Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elfonso

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Car pooling / Samkjøring
fredag 29. mai 2015, klokken 09:58
Håpløs temautvikling i en ellers svært interessant tråd. Jeg har foreløpig ingen gode forslag til effektive løsninger for samkjøring, men en brainstorming er på sin plass. Noen umiddelbare utfordringer med samkjøring:

1. Jeg tar gjerne med meg passasjer hvis det kan skje så enkelt at jeg plukker opp en person på en holdeplass. Jeg er imidlertid ikke villig til å gå til en holdeplass selv for å håpe på at noen plukker meg opp på vei til Oslo. Jeg tror mange tenker likt som meg.

2. Hvis min antakelse i punkt 1 er riktig - hvem er det da som blir aktuelle å plukke opp på holdeplasser? Kollektivreisende. I et worst case scenario så stjeler hver elbil en kollektivreisende hver. Da får vi like mange elbiler i kollektivfila som vi har i dag.

Inntil videre antar jeg den mest effektive måten å få til samkjøring er at folk i samme nabolag som reiser til ca samme tid starter med samkjøring. Man mister fleksibiliteten med å reise akkurat når man vil, men på den annen side sparer man ganske mye tid ved å kunne benytte kollektivfeltet.
#2
Ja, jeg har liggende  en del i skuffen fra både Biltema og Clas og diverse båtbutikker. Men når jeg hadde kladden åpen ble jeg litt besnæret over kvalitetsfølelsen den gav - alt var så solid og skikkelig (og kabelskoene var til og med blanke og pent innfestet). Jeg vet det er fryktelig irrasjonelt av meg å ønske en original kabel mellom kladden og veggen, men fra tid til annen tar perfeksjonisten i meg overhånd :)
#3
Enn så lenge har reparasjonen vært en suksess, og det gikk jo ikke med annet enn noen koblingsklemmer jeg hadde liggende! Men som nevnt vil jeg helst ha dette "skikkelig" gjort til slutt, og da må jeg til med ny ledning (grunnet at den ble litt kortere etter uhellet henger den ikke så bra i offentlige ladestolper).

Jeg har foreløpig ikke funnet like "fine" kabelsko som de som sitter originalt i kladden, og noe inni meg har lyst til å ha alt originalt. Dette leder til tre spørsmål:

1: Er det noen som aner om det er mulig å kjøpe deler til kladden fra en eller annen produsent ett eller annet sted i verden? Det jeg trenger er ledningen fra kladd til vegg, i ferdig "standard" lengde, med kabelsko montert. (har googlet en hel del, uten hell)
2: Er det noen tilfeldigvis har liggende en defekt kladd og vil selge meg nevnte ledning?
3: Er det noen som har tips til hvor jeg får tak i slike "skikkelige" kabelsko som sitter på ledningene? (se bilder på side 1 i denne tråden).

Mvh
#4
Da har jeg fått åpnet kladden og foretatt en midlertidig fiks. Jeg fikk reparert (les: bøyd og strammet opp) støpselet, så foreløpig bruker jeg den originale ledningen fra vegg til kladd.

Tilsynelatende var ingen deler skadet inni kladden, det ser ut som om de tre ledningene rett og slett har blitt revet tvert av. Jeg hadde ingen kabelsko av god kvalitet liggende, så jeg benyttet koblingsbokser ala de man benytter i huset (se bildet). Disse er godkjent for 2,5 mm2/16 amp, så de bør kunne fungere som en midlertidig fiks. Det er selvsagt uheldig med flere koblingspunkter enn nødvendig, men inntil videre tror jeg nok dette skal gå bra. Boksen er testet ved å koble i vegg, og alt ser bra ut. Skal kjøre ladetest på bilen i morgen.

Igjen mange takk til TorC for god beskrivelse av hvordan man skal åpne kladden. Og litt ris til BNH Bærum som påstod at boksen var sveiset sammen, og at jeg måtte kjøpe ny til 6-7000kr. I beste fall går dette inn i kategorien dårlig produktkunnskap, men det er nok riktigere å betegne det som dårlig og respektløs kundebehandling.

Mvh
#5
Takk for gode tips! Jeg prøver meg på fremgangsmåten som TorC har beskrevet når jeg kommer hjem på lørdag. Håper bare jeg får tak i et godkjent, vinklet støpsel(stikk?) på lørdag.

Jeg oppdaterer tråden når jeg har gitt det hele et forsøk!

Takk igjen for alle nyttige innspill!

Mvh
#6
"Problemet" er at Nissan sier at kladden ikke lar seg åpne. Jeg mistenker at den er sveiset på et vis, ettersom den er bygd for å tåle vær og vind. Får jeg ikke noen fornuftige svar/advarsler her på forumet, så kommer jeg til å forsøke å åpne den. Mest av alt er håpet mitt med denne posten å få anbefalinger til noen som kan reparere den på forsvarlig vis, innen fornuftige økonomiske rammer.
#7
Ladekabelen har hatt et ublidt møte med garasjeporten, og resultatet ble at ledningen ble revet ut av selve kladden. I tillegg er kontakten (som skal i vegg) ødelagt. Jeg har ringt Nissan i Bærum, men de mener det er umulig å reparere denne, og at jeg må kjøpe ny.

Selv mener jeg det er rart at det ikke skal gå an å fikse dette, dog kan jeg se at det kan være utfordrende å få kladden 100 % vanntett etter at en har vært åpnet. Er det noen som har noen tips om hvor jeg (eventuelt) kan få hjelp til å få reparert denne? Se vedlagte bilder.

Hvis noen i nærheten av Oslo har en lader å leie ut for en kortere periode mens jeg venter på reparasjon/ny, så send gjerne en PM.


#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Dugg inni bilen ved forvarming
onsdag 12. september 2012, klokken 12:36
Jeg har tidligere satt inn en fuktsluker (søk på biltema el.) i den gamle fossilbilen vinterstid for å unngå dugg, og dette har fungert bra.

Dette burde strengt tatt ikke være nødvendig i en ny bil med AC, men hvis det kan bidra til at man kan bruke forvarmingsfunksjonen så er det vel verdt det.
#9
Takk for svar! Jeg ønsker et sete som tar minst mulig plass, og som i tillegg er lett å montere. Av den grunn virker Britax two-way interessant, det fremstår i hvert fall som mindre plasskrevende enn vårt Akta Graco. Det eneste som bekymrer meg er at junior blir sittende for lavt, uten særlig sikt ut. Jeg hadde derfor satt stor pris på om du, ved leilighet, kunne tatt deg bryet med å knipse et bilde av setet i bilen!

Takk!
#10
Jeg har kun funnet et emne over dette temaet, men der er det ikke nevnt merke/type barnesete.

Av erfaring vet jeg at forskjellige barneseter ikke passer like godt i alle biler. De blir gjerne stående for skrått den ene eller andre veien, eller tar for mye plass på bekostning av passasjersetet.

Er det noen som har tips til bakovervendt barnesete til aldersgruppen 2-3 år som passer godt i Leaf? Gjerne isofix, men dette er ikke et must.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA