Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kopbjo

#1
Sitat fra: el-snorre på tirsdag 26. juni 2012, klokken 09:50
Ladeefekten på iMiEV er med 16A ladekabel er lavere enn hva kabelen kan levere. Bilens lader tar ca 13,8A ved 16A ledning.

Hmm. Hvis laderen tar 13,8A ved 16A ladekabel, så blir vel effekten 13,8 * 230 = 3174 watt. Kanskje..?

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. juni 2012, klokken 19:39En 16A kurs leverer 3700W

Så da burde jeg altså ha 3700 - 3174 = 526 watt igjen på en 16A kurs når bilen står til lading ..... (?)

Skulle blitt elektriker jeg ....
#2
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. juni 2012, klokken 19:39
10A ladekabel trekker 2300W, dermed går det helt fint.

Jeg klarer ikke helt konkludere på denne (for egen del). Vet noen hvor mange watt en 16A ladekabel trekker?
#3
I denne brosjyren fra Citroën - lastet ned fra deres hjemmesider i dag - står det at C-Zero har garanti på 5 år / 50 000 km....:

http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/Div_PDF/Brosjyrer/Czero-brosjyre.pdf

.. jeg som trodde at det var 5 år / 120 000 km (hentet fra elbil-foreningen sin oversikt).

(Jada, jeg skal komme meg til noen forhandlere snart, nå.. )
#4
Da har jeg snakket med NAF, og de sa at de tre bilene var kliss like - og at det kokte ned til hvilken bil man liker best, leverandøren og garantiordninger. Og med det som har fremkommet i denne tråden er jeg veldig skeptisk til å kjøpte Pegeout for øyeblikket. Ikke fordi at de nødvendigvis har en dårligere garatiordning, men fordi det er tvil om de har en like god ordning som Mitsubishi og Citroën.

NAF sa også at kundetilfredsheten er vesentlig høyere hos Mitsubishi enn de to øvrige merkene - uavhengig om vi snakker om elibiler eller andre.

Jeg skal uansett prøvekjøre alle tre trillingene før jeg bestemmer meg.
#5
Hei igjen,

Så fantastisk mye god hjelp det er å få på dette forumet! :) Det setter jeg pris på.
Hva har dere andre elbil-eiere gjort? Har dere et fastmontert ladeutstyr (ala Salto eller Proxll) - eller bruker dere vanlig stikkontakt?

Det blir vel sikkert til at jeg prøver å bruke dagens stikkontakt, får kalde føtter og bil uten strøm før jeg lager en dedikert kurs terminert med enten en stikkontakt eller ladeutstyr av noe slag. Hvilket igjen betyr at jeg må regne med 10 000 kroner ekstra i installasjon hjemme.

Hvis dette fortsetter må jeg nedgradere bilen til en Reva eller Buddy..... ;)
#6
Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 20:03
Poenget mitt er: velg 10A ladekabel hvis du er komfortabelt med at leding tar opp til 8 timer fra tomt batteri.

Hvor mye reduseres ladetiden med dersom jeg velger 16A ladekabel og ny kurs til garasjen?

Er 16A tilgjengelig på de fleste ladestasjonene?


#7
Takk for svar elektrolux. Godt å få korte og greie svar på de (sikkert) enkle spørsmålene mine. Kalde føtter og problemer med å komme meg på jobb vil jeg helst unngå...

Du skriver at bilen benytter 14A ved lading. Betyr det at sikringen ryker hvis jeg kobler de til et stikk med dedikert 10A kurs? (Tenkt tilfelle, altså).

Jeg skal gå igjennom vennelisten min på Facebook og se om det er noen elektrikere der ;)
Er det forresten noen som vet hvor mye strøm varmekabler med termostat trekker? Finnes det en tommelfingerregel?
#8
Hei,

Jeg har søkt og lest igjennom mange tråder på forumet, men blir allikevel ikke helt klok på hvordan lading foregår hjemme for trillingene. Beklager dersom disse spørsmålene er besvart tidligere.

1. Kan jeg benytte en helt vanlig stikkontakt til formålet? Eller kreves et spesialuttak?

2. Må jeg ha en egen kurs til dette punktet?
Jeg har stikkontakter i garasjen i dag. 16A, men den deles visstnok med badet (og der er det varmekabler...) (Er det vanlig eller var elektrikeren påvirket da han planla strømanlegget i huset?)

3. 2011-trillingene krever 16A, mens 2012-trillingene klarer seg med 10A? Er det riktig forstått?

4. Hvis jeg må legge opp et eget punkt med egen kurs - hva vil det koste? (Nei, jeg er ikke elektriker..

Håper noen kan hjelpe! :)

#9
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 15:07
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011). Nissan ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.

Lars

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 16:04

Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt.  >:(
Men vi får se.


Jeg setter dette på listen min over spørsmål jeg skal stille til NAF når / hvis de ringer meg tilbake.
#10
Sitat fra: Walker på mandag 25. juni 2012, klokken 15:41
Da er en ny i-Miev 2012 kjøpt og betalt. Det tok bare én uke fra den første forespørselen hos Motor Forum - til bilen var ferdig registrert i mitt navn. Dessuten slo de av flere tusen helt på eget initiativ. De virker seriøse til fingerspissene!

Gratulerer - så gøy! Jeg drister meg til å spørre hva du måtte betale, men forstår hvis du ikke ønsker å svare. Og hvorfor falt valget på en i-Miev fremfor de to andre trillingene? Er det lang leveringstid?

#11
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 14:00

Mitsubishi og Citroen har gått ut og bekreftet at de garanterer 80% batterikapasitet etter 5 år. Peugeot (og Nissan) vil ikke gi denne batterigarantien, til tross for at de har blitt spurt konkret om akurat dette. (Se forskjell i elbilveilederen http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/75 )


Aha! Jeg har sett på elbilveilederen sikkert ti ganger det siste døgnet og heller ikke fått med meg denne forskjellen. Det var svært nyttig. Blir spennende å høre hva selgeren din sier hkaspenberg - hvis du vil dele det med oss :)
#12
Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 12:44En del informasjon om mine dilemaer ved valg av elbil finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5273.0.html

Her sto det mye spennende! Nå ble jo valget selvsagt enda vanskeligere, men jeg får gjøre som du sier og komme meg ut å prøvekjøre bilene. Takk for tilbakemeldingen!
#13
Takk for raskt svar hkaspenberg. Var det pris som gjorde at du falt ned på iOn, eller var det andre ting?

Jeg lurer på også om det er plass til en hengslete fyr med en sjarmerende ølmage på 1.90 i disse bilene? Er det forskjell på modellene? Er det for eksempel noen som har rattjustering?

Nå har jeg forresten ringt NAF i håp om at de kan gi meg noen tips om valg av bil - de skulle ringe meg tilbake litt senere.

/BjørnK
#14
Hei,

Jeg er i samme situasjon som trådstarter og planlegger å kjøpe én av trillingene i sommer. Her ser det ut til at konklusjonen er ganske klar; jeg bør kjøpe i-Miev. Er det riktig oppfattet? Er det noen som er uenig og som foretrekker en av de andre to bilene?

/Bjørn K.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA