Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.Strom

#1
det må vel kanskje kunne regnes på, men husk at røykere stort sett tilbringer sine siste år inn/ut av helsevesenet på grunn av skrantende helse. dette koster nok også relativt mye så ikke helt enkelt å se om røykere eller ikke røykere koster mest for samfunnet
#2
Poenget til artikkelforfatteren er vel at all transport koster samfunnet. En del av denne kostnaden bæres nå av en drivstoffavgift som opprettholder et forhold mellom kilometer kjørt og avgift betalt. Når drivstoffet til bilen er elektrisitet klarer man ikke opprettholde dette forholde da elektrisitet blir brukt til relativt mange andre formål.

Siden det ikke er ønskelig å sette ned prisen på fossilt brensel vil man ikke ta bort "veiavgiften" i drivstoffprisen.
Som en løsning kan man innføre en annen struktur for veiavgift der elbiler kan komme til å betale mer enn fossilbiler eller som han skriver en GPS basert kilometerpris.

Når det er sagt er overskriften en spekulasjon ettersom han ikke har regnet på forskjellen i kostnader for samfunnet som kommer som en effekt av drivstoffet i transportmidlet. SSB eller vegvesenet har vel regnet på at elbiler er vesentlig underrepresentert i ulykkesstatistikken og siden de har mindre lokale utslipp bidrar de også mindre til sykdommer som kommer som følge av luftforurensning. Så det er godt mulig at elbiler skal betale en mindre engangsavgift/årsavgift enn fossilbiler siden de påfører samfunnet mindre utgifter.

Politiske virkemidler for å dreie forbruket i en eller annen retning kommer uansett i tillegg til dette.


#3
Model S / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
mandag 25. september 2017, klokken 13:21
enig på punkt 1. med tkjoerlaug
minimalt med besparelse på strøm, og fort vekk store ekstrakostnader på dekk.
#4
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
tirsdag 05. september 2017, klokken 15:30
Kamelkongen SOC viser bare ladestatus poå bilen nå, så 96% sier lite. Derimot har du SOH på 86% noe som må sies å være normalt. Min 2011 modell har SOH på 84%. I mitt tilfelle falt SOH ganske fort første året før det har flatet ut og falt sakte fra ca 90% til nå 84%
#5
Model S / Sv: Tesla vibrerer.
torsdag 31. august 2017, klokken 11:07
JEg fikk vibrasjoner i bilen første gang jeg la om til vinterdekk. 19" felg og luftfjærer. Tesla sa det var dekkene som var problemet og jeg fikk de rebalansert og alt skulle være i orden. Vibrasjonene var der fortsatt og jeg tok bilen til en kopis på dekkmann som byttet to dekk på Nokian garanti og satt inn dekk som var runde fra fabrikk og nesten ikke trengte balansering. etter det forsvant vibrasjonene.

Så min erfaring tilsier at det er dekkene som er problemet og at bilen trenger spesielt gode dekk som trenger lite balanseringsvekter
#6
Model S / Sv: Oppgradere til LTE?
tirsdag 15. august 2017, klokken 13:26
Jeg trodde WIFI var deaktivert under kjøring? min kobler ikke lenger opp mot mobilen tror jeg. Ikke kjørt bilen noe særlig denne sommeren så ikke lagt merke til om jeg streamer over 3g/edge eller wifi/4g på mobilen

#7
Model S / Sv: Tesla Supercharging som primær ladekilde?
tirsdag 08. august 2017, klokken 22:05
21kWh gir deg ca 100 km rekkevidde, så om jobben er nærmere enn 50km vil du jo ikke trenge mere.
#8
Avgiftsfritak for Hy er vel fordi Norge er en stor gassprodusent og Hy lages av gass. Et annet argument er at ingen vil ha Hy biler så tapet i bomringen blir aldri over 1000 kroner/år :)

Eller kanskje de skal slippe bomring siden de bruker 3x så mye strøm per kilometer dersom Hy er produsert via elektrolyse. Da betaler de jo forhåpentligvis 3x elavgift via regninga på fyllestasjonene

#9
men motorisert lystbåt trafikk under 7 knop er jo veldig ofte hyggelig dunk-dunk i mer eller mindre pent vedlikeholdt trebåt. En kasse pils og dunkelyder fra koggen er jo definisjonen på sommer.
#10
Model S / Sv: Ladning i Hosle
torsdag 01. juni 2017, klokken 10:28
Det er vel ikke mye tilgjengelig i det området. Schuko lading på Jar t-banestasjon gratis i 24 timer utendørs, eventuelt type 2 lading(7,4KW) på røasenteret som koster 20 nok/time du står der.

Du har også en del 3,7 kw type to på Ullern alle 41 og schuko på bekkestua bibliotek der du kan stå så lenge du vil gratis.

Sjekk ladestasjoner.no

men godt mulig det enkleste er å toppe opp på lier SC enten på vei dit eller på vei hjem igjen


#11
Dekk / Felger / Sv: Forskjell på A-dekk til Leaf?
onsdag 31. mai 2017, klokken 14:26
hadde vært supert om man kunne ha målt rullemotstanden på bildekk slik som denne karen gjør for sykkeldekk:
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews
#12
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 31. mai 2017, klokken 14:12
på min er rot(Hx) lik SOH med SOH på 84% og rot(0,7071)=0,8409

Bilen er kjørt 59415km og er en oktober/november 2011 bil.

Ahr=55,73 SOH= 84% Hx=70,71 2538 L1/L2 og 1Qc

Mistet 1 bar nå i våres. lader stort sett til 80% og har 19mV spenningsforskjell ved 59,9% SOC



#13
Elbiler i media / StoreDot lader celler på 5 minutter ( 12C)
fredag 12. mai 2017, klokken 12:02
Er jo ikke så gøy å lade bilen at det ikke hadde vært bra om det kunne skje på 5 minutter.

http://pr.blonde20.com/storedot-poc-ev/


#14
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
torsdag 04. mai 2017, klokken 10:41
I lys av at Zero har hydrogen-dag i dag tenkte jeg å legge inn en link til en artikkel som er relativt positiv til Hydrogen.

http://energypost.eu/the-lowdown-on-hydrogen-part-1-transportation/

Jeg tror artikkelen bommer grovt på kostnader på BEV kontra FCEV og at BEV vil være billigere i både produksjon og i bruk, men var jo allikevel en interessant artikkel dersom man vil prøve forstå alle hydrogenforkjemperne
#15
Takstativ med to sykler på min Tesla S løfter forbruket ca 20% på motorvei fra ca 220 til ca 270 wh/km. Det støyer en del også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA