Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trygvetv

#1
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / "Bulk" i plasten
søndag 27. november 2011, klokken 20:43
Noen har krasja med Thinken min! Nei, det er ikke så dramatisk, men i går la jeg merke til at det var et hvitt område på fremre støtfanger som tyder på at noen har "bulka" plasten. Den har jo selvfølgelig kommet tilbake på plass, men man ser jo at det har skjedd noe og det sjenerer meg som bileier. Bilen står parkert i trange Oslo-gater, så det var vel bare å vente at det skulle skje en eller annen gang. Det er vel noen med en alt for stor SUV som ikke har sett Thinken min i speilet under lukeparkering.

Er det noen som har noe erfaring med denne typen skader i plasten? Kan man gjøre noe med det (varmebehandling el. lign.)? Blir det bedre eller verre av seg selv? Bør jeg snakke med forsikringsselskapet?
#2
Jeg har stort sett ikke hatt noe problem med "Power charge" knappen. Trykker to ganger kjapt etter hverandre og vips så kjører den på. Det hender at sikringen går, selv på 16 ampere sikring, men noen ganger går det greit på 10 ampere også. Uten bruk av power charge lader den vel ca 8 % i timen, uten at jeg egentlig har sjekket det så nøye.
#3
Rossifan: Jeg brukte "hurtiglading" hele tiden, og regnet med ca 12.5% per time. Det stemte stort sett ganske bra. Noe sier meg at Zebra lader noe saktere? Men jeg tror ikke forskjellen er så stor at man trenger å tenke på det.

Jeg håper jo at Think har et system som hindrer regenerering ved fullt batteri, men jeg ville ikke ta sjansen på det. Det blir jo da mye bremsing, som heller ikke er så sunt, så det sikreste er nok å sørge for at man har brukt et par prosent av batteriet før man begynner nedoverturen.

Go-carter: God tur! 32 mil med overnatting blir nok ikke noe problem, nei. Og kryssing av Rondane heller ikke, så lenge du regner med litt høyt forbruk på oppoverturen.
#4
Jeg har vært på langtur med min Think City 2010 og tenkte kanskje flere kunne være interessert i erfaringene mine. Turen gikk fra Oslo til sørvest i Sogn og Fjordane, langs Sognefjorden bortover og retur via Bergen. Kjøreturen var ca 550 km tur og 495 km retur fra Bergen. Bilen er en Think City Li-ion bil fra 2010 som har gått ca 10.000 km, med oppgitt rekkevidde på 160 km.

Jeg var noe nervøs før turen, med tanke på ladeplasser og rekkevidde. Jeg planlagte én overnatting per vei, og et par stopp på veien hver dag for å lade opp. Når alt kom til alt hadde vi en kjempefin tur med elbilen, og støtte ikke på noen større problemer på veien!

Ladeplasser
Østlandet er stort sett godt utbygd med ladeplasser i byene, men utenfor en radius av 100 km fra Oslo tar det brått slutt. På vestlandet er det dårlig, men strømprodusentene har satt opp noen ladeplasser f. eks. i Sogndal og Høyanger. Det finnes jo nesten ingen elbiler på denne kanten av landet, så disse stasjonene er lite i bruk, og ladestasjonen i Høyanger har tydeligvis aldri vært koblet til strømnettet på tross av å være registrert på ladeplasser.no i snart ett år. Men ellers var det ikke noe problem å få lade andre steder, bensinstasjonene var alltid positive og tok ingen betaling for strømmen. Vi ladet også på to fjellhytter, der var de litt skeptiske og lurte på hvor mye strøm det var snakk om. Men det var ingen vi snakket med som sa nei til å låne bort en stikkontakt!

Rekkevidde
Erfaringen min fra kjøring i Oslo-området er at bilen rekker litt i overkant av 140 km. Da er det mye kjøring på motorvei med hastigheter på 90-100 km/t. På denne turen hadde jeg gjennomsnittlig en rekkevidde på 154 km per 100% lading. Da kjørte jeg forsiktig, holdt fartsgrensene hele tiden og unngikk å bremse så mye som mulig.

Fjelloverganger
Noe av det jeg var mest bekymret for før jeg begynte turen, var hvordan rekkevidden var ved fjelloverganger. Jeg hadde på forhånd gjort en kjapp beregning (masse * gravitasjonskonstant * høyde = 1000 kg * 9.81 m/s^2 * 1000 m) som viste at å løfte en bil på 1 tonn 1000 meter opp koster ca 2.7 kWh, eller ca 13% av batterikapasiteten til bilen. Dette stemte overraskende bra! Hvis du skal opp 1000 meter, kan du trekke fra 10-15% av batteriet som går til å løfte bilen opp. Det som er bra, er jo at denne energien ikke er tapt, den er jo "lagret" som potensiell energi, så du får den igjen når du kjører ned på andre siden av fjellet, hvis du ikke bruker bremsene for mye. Vi ladet bilen over natta på ca 1000 meters høyde begge veiene, og fikk veldig bra rekkevidde dagen etterpå. Distansen Ustaoset-Kongsberg ble unnagjort uten lading på veien, en distanse på 174 km. Jeg var noe nervøs for hvordan batteriet skulle tåle lading fra regenererende lading når det allerede var på 100%, så jeg begynte dagen med litt råkjøring for å svi av noen prosent sånn at jeg ikke skulle overlade batteriet.

Bilferie med elbil var en veldig positiv erfaring! Med lange ladepauser på veien blir det god tid til å oppdage nye steder, gå på tur, fiske, etc. Jeg anbefaler også "kino" med bærbar PC på dashbordet hvis det er dårlig vær og moralen er lav. Man må være obs på at det kan bli lange dager og ikke lage en for ambisiøs plan! Ca 250-300 km per dag er maks av hva man kan klare hvis man vil slappe av litt på kveldene.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fakturaer fra Fjellinjen
lørdag 19. februar 2011, klokken 10:53
Jeg er enig med at vi må prøve å spille på lag. Men det må jo også være i bompengeselskapenes interesse å finne en løsning på dette forholdvis enkle problemet her, med mindre de tjener mye penger på elbilister som betaler fakturaer på refleks.

Jeg er helt sikker på at Fjellinjen har brukt mer penger på administrasjon, porto, telefonsupport osv. enn de 200 kronene det kostet meg å få et Autopass, så det greieste hadde vel kanskje vært om de hadde hatt en standarisert prosedyre med gratis utsending av Autopass til elbilister som registrerer seg på internettsidene deres.

Og jeg understreker at det som fikk meg til å rive meg i håret over Fjellinjen var at jeg fikk en faktura på passeringer etter at jeg hadde skaffet meg autopassbrikke.
#6
Et mer økonomisk alternativ:

Jeg kjøpte et par Hertz DCX100 høyttalere på NetOnNet.no, de kostet ca 400kr inkludert levering. Disse er 4¨ høyttalere som kan byttes ut med originalhøyttalerne til Think. Høyttalerdekslene i døra er limt fast, men man kan likevel vippe dem ut med et skrujern og lime dem på plass igjen etterpå. Jeg måtte fikse litt på kontaktene på høyttalerkablene, da de var for små til å koble til de nye høyttalerne. Nye kontakter koster ca 20 kroner for en pakke på Biltema eller Clas Ohlson, og knipes bare på de ledningene som er der. Det er ikke vanskelig, bare husk å hva som er + og -.

Resultat: Det er fortsatt ikke noe Operahus, men lyden ble en god del bedre. Jeg går ut ifra at 4'' høytallere er for små til å få gromlyd. Radiomottaket er det jeg sliter mest med. Jeg lurer litt på om R&S eller Think selv har glemt å jorde anlegget skikkelig. Det burde jo kunne jordes til ramma til Thinken, det skulle ikke spille så stor rolle om selve karosseriet er av plast.
#7
Elbilen i Samfunnet / Fakturaer fra Fjellinjen
fredag 18. februar 2011, klokken 18:25
Fjellinjen slutter ikke å provosere. Etter å ha mottatt tre fakturaer innså jeg at jeg måtte bite i gresset og betale de 200 kronene i "depositum" for en autopass-brikke.

Nå har jeg mottatt enda en faktura, fordi jeg tilsynelatende ikke hadde en "avtale" de første tre ukene etter at jeg fikk brikken. Jeg akter selvsagt ikke å betale fakturaen, og har ikke betalt noen av de tidligere. Men jeg syntes det er direkte frekt av dem å sende disse fakturaene. Det kan umulig være så vanskelig for dem å legge inn en automatisk funksjon som annulerer alle fakturaer til bilnummer som begynner med EL? For alt jeg vet er det mange elbilister som faktisk betaler disse fakturaene, det er jo en ganske instinktiv reaksjon å betale fakturaer man får i posten...

Er det noen som har prøvd å ta et alvorsord med Fjellinjen om dette?
#8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Ekstrautstyr!
torsdag 03. februar 2011, klokken 12:51
Jeg monterte et termometer med ledning fra Clas Ohlson i går. Det kosta 39 kroner og tok ca ett kvarter å installere. Det har både klokke og inne/utetemperatur, og det passer bra å kile det fast i det lille hullet foran girvelgeren, under radioen. Det sitter fint fast og ser ganske ordentlig ut, eneste ulempe er at det skjuler styringen av vinduene, så det kan være litt vanskelig for folk som låner bilen og ikke vet hvor knappen for å rulle ned vinduene er.

Kabelen strakk jeg under rattet, ut førerdøra, derfra på innsiden av karosseriet bak ladeluka og ned i hjulbuen (det finnes noen små sprekker, gjør det i dagslys så ser du fint hvor sprekkene er), derfra opp i motorrommet. Føleren la jeg i luftinntaket til varmeapparatet. Anbefaler å ha en ca 50 cm lang stålstreng/tråd til å hjelpe seg med trekkinga. Det går sikkert an å finne en smartere måte å trekke kabelen på, men dette ser ut til å fungere fint.
#9
Kjørte tur-retur Majorstua(Oslo)-Gardermoen i -20 grader rett før jul med litium-Thinken min. Jeg hadde med meg en nyankommet latinamerikaner på veien tilbake, så å skru ned på varmeapparatet var ikke noe alternativ. Altså ca 110 kilometer på motorvei med bra guff på varmeapparatet. Jeg kjørte i 80 km/t på motorveien. Da jeg kom hjem fra turen hadde jeg ca 2% igjen på batteriet, og hjertet i halsen. Men det gikk bra!

Jeg har jo ikke prøvd samme øvelsen med Zebra, men antydninger tidligere i denne tråden tyder jo på at Zebra ikke presterer noe åpenbart bedre enn dette.

Som jeg har sagt tidligere syntes jeg også det er veldig behagelig å ha et batteri som holder på energien og ikke må lades så ofte hvis man bruker bilen lite i perioder.
#10
Haha, dette ble jo en artig slutt på historien! Jeg var nettopp ute og kikket, og var overrasket over at bilen ikke var der lenger. Hva er galt med den?

Lykke til med restaureringen!
#11
Elektrolux: Den er bare foliert hvit.

Carl Anton, Hans Håvard: Eieren er boligformidlingsselskapet Eie. Jeg var inne og snakket med dem for et par dager siden. Jeg fikk ikke noen venn for livet, de sa bare at bilen var ødelagt og skulle vrakes, og at de mente at den "sannsynligvis blir hentet snart". Jeg fikk ikke inntrykk av at de hadde det så veldig travelt med å få flyttet den, nei.

Det beste hadde vel vært om Trafikketaten kunne heist den bort og kjørt den et sted der de må betale leie for parkeringsplassen, slik at de får fingern ut. Det er synd at en såpass populær ladestasjon skal brukes til gratis lagring av bilvrak.
#12
Hans Håvard: Takk for at du følger opp saken. Elbilparkeringsplassene i området er noe mindre belastet i vinterhalvåret, men om sommeren er det stort sett minst én bil på hvert sted. Spesielt den som ligger i Bogstadveien er populær, og flere ganger har opptil 4 elbiler presset seg inn på de to plassene som egentlig er der.

Carl Anton: Konstruktivt forslag. Jeg burde sikkert ha prøvd å ta kontakt med eieren for lenge siden. Men det er jo viktig at reglene kan håndheves også. Parkeringsvaktene i området er ellers veldig kjapt ute med å bøtelegge, så her er det tydeligvis noe som gjør at 16-timersparkeringen ikke er så enkel å håndheve.
#13
Elbilen i Samfunnet / 16-timers elbilparkering umulig å håndheve?
onsdag 12. januar 2011, klokken 19:26
Jeg bor i nærheten av Majorstua i Oslo, et område med veldig høy elbiltetthet. Det betyr at alle ladeplassene i området behøves. Dessverre er det en luring av en Think som har stilt seg opp på en av ladeplassene her, og har stått der minst siden før snøen kom (mer enn 2 måneder) uten å bevege seg. Jeg har flere ganger tipset parkeringsvakter om saken, og har også ringt til Trafikketaten og bedt dem om å taue bort bilen. Ingen ting skjer. Etter 2 måneder som feilparkert har bilen fortsatt ikke fått en eneste parkeringsbot.

Hvorfor gjør hverken parkeringsvakter eller Trafikketaten noe med saken?

Hvis noen er i posisjon til å gjøre noe med dette, det er denne ladestasjonen det er snakk om:
http://www.ladestasjoner.no/2010/06/eilert-sundts-gate-oslo_08.html

...og bilen er den hvite Thinken som står på det samme bildet, den står på samme sted. Kanskje den har stått der siden bildet ble tatt, antar det var i fjor sommer.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Hurtiglading på Think?
tirsdag 14. desember 2010, klokken 09:22
Litium-ion sliter i kulda? Det er mange som sier det. Men jeg har Think med litiumione-batteri, og har i alle fall ikke merket noe problemer så langt, med lange perioder med ned mot -20 grader. Det går opp mot 40% mer strøm enn på sommerstid, spesielt på korte turer, men det tenker jeg har med føreforhold og bruk av varmeapparatet å gjøre.

Lunde: Er klattlading et problem for litium-ion? De jeg har snakket med fra Think, mener i alle fall ikke det. Hva baserer du det på?

Er ellers enig i at ZEBRA er best for dem som kjører mye. Eller, det vil si, det passer dårlig for dem som kjører lite. Hvis man kjører mindre enn 15 km per dag, går det mer strøm med på å holde batteriet varmt enn på kjøringa.
#15
Jeg fikk mye ulyd i bremsetromlene (?) bak etter å ha skiftet til vinterdekk. Det viste seg at jeg måtte bruke hjulboltene som var levert med vinterdekkene. Jeg trodde det var samme typen bolter og brukte sommerhjulboltene. Vinterhjulboltene er noen millimeter kortere enn sommerhjulboltene. Etter at jeg skifta boltene er det ikke noe problem lenger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA