Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fredag

#1
Lading av Tesla / Sv: Blå eller TWC?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 01:40
Min UMC tåler ikke regn.

Min elektriker sier at hans erfaring med Tesla Wall Charger er at de ikke tåler regn. Hans erfaring er at det må være et lite tak over TWC hvis den skal monteres utendørs.
#2
Model S / Sv: Feil situasjon skjedde på Tesla model S 85
mandag 30. oktober 2017, klokken 15:10
Sitat fra: E_S på søndag 29. oktober 2017, klokken 23:18
Hvordan kan det være et sikkerhetsproblem? Det er ingen verdens ting som kan skje om denne står åpen annet enn som noen over her nevner at det kan komme masse snø i ladeporten om det tilfeldigvis er snøstom samtidig som den står åpen uten noe tilkoblet. Ikke akkurat noe hyppig forekommende for de fleste..

Før, dvs 4 år siden, så ville 12v batteriet ikke lades opp av det store batteriet så lange ladeportluken var åpen. Dermed ville 12v batteriet sakte, innen et halvt døgn eller noe sånt, bli flatt, og bilen blir da ikke mulig å kjøre eller komme seg inn i. Så må veihjelp komme og lade opp 12v via ladeporten i nosecone.

Jeg regner vel med at de har fikset dette nå, uten at jeg egentlig har sjekket dette.
#3
Elbiler i media / Sv: DinSide - årets bil 2017
onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:33
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:19
Og i USA går GM sin fabrikk for fullt....

Tja, GM stengte fabrikken i tre uker i sommer. Visstnok pga overproduksjon.

https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/

Og fremdeles selger de ikke mer enn ca 2000 Bolter pr mnd. Norge kunne vel tatt unna den produksjonen alene, hvis de faktisk var interessert i å selge disse bilene.

Bolt er en compliance-bil. GM er ikke egentlig interessert i å selge disse bilene, og de amerikanske forhandlerne deres er i hvert fall ikke interessert.
#4
Sitat fra: gr på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:16
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:04
Jordfeilbryter må derimot sitte maks 30cm fra støpselet, dermed er denne kabelen uansett utenfor.
I så fall er ikke originalkladden fra VW heller i henhold... sikkert 1,5 meter fra schuko til kladd på min iallfall.

Da er den riktig i henhold til tysk standard, men skal ikke selges utenfor Tyskland.

Dette her er noe helt annet.
#5
Sitat fra: PalEngh på søndag 22. oktober 2017, klokken 20:59
Fant denne i et annet forum. Direktelading fra 3-FAS 16A standard-uttak.
https://evconnect.se/collections/typ2/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Den omtales som en veldig god kabel med all styring i håndtaket (slipper klump på ledningen)
Dette er en enkel løsning der du kobler direkte i et 3-fas uttak. 3x16A gir 11kW. Da trenger man ingen  kostbar ladeboks på veggen, kun er 3-fas uttak.

Den der følger helt klart ikke standarden for slike ladekabler, siden plasseringen av styreelektronikken i håndtaket er feil i forhold til standarden.

Selve poenget med disse ladekablene er at det ikke skal gå strøm i kabelen mellom klumpen ved stikkontakten og selve bilen dersom det er en feil med lading elelr når bilen ikke lader. På denne ladekabelen går det strøm til enhver tid.

Kabelen kan derfor umulig være lovlig og CE-godkjent.

Selv svenske firmaer har vel ikke lov til å selge elektriske produkter som ikke er CE-godkjent til forbrukere. Ordning och reda.
#6
Hvis du vil ha litt kontroll med strømforbruket selv, så kan du sette opp en måler på inntakskabelen til ladekontakten din. Kan settes opp selv, uten elektriker.

https://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-trådløs-energimåler-/36-4500
#7
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: EcoLite vs Tesla Wall Connector
torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:02
Du kan kjøpe jordfeilbryter type B for 1100kr fra ladespesialisten.no, i stedet for å la elektriker kjøpe denne for deg for 3-5000kr. Men den er fire moduler bred, så det må være plass i sikringsskapet. Og du bør sjekke på forhånd at elektriker går med på å installere en jordfeilbryter som de ikke har kjøpt inn selv. Normalt bør det gå greit, siden jordfeilbryteren er CE-godkjent.

Smaken er som baken, men jeg synes designet på Tesla Wall Charger er hakket bedre. Den har også integrert type2-kabel. Merk at Tesla Wall Charger derfor ikke kan brukes til å lade elbiler med type1-kontakt i bilen (feks Leaf, i-Miev, Outlander), dersom det skulle komme noen slike på besøk til deg.

Min elektriker sier at Tesla Wall Charger ikke bør stå utendørs uten tak over, fordi vanntettingen i de er for dårlig i praksis.
#8
Jeg lurer på hvor sikkert dette egentlig er?

Det er bare MAC-adressen til ladeporten på bilen som leses av. Det er samme nummer som leses av hver gang. Ikke noe sikkerhet med kryptografi inne i bildet her. Ingen tofaktor autentisering.

Fastned / Openfastchargingalliance mener dette er sikrere enn et RFID-kort, som lett kan leses av og kopieres. Greit nok, kopiering av RFID-kort er en kjent størrelse som hvem som helst kan gjøre. Barn kopierer RFID-kodene til Skylander-brikker i butikken, uten å åpne posene, for å kunne spille videre uten å kjøpe dyre brikker i lekebutikken. Litt vanskeligere å skifte MAC-adresse på en bil foreløpig. Men på sikt?

Hvis du skifter ladeport på bilen, og ladeporten blir refurbished og installert i bilen til en annen bil, så vil den andre bilen kunne lade på første bil sin regning.

CSS-protokollen bør på sikt endres slik at det sendes ut engangskoder eller kryptografisk signerte koder i stedet for å basere sikkerheten på MAC-adresser.

Men i dagens marked er MAC-adressen kanskje sikkert nok?
#9
https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging

Lurer på hvor lang tid det tar før Fortum og GK får støtte for dette?

Fastned har fordelen av at de har bare hurtigladere fra en enkelt leverandør. De har vært motstandere av ladekort lenge. De er medlem av Charin - organisasjonen som standardiserer CSS.

Fortum har vel utstyr fra masse forskjellige produsenter, og sikkert ikke alle disse produsentene klarer å snu seg like raskt og få støtte for Autocharge?
#10
Sitat fra: goggo på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:12
Jeg begriper forøvrig ikke hvorfor ikke Chademo og CCS støtter "Tesla metoden" for identifikasjon, så kunne man slippe RFID brikka også. Da kunne bilens ID utveksles som en del av handshake signalet og så kan back-end systemet sjekke om det finnes en avtale for denne bilen eller ikke. 

Morsomt at du skulle nevne det, for Fastned har aktivert Autocharge nå i dag for CCS hurtigladere. Autocharge er en standard som er en del av CCS-standarden/protokollen. Bare å plugge kabelen inn i bilen. Bilen forteller hvem den er, og Fastneds backend sjekker om bilen har abonnement hos dem. Ingen kort eller app er påkrevet.

https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-introduces-card-free-charging
#11
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:05
Jean-Louis Gassée (tidl direktør i Apple, Be, Palm) om Teslas produksjonsproblemer:

https://mondaynote.com/teslas-new-car-smell-315c72c955d3
#12
Dette var en morsom lek :-)

I tillegg til Fortum, Grønn Kontakt og Elbilforeningens ladebrikke har jeg altså et gammelt prepaid kort fra Clever Danmark, et nytt postpaid kort fra Clever Sverige, Ecotricity, The New Motion, Ladenetz, ladekortet til strømselskapene SwB/EwE i Bremen og et ubrukt kort som det står Ishavsveien på som de sendte ut til alle registrerte elbiler en gang i steinalderen.

Men jeg mangler vel tysk Vattenfall, Duferco Energie, KiwHi Pass, Elmo, Mobi.E, IBIL og Plugsurfing charging key for å få en akseptabel samling.

Neste lek: Hvem har flest adaptere til forskjellige typer kontakter for lading? Det mest spennende jeg har her er vel bare fransk type3c-kabel...
#13
Elbiler i media / Sv: Shell kjøper produsent av ladestasjoner
lørdag 14. oktober 2017, klokken 20:14
https://newmotion.com/en/about-us/pressroom/newmotion-welcomes-acquisition-by-shell-one-of-the-world-s-leading-energy-providers

Nå begynner de store pengene å interessere seg for elbil.

Sikkert relativt billig for Shell å kjøpe seg inn i elbil-lading nå.
#14
Elbiler i media / Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:02
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:51
Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!

Regjeringen har gjort mye for å gjøre det vanskelig for KrF og Venstre. De har rettet avgiften spesifikt mot Tesla. De har slengt ut påstander om at de er store og dyre og sliter mye på veiene. Det med veislitasje er løgn. De har kommet med statistikk på snittinntekten til Tesla-eiere, akkurat som om det har noe med saken.

Det kan derfor bli politisk tungt å få de to småpartiene til å gjøre om på dette.

I Tyskland reduserte Tesla prisen ved å programvarebegrense batteriene for å komme under en magisk skattegrense, og så tilby oppgradering mot tilleggsbetaling etter registrering. Kan Tesla redusere vekten på bilene til Norge, for å komme inn under 2 tonn? Sette inn en lettere batteripakke med like stor kapasitet? Selge bilen uten dører og bakseter, og så tilby gratis ettermontering av seter til ferdigregistrerte biler?
#15
Ja, eltilsynet målte for lav isolasjonsresistans på min Tesla UMC som sto tilkoblet med blå kontakt. Kontrolløren mente det var reklamasjonsgrunn og/eller brudd på CE-godkjenning av apparatet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA