Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bybil entusiast

#1
Mercedes B-Electric / Sv: Comand Online
mandag 14. mars 2016, klokken 20:10
Hei
BOS har ikke forklart meg noe om dette.  :-\
Kan noen forklare hvordan tjenesten fungerer ?
Er det en app ?
Må noe aktiveres i bilen ?
Må noe aktiveres på nett?

#2
Kjøpe elbil? / Sv: Varebil omgjøres til 5 seter. Pris?
onsdag 09. mars 2016, klokken 21:32
En Elektrisk varebil har ingen avgifter. Det er i prinsippet ingenting å spare på å bygge om fra varebil til personbil.

Det vil ikke bli noe avgifter ved å bygge om.
#3
Mercedes B-Electric / Hurtiglading på beste måte?
onsdag 23. desember 2015, klokken 18:52
Mercedes har dessverre ikke den raskeste lade-løsning. Det finnes en rekke bokser og kabler som tilbys fra diverse leverandører. Jeg skjønner ikke hva som er raskest.

Jeg har spurt hos BOS hva som er beste lade-alternativ, men jeg fikk bare tomme blikk og ingen gode svar.

Hvordan lader man på raskeste måte hjemme? ???

Jeg har tilgjengelig en vanlig stikk med 16A enfas garasjen, men også en trefas stikkkontakt på 220v.
I dag lader jeg med vanlig original ladekabel som fulgte med bilen, men jeg er villig til å kjøpe det som kan gi meg raskere lading.

Hva bør jeg skaffe for å lade raskere? ::)
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
torsdag 21. mai 2015, klokken 18:46
1. Motorveikjøring er effektivt og energi vennlig for alle biler også B electric.
2. Mercedes regner i større grad enn andre elbiler verst tenkelig rekkevidde.
3. Våt vei suger energi, mer enn jeg forventet.
4. Range ekstender gjør ikke merkbar forskjell.
5. Laveste forbruk jeg har klart å måle på langkjøring under tørre gode forhold på 8 grader er 19,5 kw/100km.
6. Høyeste forbruk er stadig over 50kw/100km. Men hvor mye over forteller ikke måleren meg.
7. Tung rask bybil = høyt forbruk i byen, men akk så skuffende i forhold til 230 km.
8. Lengste kjøring med sparebluss er på 13,5 mil.
9. Lader tregt i sammenligning med Leaf og Citroen Zero
#5
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
torsdag 21. mai 2015, klokken 18:25
Takk for nyttig info. Nå har jeg funnet knappen på Ladeklompen som øker ladehastigheten.

Da mangler jeg bare å finne tilsvarende i bilens innstillinger. Er det noen som kjenner til hvor jeg finner den på Mercedes B electric ?
#6
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
onsdag 06. mai 2015, klokken 01:04
Takk for info....
Jeg har undersøkt brukerfeil uten å finne noe bekreftelse på det....... Ligger stabilt på ca 105 km rekkevidde på 100% oppladet batteri.

Hos meg er det 400 volt ute i gata, men kun 230 volt i huset. Da er det vel kun 230v som kan benyttes uten å grave og forandre inntaket ?

Når jeg kjører batteriet ned til 0... starter ny opplading veldig sakte.  Det medfører at normal opplading blir lengre enn det matematiske regnestykket som Øyvind H beskriver.

Skjønner at jeg må montere en lade booster for Mercedes, som kan gi opp til 11 kw lade effekt. ( maks for bilen)
Er det noen som kan anbefale hva jeg trenger?

#7
Før eller siden vil bil leverandørene samle seg om samme standard. Foreløpig er det kun eksperimentelt salg av elbiler. Volumet blir kanskje aldri stort. Her må volumet på pluggin hybrider tas med i samme standard. Da blir volumet mye større.
#8
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
fredag 01. mai 2015, klokken 23:46
Er det forskjellige ladekabler som følger med ? 10 eller 16 ?

Min kabel med kladd er merket 230v/13A.

Den andre kabelen med tykkere ledning uten kladd, passer ikke i noe veggkontakt hos meg. Vet ikke hvor denne passer.
#9
Mercedes B-Electric / B.electric lader for tregt
fredag 01. mai 2015, klokken 10:51
  :'(
Det er trist å erfare at etter 11 timers lading over natten er min nye Mercedes B electric kun på 62% oppladet.
Rekkevidde 65 km etter 11 timers lading. Kursen er 16a.

Dette er for dårlig Mercedes !

Har også en 20A kurs som jeg skal forsøke i morgen. Håper det gir 100% over natten.

#10
Leaf 2010-2017 / Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt
torsdag 21. august 2014, klokken 14:12
Alle er enige om at biler med alvorlig skade ikke bør komme på Norske veier.

Det virker likevel som noen ønsker å fremstille alle USA biler som vrak. Samtaler med Nissan importør og forhandlere bekrefter deres holdning til dette. De sier mange negative ting om USA bilene som ikke er en realitet. Det er brukt importert flere hundre Leaf til Norge fra USA og andre land. Biler med skader er neppe større på dette merket enn på andre merker som importeres. Når Mercedes og BMW  brukt import startet i stor skala fra utlandet hadde deres merkeforhandlere store problemer med å akseptere og serve disse bilene. Nå har de skjønt at det er en del av businessen og samarbeider med kundene om vedlikehold og service. Der er ikke Nissan og BNH enda. De svartmaler situasjonen og driver propaganda og 2 pris system for å legge kjepper i hjulene for brukt import av Nissan.
Sorry dersom noen ikke liker dette, men slik er det. Jeg kjører en USA Leaf som er glimrende. 45000 km uten en service eller trøbbel.
#11
Hei
Det virker som om artikkel skriverne her har egen interesse i å skape negativ omtale av USA biler. Kanskje de jobber med Nissan i Norge og føler seg truet av lavere priser på USA biler.

Håper ledelsen for forumet avdekker "uglene i mosen".

Når kreative importører tar inn biler utenom Birger N Haug og andre importører blir det billigere for alle !

Flott at vi har fri import. Det gir oss billigere biler. :)
#12
Nissan og Birger N Haug diskriminerer importerte biler med høyere priser. Det er neppe lovlig,
#13
Ja import, Ja garanti.
#14
Jeg vurderer å selge min Leaf for å kjøpe Tesla.

Kr 158 000,-

Bilen er hvit.

Km ca 20 000,-

#15
Ikke kjøp bil fra edakcots kontakter i Nederland. Provisjonen gjør bare bilen dyrere, og kompliserer en eventuell reklamasjon med et mellomledd.
Han har hjulpet en hel haug med kunder til å få dyrere biler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA