Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tkornstad

#1
"Forbruket" ifølge måler går ned, men det samme gjør farten. Dette merkes spesielt godt om man holder gasspedalen konstant i motbakke, og deretter skifter fra D til B.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Leasing av Nissan Leaf
torsdag 05. september 2013, klokken 19:59
Firma vil heller ikke få fradrag for mva knyttet til en personbil. Leasing er derfor ikke mer lønnsomt for bedrifter. Du som arbeidstaker vil imidlertid få en gunstig firmabilskatt. Driver du eget firma vil det nok være mer lønnsomt å kjøpe bilen privat.
#3
Bilen lader ikke mens varmer er på.
#4
Sitat fra: petter.dahlgren@bring.com på onsdag 24. april 2013, klokken 19:48
"Tullprat Øgså"? Dette var et tema vi diskuterte i forumet for flere år siden!
Du kan sammeligne batteripakka med eks. ant. liter du har "hamstret"
Skal denne bensinen du har kjøpt for flere års forbruk legges inn i bilens verdi? Neppe!

Hvis du "hamstrer" inn bensin for bilens levetid, skal dette nok føres opp i din selvangivelse som formuesobjekt, jf takseringsreglene § 1-1-6 Innbo og annet løsøre som ikke gir inntekt.

Hvis kjøretøyet av særskilte grunner har gått mye ned i verdi, er det mulig å fravike standardreglene for beregning av formuesverdi, jf takseringsreglene § 1-1-3 private biler/motorsykler/snøscootere. Dette kan nok være tilfellet for mange av oss om er trillingeiere. For min egen del er jeg ikke i den situasjonen at formuesskatt er et problem, så jeg har ikke endret  ;D
#5
Det er nok ikke hjemmel for å trekke ut batteripakka fra listepris.
At enkelte har gjort dette uten å få reaksjon skyldes nok heller at Skatteetaten ikke har prioritert denne typen kontroller.
Hvis man likevel vil sette verdien slik, vil jeg anbefale å forklare i post 5.0, da unngås iallefall tilleggskatt.
#6
Bruk kjøpspris ( for ny bil ), ligningsverdi settes til 75 % av denne. ( skjer automatisk ved elektronisk levering / korrigering av selvangivelsen )
#7
Var det ikke denne du kjøpte for 16 000 for en måned siden, og som ifølge dine innlegg her på forumet, sannsynligvis har dårlige batterier ? Kjører bilen i praksis 5 mil på vinterføre ?
#8
16a trilling eller leaf ladekabel ønskes kjøpt.
#9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Kjøpe iMiev
tirsdag 12. februar 2013, klokken 08:30
På min bil ( 2012 ), lader jeg på vinterstid ca 10 - 12 km pr time lading. Ser ut til at ladingen går raskere jo mer utladet batteriet er. Jeg bruker 10a ladekabel, som fulgte med bilen.
Hvis jeg tolket deg rett, skal du kjøre 140 km iløpet av dagen, med tre ladestopp på tilsammen 8,5 time.
Dette burde gå, men heller ikke noe mer, iallefall ikke på vinterstid.
I ditt tilfellet ville jeg nok anskaffet en 16a ladekabel, slik at hver ladestopp kan utnyttes maksimalt. Med 16a ladekabel kan du nok lade opp mot 16km pr. time.
#10
Regner med at Nissan har lært litt om god kundebehandling gjennom sitt samarbeid med Renault.
#11
Sitat fra: Hamiso på fredag 14. desember 2012, klokken 10:34
Prøvde elles å forvarma bilen i dag tidleg m varmeanlegget og ladekabelen plugga i. Men d virka ikkje som om det kom noko varme. Går det ikkje an å gjera det slik?

På miev må driftsbatteriet være innkoblet før varmen fungerer. Dette tilsier at bilen må stå med "motor" på ( ready lyser ). Tror ikke dette går med ladekabel tilkoblet. Viften går vel på 12v batteriet, og vil derfor fungere.
#12
Det er min erfaring også. Første streken varer sjelden mer en to km.
Kan vel også skyldes lav batteritemperatur ved oppstart ?

#13
Du må holde inn knappen noen sekunder for å deaktivere ESP. Lampa vil da lyse. For å koble tilbake er det nok med et kort trykk.
#14
Kjøretips / Sv: Kjørelengde, vinter og varme
torsdag 06. desember 2012, klokken 10:39
Ja, da er alt som kan avgi varme påskrudd  :) Setevarmere, varmetråder og max knappen på varmeapparatet.
Isoleringsprosjektet skal forhåpentilgvis gjennomføres i helga, så får vi se om det hjelper.
Ser også at rim på taket forsvinner når man bruker forvarmingen, dette tyder vel på at isolasjonen her heller ikke er veldig god. Har vel kansje ikke så stor betydning siden bilen har såpass mye glassflater.

Ekstremkulde er uansett ikke noe stort problem her på mørekysten, så jeg håper at dette kun blir et problem noen få dager i året.
#15
Kjøretips / Sv: Kjørelengde, vinter og varme
torsdag 06. desember 2012, klokken 07:05
Miev, slik den blir levert fra forhandler, klarer ikke å levere komfort-temperatur i kupeen. Dette er iallefall min erfaring de siste dagene.
Såvidt jeg har lest meg frem til, er varmekolben på miev også 5kw, så her skulle den vel i utgangspunktet stilt likt med Leaf ?

Jeg er vel forsåvidt enig i at elbiler i det norske markedet burde hatt tilleggsvarmer. Alternativet Mitsubishi tilbyr er imidlertid så dyrt at det kun blir for spesielt interesserte  ::)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA