Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Think_08

#1
Sitat fra: Pekaill på fredag 21. januar 2011, klokken 17:45
Har bestilt en I-Miev som jeg går og venter på i spenning. Dessverre ser det ut til at rekkevidden er langt kortere enn jeg først håpet på. Til daglig bruk er rekkevidden muligens ok, men bruken vil helt sikkert få en annen karakter enn jeg først hadde planlagt.

Fra neste år er det mange flere biler å velge mellom, så da får vel hver og en av oss muligheten til å kjøpe den bilen som passer oss best.


En av årsakene til min avbestilling var forventet restverdi etter 2-3 år når jeg skjønte hvor dårlig rekkevidden var. Jeg tror elbiler vil utvikle seg voldsomt de neste årene, og en bil som selv i deg er tvilsom ift rekkevidde vil neppe være folkets favoritt noen år ned i veien. Bykjørere er bare en liten del av målgruppen for elbiler, det er pendlere som utgjør volumet.  Her snakker vi potensielt om et prosentvis verdifall på 2-3 årssikt som er lite pent...
#2
Jeg er en erfaren elbilist som bestilte en Mitsubishi i-MiEV høsten 2010. Etter det har jeg hatt noen etterhvert surrealistiske opplevelser med Mitsubishi Norge som jeg ønsker å dele med dere.

Når bilen ble bestilt var rekkevidde det viktigste temaet jeg diskuterte med Mitsubishi. Jeg kjører 40 km hver vei tur/retur jobb, og som erfaren elbilist vet jeg at man liker å ha noen prosent av batterikapasiteten i reserve for uforutsette hendelser og vintervær. 20% reserve er min tommelfingerregel. Men selv med en en markedsført rekkevidde på 150 km - som jeg etter å ha trukket fra for salgsprat og kaldt vær antok var 100 km - var jeg fortsatt usikker. Jeg tok derfor dette opp med Mitsubishi som nærmest lo av meg siden jeg var redd for at rekkevidden ikke tok meg frem og tilbake til jobb året rundt.

Bestilling ble deretter lagt inn. Min bror bestilte for øvrig også en.

I november 2010 kom testen fra ViMenn Bil hvor batteriet bare holdt drøye 70 km i fint høstvær. Jeg postet da på Facebook-gruppen til Mitsubish og spurte om en avklaring. Svaret jeg fikk var at bilen ikke var sammenlignbar med produksjonsmodellen siden dette var en prototype som var "hardt kjørt" som demobil i to år. Dessuten var ikke testen representativ på grunn av sjåførens kjørestil og testvilkår som værforhold og lignende.
Sløv som jeg er glemte jeg hele saken. Dessuten viser det seg nå at Mitsubishi Norge slettet spørsmålet mitt fra sin Facebook-gruppe etter få dager (!)

Nå i januar har jeg fulgt godt med på erfaringer fra kunder som har fått levert de første i-MiEV'ene i Norge. Både her på elbilforum og i diverse tester i media har erfaringene vært rimelig samstemte – senest på NRK i går: Rekkevidden er lav, overraskende lav. For en bruker som meg – som ikke ønsker kuldegrader inne i bilen eller å kjøre bilen så tom at man risikerer å stoppe i veikanten midt på vinteren – virker den praktiske rekkevidden å være under 70 km minus sikkerhetsmargin. Det det vil si under 60 km i praksis. Mitsubishi har også oppdatert sitt reklamemateriell og opererer nå med en rekkevidde så lav som 55 km i sin markedsføring på nett.

Det var derfor ingen vei utenom, og i går ble ordren på i-MiEV kansellert. Selgeren til Mitsubishi gjentok argumentene om at egg på gasspedalen og avslått varmeapparat gir en helt annen rekkevidde (for øvrig grundig tilbakevist andre steder), men aksepterte kanselleringen. Min bror kansellerte ordren på sin bil dagen før. En annen bekjent kansellerte forrige fredag.

I kveld la jeg inn beskjed om kanselleringen på Facebook-gruppen til Mitsubishi sammen med et hjertesukk om markedsføringen av bilen. Svaret fra Mitsubishi var følgende:


Vi har oppgitt EU-norm, som alle bilmerker gjør når det gjelder forbruksdata. At du føler deg lurt beklager vi selvfølgelig. At du tror vi bevisst lurer kunder, tar vi avstand fra og får stå for din regning. Videre saksbehandling bør imidlertid foregå via forhandler

Et tilsynelatende halvveis saklig svar som likevel unngår problemet elegant. Rekkevidden ER IKKE 150 KM og SELVSAGT FØLER JEG MEG LURT. Bare i min lille bekjentskapskrets er vi tre som både føler oss lurt og som har kansellert våre bestillinger, og vi er neppe alene om akkurat dette.

En time senere la Mitsubishi ut følgende svar:

Vi driver ikke saksbehandling på kveldstid.

Ytterligere 10 minutter senere var hele tråden fjernet og jeg ble slettet fra gruppen slik at jeg ikke kunne poste ytterligere innlegg.

En annen deltager på gruppen hadde fulgt diskusjonen og lagt ut følgende:

Hvorfor sletter dere kritiske spørsmål som blir stilt i gruppen? Og hvorfor blokkerer dere folk som stiller slike spørsmål fra siden? Jeg skjønner at dere er stressa fordi mange avbestiller bilen nå, men det er vel ikke god kundebehandling å slette spørsmål dere ikke liker.

10 minutter senere var også dette innlegget slettet og vedkommende bruker fjernet fra gruppen.


***

Vi snakker altså om en bilforhandler som er farlig nærme å regelrett bløffe kunder og som har en kundebehandling og –dialog som er en blanding av strutsepolitikk og nord-korea inspirert sensur. Ikke bare ønsker jeg ingen Mitsubishi i-MiEV på grunn av liten rekkevidde: Jeg ønsker heller ikke å kjøpe bil fra et selskap som oppfører seg som Mitsubishi Norge.
#3
Har en 08-modell (førproduksjonsmodell med 10A-lader) som har gått i 15000 problemfrie kilometer. I går gikk sikringen når jeg koblet til ladekabelen. Jeg byttet til en annen kurs og den gikk også. Begge kursene er 16A så kapasiteten er ikke noe problem. Jeg har også en ekstra ladekabel som jeg testet, og det samme skjedde.

Er det noen som har tips, eller er det bare å taue den til R&S i Sandvika?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA