Reisen er gjennomført, så her kommer rapporten (hvis noen skulle ha glede av det).
Fakta:
- Reise: Trondheim-Hitra (142 km)
- Nissan LEAF "2. generasjon" 2014-modell med varmepumpe
- Piggfrie vinterdekk med litt ekstra luft på 18" felger
- Det var ca. 1-4 grader i lufta, tørr vei (en del vind)
- 2 voksne, 2 barn, 2 hunder (á 12 kg) og stappfull med bagasje
- Kjørte uten klimaanlegg hele turen
- Kjørte i ECO og "B" hele veien + cruise control 80 % av tida
Startet hjemmefra (på Lade i Trondheim) med 95 % batteri. Kjørte til Orkanger og hurtigladestasjonen der (distanse 46,7 km). Lå stort sett i 70-80 km/t, selv om det strengt tatt var unødvendig å senke farten på denne strekningen siden jeg uansett skulle lade i Orkanger. Ankom hurtigladestasjonen med 63 % på batteriet.
Ladet så i ca. 45 minutter (mens vi spiste mat og handlet), og batteriet var på 96 % da vi forlot Orkanger. (Hurtigladestasjonen brukte bare få minutter på å nå 80 %, derfra tar det litt lenger tid, men den fortsetter å lade).
Var spent på resten av turen; 95 km gjenstod med mye stigninger og svinger mellom Orkanger og Hitra - og temp var nede i 1 grad.
Var lite trafikk (ca. 19-tida fredag), så kunne legge meg litt under fartsgrensa. Kjørte kanskje i snitt i 70 km/t. (Hjalp folk med å kjøre forbi ved behov.) Da vi kom frem til Hitratunnelen var batteriet på 40 %. Hadde ikke kjøpt nissemaske, så kjørte ikke i fri fart forbi fotoboksen. ;-) Men med girkassen i "B"-modus og ECO var batteriet oppe i 46 % i bunnen av tunnelen. Veien opp tappet selvsagt mer enn vi tjente, men var oppe på ca. 35 %, så totalt kostet tunnelen bare 5 % batteri.
Veien videre frem til hytta (på Balsnes) er på 18 km (ca. 20 minutter å kjøre) med greit flat vei. 80-sone, men lå litt under her også.
Ankom hytta med 23 % igjen på batteriet.
God margin altså. Med litt varmere vær kunne jeg nok kanskje kjørt i fartsgrensa (80 km/t), hatt på klimaanlegget og likevel kommet frem.
På hjemveien - med trygghet om at det kom til å gå bra - kjørte jeg raskere. Kjørte store deler i fartsgrensa (80 km/t) og med klimaanlegget på deler av turen. Det var også varmere da vi kjørte hjem, ca. 10 grader. Da vi ankom Orkanger var batteriet på 28 %. Da hadde vi dessuten bare regenerert 1-2 % batteri i tunnelen mot 6 % den andre veien - fordi bilen regenererer ikke noe særlig når batteriet er 90 %. (Startet med 100 % fra hytta.)
Turen Hitra-Trondheim er derfor uproblematisk slik jeg ser det så lenge man lader i Orkanger og temperaturen ikke er noe særlig under 0 grader.
PS.
En annen LEAF-sjåfør som ladet samtidig som meg i Orkanger skulle helt til Frøya. Møtte tilfeldig på han på hjemveien - og han hadde også kommet frem. Dog med bilen i "nødmodus" de siste kilometerne.
Fakta:
- Reise: Trondheim-Hitra (142 km)
- Nissan LEAF "2. generasjon" 2014-modell med varmepumpe
- Piggfrie vinterdekk med litt ekstra luft på 18" felger
- Det var ca. 1-4 grader i lufta, tørr vei (en del vind)
- 2 voksne, 2 barn, 2 hunder (á 12 kg) og stappfull med bagasje
- Kjørte uten klimaanlegg hele turen
- Kjørte i ECO og "B" hele veien + cruise control 80 % av tida
Startet hjemmefra (på Lade i Trondheim) med 95 % batteri. Kjørte til Orkanger og hurtigladestasjonen der (distanse 46,7 km). Lå stort sett i 70-80 km/t, selv om det strengt tatt var unødvendig å senke farten på denne strekningen siden jeg uansett skulle lade i Orkanger. Ankom hurtigladestasjonen med 63 % på batteriet.
Ladet så i ca. 45 minutter (mens vi spiste mat og handlet), og batteriet var på 96 % da vi forlot Orkanger. (Hurtigladestasjonen brukte bare få minutter på å nå 80 %, derfra tar det litt lenger tid, men den fortsetter å lade).
Var spent på resten av turen; 95 km gjenstod med mye stigninger og svinger mellom Orkanger og Hitra - og temp var nede i 1 grad.
Var lite trafikk (ca. 19-tida fredag), så kunne legge meg litt under fartsgrensa. Kjørte kanskje i snitt i 70 km/t. (Hjalp folk med å kjøre forbi ved behov.) Da vi kom frem til Hitratunnelen var batteriet på 40 %. Hadde ikke kjøpt nissemaske, så kjørte ikke i fri fart forbi fotoboksen. ;-) Men med girkassen i "B"-modus og ECO var batteriet oppe i 46 % i bunnen av tunnelen. Veien opp tappet selvsagt mer enn vi tjente, men var oppe på ca. 35 %, så totalt kostet tunnelen bare 5 % batteri.
Veien videre frem til hytta (på Balsnes) er på 18 km (ca. 20 minutter å kjøre) med greit flat vei. 80-sone, men lå litt under her også.
Ankom hytta med 23 % igjen på batteriet.
God margin altså. Med litt varmere vær kunne jeg nok kanskje kjørt i fartsgrensa (80 km/t), hatt på klimaanlegget og likevel kommet frem.
På hjemveien - med trygghet om at det kom til å gå bra - kjørte jeg raskere. Kjørte store deler i fartsgrensa (80 km/t) og med klimaanlegget på deler av turen. Det var også varmere da vi kjørte hjem, ca. 10 grader. Da vi ankom Orkanger var batteriet på 28 %. Da hadde vi dessuten bare regenerert 1-2 % batteri i tunnelen mot 6 % den andre veien - fordi bilen regenererer ikke noe særlig når batteriet er 90 %. (Startet med 100 % fra hytta.)
Turen Hitra-Trondheim er derfor uproblematisk slik jeg ser det så lenge man lader i Orkanger og temperaturen ikke er noe særlig under 0 grader.
PS.
En annen LEAF-sjåfør som ladet samtidig som meg i Orkanger skulle helt til Frøya. Møtte tilfeldig på han på hjemveien - og han hadde også kommet frem. Dog med bilen i "nødmodus" de siste kilometerne.