Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - scoot

#1
Tidlige elbiler: Reva / Sv: EMS Analyzer problemer
fredag 11. august 2017, klokken 11:19
Det sikreste her er å kjøre Win7 eller WinXP 32bit. Selv kjørte jeg Win7, funka fint med riktig nullmodem ( tror jeg ) kabel. Riktig kabel er key.
#2
Har ikke snøring dessverre.
#3
Altitec kan nok hjelpe med batterier, muligens ikke billigst. Men Altitec har vært med på utviklingen av Paxster ( post-"elbilen" ) og bygger batteripakkene for Loyds som produserer selve bilen. Disse gutta har litt peil så de kan nok peke dere i riktig retning når det kommer til hvilke batterier som faktisk varer.

Jeg kjørte Euroglobe i min, og den vet jeg går enda ( jeg bytta batterier på den i 2013/2014 ) så de batteriene har faktisk nærmere 4 år på nakken nå. ( såklart redusert rekkevidde, men nåværende eier kjører fortsatt 30km ish på en lading. )
#6
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
torsdag 30. mars 2017, klokken 08:05
Er det noen forskjellige ladere/controllere ute å går med årgang her? Min bil virket tilsynelatende å bruke måleledningene for pakka, altså ikke individuelle celler og utføre kalkulasjon. Så lenge denne verdien stemte overens med det jeg målte med multimeter funket den utmerket. For det er jo kombinasjonen av første og siste måleledning som gir pakkespenning avlest direkte - uten å kalkulere noe som helst (??)
#7
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
tirsdag 28. mars 2017, klokken 07:47
Nei, det skal ikke ha noen innvirkning. Totalvolten vil være på 62-64v ( ca 8V per batteri ) uansett. Laderen pøser på med A helt til pakka når denne summen, etter dette går den ned til 5A topplading.
Men hvis avvikene på BV1-BV8 er store så vil den kjøre en utjevningslading, for oss som uansett tvingte bilen til å gjøre dette regelmessig så spiller ikke BV1-BV8 så stor rolle.

#8
Tidlige elbiler: Reva / Sv: REVAi vurderes solgt.
mandag 27. mars 2017, klokken 09:24
REVAi kom vel i 08, i bilverden vil jo det si siste kvartal av 07. Så kan vel faktisk stemme at dette er en i-modell.
#9
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
mandag 20. mars 2017, klokken 13:01
Nåja så nøye er det nå faktisk ikke. Det er den målte totalverdien på pakka som bestemmer når ladinga er over. Laderen i seg selv bryr seg ikke om BV1-8, den leser B1+2+3osv. Dvs at når pakka di totalt har 62V så går den over til utjavning eller topplading. Jeg kjørte rundt med kokkos-verdier i ett år, gikk helt fint det, ved manuell måling med voltmeter så holdt cellene ca samme spenning, selvom EMS-Analyzer sa jeg var helt på trynet.

Mulig jeg husker feil nå altså, men jeg er ganske sikker på at laderen bare måler total pakkespenning, mens verdiene er med på å bestemme når det er tid for utjavningslading. Dette brydde jeg meg lite om, jeg kjørte en manuell utjavning jevnlig uansett.

Prøvde forsåvidt å kalibrere, eneste logiske jeg kom fram til var å kontrollmåle med multimeter mens jeg justerte +/- XXX fram til det ble sånn passelig.
#10
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
torsdag 16. mars 2017, klokken 10:35
Ikke unormalt i det hele tatt, hvis du tenker etter så er ladespenning fra dynamo normalt sett 14.2V, altså 2.2V over nominell spenning. Reva sitt ladesystem er forøvrig mer "strømstyrt", siden den pøser ut XX Ampere helt til den når 60v ish hvis jeg ikke husker feil ( lenge siden jeg har holdt på med dette nå, men mener å huske 62V er øvre grense før den slår ned ladestrømmen ). 62V/8=7,75. Men her er det jo totalsummen av cellene den måler, så hvis noen havner på 8V mens noen på 7V vil summen til slutt nå 62V.

Jeg fikk aldri noe grei på disse BV1-8 kalibrerings-faktor greine. Kjør utjavning med jevne mellomrom så cellene får stabilisert seg så blir dette bra. ( og selvfølgelig vær nøye med vannpåfylling!! ).

EDIT: Godt å se at min gamle furte/hate/eksperiment-tråd fortsatt kan bidra til noe nyttig ;-)
#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel blir kanskje fransk
mandag 06. mars 2017, klokken 07:45
https://aksjelive.e24.no/peugeot-bekrefter-gm-oppkjop/1488782073290
Da var dette bekreftet i allefall:)
Se ikke på dette som negativt for Opel i det hele tatt.
#12
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Problem med eberpacher
onsdag 01. mars 2017, klokken 10:14
Prøv å bytt disse 6V batteriene i første omgang, dette er en billig test. Batteriene er av type nesten samme som du finner i brannsentraler som backup. Mine var nesten "kokt" når jeg byttet de i min gamle :)
#13
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Reva 2009 modell totalt strømløs.
onsdag 01. mars 2017, klokken 10:12
Brent batteriterminal / tilkobling. Nesten 100% sikker, samme skjedde meg selv en gang :)
#14
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Vannpåfyllingssystemet
søndag 26. april 2015, klokken 21:25
Dette skal være batterivann, vannet som fordamper blir "sugd ut" av en søt liten vifte i batterikassen. Det er i allefall den teoretiske funksjonen, selvom du vil merke lukt i bilen hvis du setter deg inn rett etter lading.
#15
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Død Reva-i vekkes til livet. . . .
onsdag 21. januar 2015, klokken 17:33
Strømtyvene du sikter til er målereferanser til EMS. Dermed VELDIG viktig at disse blir montert i korrekt rekkefølge ved bytte.

Jeg er noe usikker på hva disse to 6v batteriene egentlig gjør, men jeg mistenker det er "minnespenning" eller lignende, f.eks til EMS/Dieselvarmer osv. På min døde _alt_ når jeg knakk en batteripol under kjøring, så de har ingen funksjon direkte til instrumenter eller lignende. Driftspenning herfra kommer fra laderen som har en innebygd 48v/12v DC omformer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA