Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - emphezis

#1
Reisen er gjennomført, så her kommer rapporten (hvis noen skulle ha glede av det).

Fakta:
- Reise: Trondheim-Hitra (142 km)
- Nissan LEAF "2. generasjon" 2014-modell med varmepumpe
- Piggfrie vinterdekk med litt ekstra luft på 18" felger
- Det var ca. 1-4 grader i lufta, tørr vei (en del vind)
- 2 voksne, 2 barn, 2 hunder (á 12 kg) og stappfull med bagasje
- Kjørte uten klimaanlegg hele turen
- Kjørte i ECO og "B" hele veien + cruise control 80 % av tida

Startet hjemmefra (på Lade i Trondheim) med 95 % batteri. Kjørte til Orkanger og hurtigladestasjonen der (distanse 46,7 km). Lå stort sett i 70-80 km/t, selv om det strengt tatt var unødvendig å senke farten på denne strekningen siden jeg uansett skulle lade i Orkanger. Ankom hurtigladestasjonen med 63 % på batteriet.

Ladet så i ca. 45 minutter (mens vi spiste mat og handlet), og batteriet var på 96 % da vi forlot Orkanger. (Hurtigladestasjonen brukte bare få minutter på å nå 80 %, derfra tar det litt lenger tid, men den fortsetter å lade).

Var spent på resten av turen; 95 km gjenstod med mye stigninger og svinger mellom Orkanger og Hitra - og temp var nede i 1 grad.

Var lite trafikk (ca. 19-tida fredag), så kunne legge meg litt under fartsgrensa. Kjørte kanskje i snitt i 70 km/t. (Hjalp folk med å kjøre forbi ved behov.) Da vi kom frem til Hitratunnelen var batteriet på 40 %. Hadde ikke kjøpt nissemaske, så kjørte ikke i fri fart forbi fotoboksen. ;-) Men med girkassen i "B"-modus og ECO var batteriet oppe i 46 % i bunnen av tunnelen. Veien opp tappet selvsagt mer enn vi tjente, men var oppe på ca. 35 %, så totalt kostet tunnelen bare 5 % batteri.

Veien videre frem til hytta (på Balsnes) er på 18 km (ca. 20 minutter å kjøre) med greit flat vei. 80-sone, men lå litt under her også.

Ankom hytta med 23 % igjen på batteriet.

God margin altså. Med litt varmere vær kunne jeg nok kanskje kjørt i fartsgrensa (80 km/t), hatt på klimaanlegget og likevel kommet frem.

På hjemveien - med trygghet om at det kom til å gå bra - kjørte jeg raskere. Kjørte store deler i fartsgrensa (80 km/t) og med klimaanlegget på deler av turen. Det var også varmere da vi kjørte hjem, ca. 10 grader. Da vi ankom Orkanger var batteriet på 28 %. Da hadde vi dessuten bare regenerert 1-2 % batteri i tunnelen mot 6 % den andre veien - fordi bilen regenererer ikke noe særlig når batteriet er 90 %. (Startet med 100 % fra hytta.)

Turen Hitra-Trondheim er derfor uproblematisk slik jeg ser det så lenge man lader i Orkanger og temperaturen ikke er noe særlig under 0 grader.

PS.
En annen LEAF-sjåfør som ladet samtidig som meg i Orkanger skulle helt til Frøya. Møtte tilfeldig på han på hjemveien - og han hadde også kommet frem. Dog med bilen i "nødmodus" de siste kilometerne.
#2
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
torsdag 23. april 2015, klokken 14:25
Noen som har erfaring med Hitra-Trondheim på vinterstid? Tenker å prøve meg i morgen (2 voksne, 2 unger + 2 hunder og bagasje) Ser det er meldt ca. 7 grader og oppholdsvær til i morra...
#3
Noen som har forsøkt å kjøre Trondheim-Hitra etter at det ble hurtigladestasjoner i Orkanger?

Det er 139 km å kjøre for oss helt fra huset til hytta.

Men fra huset til Orkanger (ladestasjon) er det 45 km, deretter 94 km igjen til hytta.

Usikker om 94 km blir for langt når det er rundt 0 grader, 80-sone nesten hele veien + Hitratunnelen...

Erfaringer eller synspunkter, noen?
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Parkeringsur dott enno
torsdag 30. januar 2014, klokken 15:00
Hvordan er batterilevetiden på de analoge urskivene? Holder batteriet i noen måneder (også i kuldegrader)?
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan LEAF Aero
torsdag 30. januar 2014, klokken 14:38
Synes "ræva" på dagens LEAF er det peneste. Den har jo særpreg og ser ganske kul ut med de lange LED-lysene... fronten synes jeg er litt trist. Terningkast 5 på "ræva", terningkast 2-3 på fronten. Terningkast 5 på "Aero"-fronten. :)
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan LEAF Aero
torsdag 30. januar 2014, klokken 07:43
Jepp, ble nesten pen med denne fronten. Står dessverre "Japan only" på Aero-utgaven :-/ Jeg hadde glatt betalt 10-20 tusen kroner mer for LEAF'en om den så slik ut. ;-)
#7
Leaf 2010-2017 / Nissan LEAF Aero
onsdag 29. januar 2014, klokken 22:39
Hvorfor kan ikke den norske LEAF se slik ut?

Fronten var jo BETYDELIG penere på denne japanske Nissan LEAF Aero! Hadde LEAF sett slik ut hadde den jo nesten vært en pen bil...









#8
Carwing / Sv: Ustabil Carwings
lørdag 25. januar 2014, klokken 19:55
Meget ustabilt for tiden ja. Har gitt opp å få kontakt med bilen mellom 06 og 09:30 om morran.

Mener forresten at bruk av mobilt internett og en sentral Nissan-server er en dårlig løsning da MYE av tiden man kommuniserer med bilen er når den står hjemme. Burde vært WiFi i bilen som gjorde at man bare var påkoblet samme nettverk med mobil og bil - og dermed fikk svar på "henvendelser til bilen" på mikrosekunder. Mobilnettet kunne vært brukt når bilen var utenfor hjemmets WiFi-rekkevidde. At det skal ta meg 5 minutter å få oppdatert status om min egen bil er IKKE 2014. Det burde vært oppdatert i løpet av 1-3 sekunder (via WiFi) uten å gå via mobilett og en Nissan-server - ettersom dette er info som ligger lokalt i bilen uansett.
#9
Enig i at det er dårlig at man ikke kan starte varmen uten app/internett.

Burde være slik at man kunne startet varming i 15 minutter ved å trykke på "AC"-knappen f.eks. etter at bilen var avslått. Da kunne man trykket på "AC"-knappen i det man gikk ut av bilen for å handle på butikken etc.

Føles meningsløst slik det er i dag at jeg må sitte i bilen, hente frem mobilen og trykke meg inn på Carwings-app'en, kanskje vente i 5 minutter (Carwings er treigt) på å få svar på at varmen er startet og SÅ gå ut av bilen. Dette burde vært løst med ETT trykk på en eller annen fysisk knapp i bilen. Bare en software-oppgradering er jo nok til å få ordnet dette, men det kommer neppe når de ikke har klart å få det til på flere år.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Tilbakekjøpsgaranti
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 13:24
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 00:20
Vil anta at en tilbakekjøpsavtale koster mer enn du tror i form av pålagt service/vedlikehold, maks antall km, og krav om at bilen leveres tilbake uten bruks spor. Du blir vel også bundet opp til å kjøpe en ny bil for å kunne kreve tilbakekjøpet?

Alternativt kan du kjøpe en brukt bil for ned mot 170 000 kr i dag, og selge den om 3 år for 110 000. Det koster deg nesten garantert 20 000 i året.

Jeg antok også at det var flere ting "med liten skrift", men kan ikke finne noe negativt med tilbakekjøpsavtalen (og selger sier - selvfølgelig - heller ikke at det er noe muffens).

Det er et maks antall kilometer (36 000 km, som er mer enn nok for meg på 3 år), det er IKKE krav om at jeg benytter meg av tilbudet (i motsetning til leasing) om å la Nissan (Santander) kjøpe bilen tilbake - jeg kan bare beholde den og la lånet løpe, og følgelig heller ikke noe krav om at jeg kjøper ny bil hos Nissan etter 3 år. Servicer kan jeg ta der jeg vil så lenge det er autorisert verksted. Renten er også den samme om jeg velger vanlig finansiering eller tilbakekjøpsgaranti-finansiering.

Så sånn sett skjønner jeg ikke hvorfor ikke alle benytter seg av tilbakekjøpsgarantien...
#11
TLC / Sv: Pimp my Leaf
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 13:17
Det beste hadde egentlig vært å få LEAF ned fra styltene.

Det er MYE mer klaring mellom dekk og hjulbuer enn på vanlige biler... ser dessverre ikke pent ut.

Noen senkesett eller andre spennende løsninger til LEAF? Har jo sett den senka på mange biler i statene, så antar løsningen finnes...
#12
Elektriske utfordringer / LED tåkelys og Xenon fjernlys
søndag 20. oktober 2013, klokken 22:59
Hei!

Har forsøkt å søke litt i forumet, men fikk ingen klokkeklare svar...

LED tåkelys
Noen som har funnet ut om det er en plug'n'play LED-pære man kan erstatte det gule tåkelyset i LEAF med? Er vel snakk om en 35W H8-pære originalt, betyr det at den kan erstattes med denne: http://goo.gl/zH2OFu?

Xenon fjernlys
Er det noe Xenon-kit som passer i fjernlys på LEAF? Det er vel snakk om 65W H9-pære originalt. Kan disse pærene passe: http://goo.gl/PjANRF? Med et passende kit...

Noen som vet om en eller begge disse vil føre til kluss mht. canbus? Må det monteres en motstand (som denne: http://goo.gl/myHiaZ) i tillegg?
#13
Leaf 2010-2017 / Tilbakekjøpsgaranti
søndag 20. oktober 2013, klokken 22:46
Hei!

Vurderer sterkt å bli eier av en Nissan LEAF med det aller første.

Lurer imidlertid på hvilken finansieringsmodell jeg skal velge. Synes elbilmarkedet fortsatt er umodent, og alt kan snus på hodet bare det kommer en ny attraktiv modell på markedet - eller at det gjøres om på elbilfordelene (selv om dette i hovedsak ikke skal skje før 2017) osv. Synes derfor Nissan sin tilbakekjøpsgaranti virker fristende. Den går altså ut på at Nissan kjøper bilen tilbake for 150 000 kr etter 3 år.

Noen av dere som har gått for denne modellen? Er ikke det veldig "safe" fremfor å benytte seg av 100 % finansiering over f.eks. 5 år? Greit nok at man da sitter med en nedbetalt bil, men man risikerer jo fremdeles å ikke få "noe" igjen for den... Ser for meg at mye har skjedd ila. 3 år - og da er det vel greit å garantert være kvitt den for 150 000 kroner?
#14
Leaf 2010-2017 / Når kommer 2013-modellen?
fredag 30. november 2012, klokken 18:34
Siste halvdel av 2013? Tror det blir en Golf 7 med 1.4 TSI, DSG og aktivt sylinderkutt på meg... Elbilutviklinga som helhet går så fort at vi når målet om antall elbiler lenge før 2017 (altså kuttes vel fordelene allerede i 2015-16), samtidig som utviklinga for den enkelte bil går altfor seint. Lansere 2013-modellen i Q3/Q4 holder ikke. Og rekkevidden er ikke særlig bedret heller.. :/
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Når kommer 2013-modellen?
fredag 12. oktober 2012, klokken 23:22
Spent på hvordan det slår ut når Ford Focus og ikke minst VW Golf kommer på markedet med sine rene elbiler i 2013.

Ser for meg at det vil gå som med bilsalget forøvrig, Focus og Golf vil kuppe markedet og Nissan (LEAF) vil stå ribbet igjen? Tør man å kjøpe Nissan LEAF istedenfor en Golf hvis pris og specs er omtrent like? Synes LEAF er spennende og har sittet på gjerdet i påvente av 2013-modellansering (jeg trenger noen mil ekstra + svart interiør), men den ser ut til å la vente på seg..... og lar den vente veldig mye lengre på seg kan jeg like godt vente på Ford Focus.. og da igjen Golf... (En eller annen gang må man jo bare hoppe på toget, men el-Focus og el-Golf blir spennende modeller fra (enda mer) etablerte bilmerker...)

Bare en tanke fra min side.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA