Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ajan

#1
Elbilen i Samfunnet / El-bil seminar i Molde
tirsdag 18. september 2012, klokken 10:08
Vet ikke om dette ligger ute her noen plass fra før, men det er elbil seminar i molde Torsdag 25.10.12, seminaret er gratis og det er bare å melde seg på for alle og enhver. Seminaret er i regi av fylkeskommunen Møre og Romsdal.

Program og påmelding her : https://mrfylke.no/Kalender/%28event%29/537502

Vurderer å ta turen med Leafen min altså :)
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ønskeliste hurtigladere
onsdag 08. august 2012, klokken 23:14
Ønsker meg hurtigladere mellom normøre/kristiansund og trondheim. kjøre på ikeatur med leafen hadde vært morro :)

Kommer foresten hurtiglader på nissanforhandleren i kristiansund, de har bestilt den iallefall, så det blir vel om ikke så lenge :)
#3
Kjøretips / Sv: kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel
lørdag 28. juli 2012, klokken 11:31
På tur hjem med bilen fra forhandler igår, så hadde jeg 103 på gom når jeg kom opp av tunellen, og når jeg parkerte hjemme hadde jeg 115 på gom. Morro :D

Da kjørte jeg i eco med klima og radio på, og hadde kjørt ca 63km tilsammen når jeg kom hjem.

Men en ting er litt snodig, alle ser ut til å ville kjøre forbi meg uansett om jeg holder fartsgrensa+, er det et vanlig elbil fenomen eller?



#4
Kjøretips / Sv: kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel
lørdag 21. juli 2012, klokken 16:54
hehehe, trur neppe jeg tør å kjøre ned uten å bremse i det hele tatt,det blir litt vel fort. ::)

Men finner vel ut av dette etterhvert, blir litt spekulering nå før jeg får bilen:)

GOM meteret var ikke helt å stole på pga av bakkene nei, det merket jeg. Men dette er vel noe jeg blir vant til etterhvert. sikkert lurere å bruke batteristrekene vil jeg tro, og finn ut hvor lenge en strek varer :)

#5
Kjøretips / Sv: kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel
lørdag 21. juli 2012, klokken 15:50
dvs at det er best å bare kjøre i eco og bremse samtidlig da, siden den modusen bremser mest på tur ned?

skal teste det der med cc i bakken når jeg får bilen.

bensinbilen bruker jeg å ha i fjerde da ligger man rundt 100 (med bremsing ja)på tur ned, eller i tredje om jeg skal holde 80 sona lettere i nedoverbakken. f eks bak lastebiler og bobiler. Det er bratt.
#6
Kjøretips / Sv: kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel
lørdag 21. juli 2012, klokken 08:14
Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 21. juli 2012, klokken 00:14
Du vil nok uansett ha mye strøm igjen når du bare kjører 5 mil, selv om det er bratt oppoverbakke i tunnelen.

Og i den tunnelen er det vel ikke så rent lite bompenger så heic sparer du vel en del også.

sparer vel 100 kr pr dag bare i bompenger.
#7
Kjøretips / Sv: kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel
fredag 20. juli 2012, klokken 21:10
takk for svar :)

Kan man f.eks sette på cruisekontrollen i så bratte bakker? eller er det nytteløst og funker bare på flater? Det er snakk om 10% stigning på maks. (følte dette var ett skikkelig dumt spm, men sikkert noen som har ett like dumt svar:) )

Vi så på det med regenereringen på de måleinstrumentene som er på skjermen i Leafen at det ikke var noe poeng, det utgjorde veldig lite, iallefall når man tapte såpass mye i oppoverbakken etterpå. Men mulig jeg var litt hard på gassen da, skulle jo teste litt også  ;D . Blir veldig morro å prøve ut dette på min egen bil altså, jeg skal jo ikke mer enn 5 mil pr dag hvis jeg bare skal kjøre på jobb og hjem, så da har jeg jo nok til å kjøre helt vanlig med varme på om vintern til og med. Trenger ikke spare for å komme meg fram, og har lademuligheter mens jeg er på jobb hvis jeg skulle trenge det. Og visstnok skal den lokale nissanforhandleren montere hurtiglader om ikke så lenge. Det er også rett ved jobben min.

Det blir også spennede og se om daglig kjøring i denne bratte tunnellen har noe å si for batterikapasiteten etterhvert. Hva tror dere om det? Det er jo tungt for vanlige biler å komme seg opp, jeg har en stasjonsvogn jeg har kjørt med til nå, og må da ned i tredjegiret for å komme meg opp bakken, i fartsgrensa. Blir godt å slippe den giringa :)
#8
Kjøretips / kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel
fredag 20. juli 2012, klokken 16:42
Hei, hei:)

Jeg har nettopp kjøpt meg en Nissan Leaf og skal bruke den til pendling Averøy -Kristiansund(5 mil ca tur/retur) hver dag på jobb.
I mellom der har vi Atlanterhavstunnelen, som er en veldig bratt undersjøisk tunnel som jeg må gjennom hver dag.

Prøvde jo selvsagt en leaf før jeg kjøpte bilen, og den tunnelen gjorde jo at rekkevidden gikk vesentlig ned. Men da kjørte jeg jo som om jeg hadde en helt vanlig bil, og kjørte til og med forbi en som kjørte litt sakte i oppoverbakken.(var veldig gøy å kjøre elbil altså)

Hvordan kjørestil bør man ha både i nedover og oppoverbakke for å spare mest mulig rekkevidde uten å bli en sinke?

Vil også gjerne høre erfaringer fra andre elbilfører i samme område, om det er noen av de her inne(og hva andre tror)

Visstnok skal det være solgt en hel del Leaf'er og trillinger til nettopp innbyggere i Averøy Kommune, så jeg er ikke den eneste som kjører elbil her i området, ser elbiler på farten litt overalt her.

Også lurer jeg på hvorfor jeg ikke får opp høydeforskjellen i tunnellen i ruteplanleggerne for leafen som finnes på nett og til android? Mulig det er pga at det er under havoverflaten, men blir da disse kalkulatorene rette i forhold til rekkevidde da?

mvh Ajan, som venter spent på nybilen som kommer over helga:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA