Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#1
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 21:41
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 01. november 2017, klokken 20:46
Jeg synes trådens tittel kunne vært bedre og vesentlig mer informativ.  "Galskap" høres ut som clickbait.... :)

Trådens tittel er dekkende - det ER galskap å holde tråden i live ;)
#2
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
onsdag 01. november 2017, klokken 21:39
#3
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
onsdag 01. november 2017, klokken 21:24
http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/5492569292x0x962149/00F6EB90-2695-44E6-8C03-7EC4E06DF840/TSLA_Update_Letter_2017-3Q.pdf
SitatTo date, our primary production constraint has been in the battery module assembly line at Gigafactory 1, where cells are packaged into modules. Four modules are packaged into an aluminum case to form a Model 3 battery pack. The combined complexity of module design and its automated manufacturing process has taken this line longer to ramp than expected. The biggest challenge is that the first two zones of a four zone process, key elements of which were done by manufacturing systems suppliers, had to be taken over and significantly redesigned by Tesla. We have redirected our best engineering talent to fine-tune the automated processes and related robotic programming, and we are confident that throughput will increase substantially in upcoming weeks and ultimately be capable of production rates significantly greater than the original specification. 
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 01. november 2017, klokken 18:41
Sitat fra: tomrh på onsdag 01. november 2017, klokken 13:19
Det var ihvertfall en «nyhet» også for ett år siden: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/11/Tyske-bilgiganter-bygger-nett-av-superkjappe-ladere

... og når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje det også var en "nyhet" i 2014?  Men er ikke helt sikker her...

Missforstå meg rett, ikke noe er bedre enn om de gjør det de sier her, men akkurat nå minner dette mer om årets versjon av "ønskereprisen".
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avgfter på elbiler ?
onsdag 01. november 2017, klokken 17:06
Sitat fra: haheide på onsdag 01. november 2017, klokken 16:36
og ingen vet noe om dette?

Ser da ut som om du har rimelig god oversikt selv?

Men greit nok:

Registreringsavgiften - også kjent som engangsavgiften - er biler enn så lenge *fritatt* for. Ihht. til tidligere budsjettavtaler mellom regjering og tidligere støttepartier så er denne fritatt frem til (og med?) 2020.
Går den posten i statsbudsjettet igjennom så er det ett brudd på avtalen, og det innføres en viss registreringsavgift også for elbiler over en viss vekt. Her bør i så fall noen kreve av CO2/NoX delen av avgiften også burde regnes inn (den blir altså negativ for null-utslipps-biler).

MVA - elbiler har for tiden en MVA sats på 0%. Ihht. tidligere nevnt avtale står denne fast frem til (og med?) 2020.

Omregistreringsavgift - som navnet sier så gjelder det altså kun ved omsetting av brukte (eller "brukte") biler. Nye biler går under registreringsavgiften. Tidligere har det ikke vært noe spesielt vedr. elbiler her, men har hørt om at det skal ha vært/skulle bli endret?  Ser ut til at du er mer oppdatert på dette enn meg :p

Årsavgift - tidligere veiavgift og "luksusskatt": kjært barn har mange navn.... Elbiler er fritatt denne avgiften, men må i likhet med mopeder (motorsykler?) betale traffikkskade delen på 450 kr. i året mener jeg det er.

Bompenger, Fergepriser og Parkeringsavgifter: Her har elbilene vært helt fritatt. Dette har blitt myket opp, og er nå opp til lokale krefter (kommune/fylkeskommune) å bestemme slik jeg har forstått det. Ihht til stortingsvedtak ifm. siste års statsbudsjett så er det bestemt at dette høyst kan settes til halvparten av samme avgift for fossilbilene. FrP har trenert iverksettelsen av dette vedtaket så det har enda ikke trådd i kraft, noe kommuner og fylker landet rundt utnytter så lenge det lar seg gjøre. Men det er altså heller ikke noe krav om at de SKAL kreve inn avgifter på elbiler.

Eneste stedet jeg har hørt om at det har vært snakk om å innføre bompenger for elbiler er så langt bomringen rundt Oslo. Ja, også noen steder der man betaler "bompenger" på ferger. Bommen på Svinesund påstår at de hele tiden har vært unntatt pga samarbeide med svenskene.

Piggdekkavgifter - har så klart ingen ting med drivstoffkoden på bilen å gjøre.

Det er hva JEG vet eller tror jeg vet. Så kan andre komme inn å utdype om de vet noe annet/mer/bedre. :)
#6
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 01. november 2017, klokken 12:58
Sitat fra: Cirion på onsdag 01. november 2017, klokken 12:16
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/31/195344268/na-kan-elbilene-fa-det-store-gjennombruddet

*sjekker dato* Hmmm... Det står faktisk 2017 her. "Sprakk" ikke denne nyheten i 2015 eller.no også?  Den eneste forskjellen fra den gang er vel at de nå har gått opp til 350kW?  Sist snakket de vel om 100 eller 150kW om jeg ikke husker feil?
#7
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 12:04
Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

Ett bittelite tips til deg: Sett deg i det minste bittelittegranne inn i saker du ønsker å uttale deg om før du uttaler deg. Det kan vise seg nyttig noen ganger ;)
#8
Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 08:05
Det er vel ikke helt usannsynlig at en del av de som irriterer seg mest over kø, har gått over til elbil nettopp for å slippe køen,

Nettopp. De som har størst ønske/behov for å "snike" i kollektivfeltet på disse aktuelle strekningene har jo forlengst byttet til elbil nettopp for å kunne "snike" lovlig.  Tar nok litt tid før de går over til hydrogen alle sammen.

Så nei, er slett ikke overrasket over at elbilene er overrepresentert her.
#9
Elbiler i media / Sv: Full pris på Tau fergen
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 14:39
Sitat fra: Sele på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:23
Dette er ikke annet enn trenering av en sak man i utgangspunktet er uenig i.

Isolert sett hadde jeg vært forsiktig med en slik påstand. Tilsynelatende har de sitt på det tørre ved at ting rett nok skal gjøres på en byråkratisk og "riktig" måte.

... men denne saken er ikke i noe vakuum, men som en del av en trend. Vi har sett det gang på gang de siste 4 årene, når noe skal gjennomføres etter ett kompromiss med mellompartiene som FrP er uenig i, så blir saken trenert og trenert så lenge de kan. Vi så det f.eks. i saken om MVA fritak for leasing av elbiler og kjøp av batterier til elbiler, og man så det i saken om retur eller ikke retur av asylbarn. Og nå altså denne saken.

Så ja, er helt enig i at dette er en trenering.

Når det er noe FrP er for blir det gjerne gjennomført prompte. Er villig til å vedde på at det ikke blir noen utredning om økonomiske eller klimamessige konsekvenser dersom de får gjennomslag for "Tesla skatten" i årets statsbudsjett - annet enn evnt. som ett kompromiss med mellompartiene...

... og nettopp derfor er det så viktig - og riktig - av mellompartiene å gå inn i regjeringen, selv om FrP også sitter der.
#10
Tesla / Sv: Tesla Inventory
torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:10
Sitat fra: Amoss på torsdag 26. oktober 2017, klokken 15:17

Sitater i dette innlegget er fjernet
Dette inlegget hadde 6 - seks - sitater innenfor hverandre.

Lars
Forum admin


Og alle sitatene var relevante for det jeg skrev. All unødig tekst i sitatene var barbert bort (slik jeg også gjorde her). Spesielt siden det jeg siterte var en gammel samtale i denne tråden var det viktig å få med essensen i hva jeg svarte på. I tillegg ble vist også en del av mitt innlegg slettet i samme omgang? Innlegget nå uten disse sitatene og resten av innlegget jeg skrev er umulig å forstå. Vennligst restor innlegget slik det var.
#11
Tesla / Sv: Tesla Inventory
torsdag 26. oktober 2017, klokken 15:17


innholdet i dette innlegget er slettet av bruker etter at innholdet var blitt vandalisert til det meningsløse. Avventer gjenoppretting av det opprinnelige innlegget.


#12
Elbiler i media / Kina stenger forurensende fabrikker
torsdag 26. oktober 2017, klokken 01:34
Det har tidligere vært rapportert flittig her om hvordan Kina nå går foran med å bytte ut kull- og gass-kraftverk med sol- og vind-kraft. Nå har de vist også satt igang en kampanje for å få fabrikkene også til å redusere forurensingen. Og som vanlig når man snakker om Kina så er det ett helt annet antall man snakker om enn ved tilsvarende inspeksjoner i Norge...

https://www.msn.com/en-us/news/world/china-shuts-down-tens-of-thousands-of-factories-in-widespread-pollution-crackdown/ar-AAtZIqD
Sitat
China Shuts Down Tens Of Thousands Of Factories In Widespread Pollution Crackdown
China has implemented an unprecedented pollution crackdown in recent months as the country shuts down tens of thousands of factories. The effort is part of a national effort to address China's infamous pollution and has affected wide swaths of China's manufacturing sector.

In total, it is estimated that 40 percent of all China's factories have been shut down at some point in order to be inspected by environmental bureau officials. As a result of these inspections over 80,000 factories have been hit with fines and criminal offenses as a result of their emissions.

Safety officials have been moving from province to province (30 in total so far) shutting down factories as well as electricity and gas as they inspect the factories for meeting emissions requirements.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:12
Sitat fra: Siggen på onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:45
Ser det var noe uklart. Men det ene følger det andre.

Sant nok, helt klart at det er en relasjon mellom kapasitet og investeringskostnader.  Poenget mitt var altså heller det at det kan være lurt å se litt lengre enn nesetippen når man først investerer i en kapasitetsutbygging.

Bygges det ut ett nytt felt med 10 husstander, så er det dumt å bygge en nettstasjon dimensjonert for forventet forbruk fra 10 husstander pr. i dag, dersom man f.eks. vet at det er sannsynlig at feltet blir bygget ut med 90 nye husstander til de neste 10-15 årene. Eller om man har grunn til å forvente økt forbruk fra den typiske husstanden de neste 10-15 årene (f.eks. ved overgang til elbiler - eller om man klarer å se for seg at stadig flere får induksjonskomfyrer og lignende utstyr som krever mer effekt)

Derfor finnes det situasjoner der det blir billigst for forbrukeren dersom man velger å overdimensjonere nettet ved utbygging med å tenke på litt lengre sikt. Så fremt altså at disse 10 første husstandene ikke blir nødt til å betale kostnaden for alle 100 husstander så klart...


Sitat fra: Siggen på onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:45
Kunden som presser frem oppgraderingen må følgelig ta kosten med oppgraderingen.

Og DET mener jeg er feil. Dette begrunnes i at man regner el-nettet i Norge som "ferdig utbygget". Dette blir helt feil, da nettet til en hver tid må kunne tilpasses behovet, og behovet fortsatt er i endring - både opp og ned. Kostnadene ved både utbygging og vedlikehold må altså fordeles på - i det minste - alle berørte parter og i alle fall alle investeringer må fordeles over en rom tid.

Kanskje det ikke er rett slik man gjør i dag og fordeler nett-utgiftene først og fremst lokalt?  Kanskje det hadde vært mer korrekt å fordele en større del av nettleien regionalt/nasjonalt? Det har blitt pekt på tidligere i tråden forskjellene i nettleie i Oslo vs. distriktene basert på at Oslo er så tett-befolket.

Merk, jeg kommer kun med enkel synsing, påstår på ingen måte at jeg sitter på den hele og fulle fasiten her...
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
onsdag 25. oktober 2017, klokken 20:11
Sitat fra: Siggen på onsdag 25. oktober 2017, klokken 19:24
Overkapasitet vil føre til økt nettleie ...

Feil.

Overkapasitet har null og niks å si for nettleien. Overinvestering i kapasitet derimot...

Men det som altså var poenget mitt, som tydeligvis ikke ble oppfattet av noen her var at det som på kort sikt kan se ut som overkapasitet/overinvestering på litt lengre sikt kan vise seg spare forbrukerne for flere runder med oppgraderinger, og derved totalt sett være billigere.

Men dette fordrer igjen at nettselskapene har mulighet til å fordele utgiftene over både flere kunder og en lengre tidshorisont. Slik praksis er i dag - ut i fra hva jeg har lest - er at den kunden¹ - "dråpen som får begeret til å renne over" - som fordrer at nettselskapet må gjøre den for lengst overmodne oppgraderingen må bære mesteparten av kostnadene som en engangs-betaling. Resten kommer som ett tillegg på nettleia - ukjent for meg over hvor lang tid.

¹) Med alle forbehold om at jeg har fått servert en forenklet ensidig versjon av historiene....
#15
Lading av Tesla / Sv: Superledere, adapter
onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:34
Sitat fra: Tom Slettebø på onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:45
Ser de nye Tesla har en ny type ladeplugg (UMC).

UMC er en lade*kabel*. Det som er nytt er så vidt jeg har forstått selve lade-boksen på denne kabelen. Pluggene i begge ender skal så langt jeg vet fortsatt være de samme som de har vært.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA