Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moru

#1
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Stjørdal (Hell)-Stugudal
torsdag 31. oktober 2013, klokken 17:15
Hei, ja det var nok på hengende håret, bli nok neppe Leaf hverken for dere eller oss til Stugudaln midtvinters...

Kjørte du mye med cruisekontrollen på?
Med 2012 mod eller 2013 med varmepumpe?
Pigg eller piggfri, og i tilfelle hvilken dekkdimensjon og merke?!

Mange spørsmål dette, men avgjørende faktorer.

Rune
#2
Kjøreruter i Trøndelag / Stjørdal (Hell)-Stugudal
onsdag 31. juli 2013, klokken 13:14
Kjørte tidligere i sommer fra Hell til hytta i Stugudal (700 moh) med Leafen, 107km på triptellern og rest på 2 streker (17km GOM). 2 passasjerer med bagasje.

Utetemperatur på rundt 15 grader, oppholdsvær og kjørte for det meste litt under fartsgrensa (ganske mye under i 90sonen i Flora samt i bakkene opp til Selbuskogen, Nekåbjørga og bakkene til Ås sentrum).
For de som er lokalkjente er dette motbakker som suger batteri likt myggen i dalføret...
Bakkene fra Stugusjøen (ca 610moh) til hytta (700moh) tar også batteri, så jeg er egentlig fornøyd med dette!


Campingen i sørenden av Stugusjøen har lademuligheter, men det ble ikke til at jeg benyttet den.
Om en legger inn 3-4timer lading (10A) i Stugudal, er Røros eller Funesdalen oppnåelig på en dag!

Hvis EV-Power kommer med hurtiglader i Selbu eller Ås i Tydal, er plutselig Leafen nr 1 bil på hytteturene også i vinterhalvåret!!
#3
Kjøpsdato 04072012
VIN ?
Solcelle: ja
Veihjelp: nei ikke så langt

Bruker forvarming med og uten ladekabel "daglig". Har hatt et par seanser tidligere i høst der jeg måtte trykke 2 ganger++ på startknappen før det ble reaksjon. Så har alt fungert perfekt fram til i går, da måtte jeg trykke to ganger. En titt på forumet viser at flere er i samme/verre situasjon.
Men "bank i bordet" her også, den starter i alle fall!! (enn så lenge...)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Når kommer 2013-modellen?
fredag 23. november 2012, klokken 20:42
Hiver meg på her; det er kanskje ikke rett å spørre om råd hos "oss" som allerede er elbileiere når det gjelder kjøp av årsmodell 2012 eller vente på 2013 (eller 2014/2015 for den saks skyld...).

Jeg er mer opptatt nå av hvor lenge myndighetene gir oss fordelene som er i dag, og da det ble sagt til 2017 var det egentlig bare å handle for min del i hvert fall!! (Så lenge det ikke registreres mer enn 20tusen elbiler innen den tid i Norge, da skal det opp til vurdering????)

Ellers regner jeg med at de som vurderer å handle Leaf eller en av trillingene, har en fossilbil som må selges, her må det også regnes verditap fram til et salg, og selvsagt også årsavgift for 2013 når vi passerer nyttår...


God helg!

#5
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 vs 2012-modell. Pris.
lørdag 22. september 2012, klokken 18:58
Jeg var selv en av de som satt og ventet på informasjon/rykter om evt en ny modell av leaf, lengre rekkevidde, og noe mørkere interiør samt bedre lader var ting jeg håpet på.

Men angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte ELin (leafen) tidlig i vinter, enn å vente til i sommer. For hver måned kjøring "sparer" jeg ca 3500- i drivstoff/bom og forsikring mot min tidligere pendlerbil. Og lyst interiør er faktisk ikke så verst!! Men vurder noe plast etc under barnesetene!

Finner staten ut at EL-bilister skal miste flere av sine fordeler rundt år 2017, skal jeg hvertfall stå fram og si at jeg fikk utnyttet disse fordelene maksimalt, mot å vente og vente på en 2013 modell som ingen vet når og hva den kommer med av utstyr ift våre 2011/2012-modeller.

Kapasitet vinterstid med dagens varmekolbe, kontra "revers" AC skal jeg ikke uttale meg om, men så lenge jeg kan lade på "halvveien" på de fleste av mine kjøreturer er det ikke noe problem.

Pendlerbilen min hadde nok stått på et år til for meg, men jeg angrer ikke på at den ble byttet ut med ELin!!
#6
Elektriske utfordringer / Sv: Fjernlys
lørdag 01. september 2012, klokken 16:00
For å gjøre alle mer forvirret, sjekket jeg med Osram, og de oppgir at det står i H9 pærer på fjernlysene.

Rune
#7
Hei gratulerer!

Mine erfaringer etter snart to måneder med Leaf:

Lading med 10A i en halvtime gir deg knapt 5km vil jeg tro, så det er nok ikke noe alternativ...

10 mil vinterstid føler jeg er akkurat på grensen enkelte dager, spørs hvor hard du er på gassen samt varmeapparatet og motbakker osv på strekningen. Vil tro andre her på forumet kan gi deg bedre tips på den aktuelle distansen!

Slik bruken vår av Leafen har blitt, settes ladestart til kl 00 og ladestopp til kl 00, da starter lading tvert den settes i bilen, og vi har da bilen for bruk på kortere turer kveldstid.

Bruker du derimot Leafen lite på kveldstid, programmer ladestopp (end timer) til feks kl 07, og sett i lader når du kommer hjem fra jobb, så finner bilen selv ut når den må starte lading for å være 100% til kl 07. De gangene jeg har brukt timeren til å ha ferdig lading til feks kl 07, opplevde jeg at bilen var fulladet minst 2 til 3 timer før denne tiden, så dette må du prøve deg fram til selv. Det skal være mulig å presse ut noen kilometer ekstra av batteriet hvis du begynner å kjøre rett etter lading (batteriet har litt høyere temp da, spesielt vinterstid). Bruk også 10A ladinga til å varme opp kupeen vinterstid før du starter hjemmefra, dette gjør du via climate control, og du tjener inn noen kilometer der også!

Lykke til!

Rune
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Når kommer 2013-modellen?
søndag 05. august 2012, klokken 22:35
Da jeg bestilte Leafen i starten av juni 2012, var en av årsakene til at jeg gjorde det, at 2013 modellen ifølge flere Leaf-selgere ble makan med 2012 modellen. Mørkere interiør/ andre forandringer etc var ikke aktuelt "enda".

Så jeg vil nok tro at Nissan ikke slipper en bil med de oppdateringer som nevnt av trådstarter før tidligst sommer/høst 2013, og at den da blir kalt en 2014 modell?!

Men håper for dere som avventer kjøp at dette ikke stemmer...
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
fredag 27. juli 2012, klokken 19:04
Som relativt ny Leaf eier har jeg fulgt med på forumet i lang tid før jeg omsider bestemte meg for å kjøpe!
Etter å ha passert de første 100 mil kjenner jeg meg godt igjen i mange av deres synspunkter, både de positive og de negative.

Jeg kommer med et ønske til neste modell som jeg ikke tror noen andre har nevnt enda:

Da vi bor slik til at det er en god del lange nedoverbakker (og ditto motbakker...), hadde jeg sårt ønsket meg mer "motorbrems"/regenerering enn det ECO-giret gir, et ECO2-gir som hadde vært så lavt giret at en hadde sluppet å sitte konstant å bremse i de bratteste nedoverbakkene for ikke å være en fare for omgivelsene i et boligfelt etc...
Men det aner meg at Nissan ikke ønsker et ECO2-gir, da dette vil medføre at bremsene på mange Leafer vil være ubrukt og ruste fast med tid og stunder.

Det er vanskelig å lage en el-bil som tilfredsstiller alle, men hittil har "Leafen min" svart til forventningene, men jeg ser at samboern bruker den mer og mer, så heldigvis er ferien snart over og jeg kan begynne å bruke den til og fra arbeid igjen :D  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA