Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dagfather

#1
Sitat fra: 2EL på onsdag 07. juli 2010, klokken 15:14

Jeg kan skaffe deg lithium batterier som varer minst 10 år for 40000kr til Buddy hvis du annskaffer deg en sån. Og da blir det en billig bil i mange år


Er det kremmer-Øyvind på tokt?? hehe..

JØSS.. Det var overraskende.. Men det er vel da noe uoriginalt regner jeg med. Hva skjer da evt med garantier, verksteder - hvordan forholder de seg til slikt?

er det noen andre her inne som bruker de batteriene?

Kjørelengde - er den samme? lengre/kortere?

Takk for info.
#2
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 06. juli 2010, klokken 16:00
Hittils har min bil kostet:

45.000 i innkjøp, tollbehandling og frakt(importert)
Men om vi ser bort ifra kjøpssum,

- 5500.- i forsikring
- 350,- i årsavgift
- rundt 500 i "serviceartikler", lyspærer og sånt.
- Avskriving på batterier tipper jeg ligger på rundt... 3-5000.


Avskriving på batterier på 3-5000? Om jeg regner på avstanden jeg skal kjøre så blir det omtrent 12000 km i året. om jeg ikke har regnet helt feil.

6 mil (tur-retur) x 5 dager i uken x 40 uker = 12000 km

Bør man ikke da bytte batteri annethvert år? Syns jeg har lest at batterier bør byttes etter 20.000 km eller omtrent annethvert år.

Men forhåpentligvis tar jeg feil.
#3
Sitat fra: Go-carter på mandag 05. juli 2010, klokken 10:38

Jeg har riktignok 25km hver vei, fra Skedsmokorset, til AHO i Maridalsveien.

Hehe..

Da blir det virkelig motsatt vei - jeg skal på Produktdesign på HIAK.. hehe..

Takker for fine svar.

Har kommet frem til / regnet meg frem til at en Elbil vil koste (vil kunne koste meg) ca 2500 kr per mnd. Om jeg handler en bil til ca 80.000, beregner å bytte batteri hvert 2. år (10000 per år), forsikring, årsavgift, 5000 kr i service hvert år, +++

Om jeg bruker bilen jeg allerede har så koster det meg ca 2100 i bensin og bompenger.. Så jeg tipper jeg kommer til å bruke en del kollektivt de gangene det går og bilen noen dager.

Har unge som må leveres og hentes i barnehage og da er det kjedelig å bruke i overkant av 2 timer med kollektiv og venting hver dag.

Men om jeg har regnet feil eller tatt i for mye i regnestykket mitt så er jeg fremdeles åpen for forslag.
En annen sak er at jeg nok er nødt til å leie en ekstra garasjeplass, de går for alt fra 300 - 1500 i borettslaget her, avhengig av hvem du leier av.

Det kan jo fort bli bristepunktet i et slikt regnestykke.

Takk igjen.
#4
Har forsøkt å følge opp en annen post som hadde omtrent samme tema, men fikk lite svar...

Derfor prøver jeg meg her.

Jeg bor i Oslo og skal muligens studere i Lillestrøm. Jeg venter på avklaring ang en skole i Oslo som er førstevalg, og som også gjør at jeg ikke har behov for noe elbil.

Men jeg skal pendle 5 dager i uka omtrent 3,5 mil hver vei langs Ring 3, litt motorvei og litt vanlig vei.

Så er spørsmålet - som student har jeg ikke enormt med penger. Å reise kollektivt en måned koster 800 kr, men tar til gjengjeld litt i overkant en time å komme seg en vei.
Hvilken bil bør jeg kjøpe? Jeg ser på brukte Buddyer og Kewet.
Ser det ligger litt av hvert ute på finn.no

F.eks. en Kewet city.jet 5 til kr 33.500,-, men her må batterier byttes. Utifra hva jeg har lest meg frem til koster dette omtrent 20.000 + arbeid. Men det jeg ikke klarte å finne svar på var om de Li-on batteriene er kommet til denne bilen og hva det evt koster? Hva er også evt fordeler med dette batteriet?

Så har jeg en Buddy classic pluss - til 66.000 med nytt batteri høsten 2009 (kostnad 25.000 i følge eier).

Hvilken av de vil være det beste kjøp?

Og så er det spørsmålet som jeg sjeldent finner et "konkret" svar på.. Hva koster en elbil, per mnd? Se bort ifra ladekostnader, det er ikke snakk om mye uansett. Har forsøkt elbilkalkulatoren, der får jeg at den koster omtrent 1100 kr per mnd. Det er med et prisfall på 15000 på 5 år.
Er dette reelt?

Jeg er relativt nevenyttig og driver for tiden å pusser opp ei boble, så det å gjøre enkle ting på bilen regner jeg med å gjøre selv.

Håper å få litt hjelp her...
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
fredag 18. juni 2010, klokken 17:12
Men for rundt 80.000 +/- har jeg sett flere buddy fra rundt 2004 og opp som har relativt nye batterier, etc.

Eller bør jeg heller se på en eldre Kewet som er billigere?

#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
fredag 18. juni 2010, klokken 15:50
Sitat fra: ilmyggo på fredag 18. juni 2010, klokken 15:37

Ta en titt på Grønn Bils elbilkalkulator.

Har sett på den, men syns den er litt annerledes i forhold til meg som er privatperson og skal kjøpe brukt.
Om bilen vil tape seg omtrent 15.000 i verdi i løpet av noen år, ved kjøp av en brukt elbil til 80.000,- +/-.
Så havner jeg på en kostnad på ca 1100,- per mnd. Er dette reelt?

#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
fredag 18. juni 2010, klokken 15:31
Men er det noen som kan hjelpe meg med de spørsmålene jeg hadde?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
onsdag 16. juni 2010, klokken 15:03
Sitat fra: 2EL på onsdag 16. juni 2010, klokken 14:29

Har du slutta jobben og skal studere Dag? 2CV min er det plass til deg i  ;D  Du kan jo kjøpe en Berlingo electric

Hilsen
Øyvind

Skal studere ja.. Slutter til høsten og da trenger jeg muligens en elbil. Fikk du kjøpt deg noe? Eller har du bygd om 2CV'en din?

#9
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
onsdag 16. juni 2010, klokken 12:54
Går det fint å kaste seg på her med noen andre spørsmål ang elbil?

Kan godt starte en ny tråd også, men har erfaring fra andre forum at man ofte liker en lengre diskusjon enn en haug av tråder.

Her er min case...

I dag bor jeg i Oslo, på Hovseter, har en ny Citroen Berlingo, en parkeringsplass hjemme - med mulighet for lading og skal studere i Lillestrøm. Jeg må på veien gjennom 2 bompasseringer som, med avtale, koster 20 kr per passering.
I tilegg er det ca 3 mil hver vei. Lading på skolen tror jeg det er lite med, men med kun 3 mil til skolen så bør det jo gå begge veier uten lading.

Saken er at jeg har søkt en del og ikke funnet helt svar på hva det konkret koster å ha en elbil. Hva koster det "helt konkret" per mnd?
Da tenker jeg på driftkostnader, service, bytte batteri, årsavgift, forsikring, evt annet..

Jeg har ikke økonomi, som student, til å kjøpe en ny bil, med mindre det faktisk vil lønne seg over fem år. Jeg ser derfor etter en buddy eller think til rundt 80.000 +/-. Tenker jeg ikke vil kjøpe en bil som trengs å bytte batteri, det ser jeg ofte på som en bil som har også andre feil med seg som blir billig å kjøpe og dyrt å reparere.

En annen ting er mine fysiske attributter.. Jeg er nemlig to meter høy og har 49 i skostr.... Vil dette være et problem? Har dessverre ikke fått muligheten til å prøvesitte/kjøre en elbil ennå.


Takker for alle svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA