Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - twoika2

#1
Endelig !  Da er det bare å gratulere så mye.

Heldigvis gikk det godt tilslutt. Nå er det mange andre interesserte, så da får du prøve å svare så godt som du kan.

Veldig spennende.
#2
Rogaland elbilforening / Viktigere å delta enn å vinne...
tirsdag 25. mai 2010, klokken 18:52
 ;)
Etter den fantastiske følelsen av at farten var ekstrem høy, tvilte jeg faktisk på at noen kom til å slå meg, og var godt fornøyd med kjøringen...  8)

Gleden av å delta var faktisk større enn å vinne.

Det var nesten uvirkelig å kjøre elbil, både fordi det var helt ny opplevelse med Elbil og bane, på en og samme dag. (ikke hver dag man kjører på bane sammen med halve familien).  ;D

Som de sier det hos Opel: "det føltes nesten som å fly"  :o

#3
Har du plikt å skrive under dersom du ikke ønsker det? var det en betingelse knyttet til bilen i kontrakten  ved salget ?

Er ikke en slik standard kontrakt, eller hoved innholdet referert og publisert her på forumet noe sted?

Er leieavtalen uoppsigelig for eier/brukers side? 

???
#4
Rogaland elbilforening / Sv: GRILL OG SPENNING
mandag 24. mai 2010, klokken 18:08
 :D
Tusen takk Ravn og Baltor for flotte filmsnutter og god resultatliste ! Suuuupert.  8)
#5
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Kjørelys
søndag 23. mai 2010, klokken 21:10
Forskrifter og rundskriv utdyper/forklarer lovens bokstav etter Departementets/Direktoratets fortolkning. Du kan be om å få kopi, eller søke teksten opp på lovdata.no

;)
#6
Rogaland elbilforening / FORD RANGER
søndag 23. mai 2010, klokken 21:05
Kjempeflott kjøring og filming Ravn !

At du fikk lagt det ut så fort var helt topp!!    ;)

Skikkelig fart på den "kjerra" altså 8)

#7
Andre Elbiler / Tesla + Toyota = Sant
lørdag 22. mai 2010, klokken 00:06
 ;)
Samarbeidsavtale undertegnet mellom Tesla og Toyota, Se link for mer info:
http://e24.no/bil/article3660793.ece#VG
#8
 ;) Flott, God innsats ! Blir spennende dette.
#9
Sannsynligvis helt enkelt kondensflekker, ved at overgangen fra varm dag til kald natt skalper dråper / fukt i under tak og ned i taktrekket. Det burde fabrikanten sikret med isolasjonsmateriale i taket.
#10
 ;)  Ja, nå vet du at du har 100% støtte i arbeidet du har gjordt. Vi gleder oss til den store dagen, det blir et stort steg videre for konverteringstråden på elbilforum.no
#11
Alt som dokumenteres ved for eks. å lage skisse, fotografere osv. vil det6 være lettere å ta stilling til for byråkrater. Men tegninger og skisser er til stor hjelp i prosessen før godkjenning også. Det vet du nok Dj_Devil.

Kan ta eksempel i mitt eget hus der jeg tok alle mål i absolutt hele huset og la alt dette inn i et 3d arkitekt program på pc'en. Så sjekket jeg bare mot originaltegningene og visuelt at det ble riktig.

Det var mye arbeid og tok meg nesten 3 måneder på ettermiddager og kvelder. Men resultatet ble topp. Har brukt tegningene i søknad om utvidelser og påbygg til kommunen, og de var imponerte. Alle som ser 3d av huset er imponerte. Man kan gå inn å gjøre endringer og tilpasse akkurat som man vil, og printe ut og bygge etter tegningene i målestokk.

Det ga resultat kan jeg love. Plan og resultat ble meget bra.

Det viktigste er å få noe ned på papir eller foto(papir) Da har man et utgangspunkt som an kan legge på bordet enten til eget bruk for å skrible og skrable på og lage forslag til endringer eller legge frem for myndigheter i diskusjon om alternative reelle muligheter.

Det er ikke nødvendig i det hele tatt å legge ned mye arbeid i 3d program. Det holder med foto, skisser og notater. Det er med på å styrke det ferdige resultatet.


#12
Helt enig EL rayo !
Bak har du en riginal "firkantet ramme"som ser ut som firkantrør som er sveist sammen. Har du festehull i denne på hver side eller foran/bak for gamle motorfester, så kan du ta utgangspunkt i det.
Først burde du fotografere utgangspunktet godt ovenfra og fra sidene. Gode bilder fra stedene der det er huller/innfestinger så det er lett å planlegge hvordan de nye komponentene kan innfestes.

Du tegner og tegner, så legger du ut bildene og skissene så vi serd tydelig hva du mener og lurer på. eller/og sender det over til trafikkstasjonen så de kan uttale seg. Og et verksted som skal godkjenne det etterpå.

Ser jo at det er noen bilder på electricaid, men du kan legge til enda mer så får du også laget en dokumentert historie på hele prosessen.

Jeg synes det ser veldig fint ut på electricaid, bare fyll på videre med godstoff. 

#13
Har i dag spurt Vegdirektoratet om å få dem til å stille på elbilforum.no,  og være i dialog med brukerne av forumet om endring av kjøretøy til EL-drift.

Det er mye "synsing" og mange gode råd på forumet.

Det bør være positivt at de deltar. Det kan begrense saksbehandlingen i vegdirektoratet dersom praksisen dokumenteres bedre og det blir fremlagt gode forklaringer. Det er ofte mange spørsmål i slike saker som kan løses enkelt på forumet.
#14
Er vel bare forskriftsendring eller presisering for å oppklare bedre at en "spade" er en "spade". Mer omfattende om lov skal endres, så er det vel heller ikke nødvendig. Nå satser vi på at en fornuftig praksis etableres. Så kan vi ta det så raskt som mulig etterhvert.

Vi må huske på at mange av trafikkstasjonens kontrollører er innarbeidet i et tradisjonellt system med den etablerte skolen. Når teknoligien endres slik at det er mulig å endre et kjøretøy til miljødrift med EL-kraft er det viktig for alle parter at det gjøres solid og sikkert nok.

Det ville vært en katastrofe hvis man bare kunne "kleise" inn ting uten hverken god nok innfesting eller sikkerhet i orden. Vi må huske at det er ikke alle som synes det er så viktig at alt er helt som det bør være.

Nå må vi få gang på dette !   ;)

Er litt greit at du også får startet med prøvekjøring snart.  Hvis det funker kan du være neste som får godkjent bilen din. Hadde ikke vært dumt det?




Sitat fra: El rayo på mandag 17. mai 2010, klokken 23:37
Sitat fra: twoika2 på mandag 17. mai 2010, klokken 22:15


Man bør også unngå lover og regler som setter begrensning for framtidig utvikling. Jfr påbud om 3-punkts sikkerhetsbelter. Ergo er 4- og 5-punkts belter, som er enda sikrere, forbudt på offentlig vei.

#15
EL rayo:
« Svar #107

Har inntrykk av en slags misnøye med dette innlegget, på bakgrunn av kommentarene. Ser avslutningsvis at det ikke skal være kritikk osv. Det setter jeg stor pris på.  ;)

Bare så det er helt klart. Jeg skal gjøre det jeg kan for at konvertering til EV skal kunne godkjennes. Det begrenser seg selvfølgelig til min forutsetning, og bakgrunn, samt mulighet til å utnytte så mye informasjon som mulig og få myndighetene til å utvikle kompetanse på området.  

Jeg ønsker selv å bygge eller anskaffe ferdig EV. Men det blir formodentlig ikke en av småbilene. Har veldig god samvittighet da jeg har jobbet intenst de siste ukene med informasjon og hatt utstrakt kontakt med beslutningstakere i Vegvensenet og Vegdirektoratet. Jeg er ikke ansatt i den delen av staten.

Kan ikke svare på hver og en av de kommentarene akkurat nå, men si at det som jeg skrev, mye er slik jeg forstår krav som stilles. Det hjelper ikke så mye hva vi ønsker, tror og vil. Men hva som kan bevislig dokumenteres, og hvem som har bevisbyrden. Det kan være noe juss her som kan diskuteres med en jurist også. Litt senere i uken vil nye opplysninger gi svar på flere spørsmål.

Håper utviklingen går fortere nå, enn den har gjordt noen gang.  :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA