Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - zathras

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Neste Nissan Elbil
torsdag 20. september 2012, klokken 23:40
Undrer meg bare litt over følgende på "teaser"-websiden ( http://www.env200.com ): "... driving range is almost similar to Nissan LEAF"
Ville egentlig forventet et betydelig større batteri i en slik type bil, og er den "almost similar"-rekkevidden mindre enn LEAF? Med tom bil? Hva med fullastet?

I følge Übergizmo (http://www.ubergizmo.com/2012/08/nissan-nv200-electric-cab-to-hit-the-streets-of-london-in-2014/) sier imidlertid Nissan at rekkevidden er opp til 200 miles.

Litt for mange spørsmål ennå, og ganske typisk at Nissan sin egen teaser site ikke er oppdatert på lenge...
#2
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
onsdag 19. september 2012, klokken 13:14
Sitat fra: 2EL på lørdag 28. juli 2012, klokken 12:22
Her har vi en EVSE klad til som man kan velge melom 10A eller 16A hvis man vil. Prisen er på 472 euro

http://renovablesdelsur.es/detalle/vehiculos-electricos/cargador-de-pared-para-coche-electrico-j1772---evse-wallbox/436/940

Denne minnet om OpenEVSE ( http://code.google.com/p/open-evse/ ), muligens med lettere modifisert firmware. Boksen er standard LeGrand koblingsboks, og det hele så litt "hjemmesnekret" ut. Ikke noe galt i det forsåvidt, bare en observasjon...
#3
Dekk / Felger / Sv: Vinterdekk for maksimal rekkevidde
onsdag 19. september 2012, klokken 11:25
Har noen testa med andre dekkdimensjoner? Ble egentlig litt overrasket da jeg fikk vite at LEAFen har bredere dekk enn min gamle XM (195), siden bredere dekk = høyere rullemotstand og de to vel er relativt like i vekt. Vurderte sterkt å bestille smalere vinterdekk med LEAFen, men endte med å bare ta standard siden jeg ikke hadde nok tid til å grave etter andres erfaringer.

På SAAB var det visstnok også standard med smalere dimensjon på vinterdekk enn sommerdekk (ihvertfall pre-GM SAAB) fordi det gir bedre framkommelighet, så alt i alt vil jeg tro at det hadde vært mer fornuftig å ned et par hakk på bredden på vinterdekka til LEAFen.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
onsdag 19. september 2012, klokken 10:36
Sitat fra: cra på onsdag 19. september 2012, klokken 09:33
Sitat fra: zathras på onsdag 19. september 2012, klokken 08:49
Det burde jo ikke være noe i veien for å få dette inn som tilvalg her i landet, annet enn vilje...

Det var da uhorvelig dyrt!!  :o  Skal greie å lage noe selv til en brøkdel av prisen. Hva trengs da? En spenningsomformer (evt. lampe med batteri) og en kvikksølvbryter eller noe tilsvarende som gjør at lyset kommer på når luka er helt åpen. (Jeg legger den alltid nedpå etter at jeg har plugget i kabelen)

Ja, stusset litt på prisen jeg og... skulle jeg mekket noe selv ville jeg muligens brukt en magnetbryter, en timer-chip og en lysdiode eller to og støpt det inn i en plastklump slik at det ikke tæres av elementene. Men jeg tviler på at jeg gidder, siden jeg allerede har endret lysplasseringen i garasjen slik at det ikke er noe problem, samt at jeg vil bestille en ladekabel fra charge-amps til å ha liggende i bilen, og da er det jo lys i den.

Sitat fra: cra på onsdag 19. september 2012, klokken 09:33
Sitat fra: zathras på onsdag 19. september 2012, klokken 08:49
Blått lys bak logoen i grillen kan jeg derimot klare meg godt uten  :P

Sikkert like greit å skippe det, ja. Jeg tror nok "onkel" ville hatt ett og annet å si om at du kjørte med blått lys i grillen. ;)

Sleng på blå LED-ring rundt kjøre-/tåkelys og skiltholder med blå LED-striper på sidene og (kan fås som totalpakke "blue coordination" til rundt 6500,-), så blir nok "onkel" ekstra fornøyd  ;D
Tro jeg står over for min del, men det er bare fordi det ikke passer så godt på høstløvet mitt altså...  ::)

En annen merkelig ting som er listet opp på den siden er nummer 3 fra bunnen... en motorisert "pinne" med LED-lys i toppen (blått, såklart), som markerer hjørnet foran på passasjersiden, omtrent som på mange gamle Volvo lastebiler. Må si jeg foretrekker parkeringssensorer framfor noe sånt.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel uten kladden
onsdag 19. september 2012, klokken 09:05
Sitat fra: asbkar på tirsdag 18. september 2012, klokken 22:19
Fedex prøvde å levere hjemme på dagtid i dag, der var det jo ingen hjemme.

|<

Det er problemet med FedEx, UPS osv.  - de er veldig gode på levering til private i USA (bodde der et halvt års tid og handlet endel på nett da), men av en eller annen grunn sliter de med å få skikkelige rutiner på det her hjemme... (hvor ille det kan bli vet endel som bestilte ting fra UK da Royal Mail bestemte seg for å bruke NorCargo for levering av pakker for en del år siden; dét varte heldigvis ikke så lenge.)

Men jeg skal alltids takle en dag eller to forsinkelse i levering, denne kabelen vil jeg ha!
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
onsdag 19. september 2012, klokken 08:49
Apropos lys i ladeluka, så finnes dette allerede som et tilvalg, dog kun i Japan så vidt jeg vet: http://ev.nissan.co.jp/LEAF/OPTION/dop.html (ca. midt på siden; pris rundt 1300-1400 kroner).
Det burde jo ikke være noe i veien for å få dette inn som tilvalg her i landet, annet enn vilje...

Blått lys bak logoen i grillen kan jeg derimot klare meg godt uten  :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA