Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El-Kristian

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefaling - kjøp av sikker el-bil
onsdag 28. juli 2010, klokken 11:14
Synest det var oppklarende. Takk for samvittighetsfullt svar!

Har lært mye om el-bil nå på noen få dager. Stilt mange spørsmål og fått mange svar veldig kjapt. Helt avgjørende for at jeg har benyttet meg av forumet. Bra forum! Takk for all hjelp!

Mulig grunnlaget for min del ennå er litt svakt for å investere i el-bil, men jeg holder på tanken og regner med et slikt valg kan bli mer riktig etterhvert som nye, forbedrede modeller kommer på markedet (og faller tilstrekkelig i pris til at de kan bli en nr 2 bil for folk utenfor storbyene).
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefaling - kjøp av sikker el-bil
onsdag 28. juli 2010, klokken 10:19
Det var oppklarende. Interessant med de "kolisjonstestene" du hadde. Hjelper alltid å se ting i praksis.

Jeg ser helt klart både fordeler og ulemper med elbil. Siden jeg bor på søre Sunnmøre så faller den del av "by-fordelene" bort, som gratis bomring, kjøring i kollektivfelt, gratis parkering osv. Jeg må derfor se på litt andre faktorer for å "forsvare" et elbil kjøp.

For like under 100.000 kan man f.eks få kjøpt en fossil 2007-modell Toyota Aygo, kjørt 45000 km. Denne vil sannsynligvis ha lavt drivstoff-forbrruk lave vedlikeholdskostnader og man får solgt den mest sannsynlig til halv pris eller litt under etter 3-5 år.

Dersom jeg ser på el-bil alternativet, kan jeg da for rundt 100.000 (eller mindre) forvente å få følgende:

* 4 seters Think
* holder i 3-5 år uten å måtte skifte batteri
* får solgt den videre etter 3-5 år til rundt halv pris?

Jeg er klar over at en av faktorene ved kjøp av el-bil også er en porsjon idealisme. Men det er samtidig en så stor investering at man merker det veldig godt økonomisk dersom kjøpet viser seg å være dårlig. Det er nok lettere å forsvare el.-bil kjøp i storbyer, men jeg er villig til å vurdere muligheten for et slikt alternativ også her ute i provinsen, men da er det viktig at det er basert på et mest mulig riktig beslutningsgrunnlag.








#3
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefaling - kjøp av sikker el-bil
tirsdag 27. juli 2010, klokken 22:38
Takk igjen for svar og synspunkt.

Jeg har faktisk litt problem med å finne Think Classic på nettet. Er dette det samme som City?

Jeg ser at du holder en knapp på Think. Hva er hovedargumentene for å kjøpe denne fremfor Peugeot/Citroen ut fra de kravene jeg har spesifisert over etter din mening?

100-150 tusen er jo helt vilt for batteri!! Hvor lang er typisk levetid dersom man prøver å behandle batteriet etter bruksanvisningen? Det med skifte av enkelt-blokker, gjelder det både Peugeot/Citroen og Think?

Er Think også klasifisert som M1 (personbil) slik som Peugeot og Citroen eller er den klasifisert som L7 (firehjuls motorsykkel)?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefaling - kjøp av sikker el-bil
tirsdag 27. juli 2010, klokken 18:20
Hehe! Tesla ja. Liker tanken! Kanskje under argumentet "Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler". Vi kommer til å måtte kjøpe bil ganske umiddelbart, så kommer til å avgjøre i løpet av uken som det blir el-bil eller konvensjonell. Men Tesla blir nok litt i overkant i første omgang. Det blir uansett en nummer 2 bil.

Kort oppsummert er vi på jakt etter følgende:

* Bil med plass til barnesete og helst to voksne
* Bil nr 2 (ikke hovedbil)
* Kun småkjøring (barnehage, jobb, handling)
* Trenger ikke større rekkevidde enn 50 km
* Høy sikkerhet (baby som passasjer)
* Lavere verkstedskostnader enn konvensjonell
* Pris: Helst under 100.000
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefaling - kjøp av sikker el-bil
tirsdag 27. juli 2010, klokken 16:25
Jeg er likevel litt overrasket over at de nyere el-bilene, i mine øyne, både ser mindre sikre ut og er mindre praktiske (mhp på plass). Muligens fordi vekten er så kritisk i forhold til driftstid at man da skreller bort så mye som overhodet mulig for å få opp total kjørelengde mellom hver lading? Hva er evt alternativene dersom man skulle kjøpt en nyere el-bil med de egenskapene som Peugeot 106/Citroen Saxo har (romslig, sikker, kjørelengde på ca 50km)?

Kjøper man konvensjonelle/fossile biler så begynner 10 år å bli gammelt. Dersom jeg skal kjøpe Peugeot/Citroen så må det vel nødvendigvis bli rundt 10 år gamle biler. Er det mindre riskabelt å kjøpe eldre el-biler sammenlignet med fossile med tanke på levetid, verkstedkostnader osv?

Er det noen som har prisen på skifte av batteri (feks Litium) på en Peugeot 106/Citroen Saxo?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefaling - kjøp av sikker el-bil
tirsdag 27. juli 2010, klokken 11:26
Ok. Takk for raske og gode svar!

Har tenkt litt på Peugeot 106 ja. Den er jo fransk  :P Ved første øyekast synest jeg den ser mer sikker og romslig ut enn en del andre el-biler, men jeg lurer også på om det er en grunn til at de ikke produseres lenger.

Når det gjelder plass, kjørelengde og pris tror jeg denne kan være midt i blinken. Er det noe spesielle feil eller mangler med denne modellen eller er det et relativt sikkert kjøp. Hva snakker vi forresten om i kostnad når det gjelder nytt batteri?
#7
Kjøpe elbil? / Anbefaling - kjøp av sikker el-bil
mandag 26. juli 2010, klokken 15:35
Vi har sett oss nødt til å kjøpe en bil nummer to og vurderer el-bil. Den kan godt være noen år gammel. Bruken vil mest sannsynlig være småkjøring by med 1-2 voksne + 1 barn. Det vil også bli noen turer på jobb ca 25 km hver vei, så hadde vært en fordel om den kan kjøre ca 50 km uten lading.

Det jeg ser som viktigst imidlertid, er at bilen er noenlunde sikker (sammenlignet med konvensjonelle biler på omtrent samme størrelse). Er det noen som har noen anbefaling her? En brukt, sikrest mulig el-bil for 1 voksen + barn (barnesete). Kjørelengde er mindre viktig.

På forhånd takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA