Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ograv

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
onsdag 06. september 2017, klokken 13:15
I USA snakkes det om pris fra $30.000 til $36.200 for dyreste versjon. Dette sies det er før incentiver. Det må vel da bety at det er inkl Mva (20%) der borte. Om det skulle stemme, er det ikke litt uforståelig at vi skal betale 300.000 uten Mva i Norge? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Prisantakelser fra denne siden:
http://insideevs.com/2018-nissan-leaf-reveal-details/
#2
Kaster inn en mulig issue her. Mener jeg leste et sted på forumet at Nissan hadde fjernet noe av tilgjengelig strøm i nyere oppgradering av software. Det kan være av interesse å vite noe om det. Har de fjernet et par kwh gjør det fort sitt til at man mister en mils rekkevidde. Kanskje noen vet noe mer om det?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Pendler 8.5mil hver vei, med mulighet for lading.
mandag 27. oktober 2014, klokken 18:42
Vil ikke anbefale Japan-Leaf til deg med den avstanden. EuroLeaf er nok hakket bedre for vinterkjøringa.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Charge-amp eller evselect
onsdag 27. august 2014, klokken 10:47
Det jeg mente med å ikke kunne stille inn selv, var at charge amps har gjort valgene for deg; 6, 10 eller 16 amp. Tenker at det kan være litt uheldig å stille inn på 16 amp på en 16 amp kurs. Med EV-select kan man f.eks stille inn på 14 for å ikke belaste kursen maks konstant. Mulig det ikke er noe problem, men mener det har blitt framholdt av en del andre tidligere.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Charge-amp eller evselect
onsdag 27. august 2014, klokken 10:11
Har ingen av kablene, men for meg virker det som om det er en ulempe at charge-amps har de tre forhåndsinnstilte lademulighetene og at man ikke kan stille de selv. Er det ikke et problem å lade konstant på 16 amp på en 16 amp kurs? Med EV-select kan man f.eks stille inn på 14 eller 15 amp slik at man ikke drar maks hele tiden.

Er barnesykdommene hos begge leverandørene blitt ryddet unna nå? Har sett at de har eksistert både hos charge amps og EV-select tidligere.
#6
Lading / Sv: Justerbar 6,10,16A ladeledning
tirsdag 19. august 2014, klokken 15:29
Sitat fra: Svorsk på onsdag 13. august 2014, klokken 05:31
Jag har en sån här. http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5
Lurer på om du kan gi noen input på følgende spørsmål:
Hvordan fungerer ampere-velgeren på denne? Er den trinnløs, eller visse forhåndsinnstilte ampere man velger blant? Vet du om den fåes med 90 graders knekk? Og tilslutt, er "kladden" lettere enn originalkladden (2013) fra Nissan?

Vurderer denne opp mot den kladdløse fra http://www.evselect.eu/::)

Takk for svar!
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel?
fredag 04. april 2014, klokken 14:55
Noen flere som har rukket å få erfaring med EVSelect? Feil på 1 av 2 gir litt lite trygget for bestilling foreløpig ???
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel?
onsdag 26. mars 2014, klokken 16:01
Er erfaringene med denne fortsatt gode? Noe man bør tenke på før man eventuelt bestiller?

Vil det fungere med en Mennekes - Schuko overgang for å benytte denne også på de nye ladestolpene som kun har Mennekes utgang?
#9
Mekanisk / Sv: Montering av hengerfeste på Nissan Leaf
fredag 11. oktober 2013, klokken 20:20
Sitat fra: Spiffster på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:27
Thule lager også et plug&play ledningsnett til hengerfestet sitt.

http://shop.marken-kupplung.de/detail/index/sArticle/979/sCategory/2151?id=979



Noen som kjenner noe mer til Thules hengerfeste? Hvordan er det å montere til en Japan-Leaf? Hvilke deler må man ha for å sette sammen? Kanskje denne er litt mer grei enn CURT...
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Støt
onsdag 19. juni 2013, klokken 18:28
Min opplevelse av støt er at jeg spesielt får dette når jeg tar hånden i underkant av rattet når jeg går ut av bilen. Kan det være dårlig jording på kabler fra 12 volts batteriet som går der? Har ikke setetrekk i førersete, men har sprayet det med impregneringsmiddel. Synes ikke det burde være slik at man får støt i seg ved å gå ut av bilen.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøp av leaf. valgets kval
mandag 10. juni 2013, klokken 07:58
Du får en helt ny japan-modell til under 230 000 hos BNH dersom de fortsatt har biler igjen. Spørs om det er verdt å kjøpe en importbil noen tusenlapper billigere.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Setetrekk
tirsdag 21. mai 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Tina på mandag 20. mai 2013, klokken 19:42
Noen som har noe ny erfaring med seterekk i fornuftig prisklasse?

Henger meg på spørsmålet her. Hva kan anbefales i prisklasse  under "originaltilbehør" fra Nissan-forhandler til 5-6.000 kr og ned til Jula / Biltema trekk. Av form/spesialsydde trekk til Leaf, er det da noen som kan monteres uten å måtte ta ut setene? Der stopper nok forutsetningene for at dette kan bli greit / verdt det ;)
Impregnering høres jo fristende ut det, men frykter våte / møkkete barnesko + event klissete barnehender overvinner impregneringa.
#13
Ang garanti antar jeg slike importører unngår reklamasjonsloven ved at de ikke selger bilen til deg men kun videreformidler salget fra importør i Europa, slik at du faktisk kjøper fra utlandet. Men kan noen som har kjøpt Europisk bil utenom norsk Nissanforhanlder si hva som ligger i Europagarantien og hva Nissanforhandlere i Norge eventulelt gir ekstra?

Etter det jeg hører er det også bare lyktespylere som mangler på de Europa importerte bilene. Kanskje også noen som har kjøpt som kan av-/bekrefte dette.
#14
Har dere noen gode råd på for og i mot i forhold til overskriften? Slik det ser ut akkurat nå får man kjøpt en ny bil ferdig på vei med vinterdekk ca 20.000 rimeligere dersom man kjøper en Europa-importert via en forhandler i Norge (ACAR etc). Så der ligger vel fordel rundt dette.

Kan noen si noe om hva som eventuelt er ulempene. Ber om å få mer en antakelser og synsing vedrørende eventuelt forskjeller på bilene (varmepakke, ikke varme-pakke osv) samt forskjell i garanti. Gir Nissan Norge noe garanti utover det Nissan Europa gir, eller snakker man strengt tatt om ekstra goodwill siden den er kjøpt ny i Norge?

Er det noen som har spesielt gode erfaringer med noen Nissan forhandlere på østlandet? Som fikser og ordner uten å mukke? Eller noen som har erfaringer +/- på å få service og garanti-repr på Europa importert Leaf?

Er det også noen som vet om 2013-modellen (ikke Euroleaf) inneholder noen form for oppgraderinger i forhold til 2012? Har så vidt sett noen med mørkt interiør i stedet for det lyse, men det er kanskje noen helt spesialtilfeller?

Håper på svar som gir hjelp til å velge forhandler og modell :)
#15
USAleaf / Sv: Import av Leaf
fredag 21. oktober 2011, klokken 08:49
Lurt  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA