) elbil er i gang.

Pendler daglig ca. 20-25 km mellom Porsgrunn-Skien med en del bakker.

Har prøvekjørt Twizy og var positiv overrasket, den har tilstrekkelig actiradius og går 80 km/t (som er ønskelig). Største ulempe er f.t. batterileie, jeg har en budsjett på ca 50-60.000 (så det må bli brukt) og ønsker ingen ekstra utgifter.

Jeg ser som alternativ Kewet Buddy med NiMh batteri pakke men har aldri prøvekjørt Buddy. Holder den snittfart på ca. 70-80 km/t? Hva er erfaringer ellers? Noen problemer med NiMh batterier som jeg bør vite om?   ???

Takker for tilbakemelding
#4
Da er det nok uaktuelt å handle i Sverige...

EDIT: fant en brukt Twizy på Finn UTEN batterileie hos Motor Forum i Lillestrøm, den ble solgt innen en time den ble lagt ut, her skal det handles raskt altså.  :o
#5
ikke batteri leie på disse? Hvor finner jeg annonser..?

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=twizy&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&c=&fu=&gb=&ca=11&is=1&l=0&md=th&cp=&cb=30

edit: finner 3 stykker på blocket men uten dører er de vel ikke veldig attraktiv.
#6
Zoe / Sv: Renault Twizy til Norge
lørdag 23. mars 2013, klokken 10:49
Batterileie i Nl er 60 euro (ca. 460 NOK) og 'toppmodellen' inkl dører koster ca. 72.000 NOK.

Syns det blir mye penger for denne bilen i Norge.

#7
Zoe / Sv: Renault Twizy til Norge
fredag 22. mars 2013, klokken 20:19
Vedlagt brosjyre og prisliste. Kun få modeller kommer til norge i år iflg forhandler, de blir nok solgt.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf som bruktbil?
torsdag 07. mars 2013, klokken 12:10
Kan hende jeg har litt korte dager på jobb slik en kaldt vintersdag blir utfordrende for å komme seg hjem... men forsto det slikt det er hurtiglader i Tønsberg, kjører innom der først.

Jeg tar i beregning 100 km/t utifra ferdigstilt E18 i 2014, da det blir bare litt bykjøring før jeg kommer meg ut på E18, dette må gå.

Med diesel bilen jeg har nå kommer jeg ut på 5-6000 NOK i måneden, så her er det ikke noe tvil hva som er lønnsomt...
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf som bruktbil?
tirsdag 05. mars 2013, klokken 21:18
Syns 40% verdifall i 3 år er nok i det meste laget... men som bruktbil hat 1. eier tatt største parten, da kan det lønner seg.
#10
Leaf 2010-2017 / Leaf som bruktbil?
tirsdag 05. mars 2013, klokken 14:38
Var innom Nissan forhandler i dag, mulig det kan bli pendling mellom Skien-Tønsberg en stund framover da lurer jeg på en del ting i tilfelle valget blir el-bil.

Prisen av Leaf har falt til 240.000 NOK, ferdig levert nybil i Skien, inkl vinterhjul og 'full options' ligger den rund 260.000 NOK, 2013 model forventes ikke før Q3-4. Kan få 2,5 % rabatt ved påvisbar jobbpendling iflg forhandler. Da lurer jeg litt på om det er lønsomt med bruktbil; jeg er ikke sikker om jeg foretrekker elbil og med estimert verditap som utgjør ca. 100.000 NOK første 3 år (iflg forhandler) blir det dyr butikk. Actieradius oppgitt av forhandler ca 110 km i vinteren/150 km om sommeren, realistisk?

Fant ellers denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40113266

Noen kjent med butikken? Hva er det å passe på? Norges garanti er en selvfølge men hva mer?

Hvordan er disse biler på hovedvei i 100-110 km/t? Rekker jeg Skien-Tønsberg t/r på en ladning? Jeg er litt usikker om bomfrie passeringer i framtiden; 2017 er greit nok men er dette 'garantert'..?

Synes dette er en spennende og kostnadsatraktiv/miljømessig alternativ, hva er alternativer til Leaf? det er snak om bil nr 2, men bør ha 3 seter bak mtp barn. Avtaler prøvekjøring i hvert fall.
#11
Zoe / Sv: Renault Twizy til Norge
torsdag 17. januar 2013, klokken 11:52
Har prøvekjørt Twizy i Nederland, fikk høre Continental lager vinterdekk til Twizy. Litt usikker om det er da snak om 'mellomeuropeiske' vinterdekk, piggdekk hadde vært ønskelig i Telemark. Blir det Twizy på tunet da kommer jeg til å kjøre året rundt i hvert fall, har hørt Twizy også kan bestilles med vinduer montert i døren som ekstra utstyr:

http://www.autoexpress.co.uk/renault/twizy/61038/renault-twizy-windows-ps295
#12
Zoe / Sv: Renault Twizy til Norge
onsdag 02. januar 2013, klokken 19:30
Jeg fikke denne pressemeldingen fra Renault, se vedlegg.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: El bil eller ikke
mandag 22. oktober 2012, klokken 11:28
Mm tja, og da er det med restverdi av el-bil  :-\:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10047159
#14
Kjøpe elbil? / Sv: El bil eller ikke
mandag 22. oktober 2012, klokken 11:21
Det er sant.

Mitt behov er grov sagt slikt: 5 dager i uke Skien-Porsgrunn t/r, ofte flere ganger. I tilleg små turer til butikk, sport og div. ) som regel ikke lengre enn 2-3 mil. En del turer til Torp flyplass, i tilleg en enkelt tur til Oslo og til Nederland (100 mil+).

Fruen kjører 2 dgr i uke Skien-Kongsberg, andre ukedager mye små kjøring i byen og flere turer i fylket (ca. 5-6 mil).

Jeg burde kunne klare meg med el-bil på de fleste turer, det spørs om fruen ønsker å bytte ut diesel bil med min el-bil hvis jeg skal kjøre langt. Tror Tesla-S/X kan dekke dette behovet, også greit med 2 ekstra seter i tilfelle det blir flere enn 5 i bilen, men forhandler/service er fremdeles en ankepunkt. X-modellen kommer vel ikke før 2014, og da er det usikker om MVA, bom ring etc..?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: El bil eller ikke
lørdag 20. oktober 2012, klokken 21:35
Lovende tall  :)

Det fins ladepunkter på jobb som er gratis (foreløpig), så det kan være interessant. Første modeller Tesla S er på vei til norge skjønte jeg, men få forhandlere så service kan være en utfordering. Det er en ulempe ved å bo i utkanten av norge... (slik føles det i hvert fall). Men positiv Renault satser på el-biler i fylke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA