Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jkirkebo

#1
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Trøbbel for Fortum sentralt
onsdag 01. november 2017, klokken 21:12
Sitat fra: Navl1 på onsdag 01. november 2017, klokken 19:40
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 06:31
Sitat fra: Navl1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:03
Fortum har litt andre problemer om dagen og, de har trukket og satt tilbake 5 kroner på min konto siden fredag kveld, godt over 100 transaksjoner frem og tilbake nå......

Det er vel vekselstraum du har fått...

Fiffig, tror det må være noe sånt ja.

Men ser ut som problemene er større, i dag ble jeg fakturert for 29 minutter, stod tilkoblet i 8 minutter.

Det er noe rart ja. Sto tilkoblet CHAdeMO utenfor CC i Gjøvik i 79 minutter i går og deretter en drøy time på 22kW AC for topplading. Ble fakturert for de 79 første minuttene, men kun for 2 minutter på AC-stolpen. Klager ikke ;)
#2
Sitat fra: m på onsdag 01. november 2017, klokken 16:48
Ser i sikringskapet for å finne ut av om jeg kan ha 3-fase.
Her står det følgende:
Tilkoblet fase L1-L2-L3
Hovedsikring 50/3c
Også ser jeg en liten påskrift på hovedsikringa "~400V"

Betyr dette at jeg kan ha 3-fase?

Har forsåvidt en Leaf 2014, men har skjønt det slik at jeg kan velge å lade med 1-fase med en 3-fase ladestasjon, dersom bilen bare bruker 1-fase.

Du har nok 230V 3-fase. Anbefaler å legge frem 3-fase kabel men bare koble til 1 fase i ladestasjonen foreløpig da det er flere biler som ikke takler 230V 3-fase.
#3
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 17:04
Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 16:20
Level 3 and 4 still has scenarios that are not covered. You don't have to keep your hands on the steering wheel, like with level 2, but you still need to be able to intervene when necessary.

Det er ikke nødvendig å ta over på level 4, du kan sove dypt om du ønsker. Om bilen møter et scenario den ikke takler må den kjøre til siden og stoppe på en trygg måte så sant du ikke tar over.
#4
Model S / Sv: Tesla Refferals
onsdag 01. november 2017, klokken 14:38
Sitat fra: kirky på onsdag 01. november 2017, klokken 14:35
Og allerede har folk oversett vitsen med den nye posten og lagt inn ekstra bonuser mot bruk av sin kode...

"Vitsen" var vel å sperre for poster som oppgir 8000,- i rabatt da dette ikke stemmer lengre. Det har ikke noe med hvilke bonuser folk ønsker å gi privat.
#5
Lade hjemme / Sv: Lading i garasje 25A 1fas
onsdag 01. november 2017, klokken 12:09
Sitat fra: pallarnar på onsdag 01. november 2017, klokken 11:46
Hei

Helt ny her og håper at noen kan hjelpe meg.

Jeg holder på med å bygge og har sagt til elektrikeren at jeg ønsker størst mulig kurs til EL-bil.

Elbil er ikke noe jeg eier i dag men tanken er å skaffe seg en når dette står ferdig. Jeg har sett på I3 og e-Golf hvis det har noe å si. Men jeg liker tanken at jeg kan lade større batterier i nærmeste fremtid, sånn i tilfelle jeg ender opp med Tesla :)

Elektrikeren har sagt at det meste jeg kan få er 25A 1 fas og anbefaller Salto ladestasjon. Når jeg ser på Salto sine stasjoner er det 16A 1 fas, 16A 3 fas, 32A 1 fas og 32A 3 fas.

Kommer min Salto ladeboks til med å lade 16A 1 fas eller klarer jeg å utnytte 25A 1fas?
Er det noen grunn jeg ikke kan kjøre på med 32A 3fas?

Dette er et nybygg og jeg prøver å tenke langsiktig sånn etter 5 år når 100kw batterier er normalen.

Hvor stor blir hovedsikringen? Om det er snakk om 3x63A 230V så er en 3-fase 32A kurs optimalt både for Tesla og eGolf.
#6
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
onsdag 01. november 2017, klokken 10:01
Sitat fra: krokus på onsdag 01. november 2017, klokken 08:09
Se hvordan det har blitt bygget vest for Oslo. Det ser ganske naturlig ut og praktisk med supercharger ved Kløfta. Der starter veien mot Kongsvinger og Charlottenberg, og det vil gi alle som skal kjøre østover mot Sverige lademuligheter til harryturer tur/retur, eller alternativ vei til Karlstad og Stockholm. Det er ikke alle ved Oslo og nord for Oslo som ønsker eller kan kjøre til Töcksfors eller Nordby.

Kløfta hadde vært bra, men jeg tenker for trafikk andre veien. I går kjørte jeg til Nebbenes, ladet litt der, deretter til Gjøvik og fylte helt opp på Fortum-laderen der (flyttet over på 11kW AC for de siste 15%) før jeg kjørte opp til hytta. Veien fra Minnesund til Gjøvik er ikke all verdens for å si det pent, og E6 er en stor omvei. Å lade på Kløfta for deretter å kjøre Gardermoen-Roa-Dokka og lade på Dokka hadde vært mye bedre.

Men aller helst vil jeg ha en SC i området Roa/Gran isteden ;) (å håpe på en på Dokka er vel å tro på julenissen)
#7
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
onsdag 01. november 2017, klokken 00:36
Sitat fra: M@rtin på onsdag 01. november 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Red_Harvest på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:59
Hentet bil i dag :)

Gikk knirkefritt! Fant ingenting å sette fingeren på, og kan kun skryte av de ansatte på Brumunddal.

Og ikke minst, veeeeeeeldig fornøyd med bilen. Alle kontoer osv virker. Autopilot aktiverte seg etter 20 minutter, appen osv. Utrolig digg følelse.

Det er bare å glede seg!

Så bra! Angrer mindre og mindre på at jeg valgte Brumunddal.

Martin

Brummunddal er bra. Det var de som til slutt klarte å skaffe meg frunk-matte og stor bagasjeromsmatte til 6-seter Model X, etter at jeg har spurt utallige ganger i de forskjellige avdelingene i Oslo + Drammen. Kom tilbake senere var alltid beskjeden der. Brumunddal tok derimot opp bestillingen min og sendte meg mail når matta var ankommet. Litt greiere det :) Nå mangler jeg bare den matta som skal være nedi brønnen bak for å ha komplett sett ;)
#8
Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 08:15
Hadde også en lignende idé hos meg selv, men i følge installatøren min er det IKKE lov å legge faseledere til samme kurs i forskjellige rør, uten at jeg har sjekket påstanden, og med mindre garasjen henger sammen med huset er det vel heller ikke lov å trekke PN-kabel?

Kan godt være at det er slik, har ikke så inngående kjennskap til NEK400 :(

Det lan være at det er enklere å trekke PFXP' en 3G6 er 13mm i diameter og burde være mulig å få gjennom et 20mm rør om det er uten skarpe bøyer? 4G6 er 14,2mm.

EDIT: Hva med 3 stk. 6mm2 PN i ett rør (faseledere) og jordleder i separat rør? Godt mulig det er godkjent?
#9
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading med 400V TN nett?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:31
Gå helt klart for 400V 3-fase til garasjen. Jeg ville lagt ut en 20A kurs, med ladestasjon begrenset til 16A.

Jeg har ikke sett eller hørt om noen norsksolgte FL eGolf med manglende 2-fase mulighet.

Du kan evt. også ta en titt på EcoLite som jeg selger, om du ikke har dårlig tid (lang leveringstid nå pga. stor pågang):

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
#10
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Prisutvikling AE
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:23
Sitat fra: Myrvang på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:37
Da de første AE kom på Finn.no lå de til ca 400.000,-

Så kom noen ut til 415, 419, 420.000,-

Sist uke ble en lagt ut til 450.000,- og i dag er det lagt ut en til 456.000,- Hva blir høyeste pris til slutt? Snakker vi bilboble?  ::)

Det er ihvertfall tydelig at Opel har lagt seg for lavt i pris. Ventelister lange som et vondt år, alt for små leveranser fra produsent og biler osm selges brukt for lagngt høyere enn nypris tyder på at det hadde vært mye bedre for Opel å lagt seg kanskje 50.000,- høyere i pris på AE.
#11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Trøbbel for Fortum sentralt
mandag 30. oktober 2017, klokken 23:07
Sitat fra: Navl1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:03
Fortum har litt andre problemer om dagen og, de har trukket og satt tilbake 5 kroner på min konto siden fredag kveld, godt over 100 transaksjoner frem og tilbake nå......

Hmm, håper det fungerer i morgen, har planer om å lade i 90-100 minutter på den nye utenfor CC Gjøvik...
#12
Sitat fra: manifold på mandag 30. oktober 2017, klokken 22:58
1. Det er sjølvsagt eit spørsmål om pris. 32A er sjølvsagt betre, men hugs at mange nye bilar heller ikkje kan utnytta 32A - td. kan nye e-Golf berre lada på 16A (og 2x16A).

Det stemmer ikke, den klarer fint 1x32A.
#13
Sitat fra: Marius Sorteberg på mandag 30. oktober 2017, klokken 22:11
Hei,

Jeg planlegger å bestille en Tesla Wall Connector og få denne montert utenfor min garasje. Garasjen har eget fordelingsskap i kjelleren (av garasjen) som forsynes fra huset. Jeg bruker endel tyngre 3-fase utstyr i garasjen og forsyningen er sikret med en 3x25A sikring i skapet i huset.

I forbindelse med at jeg selv la k-rør til garasjen da fundamentet til garasjen ble støpt gjorde jeg tabben å legge flere 20mm rør fordi jeg ikke trodde jeg skulle trenge et eget skap i garasjen. Elektrikeren løste dette ved å legge tre stk. 3 x 2,5 (+1) kabler i rørene jeg hadde lagt og koblet dette i parallell.

Jeg kunne godt tenke meg å bruke TWC på 25A og få koblet denne som mange anbefaler som "3-fase uten nøytral" for å balansere nettet bedre og få 15% mer effekt, men da har jeg jo ikke nok kapasitet til å ha varme på i garasjen om vinteren, og jeg lurer derfor på om TWC er noen vits i forhold til å benytte 1-fase 16A med "rødt adapter" (ref. video fra Bjørn om adaptere)?

For meg virker det som jeg kan oppgradere sikringen i huset til 32A på det tverrsnittet jeg har, men man skal kanskje ikke regne 7,5 kvmm dersom det er fordelt på tre ledere? Lengden på kablene er ca. 6 meter og de ligger i k-rør i bakken mesteparten av strekket, og kanal på murvegg ca. 1 meter.

Dersom jeg kan oppgradere sikringen til garasjen til 32A kan jeg ha 3x25A til TWC og fremdeles ha litt til varme garasjen.

Tenkte å handle TWC i forbindelse med at jeg skal innom Tesla denne uken.

Hvor mange 20mm rør la du? Om du har 4 stk. kan du jo trekke gjennom en 10mm2 PN i hvert rør, det kan antageligvis sikres med 50A (ihvertfall 40A).

#14
Model X / Sv: adaptive fjernlys type sensor?
mandag 30. oktober 2017, klokken 23:00
Sitat fra: bmw2002 på mandag 30. oktober 2017, klokken 20:37
Adaptiv cruise slår seg av ved snøkjøring på BMW også, men adaptive lys virker helt fint.

Men på BMW er det ikke så farlig, for der kan du aktivere vanlig CC isteden. Skjønner ikke at Tesla ikke kan kopiere BMW på det, skulle gitt mye for å ha tilgang på vanlig CC også...
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhengerfeste ?
mandag 30. oktober 2017, klokken 14:52
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 30. oktober 2017, klokken 14:47
Tror nok bremsene er de samme.... Men en god teori - det skal han ha :-)

Om noe så er bremsene større, pga. tyngre bil. Bremsene må dimensjoneres etter tyngde, regen har ingenting å si. Man kan jo starte på toppen av et fjell med fullt batteri og null regen (eller null regen pga. kulde).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA