Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eyvind

#1
Det er nok lurt! Stedet er sentralt Kristiansand (Lund).
Står høyt plassert så med en knuff kommer den et stykke - hvis noen tilfeldigvis bor i bunnen av bakken  ;D
#2
Hvis noen er interessert i noe, gi beskjed!
Den er komplett, problemet er en sensor som går fra tid til annen, og jeg har ikke tålmodighet til prosjektet.
Den har vært brukt som garasje i over to år. 5 seter. Har også en sekser-kasse batterier, som ligger løs baki.

Så hvis noen er interessert i noe, vær kjappe! Tenkte å taue den, så hjulene bør få bli... Kanskje rattet og...
#3
Zoe / Sv: Offentlige ladestasjoner med TN nett
mandag 18. mai 2015, klokken 09:40
Det er ikke du som har vært i kontakt med kommunen om dette?
(Sånn for å utelukke at det dreier seg om EN eller flere Zoe som har problemer her.)
#4
Zoe / Sv: Zoe over Haukeli, Bergen - Dalen i Telemark
onsdag 29. april 2015, klokken 11:06
Vi har montert ladestasjon fra Garo med 22 kW utenfor rådhuset i Songdalen (nabokommune av Kristiansand). Jeg har fått tilbakemelding fra en Zoe som ikke klarte å lade.

Stolpen viser lading, men ikke bilen.

Jeg er i kontakt med montør og leverandør for å se om vi finner ut av det.
#5
Zoe / Sv: Offentlige ladestasjoner med TN nett
onsdag 29. april 2015, klokken 09:46
Vi har montert en 22 kW lader utenfor rådhuset i Songdalen kommune (nabokommune av Kristiansand). Denne skal fungere for Zoe, men det er en som har testet og det fungerte ikke.

Hvis noen andre tilfeldigvis er i nærheten med en Zoe, stikk gjerne innom og prøv! Adresse Songdalsvegen 53. (Den ligger ikke inne på ladestasjon-oversikten enda.)
#6
Mange takk for svar!
Som antatt later det til å ikke finnes argumenter mot lading i kjeller, så lenge det elektriske er på stell.

Jeg er dog litt usikker på disse kontaktene. Det anbefales Type 2 boks. Men per dags dato er det ikke alle som har kabel som passer til disse?

Fordelen er såvidt jeg forstår at det kan lades noe raskere enn en normal kontakt, samt høyere sikkerhet. Med dertil potensielt høyere strømforbruk riktignok.

Ang. ladestolpe utendørs, står det ikke definert i tilbudet hva slags kontakt det dreier seg om. Prisen er 17.200 + moms for denne.
#7
Min arbeidsgiver har innhentet pristilbud for å oppgradere el-anlegget i P-kjelleren så elbilistene kan tanke der. Det er snakk om seks 16A-kurser. Så langt er det tre Leaf-eiere her, hvorav den ene mer eller mindre er avhengig av å lade.

Samtidig legger vi opp til en ladestolpe med to kurser utenfor, tiltenkt gjester. Antagelig blir disse utstyrt for standard-nøkkel.

Men det er noen som egentlig ikke ønsker at bilene skal lades i kjeller av hensyn til brann. Finnes det noe dokumentasjon på risiko for dette? (Kjeller er riktignok dimensjonert for å tåle en bilbrann, men det er likevel ikke å foretrekke..)

Andre ting vi bør tenke på?
#8
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Giant elsykkel
fredag 30. august 2013, klokken 14:11
Sitat

Jeg og kona kjøpte oss en Giant Roam XR Hybrid her om dagen og det var en skikkelig opptur :-) At vi ikke hadde gjort dette før!!!! Det er ca 200 m i høydeforskjell fra jobb til hjem på ca 8 km og vi bruker ikke mere enn 5 til 6 min extra med elsykkel enn hva vi gjør med bil. Sykkelen er faktisk så effektiv at en nesten ikke blir varm i kroppen av å ta turen opp de bratte bakkene opp til oss. Vi angrer ikke på å legge noen extra kroner på en skikkelig elsykkel enn de billige modellene som vi bare var sånn halveis fornøyd med. Med batteriet på 360w får du ett skikkelig skyv i tråkket.Kan anbefales på det varmeste :-)

PS: Gleder oss også veldig til å bli en familie med kun el. som "fuel" på våre kjøretøy, når vi også mottar vår Tesla Model S 60 kwt i Oktober.

Hvordan oppleves rekkevidden? Ved nøyaktig hvilken hastighet kobler motoren ut? Dette skal egentlig være 25, men de har jeg har prøvd varierer mellom 26,5 og 29, og det kjennes temmelig forskjellig.

(Etter noen flere turer med elsykkelen tipper jeg dere avbestiller Tesla-en ;-)
#9
Snakket med en forhandler i Kristiansand igår. De hadde en sykkel som var beregnet for 25 km/t, men som kunne leveres for 45 km/t mot forsikring om at kjøper skulle registreres sykkelen. Dette kan jo gjelde andre sykler også.

Det burde være en knapp man kunne trykke på slik at sykkelen kjapt og greitt kunne veksle mellom å være moped og vanlig sykkel  :D
#10
Hei,
har en litt trøblete Berlingo. Den står nå hos Grimstad Bil, men skal etter planen fraktes til Stavanger for service og reparasjon.

Samtidig er det litt kostbart å frakte den til Stavanger - og tilbake. Føler heller ikke jeg, eller Kristiansand (hvor vi bor), er i besittelse av den kompetansen som trengs for å sikre drift av bilen på sikt. Tanken er selvsagt litt trist da bilen har vært gull for familien (og bil nr 1 av 1).

Slenger ut en melding her for å lufte interessen! Be gjerne om flere detaljer den som ønsker.
#11
Ok.
Kan du sende motorstyringen til Grimstad bil? Vet ikke hvordan du vil ordne finansene. Fyren i Grimstad lurte på om det også var en ide å sende over den delen til speeden (regner med du skjønner akkurat hva dette dreier seg om, ikke sikker selv). I tilfelle du har! Det var support i England som foreslo å bytte akkurat denne.

Evt: Kona er litt lei av bilen og lurer på om du ikke vil kjøpe den tilbake! Akkurat nå er jeg også litt redd for at verkstedet skal skifte ut den ene delen etter den andre uten å få futt i bilen, mens regninga bare vokser..

Ka du trur?
#12
OK.
Du hadde motorstyring tilgjengelig også, til en pris litt lavere enn 175.000?
#13
Ok, nå fikk jeg respons fra Grimstad bil etter at de hadde skiftet nevnte sensor.

Den elektriske feilen tidligere nevnt er nå vekk. Bilen går dessverre fortsatt ikke. Det har kommet en beskjed "feil ved trekk", og de mistenkte at det var noe med speeden (gasspedalen). Tror jeg forstod det slik at selve meldingen for elektrisk feil er borte, men han leste nå av denne feilen via diagnoseapparatet. Han hadde også vært i kontakt med support i England, som ikke var helt sikre de heller.

Kan det være speeden det er noe med? Eller holder du fast ved denne motorstyringen? Er det evt slik at jeg risikerer at verkstedet driver og bytter ut den ene greia etter den andre, uten å finne ut av noe?

Det er denne fyren her som er på "saken":
Per Olav Hardeberg   
Citroen Tekniker
Tlf: 37 09 09 86 
Mail: perolav@grimstadbil.no

#14
Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. desember 2012, klokken 06:00
Jeg har slike, og det kan faktisk være feilen. Noen biler er forbrukere av disse sensorene. Sender en over i dag. SMS meg adressen.

Det eneste du kan gjøre er å prøve en slik sensor. Likevel betyr samme feilmelding også ofte at motorstyringen sin IGBT er defekt.

Heller ikke noen katastrofe. Har også slike. ;)

Kan sende adressen til Grimstad Bil - det er jo der bilen står.
Grimstad Bil as - Bergemoveien 28, 4886 Grimstad, Tlf:  37 09 09 80, Epost: post@grimstadbil.no.
Hva skal du ha for en slik? Mulig jeg bør sjekke at de ikke alt har bestilt en sensor - de var i dialog med noen i Drammen om mulig bestilling men dette var ikke avklart før mandag. Så tror vi skal avvente bittelitt.

Sitat

Men hvordan kunne du selge den eneste reserve styringen du hadde?  Vet du ikke at Peugeout tar 175000 NOK for disse?

Hmm.. mener jeg fikk tips fra deg om prisen jeg burde selge den gamle sagem-boksen for. Tror det var 7000 kr men uten computeren, som jeg fortsatt har. Men mulig vi snakker forbi hverandre. 175 000 kroner? Får en ny Miev for nesten samme! La du på en ekstra null eller to?
#15
Sagemboksen har jeg nå solgt, med unntak av computeren.

MEN nå har bilen omsider blitt feilsøkt hos Grimstad Bil. Jeg fikk høre det var "en føler som registrerer om bilen ruller eller ei", som var gåen. Den var full av irring og de klarte ikke få liv i den.

De får trolig vite ila mandagen om de kan få tak i denne. Er det noen her som kjenner igjen problematikken? Evt som skulle ha en liggende?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA