Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JoeErgen

#1
Takk for alle svar, har nokk blitt litt klokere.

Kjøper jeg bil blir det en Th!ink, p106 eller saxo.
Bilen skal ha detaljert tilstandsrapport på batteripakken, og gjærne garanti fra selger.
1 - 3 vannservicer i året er minimum vedlikehold. (ca 1500,-)
Jeg bør montere batteriovervåking. (5-7000,-)
Bremseskiver må sannsynligvis byttes noen ganger. en grei jobb å ta selv.

Konklusjonen blir at jeg skal følge med i markedet, men det kan bli vannskelig å finne en bil jeg tørr kjøpe.
#2
Dette er bilen som fikk meg inn i elbilmodus.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20980440

"Selger en pent brukt Think. Batteri pakken ble byttet i 2008. Bilen er i god stand og er tatt godt vare på. Alle servicer er fulgt hos merkeverksted"

Med en km stand på 26 000 skal jo ikke slitedeler bortsett fra klosser være et tema på mange år.

2 år gamle batterier burde jo også holde i mange år.
Skulle man hvertfall tro!

Men jeg forstår at det blir litt rissikosport å handle elbil. Uforutsette og i værste fall hyppige utgifter på 3000,- er ikke ønskelig som "fattig" student.

Litt synd at det er sånn, for jeg er av den oppfatning (som elektronerd) at elmotor på akslingen med batterier er den logiske, fornuftige og egentlig selvfølgelige måten å drive en bil.
#3


[/quote]

Hmm. Tror prisen er 199.900.- dersom du skal ha batteripakken med 10 års garanti?
[/quote]

Det stemmer sikkert. virket litt for godt til å være sant.

Etter litt research er elbil opptimsmen ikke fult så stor lenger.
Slik jeg ser det nå er fordelene små sammenliknet med en scooter.

#4
Buddy Citi-Jet 6 Buddy 2010, kr. 144.900, -

Fra carpoint:

10 års batterigaranti!

Den nye Buddy lanseres i januar 2010 med Buddy Advanced Energy System (BAES). BAES teknologi bygger på robuste Nickel-Metal Hydrid (NiMH) batterier kombinert med et unikt elektronisk styringssystem som gir nye Buddy en kjørelengde på inntil 12 mil og en batterigaranti på hele 10 år eller 100.000 kilometer. Gjennom den nye og revolusjonerende BAES teknologien er også kuldeegenskapene vesentlig forbedret, selv for tøffe nordiske vinterforhold"

Dette virker jo svært lovende. Med en pris på 144 000 sprekker budsjettet en del, men ikke værre enn at det går. Spørsmålet er bare hva vil det koste meg i vedlikehold?
Har jeg grunn til å frykte blodpris på deler?

Verditapet er ikke så viktig hær, for jeg ser for meg å beholde bilen når jeg er ferdigutdannet.
#5
Hei, ny på forumet. 20 år, fra Trodheim. Automatikerlærling i Nordsjøen.
Ferdig på nyåret 2011 og begynner etter planen på forkurs og videre på ingeniørhøyskolen.

Går med planer om å kjøpe elbil til sommern.
Tanken er å kjøpe en bil til +/- 100 000 med relativt ny batteripakke som jeg skal ha i studietiden.

Det jeg lurer på er:
Får jeg en bil til 100k som har batterier som holder i 5 år/ 40 000 km ?
Hva koster eventuelle batteriservicer, og hvor tett kommer servicene?
Hvem gjør dette i Trondheim?
Mekanisk vedlikehold er det vel lite av? (lager og bremser osv tar jeg vel selv)

Er bliene rimelig og forsikre?
Funker de om vinteren i 20 minus og i slapps og snø?

Fordelene er jo mange, men ryktene sier jo at fordeler som lav årsavgift, gratis bomring, parkering osv snart er en saga blått. Er dette en realitet innen 2015?

Til slutt. Dette blir vel spekulasjoner fra deres side, men hvor stort blir verditapet på disse 5 årene?

Håper på positive svar, jeg syns hvertfall jeg har en bra plan;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA