Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kenfil

#1
Sitat fra: elektrolux på fredag 27. september 2013, klokken 07:34
Griffel er helt klart en bedre diplomat enn meg, men jeg syntes det blir feil å godta overtramp fra en større aktør mot småfolket bare fordi vi er begunstiget med en fin ordning. Det grenser mot korrupsjon.

Jeg mener alle bør følge de reglene stortinget har utformet.

En ting er å bevist eller ubevisst bryte disse, men total mangel på ydmykhet, og arroganse ovenfor menigmann ved å innføre egne regler eller fortolke eksisterende regler bør bekjempes, selv om det i verste fall betyr at reglene endres til ulempe for Elbilistene.

Grunnet den usikkerheten bomselskapet mitt tross alt har klart å skape har jeg nå bombrikke på samtlige Elbiler. Dette er jeg sikker på koster penger, og produksjon av ekstra og unødvendige brikker kan heller ikke være miljøvennlig. Nå gjennstår bare å se om bomselskapet mitt mener de har en god nok sak til å prøve dette i rettsapparatet. Det er snakk om utestående bompenger for Elbil på at par tusenlapper.



Hei, jeg håper du oppdaterer oss på dette, jeg bor i samme området som deg, og nekter å betale for passeringene, bombrikke kommer ikke inn i min bil... jeg fikk noen purringer senest i går, og skal skrive nok en klage... av den grunn vil jeg følge ekstra godt med i din sak...
#2
DRIFTSBATTERI / Sv: Kjørelengde vs. Temperatur.
tirsdag 25. juni 2013, klokken 15:51
Sitat fra: Ronny på mandag 24. juni 2013, klokken 22:40
Jeg skjønner ikke regnestykket..
12streker*7km = 84 km 21000/84=250Wh/km
12*20=240km  21000/240= 87,5Wh/km
Tar vi utgangspunkt i de andre tallene:
21000/150=140km
21000/110= 190km
140/190*100=73% rekkevidde om vinteren i forhold til sommeren.
Det er ikke mitt regnestykke, det er leafen sitt.
Det jeg mener er at ved vinterstid kjører jeg i gjennomsnitt 7 km før en strek forsvinner, sommerstid klarer jeg 20 km på samme rute før en strek forsvinner, jeg måler til og fra jobb ofte for å få en indikasjon, på disse turene kommer programvaren i leafen frem til at jeg bruker HHV. 0,15 og 0,11 Kw pr. Km.
For å forklare enda tydeligere har jeg 22 Km til jobb, på vinterstid (under 0 grader) forsvinner den 3'dje streken rett før jeg er fremme, på sommerstid (de få gangene vi har hatt over 15 grader om morgenen) forsvinner den første streken på nesten samme plass hvor den 3'dje forsvinner på vinteren.
Når jeg kjører hjem bekrefter leafen dette med HHV. Den 6'te streken forsvinner rett før Garasjen, mens på sommertid forsvinner den andre streken ett par Km hjemmefra.
Det med 110 og 150 Watt/time pr. Km er forbruket leafen viser fra jeg resetter gjennomsnittet om morgenen til jeg er hjemme igjen, det opplyste jeg for å prøve å begrense kommentarene om varmeforbruk, forskjell på rullemotstand på sommerdekk vs. Vinterdekk og andre ting som kunne ha innvirkning på forbruket.

Sitat fra: TB på søndag 23. juni 2013, klokken 18:35
Når batteriet er kaldt går prosessen i batteriet tregere, og du får ikkje ut energien. Dvs, batteriet blir ikkje mindre, men du får ikkje energien ut av batteriet.
Den forstod jeg ikke, mener du at hvis jeg lader inn 21 Kw i 20 grader og kjører ut i -10 grader vil jeg kun ha mulighet til å bruke noen få av disse Kw?
Hva skjer når jeg parkerer bilen i varmen igjen, kommer de resterende Kw tilbake da???
Det jeg lurer på er, hvis jeg putter inn 21 Kw/t i 20 grader, hvor blir de Kw jeg ikke klarer å benytte meg av?
#3
DRIFTSBATTERI / Sv: Kjørelengde vs. Temperatur.
søndag 23. juni 2013, klokken 12:33
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 23. juni 2013, klokken 12:14
Sitat fra: Kenfil på søndag 23. juni 2013, klokken 10:26
Ja, dette er blitt diskutert opp og i mente, men det jeg ikke finner noe om er hva som er den grunnleggende årsaken til dette.
Jeg har nå hatt leafen i 7 måneder, og har funnet ut at ved min kjøring bruker jeg ca. 7 km pr. Strek på vinterstid (150 watt/time pr. Km) mens nå på sommeren kjører jeg ca. 20 km. Pr. Strek (110 Watt/time pr. Km).
Det vil da si at i gjennomsnitt kan jeg kjøre 3 ganger lengre på sommer tid målt opp mot vinterstid...

Det jeg har tenkt på en stund er jo derfor: hvis jeg hadde ladet opp bilen i en oppvarmet Garage på ca. 20 grader, hvor langt kan jeg da kjøre hvis det er -10 grader ute???
Teoretisk sett skal jo leafen da ha samme rekkevidde som den har på sommeren siden det (ettersom jeg forstår det riktig) er batteri kapasiteten som minker når temperaturen går ned. Med andre ord, hvis vi sammenligner batteri kapasiteten med en bensin tank som krymper når temperaturen synker, la oss si den rommer 20 liter i 20 grader mens den kun kan holde 10 liter ved -10 grader, hvis vi da fyller opp tanken i 20 grader og kjører ut i kulden vil tanken minke og siden tanken blir mindre vil bensinen som ikke blir brukt fort nok renne over og bli sløst bort.
Problemet her er jo at slik jeg forstår fysikken, kan ikke energien bare forsvinne.
Hvor blir i så fall energien av (blir batteriet varmt grunnet energi som forsvinner?) er det noe som kan gjøres for å benytte oss av den energien? Hva hvis vi legger varmematter rundt batteriet for å opprettholde 20 grader? Det vil jo gå med mindre energi for å holde batteriet varmt målt opp mot energi tapet IHHT. Temperatur forskjell...

Men problemet her som jeg ikke får til å stemme, er jo da at hvis batteriet fylles opp i 20 grader og brukes opp 50%, for så å la batteriet synke til -10 grader, skulle batteri kapasiteten økt til 100%...

Er det noen som kan teoriene rundt energi lagringen av denne type batterier og kan forklare hva som i grunnen skjer, og som kan forklare hva som er grunnen til at nevnte teorier ikke holder mål???
I innlegget ditt nevner du ikke at det i vinterhalvåret benyttes vinterdekk, det er ofte slapsete føre samt at det fyres godt via den elektriske varmekolben i bilen. Dette forkorter levetiden på strekene heftig. Likevel merker jeg at selv uten varme på samt tørt føre, reduseres levetiden på strekene i kulde kontra +20 - som vel er den gunstigste temperaturen for batteriet. Må jo ha noe med kjemi å gjøre. Tar du lommelykta di med et nytt batteri montert, lyser det ikke lenge i kulde. Så elektronene er vel som oss mennesker - de må ha en viss temp for å yte maksimalt. :-)
Nei, jeg mener at vinterdekk vs. Sommerdekk ikke har så mye å si, jeg merket det når jeg skiftet til sommerdekk at jeg ikke kunne registrere noe forskjell på kjørelengde, strømforbruket forandret seg så lite at det ikke var noen som helst forandring på gjennomsnitts måleren, og det med varmen, klart den gjør at forbruket går opp når det er kaldt ute, men det er ikke så mye som jeg fikk inntrykk av på dette forumet, jeg tipper det kan resultere i ca. 10-15 Watt/time pr. Kilometer...
#4
DRIFTSBATTERI / Kjørelengde vs. Temperatur.
søndag 23. juni 2013, klokken 10:26
Ja, dette er blitt diskutert opp og i mente, men det jeg ikke finner noe om er hva som er den grunnleggende årsaken til dette.
Jeg har nå hatt leafen i 7 måneder, og har funnet ut at ved min kjøring bruker jeg ca. 7 km pr. Strek på vinterstid (150 watt/time pr. Km) mens nå på sommeren kjører jeg ca. 20 km. Pr. Strek (110 Watt/time pr. Km).
Det vil da si at i gjennomsnitt kan jeg kjøre 3 ganger lengre på sommer tid målt opp mot vinterstid...

Det jeg har tenkt på en stund er jo derfor: hvis jeg hadde ladet opp bilen i en oppvarmet Garage på ca. 20 grader, hvor langt kan jeg da kjøre hvis det er -10 grader ute???
Teoretisk sett skal jo leafen da ha samme rekkevidde som den har på sommeren siden det (ettersom jeg forstår det riktig) er batteri kapasiteten som minker når temperaturen går ned. Med andre ord, hvis vi sammenligner batteri kapasiteten med en bensin tank som krymper når temperaturen synker, la oss si den rommer 20 liter i 20 grader mens den kun kan holde 10 liter ved -10 grader, hvis vi da fyller opp tanken i 20 grader og kjører ut i kulden vil tanken minke og siden tanken blir mindre vil bensinen som ikke blir brukt fort nok renne over og bli sløst bort.
Problemet her er jo at slik jeg forstår fysikken, kan ikke energien bare forsvinne.
Hvor blir i så fall energien av (blir batteriet varmt grunnet energi som forsvinner?) er det noe som kan gjøres for å benytte oss av den energien? Hva hvis vi legger varmematter rundt batteriet for å opprettholde 20 grader? Det vil jo gå med mindre energi for å holde batteriet varmt målt opp mot energi tapet IHHT. Temperatur forskjell...

Men problemet her som jeg ikke får til å stemme, er jo da at hvis batteriet fylles opp i 20 grader og brukes opp 50%, for så å la batteriet synke til -10 grader, skulle batteri kapasiteten økt til 100%...

Er det noen som kan teoriene rundt energi lagringen av denne type batterier og kan forklare hva som i grunnen skjer, og som kan forklare hva som er grunnen til at nevnte teorier ikke holder mål???
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Følger det med nøkkel til ladestasjoner?
lørdag 01. desember 2012, klokken 13:47
Da har jeg hentet pakken med nøkkelen i, selgeren sa at det skulle ligge i bilen ved overlevering, men hadde blitt glemt ved flere tilfeller...
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Følger det med nøkkel til ladestasjoner?
lørdag 01. desember 2012, klokken 11:40
Sitat fra: PK på lørdag 01. desember 2012, klokken 11:26
Jeg har sendt mail til Sande Auto (autocenteret) i Bergen hvor jeg har bestillt bil, og spurt om det følger med der.
Skal ligge ut svaret de gir...

Men, uansett... Får man ikke velkomstgaven, kan man bare gå inn på www.elbil.no, og bli medlem der... Da får du den og :-)
Koster 365,- pr år for enkeltmedlem, og 500 forfamilie.
http://elbil.no/medlemsskap
Joda, ser nå at jeg får det hvis jeg blir medlem, men ligger det inne hos ålgårds auto, trenger jeg ikke dobbelt opp, selv om medlemskap er billigt, trenger en ikke dobbelt medlemsskap
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Følger det med nøkkel til ladestasjoner?
lørdag 01. desember 2012, klokken 11:19
Sitat fra: BE på lørdag 01. desember 2012, klokken 11:06
Hvis jeg ikke tar feil, så er ladeboksene laget slik at de må låses før det er strøm i kontakten. Det er nok derfor du ikke fikk strøm på Kilden.

Det er ikke umulig at Ålgård Auto har liggende slike velkomstpakker med nøkler, om de har så er jeg sikker på at de ordner dette.
Ja, jeg tenkte at det er vel en form for bryter som må aktiveres før det kommer strøm i kontakten, men jeg fant ingen, så jeg er ikke sikker.
Ang. velkomst pakken til ålgårds auto er det nok en forglemmelse, men jeg kommer til å gi beskjed at det er en forglemmelse som er skuffende...
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Følger det med nøkkel til ladestasjoner?
lørdag 01. desember 2012, klokken 10:54
Da jeg trengte lading var jeg på kilden, der var det 2 bokser, på den ene var låsen ødelagt, så jeg prøvde å koble meg til der, men det var ikke strøm i kontakten selv om den lyste grønt på toppen og sikringen var på...
Den andre var låst som sagt, så jeg benyttet gps'en og fant 2 hurtigladere i "nærheten", jeg kjørte ut til Randaberg og ladet der...
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Følger det med nøkkel til ladestasjoner?
lørdag 01. desember 2012, klokken 10:08
Jeg bor i Sandnes, kjøpte leafen på ålgårds auto og skal ta det opp med selgeren der, for dette synes jeg er mangelfull informasjon, vi gikk igjennom mye ang. Bilen og lading/ ladeplasser men ingen informasjon ang. Nøkkler, så jeg ble overrasket da jeg så at den første ladestationen jeg skulle bruke var låst, men jeg tenkte at den må være eid av noe en måtte være medlem av for å benytte.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Følger det med nøkkel til ladestasjoner?
lørdag 01. desember 2012, klokken 09:30
Hmmm.
Jeg fikk min for en uke siden, og har hverken hørt eller sett noe til medlemskap og velkomstpakken, faktisk har jeg prøvd å finne ut av hvor en kan få tak i disse nøkklene til ladestolpene...
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: VENTER I SPENNING......
onsdag 03. oktober 2012, klokken 05:08
Sitat fra: Team Lotus på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 21:22
Finnes det muligheter for bredere dekk/større felger/justerbare dempere/senkesett? Bredere dekk støyer kanskje mer, men det er åpenbart veldig mye å hente her når det gjelder veigrep.
Jeg tenkte det samme etter at jeg hadde prøvekjørt leafen, så da jeg bestilte den, ble det uten dekk og felger, så nå er jeg på utkikk etter både sommer og vinter dekk på felg, litt frem og tilbake ang. Størrelse og dekktype, men ettersom jeg har forstått er det relativt lite en taper på rekkevidden, det er bare flere her på forumet som er litt vel opphengt i antall meter, og nesten antall centimeter. :-)
For meg er det viktigere med minst mulig dekkstøy, best mulig kjørekomfort og utseende (ingen vits i å gjøre bilen styggeste enn nødvendig).

Det jeg vil ha, er 225/35-18 på sommer og 205/55-16 på vinter, men dekktype er jeg ikke sikker på, noen anbefaler ditt og datt, mens EU-normen forteller at helt andre dekk er roligste, noen her på forumet skriver at EU-normene ikke stemmer på Norske veier, så jeg er ikke helt der hvor jeg har bestemt meg enda, men har fremdeles 2 måneder før jeg får levert bilen på paller.....

Til sist vil jeg bare nevne at en dekkforhandler i Sandnes fortalte meg at biler som er registrert etter 2010 ikke kan velge blant alle felgene som er på markedet, da de krever felger som har TUV papirer på at de er godkjente på gitte bil (i mitt tilfelle må de være godkjente på Nissan Leaf)....
Hvor mye en skal kunne stole på dette vet jeg ikke (virket ut som han var mest interessert i å prakke på meg dyre og stygge felger enn å yte service og finne frem hva jeg ville ha), etter en relativt rask Internett søk fant jeg ingenting ang. "De nye kravene" han nevnte, men vil fremdeles ha dette i bakhodet til det er bekreftet eller avkreftet...
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Er det alternativer til Leaf?
tirsdag 18. september 2012, klokken 22:03
I dag var det en hyggelig mann som tok meg i hånden og gratulerte meg med ny bil...(men jeg kjørte hjem i 5 åringen  ;) )
Så får vi bare vente til desember da, og se hva julepressangen min blir i år (fra meg selv  ::) )
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Bestilt ny Leaf, lurer på litt
tirsdag 18. september 2012, klokken 21:14
Hvordan går det med dekk/felg valget?
Jeg bestilte meg leaf selv i dag, og vurderer 18" felger...
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Er det alternativer til Leaf?
mandag 17. september 2012, klokken 21:26
Takker for svar.
Så da er vel spørsmålet om det er verdt å vente på 2013 modellen, Ålgårds auto sier at de ikke forventer den før sent 2013, tidlig 2014...
Bakdelene med nåværende modell (i tillegg til overnevnte) er som følger:
-Dårlige fjærnlys
-Noen tilfeller med ulyder i forhjuls stillingen
-Estimert dårligere kjørelengde (25%!!!) kontra 2013 modellen (Blant annet annen motor).
-2013 modellen kan leveres med skinn.
-2013 modellen har bedre varmeapperat (varmepumpe).
-2013 modellen har muligens noe forandret utseende (mindre luftmotstand)

#15
Kjøpe elbil? / Er det alternativer til Leaf?
torsdag 13. september 2012, klokken 12:41
Hei.

Nå som fossilbilen nettopp har passert 5 år, og større utgifter vedrørende slitasjedeler osv. tenkte vi å kjøpe en elektrisk bil, vi trenger den for dagpendling til / fra jobb (ca.30 km tilsammen) handle med 2 barn i barneseter og muligens en passasjer til (mao. vi trenger en 5 seter for å slippe ekstra bil) og på toppen av det hele å ha med 2 paraply vogner...

Spørsmålet er om Nisasan Leaf er alene på markedet, jeg har lest om ford connect og Tesla S, men ford er ford (elendig kvalitet og like stygg som 80 talls leggvarmere!!!) og Tesla har ingen forhandlere i området (service og vedlikehold blir muligens et fremtidig problem), samt at den ikke er verdt prisen (synes jeg).

Jeg har prøvd Leafen, og var forsåvidt overrasket over hvor behagelig den var å kjøre, men selvsagt var det ting jeg ikke var fornøyd med.

Først ting jeg liker med Leaf.
-Ser bedre ut i virkeligheten enn den gjør på bilder.
-Jeg var redd at det å slippe gassen var bortimot ensbetydende med å bremse (regen. på gasspedal...) dette viste seg å ikke stemme i det hele tatt.
-Roligere enn forventet (vei og vind støy).
-Blant annet fjernstyring av forvarme, sjekk av batteristatus og mer via mobilen.
-Kjøre komforten.

Ting jeg ikke likte.
-Skinn interiør er ikke ett valg.
-Stygge felger til syke priser.
-Ingen DAB radio.

Oppsummert er dette en bil jeg likte, men hvis vi går for den, kommer vi mest sannsynlig til å skifte ut interiøret hos en som kan utføre det, bytte sommer og vinter dekk og felger (kan fint gå ned litt på kjørelengden for å tjene på mindre støy og bedre utseende).

Slik jeg ser det, er det ingen vits i å vente til neste generasjon el bil, eller har dere andre meninger, er det noe spennende i overskuelig fremtid som rettferdig gjør utsettelse av kjøp?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA