Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kardang

#1
Først vil jeg bare takke alle som har svart meg og gitt råd på denne tråden. Merker at jeg begynner å få mye å gjøre.

Planen var å fjerne motor, men beholde girkasse. Årsaken er at alt av bremser, drivverk, gir og frihjul da blir uberørt og det er lett å få oversikt over konsekvensene  en ombygging har på sikkerhet. Disse armerikanerene anbefaler å gjøre det slik. Skal man bygge en elbil fra grunnen av er det egentlig helt unødvendig med gir, men ved en ombygging tror jeg det blir enklere, spesielt med tanke på godkjenning.

Jeg tror du har rett ang Saab og fly. Saab 93 (som var den første i serien) var en av de første bilmodellene med selvbærende karosseri, det vil si at stivheten ikke kommer fra kraftige bjelker i bunnen av bilen, men at chassiet involverer tak, vegger og stolper. Slik fikk de ned vekten, samtidig som bilen er usedvanlig stiv.
#2
Hei, egenvekten til bilen er 900, da dette er en SAAB 96 V4, og den har en tyngre motor.

Her er spesifikasjoner (fra orginalvognkort).

Bilen er i utgangangspunktet ferdig rustbehandlet og alle bulker er rettet ut. Bare motorrommet igjen å lakkere.



#3
Venter fremdeles på svar fra USA. Og, jeg har tidligere satt sammen en pakke selv av de viktigeste delene som kom på litt over 2000$. Men jeg oppdaget at det var mye småpukk som manglet. Om en ser på pakketilbudene til EVamerica er det tale om mellom 5000 og 6000$ , da skal alt være inkludert utenom batterier. Altså vesentlig mer kostbart. Dette inkluderer en adaptorplate som de lager som passer til din clutchplate, og dermed forenkler konstruksjonen en del. Om noen lurer på å gjøre slikt selv (som jeg gjør) fant jeg denne linken :

http://crodog.org/electriccar/electriccar.htm

Men jeg har funnet noen filer som kan være interessante. Venter som sagt fremdeles på tilbakemelding om dette er CE godkjent.

http://www.evamerica.com/evatechnicalpapers.pdf
http://www.evamerica.com/evaprimer.pdf
http://www.evamerica.com/evaspring2009catalogpdf.pdf
#4
Hei! Jeg tabbet meg litt ut. Det var vekten som var 43 kilo. Jeg misset. Litt flaut egentlig.

Har fått melding fra EV America om at de vil komme tilbake med informasjon om CE merking om noen dager. Kommer tilbake i morgen med det oppsettet som EV America foreslår.

Har også funnet 3d tegninger av alle NetGain motorer, for de som er interessert finnder dere mange .dwg filer her som kan være interessert.

http://www.go-ev.com/CAD/

Men, som sagt, jeg venter på tilbakemelding om disse er CE sertifisert.

JT
#5
Takk for svar. Jeg har tatt kontakt med leverandøren i USA og etterspurt CE merking av komponentene de selger der. Disse vil passe bra til bilen jeg har valgt, siden flere har konvertert saaber og andre tilsvarende størrelse biler med disse komponentene . Dersom det er positivt svar fra USA er det meget positivt. En 43 KW motor (som er akkurat på grensen til det jeg kan putte inn i min SAAB) koster litt over 1400 $. Totalt kommer alle komponentene (eks batterier) på rundt 5000$ (Rettet fra 2000$, jeg hadde trekt fra batteripakken men den var ikke inkludert!)
Jeg har ennå ikke bestemt meg for voltstyrke,  men 96 volt er det som mange har valgt  denne størrelsen bil.(Konvensjonelle batterier)

Jeg setter veldig stor pris på all hjelp, og det kan godt hende at LiIon er veien å gå. Men det skal sies at disse rullestolbatteriene antageligvis er det råeste av konvensjoennle batterier som er å få fatt i. Men så var det dette med balansering og lading da. Det kan godt hende at LiIon er enklere å jobbe med, og ingenting hade vært bedre enn å gjøre alt på riktig måte.
#6
Avansert: Konvertering til elektrisk / Takk for svar -
onsdag 11. august 2010, klokken 16:50
Dette gjorde meg meget oppløftet. Jeg vil gå i gang me då skaffe sponsorinntekter til mitt elbilprosjekt straks.

Men mitt budsjett er foreløpig svært begrenset, og LiIon batterier er dyre. Og det har seg også slik at jeg har tilgang til høykvalitetsbatterier brukt i rullestoler. Disse byttes ut hvert år,  og har mye kapasitet igjen også etter at de byttes ut, og resirkuleres lenge før de er utslitt. De har meget høy ampere-rate. Jeg tror dette er såkalte GEL batterier, er selvsagt oppladbare og brukes i elektriske rullestoler. Det idelle ville være å bruke slik batterier.

Men er det slik at det er eksplosjonsfare på disse batteriene, og at de derfor ikke kan monteres fremme i motorrommet? Og er det mye vanskeligere med lading av batterier dersom deres herkomst er usikker og varierende? Dersom det er eneste måte bør jeg jobbe for å skaffe LiIon batterier jeg også.

Mitt søskenbarn er interessert i å gjøre jobben med selve konverteringen,  men han har ikke sagt endelig ja til jobben. Han stiller krav om at jeg skaffer alle pengene og sørger for godkjenningen! Et problem er garasje så dersom noen har en garasje i Horten som de vil leie ut høsten 2010 så kan det hende vi er interessert.

Beste hilsen
#7
Etter å ha lest side opp og side ned om elbilkonvertering sitter jeg igjen med en ekkel følelse i magen. Men så leser jeg tråden om 2EL og blir meget glad. Så jeg var glad da jeg fant Elbilforum og likesinnede!
På websiden GSV.no finnes en link som heter "Ymse om Saaber". Her kan dere lese om konvertering av SAAB 96 i Storbritannia. Her er en direkte link til en av artiklene:
http://www.saabhistory.com/2007/12/17/a-1972-saab-96-electric-vehicle/

Men desverre er ikke Storbrittania Norge, og DVLA er ikke biltilsynet.
De sentrale spørsmålene som angår min SAAB 96 1976, vil også gjelde mange andre biler, og jeg håpr derfor tråden kan være av interesse (og punktlisten en måte å holde orden i innleggene på)  Jeg tror også at SAAB 96, og kanskje spesielt stasjonsvognutgaven SAAB 95 vil være meget gode å bygge om, men jeg vet ingenting, dette er kun synsing. Jeg hadde satt stor pris på om dere med mer erfaring med myndighetene  og ombygging kunne kommentere mine utspill.

Spørsmål 1: Vektfordeling :
Ett moment som biltilsynet har kommet med i mange av de brevene som forskjellige personer har postet på forumet (takk til dere!) er at en ombygging fører til endring av bilens vekt, vektfordeling og oppførsel i en kollisjon. Et godt mål er å ta sikte på å er dermed å få bilen godkjent til samme, eller bare marginalt tyngre vekt enn det den er med bensinmotor. En bil med tung bensinmotor i utgangspunktet vil derfor være gunstig.

Saab 96 har foroverstilt motor, og en digert beist av en Ford V4 (original) som veier 250 kg. Ved fjerning av bensintank (ca 50 kg) og bruke 50 kilo av lastevekten til bilen, vil bilen originale akseltrykk ikke overstiges og om lag 300 kg batterier kan installeres uten å øke totalvekten nevneverdig. Jeg har modellert 10 batterier i motorrommet rundt motoren, sammen med en motor på 43 kilog og noen komponenter er bilen nøyaktig like tung som før. Vektfordelingen vil være lik original bil med 50 kg bagasje. Dette fjerner behovet for endring av bremser.

Et aber her er naturligvis plasseringen av batteriene. Er det slik at å få godkjent en bil må alle batteriene være plassert et annet sted enn i motorrommet?

Spørsmål 2:  Godkjenning av elektrisk anlegg, + CE merking av komponenter.
Nytt anlegg med for eksempel 96 Volt vil være strømførende nok til at alvorlig arbeidsuhell kan intreffe, og volde skade på både mennesker og bil. Dette må naturligvis unngås, og det elektriske må godkjennes på en eller annen måte av en kvalifisert instans. I 2EL tråden står det at man har valgt holde seg under 75 Volt, o  det kan virke som å snakke med et ElBil verksted er halve trikset for å få godkjenning. Hva er regelverket for dette, og er det mulig å bruke en høyere Volstyrke, hvor skal man da henvende seg for å få godkjenning?


Spørsmål 3 : CE merking

CE merking av komponenter er et moment, og i 2EL tråden står det lite om dette. Der er komponentene importert fra Kina, og det fremkommer ikke om disse er CE merket.

Dette bringer videre to spørsmål på bane:

2a ) Utelukker dette import av komponenter fra Amerika?
I USA  er det mulig å kjøpe komponenter fra firmaet (blant andre) Electric Vehicles of America (EVA). Denne leverandøren har lang erfaring og hjelper å designe et oppsett som passer din bil. Du sender dem clutchlamellen og de maskinerer en del slik at du bruker den originale girkassen direkte opp mot elmotoren. Videre begrenses motorens ytelse digitalt (i kontrolleren) til å oppføre seg likt med den motoren som originalt stod i bilen. Systemet er brukt på hundrevis av konverteringer. . Motorene de bruker er fra NetGain, og er spesielle i den forstand at de har en ytelse som i størst mulig grad ligner på bensinmotoren. Dette firmaet virker for meg som den aller beste starten å hente deler til en ombygging. Men det ligger altså i Amerika, noe som  kanskje påvirker muligheten for at de kan godkjennes.  Jeg  fikk også med meg at Pelle Politibil har blitt elektrisk, og at denne brukte komponenter fra Amerika. Vet noen mer om dette, mottas dette med enorm takk!

2b ): Er det mulig å CE merke ombyggingen selv?
Uansett er CE merking er bare en samsvarserklæring. Men komponenter som ikke er CE godkjent kan IKKE CE godkjennes av en importør, og kravene som stilles mellom å konvertere amerikanske FCC sertifikater til CE er jeg usikker på.
Det er også forskjell på CE merking av komponenter og CE merking av hele anlegget, altså kombinasjonen og koblingen av komponentene. Men gitt at Krav om CE merking bare er en samsvarerklæring så kan CE merking av anlegget og godkjenning av kvalifisert instans kan i teorien være en selv! Teori og praksis er her kanskje to meget forskjellige ting, men synspunkter i forhold til dette mottas med takk. Se også http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark#Self_Declaration
På den positive siden medfører dette at kravene om elektromagnetisk interferens burde være mulig å finne dokumentasjon på gjennom å velge CE merkede komponenter, og etterspørre komponentenes dokumentasjon på dette området.

Spørsmål 3 : Er en eldre bil lettere å få godkjent ombygd enn en ny?
Ut ifra de momenter som kommer frem i de nevnte svarene fra biltilsynet, er en del av momentene som påvirkes av ombygging (slik som ABS bremser, servostyring, airbag og deformasjonssone for motor) enkle å komme unna dersom en velger en bil som er så gammel at den ikke har disse tingene i utgangspunket. Kravene som da stilles vil etter alt å dømme henge sammen med den "sikkerhet" bilen hadde ved førstegangs registrering i Norge. Kan noen bekrefte eller avkrefte en slik teori?

SAAB 96 har for eksempel et usedvanlig stivt karosseri i frontkollisojner, noe som gjør den "trygg" i forhold til at batteriene ikke går inn i kupeen. (Uten deformasjonsone blir det i såfall bilbeltet som tar livet av deg, bilen tåler juling.)

Spørsmål 4 : Nye retningslinjer på vei ?
Er dette reelt? Kan suksessen til 2EV tolkes at nå er det helt andre tilstander?
Det snakkes i forumene om nye retningslinjer, noe som kan tyde på at engasjement her på forumet har fått gjennomslag! Ingenting hadde vært bedre, og ære til de som har satt seg fore å påvirke myndighetene . Men jeg savner så langt å se noe konkret i forhold til disse nye signalene. Jeg tror ikke jeg er alene om å ønske meg mer tydelige svar, slik at vi vet mer hva vi har å forholde oss til.

Som sagt arbeider jeg med å bygge om min SAAB 96, og mye tyder på at det er en perfekt bil å bygge om. Høy vekt på motoren, god plass i motorrommet, gammel årgang og stivt karrosseri. Men driver jeg med ønsketenking? Håper på mange gode svar!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA