Men hvordan får man den på Marienlyst til å virke.?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: keca på fredag 24. februar 2012, klokken 16:18Hm du jobber kansje hos Nissan?
Vel, jeg er nok kanskje litt mere "forståelsesfull" for prisene til Nissan på sevicer.
Det har vært store kostnader knyttet til å gjøre verkstedet egnet til å kunne ha service på en elbil.
Kursing, div.spesialverktøy, antistatisk gulv, oppgradere brannslukningsutstyr osv.
Jeg skrev for lenge siden i en diskusjon om at bare for å dekke opp hurtigladeren til over 200 000 skulle man selge en del Leaf.
Daggad kommenterte dette og skrev: Jepp, sikkert 3-4 stk.
Tror kanskje ikke de har 50-70 000 avanse per bil. Da flere har blitt forhandlere og autoriserte til å ta servicer på disse vil prisene sikkert justere seg riktig etter litt tid. Er jo ikke akkurat netto inn den sevice prisen heller da, så jeg mener også her at det skal da litt avanse til for å tjene inn investeringene.
Jeg føler de har litt av en monopol situasjon som verksted, ser ihvertfall på det som veldig dumt å la andre fikle på denne bilen. Er jo "høyspent" og dette bør man har så respekt for at alt som skal gjøres med bilen skal gjøres etter at batteri er koblet fra. Jeg setter også pris på kompetanse og trygghet, dette føler jeg at jeg får ved å sette min elbil hos merkeverksted og ikke snap-drive eller mekonomen(som forøvrig sikkert et utmerket for "vanlige" biler) Det er jo litt tilbud/etterspørsel, monopol situasjon som jeg føler Nissan ikke melker så alt for mye ihvertfall.
Å risikere tap av garantien for at man av prinsipp eller andre syn på dette, heller dropper servicen som kanskje er overpriset med et par tusenlapper (for..., jo litt må det alltids koste med service(lønn, arbeidsgiveravgift, dekke inn bittelitt av lokale, utstyr, adminnistrasjonskostnader osv)) føler ihvertfall jeg at er en stor innsats iforhold til hva man kan tjene/spare både med tanke på garanti og vidresalg.
Da jeg bestilte bilen ble jeg faktisk fortalt at servicepriser trolig kom til å ligge unaturlig høyt i forhold til hva som skulle utføres.
Sitat fra: adda på torsdag 29. desember 2011, klokken 21:31
Utrolig gode dere er på avsporinger...bokstavelig talt
Denne tråden handler om rekkevidde, eller?
Og jeg trenger råd.
Får snart min etterlengtede blå - og har håp om å komme meg til fjells.
Men, turen er på 90km hver vei, og ingen lademulighet på fjellet. (Jobber med saken)
Ruten er Oslo- Sollihøgda - forbi Hønefoss - E16 og opp på Vikerfjell.
Siste ti km er stigningen kanskje 5-600 høydemeter.
Gode forslag? Satser jo på at jeg med fulladet bil kommer meg opp - og ned - men litt usikker på om jeg kommer meg hjem... Foreløpig ingen hurtigladere nær Hønefoss.
Du kan jo bruke hurtigladeren hos Nissan på Rud begge veier.
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 28. desember 2011, klokken 20:44Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. desember 2011, klokken 13:11
Selv kjører jeg ikke inn til siden og slipper forbi folk som vil forbi når jeg kjører fartsgrensa (så lenge de ikke signalerer at det er en nødssituasjon) men jeg hindrer dem heller ikke på noen som helst måte. Kjører jeg under fartsgrensa gjør jeg selvfølgelig det jeg kan for å slippe dem forbi.
Quisten:
Jeg hindrer ikke folk i å kjøre idiot, men jeg bremser heller ikke ned for å slippe dem forbi på en rød løper. Hvorfor skal jeg det?
Nå bør jeg kanskje presisere at jeg kjører på kronglete vestlandsveier. Dersom det er byfolk jeg snakker med så skjønner jeg godt hvorfor dere rynker på nesa av en tulling som kjører under fartsgrensa på godt saltede veier. Her oppe er det snø, is, totalt mørke og uoversiktelige svinger med hjort fykende over veien når som helst. Og de er ikke brede nok til at vi får gul midtstripe i veien
Jeg elsker rett og slett livet, og jeg vet at 10kmt raskere fart utgjør forskjellen mellom kiste og bursdagsselskap. Dessverre synd og si det, men folk flest er tilbakestående når det gjelder risikobedømmelse i trafikken. Dette kan vi se ut ifra rapporter fra utlandet hvor det blir slått fast at folk ikke regulerer farten noe særlig uansett om det regner, snør eller lignende. Det til tross for at bremselengder og unnamanøvreringsegenskapene til bil og dekk forringes radikalt.
Folk kjører ikke etter forholdene, og tenker i sin vanementalitet at det går så bra så, for det gikk jo bra forrige gang.
Du forsøker til sist å sette spørsmålstegn ved mine og bilens kjøreegenskaper. Jeg kjører alltid på best-i-test dekk, og vinterdekkene mine blir ikke eldre enn tre år gamle. Jeg har aldri kollidert, og er ikke redd for å kjøre ut av veien. Det jeg derimot er redd for er lengden det tar å stanse høy fart. Dette er noe folk i 4x4 biler ikke skjønner. Deres biler er liksom bygget for å kjøre fort på snø og is. Man skal jo aldri stoppe... Slikt ender i krise.
SUV``ene er oftest ute av veien på vinteren, og det er oslogutter i store biler på vei til de store vintersportstedene som dominerer. Det spørs om man ikke må stille spørsmålstegn ved SUV``ene og pickupenes vinteregenskaper? Det gjør ihvertfall flere artikler.
http://www.dagbladet.no/2011/10/04/tema/bil/klikk/motor/18448731/SitatVinteren står for døren og mange vil mene at det er sesongen hvor SUV-en virkelig kommer til sin rett.
Det er mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø ikke enig i.
- SUV-er er generelt ikke gode vinterbiler. De har god framkommelighet, men som sjåfør sitter du langt fra veibanen og har dårligere kontakt med veien.
- Mange føler seg av den grunn litt utrygge på glatt vei. SUV-er er generelt tyngre enn for eksempel en vanlig stasjonsvogn og er derfor tyngre å bremse, sier Aalbergsjø, som nå jobber som seniorrådgiver i Opplysningskontoret for Veitrafikken.
Sitat fra: xzornixz på tirsdag 06. desember 2011, klokken 15:28Sitat fra: Leaf_køno._8 på tirsdag 06. desember 2011, klokken 10:40Gøy å se at det er flere tankbilsjåfører her, jeg kjører for Statoil nå:-)
Godt å høre. Leafen er helt suveren til vårt bruk. Hadde minibuss før, men så ble det ut av kollektivfeltet. Den gikk på propan, litt miljøvennelig da.
Vi korter inn reisetiden med 3/4 - 1 time hver dag. Vi er 3 i bilen.
Syntes nok Leafene kan ha hilseplikt, Kjørte tankbil for Statoil tidligere, og de hilser alltid på hverandre.
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 11:35
Det kan du nok, men klarer du å koble det til?
Sitat fra: Joachim på mandag 05. desember 2011, klokken 05:01
State Of Charge meter... Det kan kjøpes som byggesett fra USA og leser bl.a. av ladenivå i prosent.
Koster en drøy tusenlapp hvis jeg ikke husker helt feil.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. desember 2011, klokken 02:51Sitat fra: Joffe69 på mandag 05. desember 2011, klokken 02:16Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe 4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.
Kan ikke du skrive en mld her etter at du har montert lysene for å høre hvordan de virker. Event feilmld.
Lyser ikke 5000K med ett hvitere lys en 4300K ?
Blåere og svakere er nok nærmere sannheten.
Sitat fra: snurre100 på søndag 04. desember 2011, klokken 12:10
Her er noe jeg fant på Ebay.Har bestillt..http://www.ebay.co.uk/itm/Xenon-HID-Light-Kit-CAN-BUS-Ballast-H9-4300K-55W-12V-/140580780542?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item20bb4479fe 4300 er det som visstnok gir best lysutbytte.Og viktig for folk over 40 år pga dårligere nattsyn.
Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2011, klokken 16:56
Masse plass mellom støtfanger og radiator. Og den kan kobles til vannkretsløpet til varmeapparatet.