Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joffe69

#1
Men hvordan får man den på Marienlyst til  å virke.?
#2
TLC / Sv: 4500,- for en kjapp Leaf service...
lørdag 25. februar 2012, klokken 03:34
Sitat fra: keca på fredag 24. februar 2012, klokken 16:18
Vel, jeg er nok kanskje litt mere "forståelsesfull" for prisene til Nissan på sevicer.

Det har vært store kostnader knyttet til å gjøre verkstedet egnet til å kunne ha service på en elbil.
Kursing, div.spesialverktøy, antistatisk gulv, oppgradere brannslukningsutstyr osv.

Jeg skrev for lenge siden i en diskusjon om at bare for å dekke opp hurtigladeren til over 200 000 skulle man selge en del Leaf.
Daggad kommenterte dette og skrev: Jepp, sikkert 3-4 stk.

Tror kanskje ikke de har 50-70 000 avanse per bil. Da flere har blitt forhandlere og autoriserte til å ta servicer på disse vil prisene sikkert justere seg riktig etter litt tid. Er jo ikke akkurat netto inn den sevice prisen heller da, så jeg mener også her at det skal da litt avanse til for å tjene inn investeringene.

Jeg føler de har litt av en monopol situasjon som verksted, ser ihvertfall på det som veldig dumt å la andre fikle på denne bilen. Er jo "høyspent" og dette bør man har så respekt for at alt som skal gjøres med bilen skal gjøres etter at batteri er koblet fra. Jeg setter også pris på kompetanse og trygghet, dette føler jeg at jeg får ved å sette min elbil hos merkeverksted og ikke snap-drive eller mekonomen(som forøvrig sikkert et utmerket for "vanlige" biler) Det er jo litt tilbud/etterspørsel, monopol situasjon som jeg føler Nissan ikke melker så alt for mye ihvertfall.

Å risikere tap av garantien for at man av prinsipp eller andre syn på dette, heller dropper servicen som kanskje er overpriset med et par tusenlapper (for..., jo litt må det alltids koste med service(lønn, arbeidsgiveravgift, dekke inn bittelitt av lokale, utstyr, adminnistrasjonskostnader osv)) føler ihvertfall jeg at er en stor innsats iforhold til hva man kan tjene/spare både med tanke på garanti og vidresalg.

Da jeg bestilte bilen ble jeg faktisk fortalt at servicepriser trolig kom til å ligge unaturlig høyt i forhold til hva som skulle utføres.
Hm du jobber kansje hos Nissan?
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Hurtiglade i kulda
søndag 19. februar 2012, klokken 13:02
Dette med batterivarmer spurte jeg om i høst om det var noen som viste hvordan man fikk dette til å slå seg på før det var -17Gr ute da svarte Dere att det IKKE var noe vits i det det var bare tull fikk jeg høre da.
Men nå er det mange som lurer på om dette er mulig Hm merkelig dette. Hva VAR DET FAR SA.
Det var kansje ikke så dumt det jeg lurte på alikevell da?
>:( >:(
#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
fredag 30. desember 2011, klokken 13:40
Sitat fra: adda på torsdag 29. desember 2011, klokken 21:31
Utrolig gode dere er på avsporinger...bokstavelig talt  :o
Denne tråden handler om rekkevidde, eller?
Og jeg trenger råd.  ;D
Får snart min etterlengtede blå - og har håp om å komme meg til fjells.
Men, turen er på 90km hver vei, og ingen lademulighet på fjellet. (Jobber med saken)
Ruten er Oslo- Sollihøgda - forbi Hønefoss - E16 og opp på Vikerfjell.
Siste ti km er stigningen kanskje 5-600 høydemeter.
Gode forslag? Satser jo på at jeg med fulladet bil kommer meg opp - og ned - men litt usikker på om jeg kommer meg hjem... Foreløpig ingen hurtigladere nær Hønefoss.

Du kan jo bruke hurtigladeren hos Nissan på Rud begge veier.
#5
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
torsdag 29. desember 2011, klokken 01:40
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 28. desember 2011, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. desember 2011, klokken 13:11
Selv kjører jeg ikke inn til siden og slipper forbi folk som vil forbi når jeg kjører fartsgrensa (så lenge de ikke signalerer at det er en nødssituasjon) men jeg hindrer dem heller ikke på noen som helst måte. Kjører jeg under fartsgrensa  gjør jeg selvfølgelig det jeg kan for å slippe dem forbi.

Quisten:

Jeg hindrer ikke folk i å kjøre idiot, men jeg bremser heller ikke ned for å slippe dem forbi på en rød løper. Hvorfor skal jeg det?

Nå bør jeg kanskje presisere at jeg kjører på kronglete vestlandsveier. Dersom det er byfolk jeg snakker med så skjønner jeg godt hvorfor dere rynker på nesa av en tulling som kjører under fartsgrensa på godt saltede veier. Her oppe er det snø, is, totalt mørke og uoversiktelige svinger med hjort fykende over veien når som helst. Og de er ikke brede nok til at vi får gul midtstripe i veien  :D

Jeg elsker rett og slett livet, og jeg vet at 10kmt raskere fart utgjør forskjellen mellom kiste og bursdagsselskap. Dessverre synd og si det, men folk flest er tilbakestående når det gjelder risikobedømmelse i trafikken. Dette kan vi se ut ifra rapporter fra utlandet hvor det blir slått fast at folk ikke regulerer farten noe særlig uansett om det regner, snør eller lignende. Det til tross for at bremselengder og unnamanøvreringsegenskapene til bil og dekk forringes radikalt.

Folk kjører ikke etter forholdene, og tenker i sin vanementalitet at det går så bra så, for det gikk jo bra forrige gang.

Du forsøker til sist å sette spørsmålstegn ved mine og bilens kjøreegenskaper. Jeg kjører alltid på best-i-test dekk, og vinterdekkene mine blir ikke eldre enn tre år gamle. Jeg har aldri kollidert, og er ikke redd for å kjøre ut av veien. Det jeg derimot er redd for er lengden det tar å stanse høy fart. Dette er noe folk i 4x4 biler ikke skjønner. Deres biler er liksom bygget for å kjøre fort på snø og is. Man skal jo aldri stoppe... Slikt ender i krise.

SUV``ene er oftest ute av veien på vinteren, og det er oslogutter i store biler på vei til de store vintersportstedene som dominerer. Det spørs om man ikke må stille spørsmålstegn ved SUV``ene og pickupenes vinteregenskaper? Det gjør ihvertfall flere artikler.

http://www.dagbladet.no/2011/10/04/tema/bil/klikk/motor/18448731/


SitatVinteren står for døren og mange vil mene at det er sesongen hvor SUV-en virkelig kommer til sin rett.

Det er mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø ikke enig i.

- SUV-er er generelt ikke gode vinterbiler. De har god framkommelighet, men som sjåfør sitter du langt fra veibanen og har dårligere kontakt med veien.

- Mange føler seg av den grunn litt utrygge på glatt vei. SUV-er er generelt tyngre enn for eksempel en vanlig stasjonsvogn og er derfor tyngre å bremse, sier Aalbergsjø, som nå jobber som seniorrådgiver i Opplysningskontoret for Veitrafikken.

Dette var meget klokt sagt Oslo folk i mørke biler tror att dem er verdensmestere på veien.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Hilseplikt
tirsdag 06. desember 2011, klokken 23:12
Sitat fra: xzornixz på tirsdag 06. desember 2011, klokken 15:28
Sitat fra: Leaf_køno._8 på tirsdag 06. desember 2011, klokken 10:40
Godt å høre.  Leafen er helt suveren til vårt bruk. Hadde minibuss før, men så ble det ut av kollektivfeltet. Den gikk på propan, litt miljøvennelig da.
Vi korter inn reisetiden med 3/4 - 1 time hver dag. Vi er 3 i bilen.
Syntes nok Leafene kan ha hilseplikt, Kjørte tankbil for Statoil tidligere, og de hilser alltid på hverandre.
Gøy å se at det er flere tankbilsjåfører her, jeg kjører for Statoil nå:-)

  Ser at du kjøre for Statoil Dere trenger vell ikke flere til å kjøre tankbil?  Har stor erfaring med stor bil kjørt i over 25År  10År med sprengstoff.
Får min Datsun Leif i Jan/Feb. Å gud hvor jeg gleder meg.
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: SOC meter
mandag 05. desember 2011, klokken 11:38
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 11:35
Det kan du nok, men klarer du å koble det til?

Må nok ha en god forklaring på det ja. Eller så får en klare seg uten. Dette er kansje bare for VELDIG   viderekommende. ??? ??? ???
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: SOC meter
mandag 05. desember 2011, klokken 10:40
Sitat fra: Joachim på mandag 05. desember 2011, klokken 05:01
State Of Charge meter... Det kan kjøpes som byggesett fra USA og leser bl.a. av ladenivå i prosent.

Koster en drøy tusenlapp hvis jeg ikke husker helt feil.

OK takk for svaret da vet jeg det. :) :)
#10
Elektriske utfordringer / Sv: Xenon i langlys
mandag 05. desember 2011, klokken 03:06
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. desember 2011, klokken 02:51
Sitat fra: Joffe69 på mandag 05. desember 2011, klokken 02:16
Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe  4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.

Kan ikke du skrive en mld her etter at du har montert lysene for å høre hvordan de virker. Event feilmld.
Lyser ikke 5000K med ett hvitere lys en 4300K ?

Blåere og svakere er nok nærmere sannheten.


OK takk for svaret.
#11
DRIFTSBATTERI / SOC meter
mandag 05. desember 2011, klokken 03:03
 Mulgens jeg er litt treg men hva er SOC meter kit.? ??? ??? ??? ???
#12
Elektriske utfordringer / Sv: Xenon i langlys
mandag 05. desember 2011, klokken 02:16
Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe  4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.

Kan ikke du skrive en mld her etter at du har montert lysene for å høre hvordan de virker. Event feilmld.
Lyser ikke 5000K med ett hvitere lys en 4300K ?

Hilsen Joffe69
#13
Carwing / Sv: Nissan Carwings
søndag 04. desember 2011, klokken 01:20


    Er det noen som vet om Carwings vil fungere på Ipad2 3G ?.
    Har lurt på å kansje kjøpe  meg dette.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Eksravarmer på bioetanol
lørdag 03. desember 2011, klokken 00:49
Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2011, klokken 16:56
Masse plass mellom støtfanger og radiator. Og den kan kobles til vannkretsløpet til varmeapparatet.


Takker for svaret, har ikke fått bilen ennå er Nr 75 på  lista fra BNH Rud  blir nok ikke lev før Jan/Feb på meg nei.
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Eksravarmer på bioetanol
fredag 02. desember 2011, klokken 12:47
 Jeg lure heller på hvor den kan plasseres?  Bruker den vannet som er i bilen eller blir dette for lite.
Jeg har tenkt å montere den i Danmark eller Tyskland der er det ca 1/2 Pris på denne.  ;D ;D ;D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA