Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjossang

#1
Tesla / Dagens skrekkhistorie: Homelink
torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:20
For to dager siden fikk jeg meg en skikkelig støkk!

Med siste oppdatering (40.1.ett-eller-annet) kan man stille Homelink til å åpne/lukke når man er x antall meter fra porten. Vi bor i et trangt grendelag med garasjerekker og svært små garasjeporter. Min port er målt til 220cm bred og det krever en del ratting for å få bilen rett mot garasjen.

Etter at oppdateringen kom, var jeg raskt ute med å stille inn Homelink til å åpne/stenge garasjen når jeg var 3m unna. Fantastisk funksjon som gjør det enkelt å kjøre til og fra garasjen - trenger ikke tenke på at porten skal lukke seg når man drar.

For to dager siden var det et voldsomt uvær da jeg kom hjem. Porten åpnet seg som den skulle, og jeg begynte den tidkrevende (30-60 sek) lange operasjonen med å posisjonere bilen rett mot garasjen - det ble noen turer frem og tilbake slik at bilen stod i rett vinkel mot garasjen. Dårlig sikt med lite lys og mye vann på speil/bakluke, gjorde at jeg brukte ekstra lang tid.

Etter en meter eller to på vei gjennom porten, kom det et voldsomt smell i taket! Porten hadde begynt å lukke seg og traff taket noen cm inn fra der bakluken slutter. Smellet var øredøvende (ikke egentlig, men hjerte var på vei opp og ut av halsen)!

Tanken på at jeg nå må kjøpe nytt glasstak til en trillion kr lå i tankene mine da jeg kjørte fram og spratt ut i regnværet for å ta skaden i nærmere øyesyn. Kunne ikke finne en skramme! Rygget inn i garasjen og fant et håndkle. Tørket av bilen så godt jeg kunne, men fant ikke det minste spor til noe skade!

Tesla må ha brukt Gorillaglass i taket mitt :D

Automatisk åpning/lukking av porten er nå deaktivert, og jeg trenger ikke se noen skrekkfilmer til Halloween. Skrekk-kvoten for oktober er oppbrukt :)
#2
Lading av Tesla / Sv: Type 2 kabel: 1-fase eller 3-fase?
mandag 09. oktober 2017, klokken 06:54
Takker for svar! :)
#3
Lading av Tesla / Type 2 kabel: 1-fase eller 3-fase?
søndag 08. oktober 2017, klokken 01:15
Jeg må skaffe meg en ekstra Type 2 kabel, men spørsmålet er om jeg skal velge en 1-fase eller 3-fase?

Hvis jeg har forstått ting rett, så er det ingen grunn til å velge 1-fase, da 3-fase kabelen uansett ikke vil gi meg mer enn kontakten jeg kobler den til, eller?

Trenger også anbefaling til leverandør :)
#4
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
søndag 08. oktober 2017, klokken 00:49
En uke med en fantastisk bil (så jeg strekker kanskje begrepet "første timer"), og etter 1600km t/r Stavanger fra Langhus, så må jeg bare konkludere med at jeg er kjempefornøyd!

Hentet vår S75D (Stoff, Hifi, Vinter, Glasstak og stålfjærer) i Røyken kl 16 fredag 29.09.17, og neste morgen dro vi på høstferie til Jørpeland. Hadde lest om kø på SuC på Brokelandsheia og i Lyngdal, og var derfor veldig glad for å få med meg Chademo-adapter, men det var ingen grunn til å ta med dette. Vi kjørte med 90% batteri fra Langhus lørdags morgen og stoppet bare for å superlade. Ankom Sundebru/Brokelandsheia med ca 30% strøm igjen. Tilkobling og lading gikk som en drøm. Jeg kommer fra Leaf-verden og der er det mye mer omstendelig å hurtiglade!

Ladet bare nødvendig og kjørte videre til Lyngdal. Ankom med 20% batteri igjen, og ladet til ca 60% før vi kjørte videre. Ankom Jørpeland med ca 10% strøm igjen.

Slekt og venner var veldig nysgjerrige og bilen ble lånt ut til flere som måtte teste akselerasjonen, og det er INGEN tvil om at bilen imponerer! Kjørte nok 4-500km i løpet av høstferien.

Hjemturen gikk uten problemer, og med familien med i bilen så ble det aldri venting på at bilen skulle lades. Turer i butikken/kiosken tar tid. Vil faktisk påstå at vi brukte kortere tid nå enn med bensinbilen, for da stoppet vi titt og ofte når noen måtte tisse - denne gangen hadde vi klare mål, og stoppet ikke for bagateller som fulle blærer!

ACC fungerer veldig bra, selv om avstand på 7 er noe nært. Stoler på datamaskinen at den reagerer raskere enn meg om noe skulle skje. Fikk testet den i tett trafikk også, og det er fantastisk å la bilen stoppe og starte automagisk!

Autopiloten synes jeg drar seg veldig nære den gule streken, og med familien ombord så ble det med litt testing på kortere turer. Gleder meg til arbeidsuken starter og jeg kan teste videre!

Hifi ble også testet. DAB/Spotify/TuneIn gir ikke høy nok bitrate, men Tidal HiFi høres bra ut. Fikk ikke kopiert musikken min over på USB før vi dro, men fikk testet litt i kveld, og liker lyden veldig godt. Har aldri hatt veldig god Hifi i bil før, så jeg er imponert! Har mitt musikkbibliotek i 320bits MP3, men mulig jeg må rippe favorittene til Flac og teste litt!

Førerprofiler er også morsomt. Fantastisk behagelig å komme til ferdige innstilte seter/speil/kjørepreferanser.

Homelink fikk jeg også til å fungere uten problem, og dette er også meget behagelig. Har en billig portåpner fra Coop (eller var det Jula?) som ikke var Homelink-kompatibel. Kjøpte et tillegg fra Portspesialisten som ble installert på et lite kvarter, og som er kompatibelt med Tesla og Homelink.
#5
Bestilling og levering / Sv: Levering september - oktober 2017
søndag 01. oktober 2017, klokken 19:13
Sitat fra: steam på lørdag 30. september 2017, klokken 00:45
Jeg skjønner ikke hvordan du på forhånd visste at bilen back pickup-en var din?

Jrg lurer også på hva plasteret på såret var?

Fikk beskjed fra Tesla om at min bil ville bli kjørt opp til oss fra Drammen innen 30 min, så da var det bare å holde utkikk. Alle andre bilene var allerede her, og det var bare min som manglet. Mitt kontor har utsikt mot veien, så jeg kunne se bilen lenge før den kjørte inn på parkeringsplassen hos oss - og da klarte jeg å filmen den også. Passe desperat :-D

Plasteret på såret: Siden det var så mye tull med levering + steinsprut, så ba jeg om å få med et Chademo-adpater, og jammen fikk jeg det!

Kjørte bilen fra Oslo til Stavanger på lørdag, og elsker den. Autopiloten er litt skummel, så den får jeg teste uten familien i bilen. Legger seg litt nære den gule streken, så den får kalibrere seg når jeg kjører større motorveier senere.
#6
Bestilling og levering / Sv: Levering september - oktober 2017
fredag 29. september 2017, klokken 22:34
Gratulerer med ny bil! Jeg hentet også min i dag.

Siden jeg jobber hos BNH i Røyken så har jeg hatt god oversikt over biler som kommer og går (Tesla har leid klargjøringskapasitet av BNH). Fordi Murphys lov alltid er involvert så fant jeg aldri min bil blant de ankomne bilene, og de Tesla-ansatte har vært rimelig opptatt så kan jeg ikke plage dem for mye. Delivery har alltid svart på telefonen, og alltid bekreftet at bilen "er på vei til Røyken". Dato for utlevering var 29.09 kl 12, men da jeg fortsatt ikke hadde sett bilen torsdag 28.09, så måtte jeg sjekke mer med de lokale Tesla-ansatte.

Himmel og jord ble satt i bevegelse, og bilen ble lokalisert og ekspresslevering ble bestilt. Kl 1550 så jeg en pickup med henger komme kjørende med min bil!


Teknikere fra Tesla begynte med FW-oppgradering, og i dag tidlig tok Shine over bilen. Det tar jo litt tid, men i 14-15-tiden var bilen klar, og vi avtalte henting til kl 16. Papirer og gjennomgang av bilen ble gjennomført, og ca kl 17 kunne vi ta bilder av bilen utenfor BNHs lokaler. Kjøreturen hjem krevde heldigvis et par omveier og jeg er fantastisk fornøyd med bilen! For noen minutter siden fant jeg også bilen i Teslas App på min telefon!

Noen småting må nevnes:
- Jeg glemte helt vinterhjulene. Ikke i bilen, men tipper jeg finner dem i Røyken etter høstferien
- Midt i frontruten har jeg fått en steinsprut, en skikkelig rose. Ruten byttes når jeg ønsker det. Fikk et godt plaster på såret ;)
- Nederste vinduslister på bakdørene er litt høyere enn vinduslistene på framdørene. Må visstnok justeres ned senere.
#7
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
fredag 29. september 2017, klokken 19:59
Sitat fra: sjossang på torsdag 28. september 2017, klokken 22:28
Og nå i dag kl 1550 ankom bilen min til klargjøringssenteret. Har utlevering kl 12 i morgen.

Krysser fingrene og håper at alt går bra :)

Og i dag kl 17 satt jeg i egen Tesla! Hurra for bursdag/jul/nyttår og alt på en gang :D
#8
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
torsdag 28. september 2017, klokken 22:28
Og nå i dag kl 1550 ankom bilen min til klargjøringssenteret. Har utlevering kl 12 i morgen.

Krysser fingrene og håper at alt går bra :)
#9
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
onsdag 27. september 2017, klokken 18:55
Sitat fra: sjossang på onsdag 27. september 2017, klokken 11:47
Også jeg har fått utlevering i Røyken fredag kl 12!

Spørs om jeg får bil. Bilen min er enda ikke ankommet klargjøringen på Røyken. Kommer den i kveld, eller i morgen tidlig, så er det en teoretisk sjanse. Bør jeg få lånebil da? Skal til Stavanger på høstferie, og har gledet meg stort til å starte eierskapet med en langtur!
#10
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
onsdag 27. september 2017, klokken 11:47
Også jeg har fått utlevering i Røyken fredag kl 12!
#11
Tesla / Sv: Chademo Adapter
mandag 25. september 2017, klokken 15:34
Lurer bare på om prisen blir like gode neste gang. Fikk litt insideinfo, og Tesla tapte visst stort på dette salget.
#12
Tesla / Lån og ekstra avgifter? Hva blir effektiv rente?
søndag 24. september 2017, klokken 16:46
Noen som vet hva som kommer i tillegg på lånet? Vi får jo nå 0,25% rente, men med tinglysningsgebyr og fakturagebyr blir effektiv rente noe annet (0,8%?).

Noen som kjenner tallene?
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering september - oktober 2017
lørdag 23. september 2017, klokken 10:22
Sitat fra: steam på fredag 22. september 2017, klokken 16:59Det er det vel tross alt ikke Delivery som bestemmer? Har du 0,25 % så hadde jeg jo åpenbart tatt den fullfinansiert, men det er fortsatt ikke noe Delivery skal bestemme for deg som kunde.

Fikk også kontoopplysninger på Final Invoice, så vi betaler uansett inn. Viktigste nå er ikke pengene :-)
#14
Bestilling og levering / Sv: Levering september - oktober 2017
fredag 22. september 2017, klokken 16:51
Endelig fått final invoice med estimert utlevering 27.09.

Passer meg bra, for det har vært frustrende å vente på noe så gøy, spesielt når jeg vet at bilen min har stått på kaien i Drammen siden 11.09.

Delivery sa også at bilen min blir 100% lånefinansiert, selv om jeg hadde tenkt å stille med egenkapital!
#15
Jeg har benyttet med av Agrol-rabatten fire ganger! Vi kjøpte først en Qashqai+2 i 2009, og jeg meldte meg da inn i Bondelaget (far har et småbruk, så da er jeg praktisk talt bonde). Rabatten fikk vi på bilens pris FØR norske avgifter. Tror den da var på 10-12% og vi fikk da 17.000,- i rabatt.

Rabatt på elbil er mer gøy, da det ikke er avgifter på den. Min andre Leaf hadde en listepris på nesten 300.000,- og jeg fikk nærmere 30.000,- i rabatt!

Etter at jeg meldte meg inn i 2009 så har det vært litt varierende regler på hvor lenge man må være medlem. Jeg slapp karantenetid, men det har vært perioder hvor du må være medlem i 6 måneder før du får benytte deg av rabattene. Var vel en del som meldte seg inn, brukte rabatten og meldte seg så ut.

Årsavgiften på ca 900,- er verdt pengene!

Agrol har mange svært gode avtaler: https://agrol.no/avtaler
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA