Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Alpinist

#1
Hei,

har en lader til salgs.
Den var kjøpt som en ekstra lader til en Think City 2010 modell.

Tilstand: Som ny.
Kvittering: Ja

#2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Zebra
torsdag 13. januar 2011, klokken 08:20
Samtidig så skal det visstnok være en temp føler over beina på passasjersiden som er relatert til temperaturen du har stillt inn.
Når luften i kupèen har den riktige temperaturen slutter den å pese varmekolben.

Jeg kjører på viftestille 1, temp på 3/4 (midt inn på det røde område), luft ned mot beina og mot vindu,  spjeld i forbindelse med omluft og direkte luft på midt stille. Dette fungerer greit for meg - og jeg føler den suger strøm bare de første minuttene inntil kolben og bilen er varm. Det hadde vært moro å hatt en strømforbrukmåler som viser mer nøyaktig og digitalt strømforbruk i nåtid enn den vi har i dash'n idag.

Men for all del - jeg gleder meg til at Think har utviklet et nytt mer stabilt og mindre energikrevende varmeapperat.
#3
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Zebra
onsdag 12. januar 2011, klokken 13:42
Det hender at Zebra batteriet må kjøles.
Da starter en vifte bak og bringer varmluft ut "eksosrøret" bak.
Jeg opplever dette under lange kjøreturer og kjøring i kupert terreng.
Stort sett ved batterikapasitet under 40%

En naturlig grunn til at denne varmen ikke brukes til oppvarming kan være at det er vanskelig å kontrollere når den kommer og hvor mye av den som kommer.

Jeg har ikke peiling på dette - men kaster meg inn med noe som virker logisk i mitt hode!
#4
Jeg opplever også at rekkevidden med Think Zebra drivssystem gen. 2 er mer eller mindre den samme uansett omgivelsestemperatur.

Jeg merket en redusert rekkevidde med overgang til vinterdekk. Dette kompenserte jeg delvis med mer økonomisk kjøring.
Når varmeapperatet sluttet å virke opplevde jeg samme rekkevidde som før jeg begynte å kjøre med varmeapperat tross ca. 10minusgrader.
Nå er jeg tilbake med varmeapperat og det reduserer kjørelengden med min.  30%

Mao:
Med minus 10 grader, 10 timer utenfor garasjen, fire kjørestrekninger, forskjell høyde 300 høydemeter  varmeapperat på og pigger:  80km (i praksis har jeg bare kjørt 70km og da hadde jeg 20% igjen - men man bør vel ikke kjøre Zebra mye lenger ned enn 5-10% - derfor bør man vel ikke regne mer enn 80km - tror jeg.

Synes det er helt OK
#5
Det skal være matter mellom indre og ytre body i hjulbuene på nye Think.
Hadde det ikke vært det hadde det nok vært svært mye mer støy enn hva som oppleves idag.
Spørsmålet er om man kan ytterligere isolere for å få et enda bedre førermiljø.

Tror nok at det som jeg vil fokusere på er å sette inn et bedre anlegg.
Jeg vet ikke om dere opplever det samme, men mitt radiomottak er svært dårlig (jeg kjører på vestlandet og ikke Oslo) og krever iallefall en antenneforsterker.
Siden jeg har hørt mye negativt om Blaupunkt spillerene vurderer jeg å sette inn en god Alpine spiller med nye komponenthøytalere.
Tenker da at det bør holde med 13cm i dører og diskanter oppe på dashbordet for å løfte lydbildet opp.
Når lydbildet er løftet - samt bedre kvalitet tror jeg også at vei og vind støy vil virke mindre sjenerende.
... så folkens - snart kommer det en Blaupunkt med Handsfree billig til salgs på Finn :-)

#6
Så dere er enig vurderingen om at hvis vi tar av de hvite dekslene og fyller tomrommet mellom hvite deksel og hjulbue med dempe materialer så burde vi få et godt resultat.

Er det noen som har andre forslag eller erfaringer?

Noen som har erfaringer med å ta av deksler etc. på Think'n?

Har litt lyst til å gjøre turen til og fra jobb til en enda større opplevelse!
#7
Tilfeldigvis kjørte jeg med en madrass inn i bagasjerommet her en dag.
Det ble svært behagelig og det var ingen problemer å bruke handsfree løsningen selv i 80km/h uten å måtte konsentrere seg om å høre.
Det var like stille som i min fossile Volvo som knapt har vært brukt siden Think'n kom til gards.

Er det noen som har erfaringer med å støyisolere Think'en?
Tenker at det kan hjelpe å ta av deksler og legge støyisolerende matter,
eller fungerer det store bagasjerommet og glassdøren som resonanskasse for veistøyen?
Dette har jeg ikke greie på.
Håper noen har noen erfaringer eller tanker å dele før jeg setter igang :-)


#8
Shit... ikveld fikk jeg min første skikkelig Think-støkk i meg...

Etter at bilen hadde stått 5-6 timer uten å være koblet til ladern med 50% igjen på batteriet, ville den ikke lade når jeg koblet den til.
Koblet til og fra et par ganger helt - startet stoppet bilen - fikk ladeprosessen ikke igang.

Begynte å tenke at det trolig var 12V batteriet som var for svakt til å starte ladeprosessen (dette har jeg ikke vet på  - men det var det jeg tenkte) Koblet derfor ut TOM-TOM handsfree fra 12volts stikk, radioen og varmen helt av. Kjørte meg en 20 minutters tur og koblet den inn igjen. Den lader!!!

Facts om bilen: Generasjon 2 drivssystem, august 2010, Zebra, 4000km, handsfree løsning lyser grønt i strømuttaket selv om telefonen ikke er plassert i holderen (trekker strøm?)

Dette gir meg mange spørsmål og noen kommer her:
* Hvor sannsynlig er det at det var for svakt 12V batteri til å starte ladeprosessen? Jeg fikk åpnet dørene, stereo virket ++
* Lader 12V batteriet under kjøring og ikke når den står stille? Henter den strøm fra hovedbatteriet under kjøring for å lade 12V eller er det en dinamo?
* Hva er det mest kritisk å passe på for å sikre at man ikke får ladefeil?
* Når jeg har kjørt batteriet ned mot 20-30% starter batteriviften... da tenker jeg at den trekker enda mer strøm og det oppleves ikke som heldig da jeg ikke kan regne et linært forhold med % batterikapasitet og kjørelengde
Noen som har tenkt/ vet noe mer om dette?

Noen som vet?

Ellers er jeg svært fornøyd med bilen :-)
#9
... "Think" kan få forbausende god lyd.

Please tell me how!

Jeg har standard høytalere og  Blaupunkt stereo med Handsfree løsningen som Think leverer. Synes det er skikkelig dårlig lyd og skikkelig dårlig radiomottak. Lurer nesten på om de har glemt å jorde antennen.

Vurderer å sette inn en ny Alpine spiller for å få skikk på sakene - men er usikker på om det er spilleren som er dårlig eller om det er noe annet.
Vurderer også å sette inn større høytallere enn de 2" som er standard.
Jeg pillet bare av dekselet og da kommer du til høyttaleren for bytte den.
Men kanskje skal man ta av hele dørdekselet og bygge litt om?
En bil man bruker til pendling bør ha god lyd... men spørsmålet er om det er så mye støy ellers i bilen at det kanskje ikke er verdt det?

Noen som har erfaringer med dette?
#10
Er det noe problem og la laderen henge ute i skikkelig regnvær?

Noen som har hatt problemer?

#11
Kan man bruke Thule utstyr med hurtig kobling på Whispbar?

Noen som vet?
#12
Kjøretips / Sv: Ti ladeplasser i Stranda Kommune
fredag 20. august 2010, klokken 19:52
tja...
du skal vel helst ikke kjøre under 20%??!
A) kle på seg er no prob.
B) Kjøre saktere er ikke aktuelt da jeg mener vi elbilister må følge trafikken og gi gass for fremtiden ;-)

#13
Kjøretips / Sv: Betaling på MRF ferger for el-bil
fredag 20. august 2010, klokken 18:36
Men hva var egentlig meningen med initiativet til myndighetene?
Har opplevd noe ulik praksis på fergene på sunnmøre.

Når fergemannen velger bil under seks meter kommer en pris inkl. fører, når de velger MC kommer det en pris inkl. fører... når de velger El-bil kommer prisen kroner 0, og så legger de på en voksenbillett.
For meg er dette ulogisk - og jeg er fristet til å sette igjen bilen på ferga og gå på land - el-bilen reiser jo gratis.

Noen som vet hva myndighetene egentlig mener når de sier el-bil er gratis på riksfergene?
#14
Kjøretips / Sv: Ti ladeplasser i Stranda Kommune
fredag 20. august 2010, klokken 18:26
Hadde satt stor pris på om det kom en ladestasjon på Strandafjellet iforbindelse med skisenteret.

Kjører med min Think City t/r Ålesund og har 30% igjen... men tror kanskje at det kan bli litt knapt til vinteren.
... på denne turen satt jeg i telefonen og brukte stereo'n og viften stod på stille 1.

Noen som har erfaring med hvor mye mer strøm jeg må regne med at den trekker om vinteren?
#15
Jeg har funnet ut at det kun skjer når jeg lader med "power boost" - hurtiglading
Med vanlig lading er bilen stille som ei mus.

Drar power boost så mye strøm gjennom lade-uniten at den krever kjøling?
For det er jo viften foran som går og den skal kjøle motor, lader og drivssystem slik jeg har forstått det.

Noen som vet?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA