Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finno

#1
Mekanisk / Sv: "Nesten farlige" bremser på Leaf
fredag 12. juli 2013, klokken 11:21
Jeg hadde ogå en sånn situasjon. Ingen biler bak, så det skapte ikke noen "situasjon".
Jeg skulle bare brått bremse for et ekorn som løp ut i veien foran bilen. Jeg mener at bremsene slapp, etter et vedvarende trykk på gasspedalen igjen. Men måtte ganske mye ned i hastighet fra mellom 80 og 90 til nærmere 30 kan jeg tenke meg. Første gang på nesten 20000 kilometer
#2
Jeg valgte Enter. 20000 km full(75% massevis av år) og 3300,- i året i 3 år fremover(konsumprisøkning)
Blir sikkert MYE dyrere etter denne perioden, men da kan man jo bytte.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva er normalrekkevidde på 2013 Leaf
torsdag 09. mai 2013, klokken 15:57
I følge Carwings så ligger mitt forbruk så langt i mai på 1,54 kW pr mil. Skal da kunne komme mellom 13 og 14 mil. Men det er stort sett pen kjøring, så med litt aktiv bruk så går det nok ned.
I vinter så var jeg helt nede i 6 mil før batteriet var noenlunde tomt. (ca. 20-25 minus, og god bruk av all mulig varme).
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Viser speedometeret i Leaf riktig fart?
fredag 26. april 2013, klokken 20:57
Uten å vite hvor nøyaktig måleren på regnbuebrua mellom Lier og Asker er, så hadde jeg nøyaktig 100 på speedometeret tidligere i dag, og det viste 92 på brua
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Høydejustering på nærlys?
fredag 26. april 2013, klokken 18:37
Sitat fra: RuneW på fredag 26. april 2013, klokken 11:16
Sitat fra: Finno på torsdag 25. april 2013, klokken 14:18
Biler med led-hovedlys har i likhet med xenon automatisk høydejustering.

Har du noe å slå i bordet med når det gjelder dette med LED og automatisk høydejustering på Leafen, eller er det bare noe du antar?


http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Brochures/electric_vehicles/500131.Par.86828.File.dat/Nissan_Leaf_NO.pdf

Dette er brosjyra på Leaf.
Der står det:

eksteriør
□ LED hovedlys med automatisk høydejustering foran
□ LED baklys
□ 16" aluminiumsfelger
□ Tåkelys foran
□ Privacyglass fra andre seterad
□ Elektriske innfellbare speil
□ Hurtigladekontakt
□ EVSE-kabel
interiør – komfort og behag
□ Helautomatisk klimaanlegg med pollenfilter
□ Automatiske frontlys med "Følg meg hjem"
□ Automatiske vindusviskere med regnsensor
□ Cruise-kontroll med hastighetsbegrenser
□ Rattbrytere
(Cruise-kontroll, audio, håndfritelefon, kjørecomputer)
□ Nøkkelfritt inngangssystem (Intelligent Key®)
□ Elektrisk parkeringsbrems
□ Startknapp
□ Girvelger med håndflatestyring
□ Elektrisk drevne vinduer foran og bak med automatisk
touch-funksjon opp/ned for føreren
□ 60:40 deling av baksetene
□ Oppvarmede forseter
□ Oppvarmede bakseter
□ Oppvarmet ratt
□ Oppvarmede sidespeil
audio & IT
□ 7" farge LCD touch-skjerm som styrer Navigasjon og
Telematikk tjenestene slik:
□ Nissan unike EV Navigasjonssystem angir ladeområder
med oppdatering av automatiske ladepunkter
□ Unik Telematic tjeneste som gjør det mulig å fjernkoble
seg til bilen
• Temperaturkontroll ved hjelp av mobiltelefon eller PC
• Ladestart og overvåking ved hjelp av mobiltelefon eller PC
□ Ryggekamera som gjør det enkelt å parkere
□ 1CD MP3 AM/FM radio med USB, i-pod®, aux-in
tilkobling
□ Håndfritelefon via Bluetooth® med stemmeaktivering
□ 6 høyttalere
□ Kjørecomputer med øyeblikks/gjennomsnittlig
energiforbruk; rekkevidde...
sikkerhet
□ ABS & EBD med bremseassistanse
□ ESP
□ 6 kollisjonsputer: Foran, side, gardin
□ 3-punkts setebelter foran med høydejustering, doble
forstrammere, lastbegrenser og påminner
□ 3-punkts setebelter alle plasser bak, ISOFIX x 2
□ Batterivarmesystem
tilleggsutstyr
□ Spoiler bak med solceller
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny Leaf til 209000kr
fredag 26. april 2013, klokken 18:22
Dette er vel egentlig 35.000,- mindre enn NAF sitt tilbud, hvis du ser bort ifra 3 år/60000 km fri service, vinterdekk på felg og gummimatter. Dette koster på BNH mellom 25000 og 30000. Så "tilbudet" er ikke dårlig, men sammenliknet med NAF sitt, så er det ikke flere lysår unna i pris.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Høydejustering på nærlys?
torsdag 25. april 2013, klokken 14:18
Er ikke det knappen for høydejustering av halogenlys, på biler som er levert sånn.
Biler med led-hovedlys har i likhet med xenon automatisk høydejustering.
Jeg ville i tillegg gjerne ha funnet ut hvordan man justerer fjernlyset. I brukerhåndboka står det at man skal kontakte verksted, men kan det virkelig være så tumletet å justere dette?
#8
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
mandag 01. april 2013, klokken 19:07
Jeg har kun registrert 7 turer i perioden 11.03 til 22.03.
Jeg som kjører 90% av turene, så jeg er sikker på at det er trykket "ok"
I den perioden har nok bilen kjørt mellom 80 og 100 mil, men registrert kun 14 mil. (4 av turene er den 22.03 og de står for over 8 mil). En normal måned er på mellom 1500 og 2000 kilometer, men mars er kommet ut med 848 km.
Noe annet jeg lurer på er at nå så er tabellen "energi-info" borte fra og med januar og bakover.
Ja, jeg kan laste den ned i Excel, men da kommer all info pr tur i en rute. Er jo rimilig verdiløst for summering. Er det noen som vet hvordan men får splittet rutene så alle enkeltstående tall kommer i hver sin rute.
#9
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
mandag 01. april 2013, klokken 13:18
Har også opplevd dette mye i mars. Jeg trykker konsekvent på "ok" for registrering. Men i det siste så er bare et fåtall turer registrert. Det gikk nesten en uke "uten" turer i det hele tatt. Og med unntak av nå i påska, så har bilen vært på 4 - 8 turer hver dag
#10
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Testet rekkevidde i dag
tirsdag 29. januar 2013, klokken 09:41
Jeg har lurt på dette. Når jeg hurtiglader fra nesten tomt batteri. Har fått low battery warning. Det laveste jeg har fått hurtigladeren til å vise er 23% restkapasitet på batteriet. Jeg regner med at det er beregnet ut fra totalt batteri. Ikke fra det bilen kan bruke på fremdrift. Men i et sånt tilfelle så bør jeg ha 10 til 15 kilometers kjøring igjen. Litt ettersom temperatur og føre. 12,5% er vel tomt batteri. Ferdig med skilpaddemodus, og Viking som fremdriftsmiddel.
Stemmer resonnementet mitt?
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
søndag 20. januar 2013, klokken 13:53
Oisann...
Kjører mest i eco. Har prøvd å kjøre i drive, men opplever ingen stor økning i varmen. Bare litt kortere kjørelengde. Jeg tømmer stort sett batteriet hver dag. (i hvert fall ned til en eller to streker)
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
søndag 20. januar 2013, klokken 13:51
Sitat fra: Erikhb på søndag 20. januar 2013, klokken 13:24
Sitat fra: Finno på søndag 20. januar 2013, klokken 12:11
De dagene som det er minus 20 grader eller verre, så får ikke jeg mer enn mellom 6 og 7 mil ut av min. Da blåser varmen det den kan. (ikke så veldig mye i min bil dessverre. Den blåser varmt når bilen står stille, og slutter med varme når jeg begynner å kjøre.

Kjører du da i Eco eller Drive? Skal du ha god varm bil i motorveihastighet når det er så kaldt, så er min erfaring at du kjøre i Drive.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
søndag 20. januar 2013, klokken 12:11
De dagene som det er minus 20 grader eller verre, så får ikke jeg mer enn mellom 6 og 7 mil ut av min. Da blåser varmen det den kan. (ikke så veldig mye i min bil dessverre. Den blåser varmt når bilen står stille, og slutter med varme når jeg begynner å kjøre. Kjølevæsken er tynnet ut fra -38 til -29 uten at det ser ut til å ha særlig funksjon). Når det er mellom 0 og - 10 blir det gjerne 8 mil. Mellom pluss 10 og 0 greier jeg nærmere 10 mil, og varmere enn pluss 10 så er det fra 12 og litt oppover. Det blir med andre ord mye lading om dagen.
#14
Mekanisk / Sv: Tråden for oss med ulyder i forstillingen
lørdag 19. januar 2013, klokken 22:05
Min er snart 5 måneder. Den knirker noe forferdelig over fartshumper, og andre ujevnheter i veien. Den var på verksted i går, og ble smurt opp, men den knirker akkurat like mye etterpå. Blir nok en telefon på mandag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA