Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#1
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 18:49
Bare å trykke på profil og vis siste innlegg, så får man forståelse for hva slags person som skriver innlegg. Agendaer blir raskt avslørt.

Så til topic.

Klart, AP1 er ikke laget for å sove bak rattet. Det er derfor man ofte varsles og følges opp så man følger med. Og følger man ikke med deaktiveres AP for resten av turen.
Han som krasjet med lastebilen ryktes det vel også at så film eller noe? Dvs fulgte ikke med.
Kanskje derfor Model 3 visstnok får kamera mot kupe. Da kan sw overvåke om du faktisk følger med eller ei. I hvert fall om øynene er forovervendt.
Både mennesker og teknologi har ting de er gode på. Men selvkjørende biler kan bli langt bedre enn en menneskelig sjåfør.
#2
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:15
Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:10
Jeg lurer også veldig på dette. Sugekoppene virker sårbare for temperaturvariasjon og skitt på taket. Etter § 36-1 kan du nok spikres grundig til veggen om de faller av og gjør skade. En vanlig skiboks kan også løsne, men da kan det jo bare være et hendelig uhell. Sugekopper er lite brukt, kan gi dårlige assosiasjoner og en dommer godt kan finne på å mene at dette ikke var "solid utført, egnet for formålet og forsvarlig festet til kjøretøyet".

Har sendt mail til vegvesenet, skal rapportere tilbake hva de svarer. Kunne vel også spurt politiet, men usikker på om de har en mail egnet til slikt? Blir vel litt grinete hvis jeg spør på 112...

Spør du SVV får du synsing, og sannsynligheten for at en person der vil forplikte seg og godkjenne noe per epost er lav. Får personen derimot teste løsningen i praksis og se den i aksjon kan utfallet bli et annet.

Punktene stativet skal brukes på bør nok rengjøres ja. Men temperatur? Er du bekymret for at vakuum skal forsvinne ved temperaturendringer? Synes sugekoppene ser ganske solide ut jeg, og jeg tror ikke den fysiske endringen av et så lite område er så stor selv om temperaturen endrer seg.
Kanskje vanninntrengning over tid og deretter frostspreng kan være et problem? Men om vakuumet er OK ser man på sugekoppen og kan således avleses før man kjører.
#3
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:11
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:30
Ja har dem en lov/paragraf å vise til?

Ingen paragraf å vise til. Det er bare personlig synsing :)

For biler som ikke har taklast oppgitt i vognkortet har Statens Vegvesen tidligere uttalt at det da er generell sikring av last som gjelder. Dvs. så lenge lasten er forsvarlig sikret kan det være oK å frakte last på taket.

Slik som eksempelvis med Tesla Model S, som i mange tilfeller ikke har oppgitt taklast i vognkort og derfor må gå innunder regelverket for sikring av last.

Dermed blir det situasjonsavhengig om et sugekoppsystem er ok. Heldigvis kan man se på stativet om vakuumet er i orden.


Et annet case er ettermontert tilhengerfeste på Model S. Det er jo visstnok OK så lenge man bruker det til sykler og bagasje, selv om bilen ikke er godkjent med tilhengerfeste. Men da kan man støte på folk som mener dette ikke er OK, eksempelvis på EU kontroll eller i møte med en fra SVV som tolker regelverket annerledes enn andre ansatte i SVV.
#4
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 20:58
The difference is, when the skibox is properly mounted on legally allowed roof rack on a car with approved "taklast", that you are covered by your insurance!

Så du kan ikke få problemer når last løsner fra taket ditt og treffer noen? Alt går på forsikring? Vanlige takstativ kan ikke løsne? Takk for tipset :) Jeg var ikke klar over at man var helt fritatt så lenge stativet i seg selv er godkjent, og at feil ikke kan skje med ordinære takstativ.

Uansett - du har for lengt fått frem ditt synspunkt på sugekoppene. Det hjelper ingen å gjenta det gang etter gang.
#5
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 19:08
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 18:40
SitatHi

It is not elegal to sell them, just to use them.

Hilsen
Txxx Jxxxx
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon

Svaret i denne e-posten er veiledene.


Siste setning er vel beskrivende nok, tenker jeg.

Svaret oser av synsing. «Du vet aldri når de faller av» blir bare komisk :)

Som sagt - stativet er lovlig og selges i andre land. At noen synser om holdbarheten får stå for deres regning.

Selv om takboksen er sveiset fast i taket er det en mager trøst når slalåmskiene kommer susende ut av enden av takboksen.
#6
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 16:13
Hvem bestemmer at Seasucker er trafikkfarlig? For meg virker det som solide greier. Og det er lovlig og både selge og bruke blant annet i USA.

Ville dette vært i salg i USA om det var trafikkfarlig? Neppe.
#7
Model S / Sv: Sugekoppfester glasstak?
mandag 30. oktober 2017, klokken 22:06
Skulle gjerne hatt det kajakstativet fra Seasucker. Men Vsport skal ha nesten 7000,-. Solid pris på stativet!
#8
Bra og strukturert video som illustrerer ett av ankepunktene jeg selv opplever med Tesla.

Når bilen skal inn på service har jeg ikke tillit til at eventuelle feil rettes.

Heldigvis har både siste S og siste X vært av helt annen kvalitet enn min første S85. Nå skal det holde med ordinær service, så lenge serviceapparatet tar seg sammen.
#9
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
mandag 30. oktober 2017, klokken 13:02
Sitat fra: krister461 på mandag 30. oktober 2017, klokken 12:20
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:10
Jøss. Det er globalt det eneste tilfellet hvor jeg har lest noen skrive at AP2 fungerer bedre enn AP1.
Aldri lest noen påstå det i noe forum så langt.
Tja. Jeg kjørte AP2 mye i Danmark og Sverige i sommer og opplevde den også som bedre/på nivå med det jeg hadde erfart AP1 her hjemme (har ikke kjørt AP1 i utlandet). Men, i Norge synes jeg fortsatt at den er noen nivå bak AP1 ja...Litt rart at AP2 klarte å følge linjer, fartsgrenser og feltskifter så mye bedre der enn her :)

Jeg holdt på å svare Cirion med DK som eksempel. Jeg kjørte AP1 i DK i fjor sommer. Det var noe helt annet enn gammel AP1 oppførsel i Norge.
Jevnere topografi og bedre oppmerking gjør AP1 helt nydelig i DK. Selv på veier den egentlig ikke skal brukes.

Men AP1 har blitt ganske bra her i Norge også. Stort sett ganske jevn og oversiktlig. DEt er lett å vite når jeg bør ta kontrollen for å unngå ubehagelige manøvere.
#10
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:10
Jøss. Det er globalt det eneste tilfellet hvor jeg har lest noen skrive at AP2 fungerer bedre enn AP1.
Aldri lest noen påstå det i noe forum så langt.
Alle som tester AP1 mot AP2 beskriver AP2 som dårligere, mer nervøs, ser ikke biler, bremser ikke osv.
Må nesten ha vært noe galt med AP1 bilen du hadde?

Derimot har jeg lest enkelte innlegg nå nylig om at siste sw bringer AP2 opp på AP1 nivå.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model S
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:04
Uanset hvordan man forsøker å vri og vende på ting.
Model S har nå  gjennomsnittlig+ kvalitet. Det ser vi i større undersøkelser. Å trekke frem enkelttilfeller som illustrasjon er bare misvisende.

Model X trekker ned Teslas samlede kvalitetsrating,, men forbedres løpende.
#12
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:04
Tror R2 kan funke greit i 21".
#13
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 29. oktober 2017, klokken 20:53
De som klager har kjørt R2 før og deretter testet noe annet.
Men i 21" er de antakelig del bedre enn i 19".
#14
Model S / Sv: Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?
lørdag 28. oktober 2017, klokken 20:36
Sitat fra: petersv på lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:47
Tror mange baserer sine R2-erfaringer på nye dekk med lite luft. Kjører du noen mil og har 49,5psi i dekkene så er de helt kurante.

Har forsøkt så mye som 52psi på en X90D med 19" Nokian R19. Selv med det trykket var de ekle på motorveien. Brått feltskift og styrefølelsen var helt frakoblet fra rattet. Lang forsinkelse. Rett og slett skummelt.
S'en var myk med R2 den også. Men X'en virket enda verre.

Overgangen fra R2 til CVC6 var nesten sjokkerende stor på S'en. Like gode på vinter. Men ikke gelé.
#15
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
lørdag 28. oktober 2017, klokken 20:22
Ettersom Tesla ikke vet når sw er klar eller hva myndighetene mener har de tatt klare forbehold som man leser når man konfigurerer.
Mtp at AP2 bruker såpass lang tid på å passere AP1 (nærmer seg vel tangering med siste dagers sw) er nok vesentlig verdi av fsd et par år unna. Tror jeg. Men det kommer nok.

Bare å smøre seg med tålmodighet :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA