Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hma

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Type2 på nye Leaf
mandag 30. oktober 2017, klokken 12:28
Type2-kontakten på nye Leaf brukes for lading med vekselstrøm, inntil 32A (7kW), typisk hjemme i egen garasje. Batteriet lades via bilens innebygde lader.

Chademo-kontakten på Leaf brukes for hurtiglading med likestrøm, inntil 50kW (i praksis noe mindre), typisk fra Grønn Kontakt eller Fortum sine hurtigladere. Ladestasjonen sender likestrøm direkte i batteriet til bilen.

Leaf har ikke CCS-kontakt (som også er kontakt for hurtiglading med likestrøm).
#2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Trøbbel for Fortum sentralt
mandag 30. oktober 2017, klokken 12:11
Fortum Orkanger fungerte ikke i går kveld da vi ankom. Bruker rfid, men fikk feilmelding om at jeg ikke kunne autentiseres. En annen elbileier stod samtidig ved det andre uttaket. Jeg så vedkommende forsøkte å få kontakt med Fortum på mobilen.
Jeg brukte ikke lang tid der og kjørte i stedet på Grønn Kontakt sin lader, den fungerte helt utmerket.
Da vi kjørte forbi Fortum-stasjonen stod samme person fortsatt i mobilen ...

Burde være et krav at stasjonene er default "åpne/gratis" dersom de ikke er online.
#3
Alternativ energi / Saga Energy med solkraft i Iran
onsdag 18. oktober 2017, klokken 10:29
Veldig bra å lese at man i Norge alt er i gang med å omstille fra olje og gass til fornybar energi.

https://www.nrk.no/rogaland/iran-avtale-betyr-nye-arbeidsplassar-1.13738137.

Finnes det flere norske bedrifter som har gått samme vei?
#4
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:46
Folk må gjerne kjøpe bil, klokke eller klær til den prisen man ønsker og har råd til, og for all del, la følelsene styre valget.
Men om valget er motivert av at anskaffelsene skal bidra til forhøyet status, er man på ville veier.

Finn ut av ting selv og ikke bry seg så mye hva andre mener. Det er mitt poeng. Det er helt meningsløst om noen tenker at Tesla'n må selges, utelukkende fordi det er blitt for "vanlig" med Tesla. Dét er bare trist.
#5
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 08:49
Ubegripelig om noen anskaffer bil for å kjøpe seg status?! Er det virkelig noen som tror de blir "kule" fordi kjøretøyet er dyrt eller er et sjeldent syn? Er det anerkjennelse og oppmerksomhet som er drivkraft?

Jeg syns det bare blir trist om voksne folk har et så sterkt behov for å skille seg ut, at de ikke ser annen utvei enn å bruke ekstra mye penger på gjenstander, som enkelte ynder å navngi som "premium" (jeg er av den klare oppfatning om at begrepet er gått ut på dato og har ingen verdi).
Folk må bruke pengene sine på hva de måtte ønske, men min oppfordring er; gjør det for egen fornøyelse og slutt å bry seg om hva andre tenker og mener.
Har hatt både Th!nk og Tesla og følger meg akkurat like mye/lite kul, uansett kjøretøy ;)

Bestilte Tesla Model S i 2013 og fikk realisert en elbildrøm. Bilen er nylig solgt, men ikke fordi jeg var misfornøyd eller lei. Kun fordi transportbehovet har endret seg og fordi at jeg ser jeg kan løse oppgavene ved bruk av en rimeligere og mindre elbil (nye Leaf).
#6
Model S / Sv: Battericeller avlest med canbus
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:43
TM-spy (iOS) leser av korrekt på original S 85 (jfr. bildet jeg postet).
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Biler mednærmest umiddelbar levering?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:38
Sitat fra: TantePose på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:13
Hei.
Hvis man ikke har 32 A kurs til lading, er det mulig å bruke vanlig stikk med 10 A sikring?
Ja, man kan lade fra 10A sikring med en 6.6kW innebygget lader. På ladekabelen, mellom bilen og strømuttaket, er det montert en "kladd/boks" (EVSE). Den sender et signal til bilens innebygde lader om ikke å lade med mer enn 10A. Ladeeffekten blir da ca 2kW.
Om man har 32A hjemme kan man montere et kraftigere ladepunkt som muliggjør lading med høyere strøm enn 10A (opp til 6,6kW effekt). Da bruker man ikke ladekabelen med "kladden", men en "direkte" kabel uten "kladd".
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Hva kjøper jeg til ca 230 000?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:18
Sitat fra: sylwester på torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:47
Nye Leaf klarer 14mil de kaldeste dagene.
Du mener vel at Leaf med 30kWh-batteri klarer 140km på det dårligste.
Nye Leaf har 40kWh-batteri og vil være innenfor spesifikasjonene til trådstarter (bortsett fra pris ...).
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Hva kjøper jeg til ca 230 000?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:44
Hyundai Ioniq er det første jeg tenker på. Mange kunder har ventet svært lenge på sine biler, opp mot ett år har jeg lest, men enkelte Hyundai-forhandlere kan levere biler med teknikk-pakke til veiledende pris (241'000 bil +25'000 teknikk) til jul 2017. Verdt noen telefoner. Ioniq ser bra ut, har super rekkevidde i klassen, lader raskt og kan lades hjemme.

Ellers, legg litt mer i potten og kjøp nye Nissan Leaf (40kWh batteri). Pris er ca 290'000 og den kan leveres mars/april 2018.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Biler mednærmest umiddelbar levering?
torsdag 12. oktober 2017, klokken 12:02
Sitat fra: TantePose på torsdag 12. oktober 2017, klokken 11:29
Har alle Leaf hurtiglader?
Vet at begrepet hurtiglading/hurtiglader kan brukes litt feil (hos bilforhandlere), derfor en liten oppklaring:
Nissan Leaf tilbyr en kraftigere innebygget lader på 6,6kW effekt. Jeg har hørt i enkelte tilfeller at denne omtales som "hurtiglader", men det er kun en vanlig innebygget lader med dobbel effekt (mot 3,3kW). Denne brukes når man lader hjemme, via vekselstrøm, med 32A-kurs.
På alle Nissan Leaf til og med 2017  lader man hjemme via bilens "type1-ladeport". På alle Nissan Leaf fra og med 2018 (40kWh batteri) lader man hjemme via "type2-ladeport".

Hurtiglader, eller støtte for hurtiglading, betyr at man kan lade fra en ekstern hurtiglader som sender likestrøm direkte til bilens batteri med maksimalt 50kW effekt (i praksis mindre).
Alle Nissan Leaf kan lades fra hurtigladere (typisk Fortum eller Grønn Kontakt) via bilens Chademo-ladeport.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:42
Part1 i sagaen om Leaf og batterikjøling gir jeg tittelen "A New Hope".

Således må Part 2 få den ikke fullt så positive tittelen "Nissan Strikes Back"... :(
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:36
Vi får vente å se om Nissan Norge kan komme med utdypende svar.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:42
Sitat fra: TM på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:19
Hmm..batterivarme og kjølesystem. Legg merke til at det står under overskriften interiør og komfort. Tror nok ganske enkelt at det betyr at bilen har batteridrevet kupevarmer og AC. Dvs. at dette kan aktiveres når bilen står parkert. At det står oppført sammen med varmepumpe og oppvarmede seter tyder på at dette ikke har noe med batteriets «komfort»å gjøre.
Se skjermdump med svar fra Nissan Norge over. Ingen tvil om at det er batterikjøing det er snakk om.
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:01
Se vedlagte bilder med informasjon om batterikjøling.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:42
Nye Leaf får både batterivarmer OG batterikjøler!
Det har faktisk hele tiden stått spesifisert på prislista  ;D
(det har jo vært en del diskusjon rundt antagelsen om at 40kWh-utgaven skulle mangle kjøling, i likhet med 24/30kWh utgaven)
Jeg har kontaltet Nissan Norge om dette i dag og fikk bekreftet at det stemmer. Hvilken teknisk utførelse kjølingen har vet jeg ikke (ennå).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA