Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ErlendB

#1
Kjøpe elbil? / Sv: LED lys i Think?
tirsdag 13. juli 2010, klokken 13:57
Sitat fra: El rayo på søndag 11. juli 2010, klokken 15:34
Hovedlys finnes så vidt jeg vet ikke som LED (enda). Det blir bare noen få 100 meter ekstra rekkevidde med LED baklys og nummerskiltlys. Jeg har likevel byttet til LED.
Nei, ikke LED som hovedlys, men istedenfor å bruke hovedlys på dagtid, ville det kanskje ha lønt seg med et sett LED kjørelys (ettersom dette er påbudt i Norge).
Eksempel: http://www.megalys.no/ds_product_info.php/products_id/98  (Går sikkert ann å få tak i mye rimeligere på Ebay, Amazon, etc.) Ser jo et forbruk på bare 1,5 watt, kontra 55 watt på H4 pærer. Bruker man bilen mye på dagtid, er det jo ikke vits i å bruke hovedlysene som kjørelys.
Og så lenge de er E-merket, så bør det kanskje en grei sak å montere?

:)
#2
Kjøpe elbil? / LED lys i Think?
søndag 11. juli 2010, klokken 01:33
Det begynner å nærme seg en avgjørelse om jeg skal kjøpe en ny Think eller ikke (20.juli vet jeg det).
Og målet er ren økonomi, der det gjelder å få ned kostnader til et minimum for reise til og fra studiested. I tillegg er det teknologien som facinerer meg, men jeg kjøper ikke bil ut ifra et miljøspørsmål.

Ettersom jeg har denne fokusen, så er det noen spørsmål jeg setter meg ved kjøp av en ny Think:
1*Jeg kan ikke lese noe sted at den har LED lys i noen av "armaturene" på bilen. Hvorfor ikke? Skulle jo tro at målet er minst mulig strømforbruk?
2*Er det noen som vet om hva slags restverdi man kan ha på et billån med Think? Fossile biler ligger på ca. 50% etter 36 mndr/60k km. (her gjelder det å ha minst mulig månedlig utgifter)
3*Hva med alle andre el-biler som kommer fremover, vil Think bli utklassert av de "store" produsentene, og tape seg ekstra mye i verdi i løpet av de neste 2 årene? (se f.eks på Nissan Leaf, som kommer med skinn, navi, 4 seter, A/C m.m til sannsyneligvis bare 40-50 k mer i pris)
4* Lithium eller Zebra? (9-10 mil kjøring hver dag, mye motorvei, sommer og vinter, lading hver natt)

Når jeg ser på dette, så kan noen av svarene være:
1*Montere LED-lys selv i baklys, park-lys og LED-kjørelys, istedenfor å bruke hovedlys som kjørelys. Jeg vet ikke hva man kan spare på dette i energi, men noen kilometer kanskje?
2*Restverdi-bør kanskje spikre en avtale med gjenkjøp, evt. privatleasing med bilfirma for å sikre at man ikke sitter med skjegget i postkassa/støpselet når man skal selge bilen igjen.
3*Ingen peiling...?
4* ?

Noen som har en vinkling på disse spørsmålene? :)
#3
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. mai 2010, klokken 23:12
Her blir det mye finregning, og lite fokus på regningene som kan dukke opp om en er uheldig med kjøpet.

Det blir også mye vingling fra brukt Think Classic til Tesla.

Hadde jeg vært student ville jeg valgt en brukt mopedbil. Den kan tross alt repareres for en fornuftig pris, og kjører gratis gjennom bommene og koster minimalt på ferga. Kanskje ikke stort mer en passasjertakst.

I tillegg kan du tanke avgiftsfri diesel.

Ellers er det ikke store forskjeller i rekkevidde på gode og såkalte "dårlige" batterier. Max 20%. Det betyr at en god bil kjører 90 km og en dårlig 70 km. Kjører den kortere enn det er det defekte batterier i pakken, og da er følgeskader ikke langt unna.

Vel...
Tanken er ny Think, ikke brukt mer. At Tesla var nevnt i et tidligere innlegg, var ment litt mer humoristisk.  ;)
Tror mopedbil er LANGT fra det jeg har behov for, hovedpoenget er at jeg kjører nesten 90% på E6/motorveg med fartsgrense på 100 km/t. Jeg regner med at en mopedbil blir priset det samme som motorsykkel, isåfall kr. 50,- pr tur for min del. Med el-bil blir det kun persontakst (31,- pr tur/ 495,- pr mnd)
Jeg kan "tanke" hjemme til en litt lavere pris enn avgiftsfri diesel.  ...makan, jeg begynner å høres ut som en helt e-bil fantast her...

Det var veldig nyttig å høre om dette med rekkevidde, selv med dårlige batterier. Det er noe jeg har undret en del på. Trodde at variasjonen kunne være større, men dette har du garantert større kunnskap på enn meg.  :)

En liten annen ting -teknologien ved el-bil er veldig spennende -praktisk talt.  ;D

Takker for alle innspill og tanker, setter stor pris på det!



#4
Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. mai 2010, klokken 20:26
Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:43
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:27
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Jeg ville kontrollregnet dette regnestykket :P

I mitt hode ser regnestykket sånn ut: 2 x 4,5mil * 0,5 liter/mil * 11kr/liter = kr 49,50.- per dag, 990.- per måned.

Du har helt rett, jeg ble nok litt i tåka av tallene, men mest fordi jeg var så overrasket. 2 x 10,- x 20 dager, er jo bare 400,- i strøm, og det er jo under halvparten av fossilt, og når en i tillegg sitter med en dieselsluker på over 2 tonn, så blir det enda større forskjell. Så alt i alt, vil det jo lønne seg å kjøpe en splitter ny Think, kontra en pen, brukt fossil bil. Lån må jeg ta uansett, så alt blir et regnestykke...  :D
#5
Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 19:36
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:29
Jeg kommer ikke til å kjøre en el-bil pga. miljøet, dette er kun snakk om ren "fortjeneste"

Ingen ting å skamme seg over. Det er jo nettopp derfor vi har incentivene som gratis bompassering 0 i årsavgift osv. Og resultatet oppnås jo likevel: en fossilbil (eller dieselpurka som du kaller den) står mens elbilen går.  ;D

You are spot on!  ;D Dette her kverner i hodet hele tiden nå, ser jo helt fornuftig ut!  Men kun så lenge man har "godene" man har fått på kjøpet. Drømmen er vel egentlig hydrogen-bil, rett og slett fordi den er akkurat som en fossil bil. Honda Clarity ser jo ganske grei ut sånn sett... :) (men så var det mangel på hydrogen-stasjoner da...)
#6
Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:54
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:27
Ja, si det...
En ting er bare det med ferga, men så er det jo bompenger også: 20 pr passeringx2x20 i mnd= 800,- pr mnd.
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Så det blir da 3640-495 + 800 + 3950 = 7905,- pr mnd/20 virkedager med fossilt.

Med elektrisk blir det vel ca. 495,- i fergeutgifter + strøm (ca. 10,- pr tur= 20kr. dagen) kr. 400,- som da blir 895,- pr mnd.

Da har jeg ikke regnet inn forsikring, olje, verksted etc. kun rene daglige driftsutgifter. Og forskjellen blir hele 7010,-... HÆ? Kan dette stemme? ???
Kunne nesten belånt en ny Tesla, og fortsatt hadde det blitt billigere...? ;D

Takker for tipset med kalkulatoren!  ;)
Jeg "bommet" med 900,- på både el-bil og den fossile i regnestykket, begge i samme retning -oppover.  ::)

Denne kalkulatoren gir en grei oversikt over kostnader med elbil sammenliknet med fossilbil: http://www.gronnbil.no/kalkulator
#7
Ja, jeg har faktisk regnet til fordel for fossil bil. For å si det sånn, i dag har vi en dieselpurke av en Land Cruiser, og vil fortsatt beholde den for lengre turer, etc. Jeg kommer ikke til å kjøre en el-bil pga. miljøet, dette er kun snakk om ren "fortjeneste", i tillegg til at jeg liker duppeditter og teknologi. En kan vri, vrenge og traktere tall og regnestykker, men det er ikke til å komme utenom at el-bil i dagens samfunn i Norge er mye billigere enn fossile biler.

Nå har jeg i tillegg sett tilbudet fra Røne og Selmer på en NY Think; 40.000,- cash, 1,8 prosent rente over 7 år blir 2.900,- pr mnd. Legg på de andre utgiftene som var i regnestykket mitt, så ender vi opp på 3795,- pr. mnd. Med NY bil!

Tilsvarende regnestykke på fossil bil ved å kjøpe en brukt til ca. 80.000, blir ca. 1800,- pr. mnd i lån over 5 år. Legg det oppå de 7905,- pr mnd som jeg regnet ut tidligere.

Og bonusen med en NY Think istedenfor en brukt, er selvfølgelig at jeg ikke trenger ladestasjon på skolen, "tanken" vil rekke både til og fra, samt noe høyere topphastighet på motorveien.  ;D ;D ;D

Jeg begynner å få en åpenbaring her nå...  ;)
#8
Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 12:49
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 12:01
Yep, 495,- blanke i måneden. Alternativet med fossil bil er 3640 i måneden... (og det er KUN ferge-utgifter)

Så 3.000 spart i måneden bare på ferga - det er jo nesten billånet, det! ;)  Altså nesten gratis bil hvis du velger elektrisk.  :D

Ja, si det...
En ting er bare det med ferga, men så er det jo bompenger også: 20 pr passeringx2x20 i mnd= 800,- pr mnd.
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Så det blir da 3640-495 + 800 + 3950 = 7905,- pr mnd/20 virkedager med fossilt.

Med elektrisk blir det vel ca. 495,- i fergeutgifter + strøm (ca. 10,- pr tur= 20kr. dagen) kr. 400,- som da blir 895,- pr mnd.

Da har jeg ikke regnet inn forsikring, olje, verksted etc. kun rene daglige driftsutgifter. Og forskjellen blir hele 7010,-... HÆ? Kan dette stemme? ???
Kunne nesten belånt en ny Tesla, og fortsatt hadde det blitt billigere...? ;D
#9
Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 11:47
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 11:44
.... men ettersom de er en del av riksveinettet, så er det vel gratis med el-bil på den.

Gratis for bilen ja. Du må fortsatt betale persontakst for føreren. Men jeg trur de fleste ferger tilbyr månedskort, så det blir uansett betydelig rimeligere enn med fossilbil. :)

Yep, 495,- blanke i måneden. Alternativet med fossil bil er 3640 i måneden... (og det er KUN ferge-utgifter)
#10
Tusen takk for flere svar. Nei, dette er ikke så enkelt, det er en del "hvis" og "kanskje" ute og går. Har sendt en forespørsel til skolen ang. ladestasjon, men da må jeg også vite at jeg har denne fast og får ladet hver dag der. Visste ikke at det var uttak på ferga, det står overhodet ingenting ang. el-biler på nettsidene dems, men ettersom de er en del av riksveinettet, så er det vel gratis med el-bil på den.
Det værste scenarioet som jeg kan tenke meg, vil være å gå tom for strøm på motorveien, midtvinters i -15...  ::)

Men dersom det er muligheter for lading på skolen... ..ja, jo..ja... hmmm... (og nei, har vaffal ikke råd til en ny Th!nk...)  :-\
#11
Lest opp og ned i forumet, kjempegøy å sette seg inn i et nytt felt!
Jeg har regnet opp og ned, og ser at jeg kommer økonomisk godt ut med å velge en brukt elbil (Think)til ca. 80-100k, enn annet transport. Men her kommer jeg til det store spørsmålet: Distanse.
Jeg vil ha 45 km hver vei til og fra skole. Kjørerute er fra Langhus/Ski, rett ut på E6 ned til Moss(motorvei hele veien), rett på ferge i 30 min, så 10 minutters kjøring sørover fra Horten. Det er jo ganske flatt og greit hele veien, men bilen kommer til å måtte holde max hastighet (ca. 100km/t) fra hjemsted til Moss, ca. 40 km. Jeg HÅPER at det er ladingsmuligheter på studiestedet, men er ikke sikker på dette.

Problemet er at jeg leser at det varierer veldig på hvor langt en Think kan gå (selvfølgelig avhengig av tilstanden på batteriet), men hvordan kan jeg finne ut av om dette er for langt for en elbil, eller om dette kan la seg gjøre?
Det frister jo med gratis bompassering, gratis ferge og bare en 10èr i strøm hver vei, men jeg vil jo for guds skyld både komme meg til skolen og hjem igjen...  ;D

Noen som kan hjelpe med noen råd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA