Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Herbie

#1
e-Golf / Sv: Langtur med e-Golf
søndag 23. juli 2017, klokken 13:32
Dette kan enkelt testes med gps-basert speedometer på mobilen. Alle VAG-biler jeg har kjørt har ligget på mellom 5-8% over faktisk hastighet, så tallet ditt stemmer bra.
#2
Sitat fra: Elmo på fredag 04. november 2016, klokken 15:36
Sitat fra: e-curious på onsdag 02. november 2016, klokken 11:45
Regenerer bilen mer i B enn ved bremsing?
Hvis (når) du trykker bremsen mer enn ca 1/3 inn så begynner de mekaniske bremsene å ta, og det genererer bare varme, ikke strøm  ;)

Jeg opplever ingen problemer med å oppnå full regen uten mekanisk brems ved bruk av bremsepedal. Bremser jeg hardere vil jo bremsekraften uansett overstige det bilen klarer i B-modus.
#3
Svaret er nok litt mer sammensatt enn som så. Her er det mange faktorer å ta hensyn til, som effektivverdi på motor og strømretter, luftmotstand, friksjon i dekk, intern motstand i batteriet og mye mer.
Elektromotorer og strømrettere liker seg generelt best ved nær 100 belastning, i alle fall kortvarig.
#4
e-Golf / Sv: Autohold, bremseklodser eller elmotor ?
torsdag 29. september 2016, klokken 10:02
Dette er bakkestart-assistansen. Motoren får akkurat nok strøm til å holde bilen. (Som for øvrig er  AC, ikke DC).
Sjekk effektmåleren på bilen, jeg har sett den øke med 500-600 Watt i bratte bakker.
Et uønsket forbruk som enkelt lar seg løse med å la autohold-funksjonen holde bilen i steget. Eller bare bremse selv.
#5
e-Golf / Sv: Beregning av rekkevidde
mandag 29. august 2016, klokken 17:36
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 29. august 2016, klokken 17:24
Sitat fra: Herbie på søndag 28. august 2016, klokken 13:11
Ok, så bilens rekkevidde er oppgitt til å være 190 km. Et forbruk på 12.7 kW/100 km med 24kWh gir som kjent denne rekkevidden.

Så er batteriet i praksis kun 21.8 kWh, og da blir jeg forvirret. Hvordan i huleste skal rekkevidden fortsatt kunne være 190 km? 15 års skolegang er ikke nok til å forstå NEDC-tall, tydeligvis.

Forbruk beregnes utfra hvor mye strøm som må tilføres for å lade opp batteriet.

Tap i ladeprosessen blir dermed en faktor, slik at man ikke kan ta utgangspunkt i netto eller brutto batterikapasitet for å regne seg fram til rekkevidde eller forbruk ihht. NEDC-normen.

Du snakker om ohmske tap her, ikke sant? Jeg trodde de gjorde seg gjeldende først ved høy belastning av batteriet.
#6
e-Golf / Sv: Beregning av rekkevidde
mandag 29. august 2016, klokken 07:31
Sitat fra: sylwester på søndag 28. august 2016, klokken 21:05

Hvordan du kom frem til 12,7kWh/100km?

Jeg leste brosjyren?
#7
e-Golf / Sv: Beregning av rekkevidde
søndag 28. august 2016, klokken 19:11
Så oppgitt forbruk trenger altså ikke stemme overens med oppgitt rekkevidde altså. Forbannet løgn er visst standard i bilbransjen.
#8
e-Golf / Beregning av rekkevidde
søndag 28. august 2016, klokken 13:11
Ok, så bilens rekkevidde er oppgitt til å være 190 km. Et forbruk på 12.7 kW/100 km med 24kWh gir som kjent denne rekkevidden.

Så er batteriet i praksis kun 21.8 kWh, og da blir jeg forvirret. Hvordan i huleste skal rekkevidden fortsatt kunne være 190 km? 15 års skolegang er ikke nok til å forstå NEDC-tall, tydeligvis.

#9
ACC fungerer jo til en viss grad i bykjøring også, men har fått litt ekstra høy puls noen ganger da den ikke oppdager stillestående biler foran. Er det ikke sånn at den skal oppdage hindringer for å unngå kollisjon?
#10
ACC er et must, men har blitt veldig glad i å "pulse" golfen ved gi gass i korte intervaller i bykjøring, for så å trille inn til neste sted for nedbremsing (som oftest et lyskryss eller rundkjøring). Hyggelig for forbruket er det også, da det er en klassisk teknikk for hypermiling. Med andre biler enn e-golf er denne måten å kjøre på ytterst tungvindt.
#11
Ah, deilig med forskjellig oppfatning. Jeg ser poenget med "én-pedalskjøring", mulig min leggmusklatur ikke er laget for dette. Jeg er nok farget av mitt yrke som lokomotivfører, der trille = win.
#12
Jeg mener, hvorfor ønsker noen å sitte å "jage" med gasspedalen for å holde en jevn hastighet? Jeg fatter ikke hvorfor ikke standarden på alle elbiler er null motorbrems som default ved null bruk av gasspedal. Hvem vil ha en sykkel som bremser når man ikke tråkker?

Minst halvparten av alle artikler, filmer osv som tester bilene tror jo dette gir lenger rekkevidde. Hva med å gjøre litt research? Bremsepedalen gjør samme nytten. (Tesla-eiere, se vekk)

  ;D
#13
e-Golf / Sv: App som funker? Anbefalinger?
lørdag 20. august 2016, klokken 09:39
Car-net?
#14
e-Golf / Sv: Energitap ved hurtiglading
onsdag 27. juli 2016, klokken 13:19
Med høyere temperatur øker motstanden, men om det er målbart i arbeidsområdet til batteriet i golfen er tvilsomt.

Bilen vil beskytte batteriet ved å senke effekten ved for høy temperatur.
#15
e-Golf / Sv: Energitap ved hurtiglading
tirsdag 26. juli 2016, klokken 18:36
Likerettingen i hurtigladeren ligger i området ~95%, i tillegg vil den interne motstanden i batteriet (varmetap) ta litt av energien. Tipper rundt 90% effektivitet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA