Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ole Tjomsland

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: defekt lader
tirsdag 14. september 2010, klokken 22:49
takk skal du ha! håper jeg får hjelp til å finne feilen
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: defekt lader
lørdag 28. august 2010, klokken 19:03
hei - samme symptomet som tildigere når ladesikringen har gått - som den har gjort med jevne mellomrom; den tar ikke lading og ladelampen lyser ikke.  Får jeg napp på løsning gir jeg besked.
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / defekt lader
lørdag 28. august 2010, klokken 17:17
Hei - min kjære Think Classic 2001 modell står pt stille pga defekt lader - Røhne og Slemer i Sandvika er ikke i stand til å skaffe ny. Har noen kjennskap til hvor nye eller brukte ladere kan skaffes ??

takk, ole 92425566
#4
Min trofaste Think er pt ute av drift pga defekt lader.  Røhne og Selmer Sandvika kan ikke skaffe ny lader - kan noen hjelpe meg ??

ta kontakt med Ole  - tlf 92425566
#5
Fikk telefon hjem fra leverandør av RevneSystem som hevder å ha utviklet et system som forhindrer degenerasjon av Ni-Cad batteri-pakker. For kr 10 000, leveres et system som skal sikre dette, bl skal Selvaag gruppen ha gått til innkjøp av systemet for sin Think - park.  Er det noen i forumet som har erfaring med dette systemet - holder det løftene ????

mvh
Ole


Til ORIENTERING:
RevneSystem har nå levert SoftCharger type 10 til i alt 74 elbiler med Ni-Cad batterier.

RevneSystem fikk 10 April 2010 sin største ordre så langt, på SoftCharger type 10,
fra Oslofirmaet: Selvaag Gruppen as.
En samlet bestilling av SoftCharger type 10 til HELE deres elbilpark, som er på 13 stk THINK elbiler.
Hele bestillingen blev levert i løpet av ca. 30 dager.

Dette er en stor tillitserklæring til RevneSystem, og vårt produktet, SoftCharger type 10.

SelvaagGruppen har etter nøye vurdering kommet fram til at invisteringen av å sikkre batteriene på deres elbilpark ved å installere SoftCharger type 10, er en svært lønnsom investering.

produktinformasjon:
Få kontroll med overladningen av elbilbatteriet og unngå havari.
La SoftCharger type 10 styre overladningen på batteriets premisser.
og derved unngå sammenbrudd.
Installerer du en SoftCharger type 10,gir du dine elbilbatteri det beste grunnlaget for å fungere lenge og problemfritt,og derved
unngår du store overraskende ekstrautgifter.
SoftCharger(Myklader) type 10, er et lade og batterikontrollsystem med CSR 100 mikroprosessor-teknologi,som sørger for at elbilens originallader,lader batteriet på en myk og skånsom måte. Den består av en enhetsmodul som kan ettermonteres på elbiler av alle typer kjente merker,med NI-Cad batterier. Den er utviklet for
å øke driftssikkerheten,opprettholde full kapasitet lengst mulig,og unngå havari av elbilbatterier,ved at overladningen(batteriet lades til tross for at det har oppnådd full kapasitet) reduseres til et nødvendig minimum.
De forhold som ligger til grunn for
mikroprosessorens beregninger er:
. Måling av spenningsnivåene på batteriet kombinert med ladetiden.
.Omgivelsetemperaturen på batteriet.
. Batteriets ladebehov måles kontinuerlig.
Verd å vite:
Det er i dag alminelig kjent at mange elbileiere av de mest kjente elbilmerkene i markedet, er blitt påført STORE UTGIFTER i forbindelse med batterihavari, selv om bilen bare har kjørt få titusen km og bare er noen få år gammel.
Det er også et faktum at mange har fott nye elbilbatterier innen garantitiden på 5 år,grunnet havari.
Det sier seg selv, at når mange kostbare elbilbatterier havarerer selv etter mindre enn 5 års drift,da må det nødvendigvis være EN FEIL, som er årsaken til havariene.
Produktutvikleren av SoftCharger type 10 har FUNNET FEILEN,OG RETTET DEN!
Feilen bunner i at elbilens originalladeteknikk overlader FOR MYE, og dette skader batteriene hver gang man lader,og vil etter en tids bruk føre til at elbilen får en merkbart redusert rekkevidde, selv etter få titusen kjørte km,eller at batteriet havarerer ved at det eksploderer.
Fornøyde kunder:
Det finnes nå over 60 fornøyde elbilkunder som har installert SoftCharger type 10 i sine biler, og som mener at dette var en svært god og fornuftig investering, for å kunne kjøre lenge og problemfritt med sine elbilbatterier . Flere har fortalt om merkbart større rekkevidde. Noen av dem har mer en 4 års erfaringer med bruk av dette unike produktet.
RevneSystem INFO.Dokumenterte FAKTA:
Hvordan utjevne NI-CAD cellenes kapasitet?
Overladning eller Utladning?
Et NI-CAD elbilbatteri består av mange celler som er seriekoblet. Det er derfor svært viktig at alle cellene har mest mulig den samme kapasiteten. På grunn av unøyaktighet under produksjonen av cellene, vil vanligvis variasjonen være på noen få %. Denne variasjonen kan utjevnes eller forsterkes.
1 Den kan utjevnes ved overladning. Da vil de cellene som har minst kapasitet bli utsatt for en stor og skadelig belastning, dersom denne overladningen blir så langvarig at det opstår vesentlig varmgang, mye gassing og stort vannforbruk. FOR MYE overladning er derfor
hovedårsaken til de fleste batterihavari. Dette er de fleste fagfolk og batterieksperter i dag enige i.
2 Den kan utjevnes ved utladning. Dette er den mest skånsomme måten, under følgende betingelser: Dersom et batteri vanligvis utlades til under 20% batterikapasitet før det lades, vil kapasitetsforskjellen være minimal, og utjevningen holder seg på et akseptabelt nivå.
Øket ujevnhet:
Stor ujevnhet på battericellene kan føre til HAVARI.
Et NI-CAD elbilbatteri som derimot er mye "KLATTLADET"(lades ofte fra et høyt kapasitetsnivå) har utviklet stor kapasitetsforskjell på cellene,og må derfor ikke plutselig utlades til under 20% batterikapasitet før ladning. Plutselig utladning til et mye lavere utladningsnivå en det vanligvis utlades til før ladning, kan føre til at de svakeste cellene blir REVERSERT( lades med motsatt polaritet) og derved blir utsatt for SKADELIGE og sterke ladestrømer med motsatt polaritet. Utjevningen av cellekapasiteten gjøres derimot ved at ladningen startes gradvis fra et lavere kapasitetsnivå. Et slikt batteri med stor celleforskjell har også en redusert kapasitet. Denne kapasiteten kan normalt gjenoprettes, når celleforskjellen er blitt utjevnet.
Litt om NI-Cad batteriets litt spesielle egenskaper:
Cellene i et NI-CAD batteri har en spesiell egenskap til å utjevne kapasiteten seg imellom(selvjusterende egenskap) under normalt bruk, og ved at batteriet vanligvis utlades til under 20%kapasitet før ladning.
Dette er fordi at, når en celle som (jobber hardt) blir hen i mot helt utladet før ladning, og helt oppladet hver gang den lades vil derved bli svært sterk, og yte maksimalt i forhold til sin størrelse. Dette gjelder de svakeste cellene i batteriet. De sterkeste cellene derimot vil (jobbe lettere) fordi de ikke blir helt utladet før de lades, selv om batteriet totalt sett er utladet før ladning. Dette gjør at disse cellene blir svakere etter en tids bruk og mer lik i kapasitet med de svakeste cellene, fordi de ikke utlades helt slik som de svakeste cellene. På den måten oppstår det en selv utjevnings prosess.
Enkelt fortalt: En celle som utlades helt før ladning, vil yte maksimalt, og en celle som ikke utlades helt før ladning vil bli noe svekket . (Med andre ord, kjemisk
sett som "en muskel" som jobber hardt og blir sterk, eller en muskel som ikke jobber særlig hardt og blir derved noe svakere, en om den hadde jobbet hardt.)
Derfor er det viktig at en gjør det til en vane, å utlade batteriet til under 20% kapasitet før det lades.
Konklusjon:
Behovet for å overlade et NI-CAD batteri er derfor minimalt og bør ideelt sett være fra 4 til 8 % for å unngå å skade de svakeste cellene i batteriet. SoftCharger type 10 overlader derfor NI-Cad batterier med fra 4 til 8 % overladning,og mer enn halverer vannforbruket. Derved skånes battericellene for den skadelige prosessen som FOR MYE overladning påfører de svakeste cellene. (Et NI-CAD batteri som overlades minimalt, gir elbilen større rekkevidde,I forhold til om det var overladet FOR MYE.)
Et NI-CAD batteri skades ikke selv om det ALDRI overlades, men vil ikke yte full kapasitet,og derfor anbefales en minimal overladning for at alle battericellene skal være fulladet.
Overladningen med originalladeteknikken er vanligvis fra 14 til 17 %(ca 2 KW) av innladet effekt, og det er FOR MYE, og er derfor hovedårsaken til de fleste NI-CAD batterihavari.
NB.
SoftCharger Type 10 kan monteres bare av personer som er godkjent av RevneSystem.
Som VEDLEGG her, bilde av Jette Meyer og hennes THINK, og uttalelse om sine erfaringer med SoftCharger type 10.
Som VEDLEGG her også et TILBUD på SoftCharger type 10
Pris er: Kr.10.300 inkl.MVA og inkl. ferdig montert på bil.
Ved samlet kjøp av 5 enheter eller flere, gis rabatt etter tilbudsavtale som fåes ved henvendelse.
Henvendelse ved bestilling:
RevneSystem Harald Revne,
Korsavegen 5, 5217 Hagavik. Tel. 56307538 Mob.97196241
Epost: post@revnesystem.no
Web: www.revnesystem.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA