Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torn

#1
Etter å knapt ha vært brukt i vinter startet jeg opp den ene Thinken etter påske. 
Alt fungerer normalt men oppdateringene til Nikometeret går svært sakte.  Når eks spenningen er oppdatert går det flere minutter før den oppdateres igjen, hvis den oppdateres i det hele tatt.

Forsøkte å bytte Nikometer (kabel), den andre gav samme problem.

Noen som har vært borti lignende problemer, kan det være feil på BMS ?
#2
Jeg har i det siste oppdaget følgende på våre kjøre Tinker......

1.     Hvis bare den ene av kablene (på plusspolen) til 12v batteri kobles til får ikke Bms noe avlesning på pakke spenning med Nikometer.
2.     Bryteren til batteriluken hadde skadet isolasjon slik at det lett kan bli brudd eller kortslutning på bryteren.  På den ene var det brudd og den andre bryteren som jeg sjekket var det nesten kortsluttning.

Ikke sikkert noe av dette gjelder ditt problem, men kan være verdt å sjekke???
#3
Hei.

Mener det er på siden, omtrent likt med blinklysene.  Er en "firkantet" åpning på hver side som går inn i dashbordet.

Oppdatert:   Er bare på passasjersiden.
#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ligningsverdi.....
torsdag 19. mars 2015, klokken 18:46
 Dagens overraskelse kom når jeg sjekket ligningen for 2014.

Der påstår Skatteetaten at en Think fra 2000 har en verdi (formue) på 27.000    :o
I selvangivelsen satte vi selv verdien mye lavere mht og begrunnet det med teknisk stand, batteri og muligheten for service....

Har jeg gått glipp av noe eller er verdien så høy???

I så fall må jeg vurdere om det er riktig å plukke deler av den ene før den leveres iløpet av våren... (har fortsatt 2 stk i drift)
#5
Sitat fra: FiDo på mandag 17. november 2014, klokken 19:41
Jeg tenker litt å bytte batteri 2,4 og 5..

Hvor mange reserve batterier har du? 
Hvis du har flere reservebatterier på lager ville jeg sett på kurven etter 110 min, og satt en grense ved ett spenningsnivå som er tilpasset antall batterier du kan bytte ut. 

Jeg er litt overrasket over at batteri #10 holdt spenning så lenge i forhold til endel av de andre.   Men dette kan være grunnet "lavt" strømtrekk i forhold til hva det er under kjøring.

For å få en brukbar batterikasse ville jeg beholdt bare 6 av de beste på 110 min tabellen, men det er avhengig av tilgangen til batterier.......

Lykke til :)
#6
Etter en lang stillstand skulle jeg forsøke å få igang en US Think og har gjort følgende:

-Satt sammen en brukbar batteripakke, som er montert i en tidligere overhalt batterikasse. Denne ble montert,ladet opp og så ut til å kunne bli brukbar. 

Imidlertid ble bilen satt bort i noen mnd. med ekstern 12 volt lading, som desverre falt ut etter en tid. (Resultatet var at SOC sier 78%, men pakkespenningen var nede i ca. 15 volt)

Pakkespenningen ble da for lav til vanlig oppstart og ekstern strømkilde ble koblet direkte på batteripakken. Når pakkespenningen kom over 90 volt forsøker jeg å lade på vanlig måte, men får da følgende feil:

-Bilen og Nikometer viser ladestatus til 78%
-Nikometer viser ikke pakkespenning.  Mulig at bilen heller ikke leser noe spenning?
-Laderen går i noen sekunder før den stopper.
-Displayet i bilen sier: Charging Fault
-Nikometer leser følgende feilmelding: Voltage fault.

Bilen kan kjøres, og det er ikke feilmeldinger på lader iflg.Nikometer.
Har også forsøkt å koble til en annen lader uten hell.....

Er det noen som har erfaring med Voltage Fault meldinger?  Har søkt uten å finne så mye på forumet  :(

Lurer litt på om BMS kan ha fått seg en smell, men tror mere på annen feil i første omgang.
#7
Jeg bruker denne, 1mm, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Gummiduk-60240/under batteriene.....mye mer fleksible/bøyelig og bygger ikke så mye sideveis.
#8
Sitat fra: ef på fredag 27. desember 2013, klokken 16:00
.......... har også lagt opp ledninger fra vært batteri så jeg kan sjekke de enkelte batteri uten å ta ut batteripakken Kjører 2,5mil mellom ladinger Energi måleren virker ikke så jeg belaster dåligste batteri ned til 5,8volt. Skal lage en lysdiode på vært enkelt batteri ( rødt lys lav bat, grønt lys ok, blinkende grønt lading, blinkende rødt overlading. Einar Fossen 98209601
Har du fått testet LED pakke på batteripakken?  Er spent på hvordan  det er å se forskjell på 19 LED under praktisk bruk.....

Har selv erstattet alle kabler mellom batteriene med nye 50mm2 kabler i forbindelse med bytte av noen batterier.....så snart er den Blå ute på veien igjen  8)
#9
Zoe / Sv: Renault Twizy
mandag 20. januar 2014, klokken 23:20
Sitat fra: elektrolux på søndag 19. januar 2014, klokken 20:38

80 km/t versjonen er registert som L7e kjøretøy. Twizy har egenvekt på 375 kg og maks effekt på 13 kW.   

I kjøretøyforskriftene kan en lese følgende:

  Som trehjuls motorsykkel regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse som ikke overstiger 400 kg (motorvogn gruppe L7e) (550 kg for motorvogner beregnet for godstransport), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, som har motor hvis største netto effekt ikke overstiger 15 kW, med unntak av de firehjuls motorsykler som er nevnt i nr. 2 bokstav a fjerde ledd.

Disse er allerede godkjent for bruk av 16 åringer med sertifikat for lett MC. Sertifikat for lett MC betyr kun 4 obligatoriske kjøretimer og trenger ikke koste stort mer enn mopedsertifikat.



Spennende. 
Får ei som blir 16 til høsten....men har fortsatt vanskelig å forstå at hun kan kjøre 80km/t varianten med lappen for lett MC og ikke den lille   :o     
Men bevares, hvis hun kan slippes løs med en 80 km/t Twizy må man kanskje vurdere litt her i huset???
#10
Zoe / Sv: Renault Twizy
søndag 19. januar 2014, klokken 19:20
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. desember 2013, klokken 21:21
Jeg har også et spørsmål:

Er 45 km/t modellen nå godkjent som mopedbil, og dermed lovlig for 16 åringer med lappen på lett MC?

Hva med 80 km/t modellen? Vil det være mulig å kjøre også denne med sertifikat klasse A1?

Vil føle meg mye mer avslappet om ungene kan kjøre denne på glatt føre, enn å måtte skli rundt på 2 hjul.

Har sjekket litt på siden til vegvesen.no og fant desverre følgende  :(
(Understrekning og utheving har jeg gjort.)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Moped+%28klasse+AM%29         : Med mopedbil forstås fire-hjuls moped med karosseri, ratt, pedaler og betjeningsanordninger som i en personbil. Resultatet av alt dette utstyret blir at disse kjøretøyene alltid får en egenvekt over 150 kg slik at minstealderen er 18 år. Det finnes ingen unntak fra denne minstealderen på 18 år for mopedbil.

I perioden 11. august til 5. desember 2013 lå det dessverre feil informasjon på denne nettsiden om alderskravet for mopedbil.


Det sto da at førerrett i førerkortklasse A1 ga mulighet for å kjøre tre- og firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes drift ved eldrift) over 150 kg.
Alderskravet for A1 er 16 år, og det kunne derfor oppfattes som om at 16-åringer kan kjøre tre- og firehjuls moped over 150 kg.

Alderskravet er, og har alltid vært, 18 år for disse kjøretøyene.


Forskriften har hele tiden ligget uforandret på Lovdata (lovdata.no). Vi beklager derfor at våre nettsider ikke har samsvart med forskriften.
#11
Hei, håper noen har vært borti lignende problem og kan komme med tips....

Får av og til feilmelding, enkelte ganger ved oppstart, andre ganger etter 5-10 min kjøring.  Leser av feilmelding i BMS og Charger med Nikometer uten feil.   
Har tidligere en gang sett noe med "SC fan" men den feilen forsvant uten mere kluss. Usikker på om det har noe med dette å gjøre?

Lading fungerer OK.   
Vannservice tatt for ca 2 mnd siden uten problem.

Det eneste mistenkelige jeg kan se er temperaturene som vises i Nikometeret, der viser den ene 9 og den andre 18! De bruker å være tilnærmet like. 
Mener temperatur data leses fra de 2 sensorene i batteripakken???

Noen som har vært borti lignende, eller har tips?
#12
Noen som vet om det går uten potte, eller om det blir mye støy?    Har en webasto som har tilsvarende potte.....
#13
Ekstra info:
Jeg la bærearmen i fryseren over natten for å få litt mere klarning før jeg presset inn hylsen. 
Det største problemet for meg var å få tak i materiale til å dreie hylsen med. 
Presset inn godt med fett og limte på en plate på utsiden av hylsen/bærearmen, så får jeg se til våren om det fortsatt virker like bra.
#14
Sitat fra: mits på torsdag 24. oktober 2013, klokken 16:09
.......det er foringer i bakaksel som lager disse lydene viser det seg og ikke eksploderende batteri. heldigvis  ;D 

Finnes det nye foringer og få kjøpt. eller må man lage nye selv.

HAr reservge bakaksel. men nye foringer hadde vert kjekt uansett)

Har du tilgang til dreiebenk?   
Jeg ordnet bakakslingen på den ene bilen med å få dreid bronse-foring som var 47 mm innvendig og 53 mm utvendig.  Presset inn i bærearmen etter at jeg hadde satt inn 2 smørenippler på bærearmen.   Ser ut til å fungere fint nå, så får vi se om denne løsningen er holdbar.
#15
Trøndelag elbilforening / Sv: Ladeplasser ved City Cyd
lørdag 28. september 2013, klokken 22:18
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 14. august 2013, klokken 08:22
Er det noen som har tatt opp dette?
Et innspill til senter-ledelsen er jo at man kan skilte at dette er plasser for lading...

Hva hjelper det hvis man må koble til lading for å få parkere nær inngangen?  Noen sekunders arbeid så kan ingen klage, og med nyere biler kan man jo klattlade....
 
Jeg tror det fremover bare blir mere og mer problemer med elbil parkering v.s lademulighet for elbil......   
Kanskje det er bedre å ha lademuligheter mindre sentralt i forhold til inngangene???
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA