Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeirB

#1
Elbiler i media / Sv: De fleste her inne har en fossilbil
søndag 10. august 2014, klokken 15:47
Eneste grunn til å beholde fossilbilen hos oss er langkjøring, og et sjeldent behov for hengerfeste. Derfor holder en 17 år gammel Mercedes C-klasse litt til. Men ikke lenge: Vi planlegger å skifte ut "fossilet" i en Tesla model X (dersom ikke avgiftspoltikken endres vesentlig). Og da vender vi aldri tilbake til bensin/diesel!
#2
Litium-Ion batterier liker seg best mellom 20-60 (80%) lading. Les: Ikke ideelt å fullade (unødvendig) - og enda værre: Uheldig å kjøre de helt tomme (i hvert fall uten lading umiddelbart etterpå). En god ladepolicy er å holde batteriene innenfor det gode intervallet (20-80%) mest mulig - ikke fullade unødvendig (ALDRI overlade (farlig!)), og ikke la bilen stå tom (uladet) over lengre tid. Da holder batteriene seg best og taper minst kapasitet.
#3
Model X / Sv: Reservasjon
tirsdag 29. april 2014, klokken 20:08
På vei mot helelektrisk bilpark i heimen. Tesla model X #1908 bestilt på lørdag. (Bekreftet nr i rekka i dag tirsdag.) Har kjørt Nissan Leaf i 2,5 år. Når Teslaen kommer sier vi farvel til en gammel Mercedes - trofast og god bil - men feil drivstoff (og bruker MYE av det...). ;D

Noen som forresten vet om det finnes overgang til type 2 kontakt fra Proxll garasje lader (som brukes til Nissan Leaf)?
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
onsdag 11. juli 2012, klokken 07:44
Til de som kommenterer ny bilradio standard:

Ny bilradio type bør være av type FM/DAB/DAB+. I Norge byttes radiostandard er situasjonen at man fram til 2017 vil ha FM og DAB i fellesbruk, fra 2017 (senest 2019) vil det være DAB+ som gjelder. De fleste DAB radioer som selges i dag er derfor kombinasjonsradioer FM/DAB/DAB+. Ved kjøring over landegrensene vil det være viktig med kombinasjonsradioer - ikke sikkert at situasjonen vil være den samme i Europa (selv om Danmark er på DAB, Tyskland på vei til DAB+, Sverige har hatt tenkepause om valget (DAB+?) og flere andre land velger i disse dager). For å ha radio i bilene er det derfor viktig å satse på radioer (og antenner!) som kan ta alle standarder.

Tok opp denne tråden med Nissan høsten 2011, men da var det ingen positiv respons.

For de som allerede har kjøpt Leaf vil det kunne finnes modifiseringskit fra 3. partsleverandører, men det beste ville være om dette tilbudet kom fra Nissan. Og uansett burde DAB/DAB+/FM radioene snarest komme inn i nye biler. (Norge er snart opp i 90% dekning for DAB - og vil ha 90-99,5% dekning innen 2014.)
#5
Carwing / Nissan Leaf og intern programvare
tirsdag 10. juli 2012, klokken 15:48
Har prøvd å teste litt nøyere hvordan Nissan Leaf informasjons og underholdningssystemet i bilen fungerer i forhold til programvare.

Først: Hovedinntrykket er meget godt og dette er et meget godt og gjennomtenkt system.
Men som det alltid er med programvare - det er ting som kan forbedres.

Her er noen av min oppdagelser - andre kan sikkert ha mer (legg inn!):

Audio USB inngang: Ideen bak denne er å kunne koble en minnepinne eller harddisk (som ikke trenger strømforsyning) inn mot bilens musikkanlegg (AUX inngang). Når dette gjøres scanner Leafen etter alle filer som ligger i lageret - men bare etter 2 directory nivåer. Dette er minst ett nivå for lite ettersom musikk biblioteker som regel er lagt i artist (1)- (samling/CDx)(2) - album (3) - kutt (4) nivå. (Her bør programvaren scanne etter minst 3 (helst 4) nivåer for å få med alt.

Ved bruk av musikken fungerer ikke moden som skal kunne velge automatisk mellom musikk på tvers av "folders". (Bug!) Det gjør at man ender opp med manuelt valg av musikk fra foldere (som kan være trafikkfarlig i fart). Workaround: Legg musikken i 2 directory nivåer.

GPS: Ser at trafikkinformasjon nå har begynt å komme inn i GPSen. Hvem oppdaterer denne? Kartverk i systemet bør også oppdateres ofte - særlig for Oslo som nå har store ombygginger av veinettet i sentrum. Fint om dette kan oppdateres automatisk. Hvis ikke bør dette inn i standards service rutiner hos forhandlerne (firmware oppgradering).

GPS  start: Er det mulig å få fjernet krav til "OK" trykk hver gang GPSen starter. (Kan også være trafikkfarlig.) Standard start burde være på GPS kart.

Håper Nissan leser innspill på forumet. For øvrig er den en drøm å kjøre elbil (og 7500 km passert etter 5 måneder.)  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA