Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SaxoMann

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Trilling / rekkevidde
tirsdag 24. januar 2017, klokken 18:24
 :( dumt...
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Trilling / rekkevidde
tirsdag 24. januar 2017, klokken 17:12
Hei! Er det utsikter til lengre rekkevidde på noen av trillingene i nær fremtid? Vil tro at vesentlig økt rekkevidde kombinert med lav pris ville kunne bli en meget salgbar løsning for disse bilene.
#3
Da var det gjort! 50/50 blå glykol og vann. Deilig å slippe ulydene fra vannpumpa. Tusen takk for hjelpen! Ledning fra gammel vannpumpe sendes til Elbilhjelpen :)
#4
Hei! Har byttet vannpumpe. I den forbindelse rant det jo ut en god del kjølevann. Hva bør jeg etterfølge med? Væsken var lilla/rosa. Er feks frostvæske blandet med vann ok?
#5
 Ja, dette høres jo rimelig ut. Har også vært i kontakt med Enviro i dag, og de mente at dette ikke var noe å bry seg om. Dersom jeg ikke får andre kommentarer på forumet, eller selv merker noe annet galt, så lar jeg det være som det er  ;)
#6
Hei, hva kan være galt når lading ikke avbrytes når jeg åpner ladeluken? Lysene blinket, men merket ikke noe stopp i ladingen. Merket også at da jeg koblet til ladingen i dag, så startet ladingen før jeg fikk lukket luken. Tips mottas med takk!
#7
Bilen er på veien igjen! I pur glede over dette, har jeg glemt å kommentere på forumet. Det var som jeg etterhvert mistenkte en duppeditt i det nye overvåkningssystemet fra Alternativ energi som gjorde at ladingen kuttet / ikke oppførte seg normalt. Elbilmek fikset dette i dialog med Alternativ energi :) Håper Elbilmek snart er oppe og går igjen!
#8
Takk for svar om shuko. Da lærte jeg noe i dag også! Etter div feilsøking, tror jeg feilen ligger i BMS-en. Har bestilt time hos Elbilmek på Fornebu for å komme videre.
#10
Jeg målte mellom PH og N. Ingen spenning. Tok ikke ut hovedsikringen...er det bare å dra den ut og så sette den tilbake igjen når jeg er ferdig? Men vil ikke dette bryte spenningen slik at jeg ikke får målt denne?Hva er shuko? Forøvrig tror jeg BMSen fra Alternativ Energi også kan bryte strømmen til sagemboksen, slik at jeg tror dette også er en mulig feilkilde. Sagemen min er i 3000-serien, og har etter hva jeg forstår også en temperatursensor. Kan denne ha blitt overfølsom? Og takk for svar Elmo :D
#11
Da har jeg sjekket kabelen min på en annen bil, og den virket helt fint. Enviro mente at jeg burde få kjørt en diagnose på ladeluka og sjekket om de to kontaktene der er som de skal. De hadde ikke time før jeg skal ut i ferie, så jeg får fortsette søket da. tar gjerne i mot tips og råd! Enviro mente det var mest trolig at det er noe med BMSen fra Alternativ Energi. Usikker på hvordan jeg skal kunne få testet dette. Får ta en prat med Alternativ Energi også.
#12
Takk for svar. Jeg skal få testet kabelen. Det hadde jo vært kjekt om svaret er så enkelt! Ser forøvrig at Ipaden min har hatt en interessant autokorrektur på mitt innlegg og har "rettet" dekselet til seksuelt...dette gjør kanskje saken mer interessant :D
#13
Har en ombygd Citroen Saxo (til Litium, bygd av Alternativ Energi). Problemet mitt er at lading ofte ikke starter når jeg kobler til ladekabel (vannpumpa starter heller ikke). Jeg opplever at dette er et problem kun i sommerhalvåret, og tenker at problemet er koblet til høyere utetemperaturer. Tror det er en eller annen temperaturfølsom sak som ikke kobler inn ??? Når bilen har stått en stund, starter gjerne ladingen, men ikke alltid (særlig hvis jeg ikke har kjørt langt). Vannpumpa går alltid når den lader. Opplever også at den lader kortere enn om vinteren, men har tenkt at dette trolig skyldes mindre strømforbruk om sommeren enn om vinteren. Det lille røde lyset i ladeluka lyser når jeg kobler til ladekabelen). Tror heller ikke at det er ladekabelen, siden lading ikke er et problem om vinteren. Snakket litt med Alternativ Energi om dette-de lurte på om dette kunne ha noe med laderen å gjøre, men var naturlig nok ikke sikre. De anbefalte meg også å skru av lokket på ladeenheten (?), det blanke lokket midti motorrommet, og måle om det var 220V her. Det tror jeg det er (ut i fra at lading alltid starter når det er kaldt), men har ikke sjekket enda. Har erfaring med at det er mange gode svar og tips å få på dette forumet, og ønsker innspill til hva jeg bør gjøre for å komme til bunns i dette, slik at jeg får ladet bilen min ordentlig. Har fått forståelse for at feks ny lader er dyrt... :D Måtte ta buss i dag :( Har nå vært ute og kjørt en tur på 2 mil. Det gikk helt fint, merket ikke noe unormalt. Koblet til lader da jeg kom hjem-ingenting skjedde. Skrudde av seksuelt til laderen og sjekket spenningen her. Ingen spenning. Det kommer altså ikke strøm til laderen. Hvorfor ikke??? Regner med at landingen starter igjen om en stund, når den fått stått i fred. Er dette noe BMS-en fra Alternativ Energi trolig forårsaker, eller er det noe annet??? Tips mottas med takk.
#14
Se denne saken fra Budstikka: http://www.budstikka.no/nyheter/ryddet-etter-elbilbrann-pa-e18-inn-mot-oslo-1.7183546

Usikker på om det er en CItroen eller en Renault.

Uansett ingen morsom sak  :o
#15
Takker for beroligende svar-jeg skal nok vende meg til dette  ;D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA