Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - maaha

#1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skildpaddemodus
tirsdag 23. oktober 2012, klokken 22:23
Det ville vært interssant å lage noen statistikker på hvor
langt man kan kjøre i skilpaddemodus i forhold til
kilometerstand. Selv kjører jeg 7 km uten å bli helt tom med kmstand på 10. Hva rekorden?Noen som har kjørt seg batteriet helt ut?
#2
Sitat fra: Phuc på mandag 22. oktober 2012, klokken 23:09
Sitat fra: maaha på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:20
Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".

Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra..  :)
Du brukte ikke noen 90-gradersrør?

Nei, ikke nødvendig etter min mening. Tror det er bedr å klippe til selv.viklene avviker uansett fra de fast vinklene de har på biltema.
#3
Jeg klippet til gummimatter fra gamlebilen (scoda) som nå er erstattet med imiev. De gamle, grå, slitte mattene, ble forst forsøkt behandlet med svart skokrem, ment fant senere ut at ovnsverte fungerte bedre. De nye mattene har bedre passform og dekker mye mer av arealet rundt føttene.

Jeg fikk pris på orginale gummimatter til kr 500,-, men valgte ikke disse da de er like lite dekkende som stoffvarianten.
#4
Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".

Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra..  :)
#5
Sitat fra: kberge på onsdag 29. august 2012, klokken 16:26
Jack er en god ide :-). Snakket likevel med Bos Skøyen i dag og bakhøyttalere finnes ikke som ekstrautstyr. Men det gjør fronthøyttalerene :-). De mente også at ledningen ikke var der (!) men jeg sa at jeg var villig til å prøve. Prisen var stiv 2300 med 20% rabatt så da får vi bare håpe at det funker.

K

Jeg flyttet som sagt fronthøyttalerne til bakdørene så det passer garantert. Ledningen ligger der, den sitter "limt" fast til en annen ledning bak. Det er samme kontakt som for høyttalerne foran og er bare å plugge i.

Stjerneglis: jeg tror årsaken til at høttalerne bygger ut så mye er for å skape beskyttelse for det våte miljøet bak innfestingen. Det er kun hardplast som vender inn i det våte miljøet; kontakten sitter på siden av høyttaleren og er derfor ikke utsatt for rust/korrosjon.
#6
Det er et adapter som du sier, men jeg har ikke sjekket om høyttalerens dybde er for stor til eventuell direktemontering. De orginale høyttalerne bygger rundt 4 cm ut fra metallet i døren så ved en direktemontering vil det bli tilsvarende avstand mellom gitteret i dør-dekselet.
#7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Takboks
mandag 20. august 2012, klokken 16:22
Noen som har anskaffet seg takboks til trilling?

Skulle gjerne sett at det hadde fantes en liten hvit aerodynamisk sak til bruk på min hvite i-miev. Med mjauen som eneste bil ute i distriktet så trengs smarte løsninger  :)
#8
Takker. Da er det ikke annet å gjøre enn å tette igjen hullene i fordøren. Regner med at jeg legger stripe silikon rundt de utskjærte områdene og setter ny plast over.

Dagens høyttalere holder sikkert lenge men vil vel holde bedre om de ikke blir utsatt for fukt. Usikker om jeg skal og evt hva/hvordan jeg evt beskytter mot inntrenging av vann/fukt fra baksiden (magnetdelen som stikker ut på baksiden til det "våte" området).; kanskje lage en liten plastret boks som festes til de gjennomgående maskinskruene som treplata er festet med..

Går nok noen dager før jeg får gjort noe med dette så andre tips/ideer mottas med takk  :)

#10
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 19. august 2012, klokken 22:53
Måtte du lage hull i plasten for å få ut kablene, eller var hullet der fra før av? Det må vel tettes igjen for å unngå vannlekkasje inn i bilen?

Veldig kjekt at dere legger ut DIY av slike oppgraderinger! :)

Hullet i plasten måtte jeg selv lage, men det var på grunn av å komme til for fjerne vibrasjoner ved kraftig bass. Man trenger igrunn ikke å lage hull i plast på fordørene, men på bakdørene på plasten som er trukket over åpning til høyttaleren fjernes.

Det er sikkert en god ide å tette igjen hullene i plastikken. Kanskje også finne en løsning for å beskytte høyttalerens bakside da dissen er "åpne" i motsetning til den medfølgende.

Har ikke gjort dette ennå selv. Forresten noen som kjenner til om åpningene i plasten kan bli et problem mht vann/fukt? Eller om plasten er der av andre årsaker..?
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takstativ
søndag 19. august 2012, klokken 19:54
Min mjau med thule stativ. Dette er med wing bar (969 tror jeg..?), mest kostbar men også minst lyd/luftmotstand.  Prisen totalt er ca 2500,- (bilextra)










#12
Dette er en oppjustert DIY, inspirert av tråden "How to install 13cm rear speakers in the MIEV / iOn / C-Zero".

Isteden for å installere nye høyttalere bak valgte jeg å flytte de orginale høyttalerne foran bakover og sette inn nye foran. Lyden er  merkbart bedre, veldig merkbart ;D. Det 17cm størrelse foran som passer rett inn i dørene bak. De er montert uten skruer, det er kun å vri ut høyttalerne. Kontakten som er festet til annen ledning med noe isolasjonsmateriale er det bare å dytte inn i høyttaleren. Det var uproblematisk å flytte høyttalerne foran til bak. Følg anvisning i tråd nevnt over for å finne ut av hvordan dekselet på innersiden av dørene åpnes.

Jeg kjøpte et par 17cm billige Pioneer høyttalere til kr 500,- på clas ohlsson. Det er dog helt ok høyttalere og naturligvis langt bedre enn de innebygde 15 watterne. For de hifi interesserte kan bedre utgaver i samme størrelse brukes, og gjerne installeres både foran og bak med samme fremgangsmåte som vist her.

1. Følg anvisning i tråd nevnt over for å fjerne dekselet på innsiden av dørene bak. Slik ser det ut:



2. Gjør tilsvarende på fremste dør, men ta ut høyttaleren ved å skru hele høyttaleren mot høyre. Sett denne inn i bakdøren
3. Kutt ut en treplate, ca 1cm tykk, som tilpasses til høyttaleren som skal brukes. Skjær et hull i midten som passer med høyttaleren.
4. Bor hull som passer til festene i døra og bruk et dempende materiale mellom døra og treplaten.
5. Monter treplaten og det dempede materialet, slik kan det se ut;



6. Klipp av høyttalerkontakten som ligger sammenstripset med annen ledning.
7. Lodd fast ledningene til høyttaleren.
8. Skru fast høyttaleren til treplata med korte treskruer. Slik kan det se ut:



9. Prøv lyden, helst med bass på fullt og en bassfylt låt. Bruk isopor eller annet dempende materiale til å fjerne eventuelle ulyder. (Jeg måtte føle meg frem og dytte inn biter av isopor ol der hvor vibrasjonene var sterke;

 


Alt i alt, arbeidet tok ca et dagsverk, men mye tid gikk med på å fjerne vibrasjoner. Men lyden er nå rikere og langt bedre og mer presis enn før. Dette er absolutt verd de få kronene og arbeidstiden (for de som liker musikk). Om tråden mangler noe må det bare sies fra :o)


#13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takstativ
torsdag 16. august 2012, klokken 07:09
Antar da man har valget mellom 769 (stål), 869 (aero) og 969 (wing) da de har samme lengde.. Forresten noen som vet om x61 (120cm) stenger også passer eller om den blir for kort?
#14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takstativ
onsdag 15. august 2012, klokken 06:46
Sitat fra: Loke på søndag 15. juli 2012, klokken 00:04
Hei,
Tenkte bare jeg bare skulle tipse om at Thule 1682 Rapid Fitting Kit passer utmerket til i-Miev. Det er ikke oppført i tilpasningsveilederen på nett, men det står i-Miev på pakka. En må Google det på engelsk for å finne delene. De tar dessverre ikke i bruk kanalene på taket, men ligger på gummiputer på utsiden med klamre i dørkarmen.

Vet ikke om dette har blitt allmennkunnskap siden denne tråden startet, men legger informasjonen inn her så det kanskje kan bli lettere for andre å finne.

Har snakket med en thule forhandler som ikke kunne finne ut hva slags føtter og stenger som passet til dette kittet. Noen som har flere detaljer på føtter og stenger som passer
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA