Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjart

#1
Model X / Sv: Parkering med autopilot
mandag 02. oktober 2017, klokken 10:13
Enig med sistnevnte taler. Her må det litt klok opplæring til.

Etter å konferert med min bedre halvdel, så sa hun at hun pleier bare komme borti en gang pr. bil. Så hvorfor skulle det være annerledes med Teslaen. Hun har rett i det men den er 10 cm bredere enn dagens bil. Først var det vår spacewagon midt på nittitallet, så 2 x crv og til slutt en land rover discovery, men aldri noen av jeepene mine, og aldri hennes egen Think(forståelig nok).

Takker for oppklaringer og råd.

#2
Model X / Sv: Parkering med autopilot
søndag 01. oktober 2017, klokken 23:45
Hei Elkjell, og takk for svar.

Da forstår jeg det slik at jeg ikke trenger "evnen til å kjøre av seg selv" bare "oppgradert autopilot" og da burde jeg kunne lære bilen å kjøre inn porten.

Utfordringen er muligens at 10-15 cm klaring på hver side er kanskje litt lite for autopiloten, og at den vil stoppe?

Krysser fingrene på at dette går.

Når jeg prøvekjørte prøvde jeg å få frem flere bilder, men fikk kun frem ryggekamera. Er det noen mulighet for å få frem en "360 view" Flere av bilene jeg har prøvekjørt i det siste har hatt dette, men ikke Teslaen. Så vidt jeg kunne skjønne.

mvh
Kjart
#3
Model X / Parkering med autopilot
lørdag 30. september 2017, klokken 19:04
Hei forum

Jeg lurer på følgende: Porten hjemme hos oss er en gammel smijernsport (som jeg ikke har lov til å fjerne) hvor bredden er ca. 245-248 cm, og under prøvekjøring av model X så pep og tutet det når jeg kjørte inn porten. Det sto på dashbordet at jeg måtte stoppe. :-) Dette gjorde jeg selvfølgelig ikke da det var kanskje 10-15 cm klaring på hver side.

Går det an å lære bilen å kjøre inn porten selv, da jeg av erfaring ser at det kan fort bli noen dyre skrubbsår når mine samboende skal boltre seg med bilen.

Hvis det er mulig. må man da ha både "oppgradert autopilot" og "evnen til å kjøre selv"? Jeg ser at sistnevnte funksjon ikke er bestilt, men jeg har fortsatt noen dager på meg.

mvh
Kjartan




#4
Sitat fra: Terolsen på fredag 12. juli 2013, klokken 02:45
Har nå kjørt en del denne uka, og ser en merkbar forskjell når jeg bruket E gir istedenfor D. Dette til tross for at jeg holder meg innenfor regelen om 1 til 2 prikker. Betyr det at 1 til 2 prikker i D er mer en det samme i E?

Uansett, i slake oppoverbakker lønner det seg å bruke E. Skulle ha brukt E fra Oppdal til Hjerkinn, hadde spart litt strøm på det.

Ordet prikkbelastning fikk en ny mening for meg ;D

Jeg har oppdaget på min Think 2011 modell, så er det en "fartsperre" i E men ikke i D, denne sperren ligger mellom 80 og 90 km/t mener jeg å huske.
edit: Jeg testet dette igår kveld, og det er ved ca. 95 km/t
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: USA Think
tirsdag 06. november 2012, klokken 14:29
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. november 2012, klokken 11:17
Husk å fordele blokker med lik dato på hver sin side av centerpunktet.

Når jeg tar ned batteriet, vil det fremgå hva som er centerpunktet?
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: USA Think
tirsdag 06. november 2012, klokken 10:24
Sitat fra: Caspar på mandag 05. november 2012, klokken 18:05
Dette er bilen som guttungen solgte før sommeren i år. Han trengte noen kjøre med forrige vinter da han ikke ville kjøre i saltsørpa med jeepen sin, og da jobbet han på Bekkelaget rett innenfor bommen og med bussfil begge veier. Vi hadde ute batterikassen og skiftet 4-5 batterier som jeg fikk til overs etter den som ble donor til Minien min. Webastoen var det også han som monterte. Bilen var veldig tigth og fin, og mye bedre å kjøre enn min.


Så bra, og kult bilde!

Jeg kjører heller ikke Jeepen min om vinteren lengere, jeg ser stortsett bare på den i garasjen etter at jeg har kjøpt Thinkene.
Webasto installeringen ser veldig original ut, og fint gjort!
#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: USA Think
tirsdag 06. november 2012, klokken 10:09
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Gratulerer med muligens tidenes Think kjøp:

Bilen er usedvanlig strøken, og etter mine inngrep er det ikke bare utenpå. ;)

Takk, hva slags inngrep var det du hadde gjort? Robometeret er vel en av dem antar jeg?

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Desverre hadde denne bilen veldig variabel kvalitet på NiCd blokkene og bilen var ikke stabilisert etter første reperasjonen. Desverre valgte tidligere eier likevel å selge den og opplyste kjøper at oppfølgingsreperasjoner kunne bli nødvendig. Du har nok kjøpt den av han.

Det er nok riktig!

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
Det du bør gjøre nå er å gi bilen en full opplading, og så tappe ut ca 60 ahr i følge Robometeret, ta ned pakken og ta ut alle blokkene som har underspenning ved last. ( f.eks en biltema 12V startbatteritester. )

Forhåpentligvis er det ikke skjedd ny nedsmelting slik det var ved første reperasjon.


Jeg har batterier som befinner seg i en annen Think som virker greie, de er ikke brukt siden september 2011, og har vært oppbevart i bilen med ca. 30% siden februar iår(og vedlikeholdslader på 12v etter oppskrift fra forumet). Jeg har ikke robometer i denne bilen og vet ikke hvordan balansen er. Jeg har kun nikometer.

Bør jeg lade disse helt opp for så å senke dem med 60Ahr og eventuelt bytte ut hele pakken? Jeg har itillegg 4 andre batterier av uviss kvalitet, som jeg kan gjøre det samme på, men må bare forsikre meg om at disse er OK.

Har noen en lenke til oppskrift på testing av "løse"saft batterier?
Jeg har funnet så mange forkjellige metoder, og vet egentlig ikke hvilken jeg skal bruke!

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. november 2012, klokken 17:00
US Think lader kun på 10A, men en bryter kan få til EU type lading med 10/14A valg.

Det er vel ikke så veldig lurt å bruke 14A lading på denne bilen har jeg hørt! Stemmer det?


mvh
Kjart
#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / USA Think
mandag 05. november 2012, klokken 14:40
Hei

Jeg har nå kjøpt min 3. think, en USA think Classic som har gått 23 000 miles og har stor ubalanse i batterikassen (ifølge robometeret).

Det jeg lurer på er, hva er forskjellen mellom de norske og de reimporterte amerikanske thinkene?

Jeg ser på bryterne på dashbordet at den mangler mulighet for å velge 10A lading, vil det si at den kun lader med 16A(14A virkelig). Bilen har også en rar ladeplugg, det ser ut som en vanlig campingvogn eller landstrøms mennekesplugg, samt at bilen har innlagt 220 volt, samt webasto (begge, antagligvis ettermontert, men kjekt å ha)

Hva ble disse bilene brukt til? var de demovogner i statene, eller var de til salgs! Jeg ser at min bil er førstegangsregistrert i 2006, og såvidt jeg skjønner så vil det si at den ikke har vært registrert i USA.

Denne bilen kan se ut som om den har hatt 5-6 eiere siden 2006, hvorfor det tro?

Legger ved bilde, kanskje noen kjenner den igjen, og kan fortelle noe, gjerne negativt, men helst positivt!
Reg.nr el11782

takker for svar

mvh
Kjartan
#9
Sitat fra: OneMore på fredag 17. august 2012, klokken 12:26
Har fått plukket delene av en THINK. Er det noe som ønskes ?

-OneMore-

Hva er igjen av bilen?? har du bilde?
#10
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. august 2012, klokken 13:03
Elbilhjelpen.no sine http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Ladekladd_Leaf og http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Semiportabel kommer ogsaa for salg i Think City versjoner om kort tid.

Har testet ut Beta versjonen med stort hell, og bestillt inn nodvendige deler for ombygging. ;)


Høres interessant ut, og jeg er svært interessert i en slik, når den kommer ut av beta selvfølgelig!

Vil en "uorginal" ladekladd ha noe å si på garantier osv?

Vil den ha noen positiv effekt på ladetiden, sammenlignet med den originale laddekladden?

mvh
Kjartan
#11
Jeg har en zebra think fra 2011, der går viften hver gang vi lader, men kun når temperaturen ute er over 10c, eller at temperaturen  inne under panseret er over 10c (ca.). Viftene kan stå på i inntil 6 timer. Viftene bråker så mye at naboene klager! Jeg antar at denne feilen skyldes en eller annen termostat som "henger seg". Hvis vi tar ut ledningen når vifta går og putter den inn igjen så starter ikke viftene igjen, og resten av ladingen forløper normalt.

R&S skiftet en magnet ett eller annet ifjor, men dette hjalp ikke, nå skal bilen inn til reperasjon hos R&S, og jeg håper de greier å finne ut av feilen!

Vifta går aldri (tror jeg) når vi kjører, kun når bilen er tilkoblet strøm!

mvh
Kjartan
#12
Sitat fra: Go-carter på fredag 18. mai 2012, klokken 17:26
Skal sjekke hva jeg finner ut av. I værste fall, er det ikke værre enn å koble opp baklukelåsen mot "åpne" signalet på sentrallåsen med en kabel.

EDIT: Lest litt rundt, men i utgangspunktet ser det ikke ut som en får programmert det inn. Som sagt, er vel rimelig enkelt å koble + fra bagasjeromsåpner, til + på sentrallåsen. Men sett isåfall inn en diode, ellers vil du åpne bakluka hver eneste gang du åpner dørene :)

Jeg vurderte det samme og droppet tanken pga at luken ville åpne seg hver gang man låste opp bilen! men tenkte ikke på en diode som styrer strømmen kun den ene veien!

Hva heter en slik diode, eller hvilken egenskaper bør den ha?

Økonomer som meg kan ikke slikt! (ikke foreløpig da)

takk for en genial fiks! jeg skal forske litt på dette, og melde tilbake!

mvh
Kjartan
#13
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. mai 2012, klokken 11:21
Det kunne latt seg gjøre, men da måtte du godtatt at bilen låser seg igjen om den ikke startes i løpet av 2-3 minutter.

Denne funksjonen ville ikke fungert på bakluka da den fysisk spretter opp eller tar jeg feil nå?
#14
Sitat fra: Lynet på fredag 18. mai 2012, klokken 11:14
Dette handler om dressur, ikke av hundene men av kjerringa :-)

God ide! men da har jeg ingen unnskyldning til å leke med Thinken hennes.
#15
Hei orakler

Min kone har ved to anledninger åpnet bakluka og fått hundene til å hoppe inn i bilen, så slengt fra seg håndvesken med nøkler og alt inn i bilen, og lukket igjen bakluka. Med det resultat at hundene og vesken med nøklene er låst inn i bilen, og at jeg må slippe alt jeg holder på med (som vanlig) og hente henne!

Slik som jeg ser det har vi 3 alternativer
1. ikke låse nøklene inne i bilen igjen :)
2. lære hundene til å trykke på riktig knapp  ;D
eller
3. programmere knappene på fjernkontrollen slik at ikke bare bagasjerommet åpnes når man trykker to ganger på "åpne knappen", men at alle dører åpner seg e.l.


Jeg har lest gjennom tråden til Go-carter her om programmering av GEM boksen, og ikke funnet noen svar på om alterntiv 3 er mulig. Har noen (Go-Carter) sett på om dette er mulig?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4360.0.html

mvh
Kjartan






© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA