Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andoyv

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 2013 - ujevn gange på ac
fredag 05. mai 2017, klokken 18:22
Mulig. Når jeg sjekket i dag tidlig så hørte jeg lyden bedre inni bilen enn når jeg sto ute med åpent panser...
#2
Leaf 2010-2017 / Leaf 2013 - ujevn gange på ac
torsdag 04. mai 2017, klokken 20:59
Har nylig kjøpt en brukt leaf. 2013 modell, gen 1. Har lagt merke til at når jeg starter bilen og lar den stå stille med ac på så er det en veldig ujevn "gange" på ac. Høres ut spm en summelyd som går "taktfast opp og ned på turtall".

Skal det være slik? Eller bør jeg ta en tur innom verksted. Er fortsatt nybilgaranti igjen på bilen...
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Klarer jeg meg greit uten varmepumpe?
tirsdag 25. april 2017, klokken 17:57
Har nå funnet en bil jeg skal se nærmere på.
Tenkte å koste på meg en dongle for å med "leaf spy" sjekket status på batteriet. Har iphone og tenkte å kjøpe denne:

https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/vgate-obd2-icar2-wifi

Er det noen som vet om dette er riktig versjon?

Og hvordan bruker man dette? Er det lett å få til?
- skal batteriet på bilen være ladet max?
- plugge i og parre med tlf, laste ned leaf spy og lese av?
- hvilke data er det viktigst å se på? SOH?

#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Klarer jeg meg greit uten varmepumpe?
mandag 24. april 2017, klokken 11:51
Forstår sistnevnte slik at jeg kanskje bør ha varmepumpe likevel da?

Er jo snakk om å kjøre ca 2,3 mil, parkere og vente en time eller to før man kjører hjem igjen. Dvs det går med strøm til å varme opp bilen når man skal reise hjem (før avreise hjemmefra kan jeg jo forvarme mens den står tilkoblet strøm). Ikke noe problem med kø på denne strekningen.

Hva legges forresten i "kulde" i denne sammenheng? et par minusgrader eller 10-15 minus?


#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Klarer jeg meg greit uten varmepumpe?
søndag 23. april 2017, klokken 22:46
Takk, da ser det ut til at en gen 1 kan være det riktige for oss. Håper vi slipper å fryse med  varme av/ på så lenge vi bare skal kjøre 5 mil
#6
Leaf 2010-2017 / Klarer jeg meg greit uten varmepumpe?
søndag 23. april 2017, klokken 21:28
Skal kjøpe en brukt leaf. Behovet er småkjøring i nærområdet (barnehage, skole, unger på trening osv). I tillegg skal jeg bruke den til kjøring på motorvei 2-3 ganger i uka - avstanden er 2,3 mil hver vei (østlandet, flatt terreng)

Har bil for langkjøring så dette blir en ekstrabil for småkjøringa.
Tenker å begrense budsjettet til mest "bang for buck".

Har foreløpig satt meg selv følgende kriterier:
- må klare minimum 6 mil uten lading på vinterstid og kunne ha varm bil samtidig
- max 130 000, men helst litt rimeligere
- max 60 000 km på telleren
- norsk bil

Men sliter med å finne ut av om jeg klarer meg helt greit med en generasjon 1 bil, eller om jeg bør ha generasjon 2 med varmepumpe for å slippe å tenke på rekkevidden vinterstid. Det er ikke aktuelt å sitte å fryse med lue og votter for å rekke fram og tilbake uten lading ;-)

Sikkert spurt om dette mange ganger før, men håper noen likevel kan hjelpe meg med noen erfaringer som gjør at jeg bedre kan velge mellom generasjon 1 og 2.
#7
Takk igjen for mange gode svar. Er fortsatt i tenkeboksen mht. om elbil er rett for meg eller ikke. Et raskt søk på finn.no viser at det finnes en rekke mulige kjøp i den prisklassen som er aktuell for meg. Blir likevel bekymret da jeg ser av enkelte annonser at bilen er i god stad og at det nylig er foretatt reperasjoner i 20000-30000 kr klassen på motor++. Vel og bra at ting er byttet - men når kommer neste smell...Det er jo ganske store utgifter som tilsynelatene kan dukke opp...

En annen sak er jo sikkerheten, noe som særlig kona er opptatt av.

Synes denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23517530 så litt interessant ut - i den forstand at det er en "vanlig" bil...

Er det noen som vil gi noen forhandleranbefalinger i Oslo-området ?

#8
Takk for et kjempebra svar - kjenner at motivasjonen steg et par hakk nå! Håper flere slenger seg på og forteller som sine erfaringer med elbil med tilsvarende bruksbehov...

Har forøvrig ladestasjon på jobben - så den saken burde være grei...

Hvor stor forskjell er det i batterikapasitet sånnn ca når man sammenligner en sommerdag mot en ordentlig vinterdag (15-20 minus) ?

#9
Hei.

Vurderer å kjøpe en brukt elbil som bil nr 2.
Bor i Vestby og skal benytte en evt. elbil til pendling fram og tilbake til Oslo (40 km hver vei i følge gulesider)

Mine argumenter for å kjøpe elbil er

1. spare tid/fleksibilitet ved å kunne benytte kollektivfelt
2. bra(?) for miljøet
3. rimeligere over tid enn å kjøpe liten bensinbil (???)

Spørsmålet er om dette er noe for meg eller ikke. Inntrykket så langt av å lese på forumet er at det er forferdelig mye feil og usikkerhet mht. batter m.m.i å eie/bruke elbil - er dette bare noe for entusiastene eller også for den "vanlige mannen gata" som vil ha et greit transportmiddel fra og til jobb...?

Er usikker på hvilke biler som er mest aktuell for meg:
- kjørere alene (ingen barn i bilen)
- egner seg for pendling Vestby -Oslo (80 km hver dag - motorvei)
- Som duger vinterstid (batterikapasitet m.m.)
- som ikke krever mekanikerutdannelse/interesse.

Ser ikke for meg å bruke mer enn 60000-100000 på en brukt bil. (dersom man skal bruke mer er det kanskje bedre å fleske til med en ny miev eller lignende ?) Setter stor pris på erfaringer/synspunkter og konkrete forslag til biler som er relevante for mitt behov :) På forhånd takk !
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA